Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä joka häpeää pukeutumistani tai fyysistä olemustani

Vierailija
11.03.2023 |

Olen melko köyhä, ylipainoinen mutta ihan perus siisteissä vaatteissa liikkuva 38 v nainen. Ystävä on hyvin toimeen tuleva kulttuuritäti, jolla on kaikki mukavuudet ja kaikki aina vimpan päälle ojennuksessa. Hän oli menossa teatteriin toisen ystävänsä kanssa, mutta tämä ystävä sairastui, eikä miehensä ole kotona viikonloppuna, joten ystävä soitti viikolla ja kysyi lähtisinkö minä hänen kanssaan teatteriin.
Vastasin myöntävästi ja lähes heti ystävä alkoi kyselemään mitä meinaan laittaa päälleni, esittäen, ettei muka tiedä kuinka teatteriin kuuluu pukeutua (Hän käy melko ahkerasti erilaisissa kulttuuritapahtumissa, näyttelyissä, konserteissa, teatterissa).

Vastasin etten vielä tiedä ja aloin heti katumaan, että suostuin.
Minulla ei ole kuin yhdet siistit housut ja yksi toppatakki. Teatteri on huomenna. Lähtisitkö sinä?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on köyhä ei tarkoita sitä, että tarvitsee pukeutua tyylittömästi tai tilanteeseen epäasiallisella tavalla.

Vierailija
42/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi häpeäisi sinua jotenkin, miksi hän kutsuisi sinut mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse tunnet alemmuutta hänen rinnallaan ja tulkitset väärin? Meillä työporukka lähdössä ulos ja kyllä kyseltiin, mitä muut laittavat päälle.

Vierailija
44/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina olemassa mustat housut ja mustapaita + jakku vaihtoehto tuollaisiin tilaisuuksiin, joista ei oikein ole varmuutta, miten sinne tulisi mennä.

Vierailija
45/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, ei se niin tarkkaa ole nykyisin. Jos vaan suinkin haluat niin mene ihmeessä!

En nähnyt tuossa viestissäsi, että miten ystäväsi olisi arvostellut, ehkä pelkäät sitä omassa mielessäsi vain? Kysyminen ei ole häpeämistä.

Vierailija
46/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meiltä näyttelijöiltä kysytään, meille on se ja sama, missä vaatteissa yleisö on. Ja nykyisin näkyykin vaatetta ihan laidasta laitaan, tervetuloa!

Hienostelijat joskus jopa vähän huvittaa, mutta toisaalta, jos vanhat rouvat saavat hyvää mieltä siitä että on ykköset päällä, niin sitten ilman muuta saa pukeutua niinkin.  

Vierailija
47/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ole tuollaisen kanssa tekemisissä. Itsellä kokemusta kun selän takana naureskellaan vaikka ja mistä. Pahinta se kun kuulet että ulkoista olemusta haukuttu. Silti sun seurassa sulle ollaan niin mukavia mutta Kaikesta jätetään ulkopuolelle.

Ystävä pyysi mukaan ja niin kuin naisten kesken tehdään ihan normaalisti, kysytään mitä sä laitat päälle. Esim. Siksi kun mennään yhdessä ja ettei käy niin, että toisella on verkkarit ja toisella korkkarit. Ihan normaali kysymys. Ei ole mitään naureskelua ja haukkumista. Ja jos mukaan kysytään, ei kuulosta, että jätetään ulkopuolelle.

Ihan oikeesti, omat epävarmuustekijät ei välttämättä ole ystävien syytä, vaan ne ovat omassa päässä.

Vierailija
48/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääh, ei se niin tarkkaa ole nykyisin. Jos vaan suinkin haluat niin mene ihmeessä!

En nähnyt tuossa viestissäsi, että miten ystäväsi olisi arvostellut, ehkä pelkäät sitä omassa mielessäsi vain? Kysyminen ei ole häpeämistä.

Ehkä tilanteessa on ollut sellaisia nyansseja, joita ei aloituksessa yksilöity.

Vaikka kukaan ei suoraan sanoisi häpeävänsä toisen olemusta tai vaatetusta, niin jotenkin se vain välittyy joidenkin ihmisten käytöksestä. Mielenkiintoista myös on, että nimenomaan nämä ihmiset ovat niin ulkokultaisia, että viimeissä hädässä se nolokin ihminen käy seuraksi, koska yksin meneminen olisi heille  tätäkin nolompaa.

Mielestä on huonoa käyttäytymistä väittää, että myös köyhällä on varaa pukeutua asianmukaisesti. Jos itse ei ole niin köyhä, että käytössä on vain yhdet kengät ja yhdet käyttövaatteet, niin on sen verran rikas ettei pitäisi omalla taloudellisella tilanteellaan lätkiä toisia päin kasvoja.

Vierailija
49/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvafi naisincelit olivatkin ylipainoisia ja köyhiä, tämäpä yllätys. Koittakaa pukeutua ettette nolaa seuralaisianne

Vierailija
50/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kukaan ei suoraan sanoisi häpeävänsä toisen olemusta tai vaatetusta, niin jotenkin se vain välittyy joidenkin ihmisten käytöksestä. Mielenkiintoista myös on, että nimenomaan nämä ihmiset ovat niin ulkokultaisia, että viimeissä hädässä se nolokin ihminen käy seuraksi, koska yksin meneminen olisi heille  tätäkin nolompaa.

Mielestä on huonoa käyttäytymistä väittää, että myös köyhällä on varaa pukeutua asianmukaisesti. Jos itse ei ole niin köyhä, että käytössä on vain yhdet kengät ja yhdet käyttövaatteet, niin on sen verran rikas ettei pitäisi omalla taloudellisella tilanteellaan lätkiä toisia päin kasvoja.

Jos oikeasti on vain yhdet kengät ja yhdet käyttövaatteet, niin sitten niillä sinne teatteriin. Ei siellä ole portsaria joka estää tulemasta, jos ei ole jonkun mielestä tarpeeksi fiinit vaatteet.

Vierailija
51/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teatteriin voi mennä arkivaatteissa. Näyttelijöitä siellä katsellaan eikä muita ihmisiä.

Sano näin sille kaverillesi.

Olet käsittänyt väärin. Sinne mennään nimenomaan näyttäytymään.

Näyttämään, että varallisuus kunnossa ollaan kulttuuritietoisia ja muutenkin koko hyvesignalointiarsenaali on puts plank.

Vierailija
52/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin töihin kuin teatteriin aikuinen ihminen. Tai edunvalvontaan

Vierailija
53/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen löytänyt siistejä vaatteita mm. Uffin alesta, ihan eurolla ja kahdella. Meinaat, ettei köyhällä ole varaa _koskaan_ pistää kahta euroa uusiin vaatteisiin?

Vierailija
54/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kysyi pukeutumisrasi siksi, että laittaa samantyylistä. Ettei niin, että toinen on ykköset päällä ja toinen arkivaatteissa. Kumpikin on toki ok. Ja hän kuitenkin pyysi sua mukaan, joten mene vaan. Muuten käy niin, ettei sua jatkossa pyydetä, kun ajatellaan, ettei sua kiinnosta.

Näin minäkin kysymyksen tulkitsen. Että ystäväsi haluaa pukeutua samantapaisesti kuin sinä, kun samaa seuruetta olette. Ja kohteliasta vielä kysyä noin päin, miten sinä kutsuttu meinaat verhoutua eikä asettaa vaatimuksia sinun tyylillesi kertomalla ensin, mitä ylleen on ajatellut.

Vierailija
55/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teatteriin voi mennä arkivaatteissa. Näyttelijöitä siellä katsellaan eikä muita ihmisiä.

Näyttämään, että varallisuus kunnossa ollaan kulttuuritietoisia ja muutenkin koko hyvesignalointiarsenaali on puts plank.

Oliko sarkasmia? Jos ei, niin sitten sinä olet käsittänyt väärin :)

Jos joku meneekin näyttäytymään, niin se ei tarkoita, että kaikkien pitäisi mennä. Farkkuja näkee nykyisin paljon varsinkin nuoremmilla, ja ne on täysin fine.

Vierailija
56/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin tietysti, jos kerran kaikki on maksettu. Onhan se elämys kuitenkin, voittaa kotisohvalla ikuisen nyhjäämisen.

Sä menet niissä missä voit. Se saa luvan riittää.

Mitä väliaikatarjoiluihin tulee, niin todella harvoin tulee mitään otettua, kun se aika on niin pirun lyhyt. Hyvä jos veskissä kerkee jonottamiselta käymään.

Niin ja itse käyn teatterissa farkuissa ja jossain tunikassa tms. Sama oopperan kanssa. Ensi-illat on sitten erikseen. Niihin pukeudun mekkoon. Samaan jonka ostin joskus kymmenen vuotta sitten. Isoäitini sponssaa mua noihin rientoihin useita kertoja vuodessa. Hän on tyylikäs lady ja toisinaan mun vaatteista saattaa huomauttaa, että voisi olla jotain muutakin kuin ne iänikuiset. Kun rahaa ei ole, niin sitä ei sitten ole. Enkä lähde hänenkään kanssaan vaateostoksille, kun hän sitten valitsis mun vaatteet ja ne olisi todella epämukavat ja ei kiitos.

Vierailija
57/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin meinaat, niin kelle sä siellä näyttäydyt?

Omalla kohdallani ei ole koskaan ketään tuttua tai tutuntuttua tullut vastaan. En näe järkeä näyttäytyä tuntemattomille.

Vierailija
58/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että ihmiset käy teatterissa. Eiköhän se ole pääasia, että katsomot on täynnä katsojia ja suomalainen kulttuuri kannattaa!

Vierailija
59/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain yhdet housut. No, sen enempää ei yhtenä iltana tarvitakaan. Tuskin kahdet pukisit päällekkäin vaikka olisi!

Vierailija
60/72 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näin meinaat, niin kelle sä siellä näyttäydyt?

Omalla kohdallani ei ole koskaan ketään tuttua tai tutuntuttua tullut vastaan. En näe järkeä näyttäytyä tuntemattomille.

En kirjoittanut kommenttia näyttäytymisestä, mutta olen havainnut saman ilmiön.

Joillekin ruokakauppaan menoonkin on jotkin pukeutumisetiketit. Joillekin shortsit kaupungissa on hirveä etikettivirhe. jne. Näitä "näyttäytyjien" mielipiteitä riittää... olihan tässäkin ketjussa henkilö, jolla oli ehdottomia vaatimuksia kenkävalinnoista.

Aika moni ihminen on köyhä, koska heidän pitää "näyttäytyä" asianmukaisessa vaatetuksessa ja varustuksessa... vaikka he kävisivät kerran elämässään hiihtoladulla. Eikä sitten mitään vuosikymmeniä vanhoja vermeitä vaan tietenkin uusinta uutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän