Onko väärin olla rikas?
Mitä mieltä olette? Kapitalistisessa yhteskunnassa rikastuminen perustuu aina riistoon. Rikkaita ihmisiä ei olisi olemassa jos ei olisi riistoa.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Kristittynä ( uskovaisena), ei pitäisi tavoitella rahallista rikkautta.
Miksi Jumala haluaa sinun olevan köyhä? Jos olet rikas sinulla on paljon parempi mahdollisuus auttaa muita esim. antamalla osan siitä rahasta vaikka hyväntekeväisyyteen tai omistamalla yrityksen, joka tarjoaa töitä muille.
Eiköhän ihannetilanne olisi sellainen, että olisimme kaikki rikkaita. Niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Meidän ei tarvitsisi silloin kustantaa kalliita sosiaalitukia ja työttömyyskorvauksia eikä tuotantotukia. Verokertymä kasvaisi niin, että kaikkien verotus kevenisi ja valtionvelka pieninisi. Ihmettelen suuresti tuota kapealaiseen ajatteluun perustuvaa avausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala haluaa sinun olevan köyhä? Jos olet rikas sinulla on paljon parempi mahdollisuus auttaa muita esim. antamalla osan siitä rahasta vaikka hyväntekeväisyyteen tai omistamalla yrityksen, joka tarjoaa töitä muille.
Nimenomaan näin. Rikkaana sinulla on myös enemmän vaikutusvaltaa kuin köyhänä ja halutessasi voit puhua huonompiosaisten puolesta.
Olishan se hullua että jos ihmisellä on varallisuutta niin sitä pitäis hävetä ja antaa kateellisille, sitähän tällä aloituksella kai haetaan. Jokainen saa kantaa itsetuntoisesti omaisuutensa, kateelliset hommatkoon omansa.
Vierailija kirjoitti:
Piheys ja kateellisuus sekä ei uskalleta tehdä velkaa. On suomessa poikkeuksellista.
Juuri tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämellä; kuinka moni rikas antas rahojaan köyhille?
Erittäin pieni vähemmistö. Kyllä ne rahat menevät omaan luksukseen. Ja kun rahaa on, sitä haluaa vaan enemmän ja enemmän. Ruvetaan ikään kuin palvomaan rahaa. Tätä Jeesus tarkoitti kun sanoi että ihminen ei voi palvella sekä mammonaa ( rahaa) että Jumalaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole väärin. Sen eteen on pitänyt tehdä työtä.
Monien varallisuus on saatu perintönä. Tai saavutettu hyvien suhteiden avittamana, koska varakkaammat liikkuvat samoissa piireissä, harrastavat samoja (kalliita) lajeja jne. Joskus joku rikastuu kovalla työllä tai sattuman kautta, kun osasi oikealla hetkellä satsata johonkin, mikä onnistui erityisen hyvin.
Suuremmat rikkaudet hankitaan usein keinottelulla tai hyötymällä yhteiskunnallisesti epätasa-arvoisesta tulonjakojärjestelmästä. Pahimmillaan rikkaudet hankitaan rikollisesti/korruptiolla tai ihmisyyttä/ympäristöä riistäen.
Ongelmatonta ei ole myöskään "ansaita" rikkauksiaan perimällä, ilman omaa vaivannäköä, mahdollisesti vielä ollen sijaishyötyjänä menneiden aikakausien rikoksista.
Moraalisesti vähiten ongelmallisimpana voidaan pitää vaurastumista konkreettisella ja yhteiskuntaa hyödyttävällä, henkilökohtaisella työpanoksella (oma työ). Ongelmallisimpana voidaan pitää vaurastumista muiden työpanoksella toimimatta itse edes tuotteita ja palveluita valmistavana ja riskit kantavana yrittäjänä (pääomalla keinottelu, pahimmillaan muiden pääomalla keinottelu).
Rikkauksien kerääminen ja hautominen perustuvat pitkälti ahneuteen ja itsekkyyteen tai heikkoon itsetuntoon ja pelkoon. Minä haluan tämän. Minä ansaitsen tämän. Tämä kuuluu minulle. Minun pitää saada enemmän. Minä haluan kaiken. Kun minulla on tämä kaikki, kukaan ei naura minulle, kukaan ei riistä minua. Minä näytän muille. Minä olen turvassa.
Ei nähdä kokonaiskuvaa, oman toiminnan absurdiutta: Hillotaan suunnattomia summia tai vietetään suhteetonta luksuselämää, vaikka samaan aikaan todistetaan iltauutisista lapsia tappavasta nälänhädästä. Ahneuden sokaisema mieli estää näkemästä tilanteen kohtuuttomuutta ja sammuttaa halun auttaa, ainakaan siinä määrin että omat edut kärsisivät havaittavasti.
Hyvä puoli rikastumisen tavoittelussa on sen aiheuttama taloudellinen toimeliaisuus ja yhteiskuntien kehittyminen materialistisesti. Silloin kun tämä toimeliaisuus suuntautuu luomaan uutta ja hyödyllistä tai tuottaa toimintana jotakin positiivista yhteiskunnalle, ei toimintaa itsessään voida pitää lainkaan pahana, vaikka ihminen toiminnan taustalla saattaakin ruokkia persoonallista pahuuttaan (ahneutta, itsekkyyttä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö...... kirkkoherrat on rikkaita. Mun sukulainen on kirkkoherra.
Moni kirkkoherra ei ole edes uskossa tänä päivänä, vaan harjoittaa lähinnä eksytystä. Eli tuo on huono mittari.
Ei ole väärin olla rikas, mutta on sydämetöntä
olla maksamatta veronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa olla ylpeä rikkauksistaan?
Siksi kun se perustuu muiden riistoon. Kultakauppias takoo voittoa, mutta kullankaivajat kuolevat kaivoksiin jne.
Är det självaste Karl Marx som skriver från graven? Dagens rikedomar kommer från att skapa mervärde. Det behöver inte ens vara frågan om pengar eller ädla metaller. En människa kan vara rik på andra vis med.
Aivan totta. Ruotsalaiset riistivät suomalaisilta viljan ja löivät itsensä aatelisiksi Suomessa omin luvin. Valtasivat Suomen ja kohtelevat edelleen suomalaisia halveksien. Harmi, että hallitus edelleen nuolee Ruotsin haaroja.
Historiaa perseestä del oändlig. Ni är nog ena besynnerliga clowner i er mindervärdeskomplex.
Ruotsin kuninkaat kävivät Suomessa harvoin ja suomalaisia pidettiin alkukantaisempina kuin ruotsalaisia tai saksalaisia ja heidän kieltään alempiarvoisena.
Ruotsi valloitti nykyisen Suomen alueet ristiretkien myötä. Niiden seurauksena Moisioiden suurtalonpojat joutuivat luopumaan asemastaan ja heidän tilansa joutuivat Ruotsin kruunun ja kirkon omistukseen.[1] Ristiretkien yhteydessä toteutetun rannikon kolonisaation vuoksi sen suomalaiset asukkaat menettivät lähtökohtaisesti kalastusoikeutensa alueella.
Ruotsin vallan aikana Suomi oli riistomaa. Ruotsin suurvalta-aika vuosina 1617–1721 vei hengen kaikkiaan arviolta noin 110 000 suomalaiselta sotilaalta, mikä oli tuon ajan väkilukuun suhteutettuna sama määrä kuin 1900-luvun Suomessa heitä olisi kuollut yli miljoona. Pietari Suuri piti Suomea Ruotsin ruoka-aittana ja kruununprinssi Aadolf Fredrik totesi vuonna 1746, että Suomi oli Ruotsin varasto ja suojamuuri. Suomesta kerätyistä veroista arviolta puolet päätyi maan omaan käyttöön ja puolet siirrettiin Tukholmaan.
Noin 30 vuotta sitten näin TV:stä ruotsalaisten tekemän dokumentin, jossa kerrottiin historiasta. Dokumentissa sanottiin ihan ääneen, että maa on aikaisemmin riistänyt Suomea - toisaaltahan Suomi oli silloin Ruotsin itäinen osa. Eli varallisuutta tai hyödykkeitä siirrettiin saman maan toiselta puolelta toiselle. Vrt nykyinen verotus ja verorahojen käyttö eri maakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin pieni vähemmistö. Kyllä ne rahat menevät omaan luksukseen. Ja kun rahaa on, sitä haluaa vaan enemmän ja enemmän. Ruvetaan ikään kuin palvomaan rahaa. Tätä Jeesus tarkoitti kun sanoi että ihminen ei voi palvella sekä mammonaa ( rahaa) että Jumalaa.
Hyvä ihminen on hyvä ihminen oli hän sitten köyhä tai rikas. Ja paha ihminen on paha oli hän sitten köyhä tai rikas. Mieti vaikkapa jotain maailman köyhimpiä ghettoja, jotka ovat täynnä rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset ovat rikkaita jos vertaa moneen muuhun maahan jopa euroopassa.
Siksikö Ukrainan autokanta on parempi kuin Suomessa?
Suomalaiset on tosi pihejä ja vaikka olis varaa ostaa audi tai bemari niin ajetaan jollain ns. kansan autolla ettei herätä huomiota.
Huonot palkat ja kallis asuminen.
Vierailija kirjoitti:
Väittämäsi on väärä AP.
Rikastua voi työnteollakin kun hankkii koulutuksen ja tekee työtä mistä maksetaan ja tekee paljon työtä niis saa rahaa. Itse olen rikastunut ihan omalla työlläni, en riistä ketään.Ei ole väärin olla varakas.
Varakkaat usein työllistävät muita.
Ne käyttää palveluita, esim kampaajia, hierojia, kosmetologeja, siivoojia, takseja, kotiin ruoan kuljetuspalveluita, ravintolapalveluita jne....
Täällä oli just ketju, jossa varakkaat kertoivat kuinka todella vähän kuluttavat paitsi ulkomaanmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö...... kirkkoherrat on rikkaita. Mun sukulainen on kirkkoherra.
Jos kristitty on rahallisesti rikas, tulisi hänen antaa rahaa köyhille ja sairaille. Jos kaikki rahat menevät omassa rahallisessa rikkaudessa elämisessä, rikkoo ihminen Jeesuksen käskyä.
Todennnäköisesti osa antaakin. He vain eivät kehuskele sillä somessa. Älköön oikea kätesi tietäkö mitä vasen tekee. Tai jotenkin sinnepäin.
Olet oikeassa!Ja jokainen köyhä ,joka haluaa vaurastua, on oikeutettu käyttämään kaikkia mahdollisia keinoja unelmansa toteuttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä köyhät pohtivat tällaisia asioita kateuksissaan.
Aina voi vetää esiin kateuskortin niin ei tarvitse miettiä ikäviä rahan alkuperään liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Financial statements from 2021 show that the Institute for the Works of Religion, also known as the Vatican Bank, earned a net profit of 18.1 million euros and had a total of roughly 2.8 billion euros in assets, which amounts to more than $3 billion after adjusting for inflation.
Vierailija kirjoitti:
Vieraili8ja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin pieni vähemmistö. Kyllä ne rahat menevät omaan luksukseen. Ja kun rahaa on, sitä haluaa vaan enemmän ja enemmän. Ruvetaan ikään kuin palvomaan rahaa. Tätä Jeesus tarkoitti kun sanoi että ihminen ei voi palvella sekä mammonaa ( rahaa) että Jumalaa.Financial statements from 2021 show that the Institute for the Works of Religion, also known as the Vatican Bank, earned a net profit of 18.1 million euros and had a total of roughly 2.8 billion euros in assets, which amounts to more than $3 billion after adjusting for inflation.
Katolilaisuus, joka muutenkaan ei ole Raamatullista.
Saan keskustella täällä, yhtä paljon kun sinäkin.