Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riikka Purran mielestä Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa

Vierailija
11.03.2023 |

Ylen vaalikoneessa Riikka Purra oli puolueiden puheenjohtajista ainoa, joka oli Täysin samaa mieltä väittämästä "Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa".
Jokseenkin samaa mieltä olivat Orpo, Saarikko, Essayah, Harkimo.

Kommentit (954)

Vierailija
141/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukea saa 630e/4vko, en tiedä kuka saa 760e paitsi tuo yksi vastaaja. Itsellä se plus asumistuki 124e. Terveisin yksin asuva omakotitalossa, sopii kadehtia.

Vierailija
142/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea saa 630e/4vko, en tiedä kuka saa 760e paitsi tuo yksi vastaaja. Itsellä se plus asumistuki 124e. Terveisin yksin asuva omakotitalossa, sopii kadehtia.

Jos on 2 lasta niin saa 760e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalityöntekijä, en persu.

Mutta tässä olen tasan samaa mieltä Purran kanssa. Osalle työikäisestä kansasta kaikki tulee valmiina pöytään. Evääkään ei tarvitse liikuttaa. Ja puhun nyt vuosikausien omakohtaisesta kokemuksesta.

Hyvä jos tälle tulee vihdoinkin loppu.

Kolleega täällä hei! Samaa mieltä. Ei se työtätekemättömän elintaso nyt niin oleellisen paljon huonompi ole kuin työssäkäyvänkään. Autoja ostellaan, reissataan, asuntoja vaihdellaan mieluisempiin. Kela korvaa ihan käsittämättömiä asioita.

Olen periaatteessa samaa mieltä. Jos pääsee tt-tuen piiriin ja yhteiskunnan kustantamaan koko työttömän monilapsisen yh-perheen elämisen, niin vuositulot vastaavat lähes miljoonan euron osakepotista tulevia osinkoja.

Mutta jos olet kuusikymppinen, työmarkkinatuella yksin elävä työtön, niin töitä et saa ja kuukausitulot on n. 650 euroa, josta 500 euroa menee asumiseen, tilanne on aivan toinen. Kaikille eläkesuunnitelmille saa sanoa hyvästit koska säästöt on käytetty elämiseen.

Työmarkkinatuki ja asumistuki yhdessä ovat aivan varmasti enemmän kuin 650 euroa. Ja siihen mahdolliset toimeentulotuet päälle.

jos oot koskaan ollu toimeentulotuella niin tiedät kyllä ettei sen varassa eläminen ole helppoa. tai ehkä tietäisit muutenkin jos sulla olis edes palanen aivoa

Olen ollut 5kk tttuella ja mulle maksettiin jopa hammaslääkärikulut ja sähkölasku. Nyt olen toistamiseen työttömänä (opinnot alkavat onneksi elokuussa) ja voin sanoa että on aivan helvetin paljon köyhempää olla pelkällä työmarkkinatuella pienipalkkaisen puolison kanssa ja pari teiniä elätettävänä kuin silloin kun saatiin tttukea. Ei olisi missään nimessä varaa käydä hammaslääkärillä ja viimeksi äitini maksoi lääkkeeni. Toivottavasti pääsen heti valmistumisen jälkeen töihin.

Vierailija
144/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pystyy aivan liian helposti elämään veronmaksajien kustantamana ja täällä on aivan liian avokätiset sosiaalituet

Kokeile olla vuosi työttömänä pk-seudulla ja tule sitten kommentoimaan uudestaan.

Työttömänä pääkaupunkiseudulla?

Huippuunsa viritettyä työnvieroksuntaa.

Vierailija
145/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Populisti-Purra sanoo mitä vaan, että etenisi urallaan. Persu-ressukat kuvittelevat Purran ajavan heidän etuaan.

Vierailija
146/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten on ? Kertokaa te jotka ette käy töissä vaan nostatte niitä tukia.

Itse olen "vain" pätkätyötön ja pidän tukien varassa elämistä hankalana verrattuna heihin jotka ei käy lainkaan töissä. Tuttavapiirissä on kaksi ns elämäntapatyötöntä joista kumpikin elää leveämmin mitä minä koska he saavat useampaa tukea mitä itse sekä saavat nämä tuet myös "automaattisesti" kuukaudesta toiseen.

Ei heillä ole samanlaista hakemusrumbaa mitä itsellä eikä päätösten saamista tarvitse odotella vaan rahat tulee aina kuin manulle illallinen. Lisäksi nämä on viimeisten parin-kolmen vuoden aikana saaneet niin koronarahaa kuin ylimääräisiä lapsilisiäkin. Ei niitä pätkätyöttömälle maksettu vaikka töitä oli normaaliakin vähemmän.

Eniten silti harmittaa tuon elämätavan opettaminen lapsille, että aivan mainiosti voi elää koko elämänsä yhteiskunnan kustantamassa asunnossa jossa asumisen kulutkin kattaa yhteiskunta kuten kaiken muunkin. Itse ei ole pakko pistää tikkua ristiin ja silti on se katto pään päällä ja ruokaa lautasella.

Itse olen sitä mieltä, että toimeentulo- ja asumistukiin tarvitaan nykyistä tiukempaa linjaa ja samalla matalapalkka-alojen työsuhteisiin tarvitaan parannuksia (pois nollasopparit ym) ja näiden palkkatasoa pitää nostaa.

Jeps ja sitten sun kaltaset äänestää jotain persuja ja kokoomusta jotka heikentää pätkätyöläisten/työttömien asemaa entisestään :D

Ei äänestä. Ja toisekseen ei tämä nykyhallituskaan ole työttömän asemaa parantanut ja esim nuo mainitsemani koronatuet jäi työttömiltä saamatta. Niitä maksettiin avokätisesti kyllä heille jotka ei työelämässä edes aio olla mukana sekä yrityksille ja taiteilijoille.

Eikä ole nykyhallitus kyllä matalapalkka-aloillekaan parannusta saanut vaan päinvastoin haluavat haalia vaan lisää tänne ihmisiä jostain muualta jotta palkkatasoa ei tarvitsisikaan nostaa.

Vierailija
147/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aloja,  joilla on krooninen työvoimapula, mutta se työ on niin kamalaa, ettei sitä kukaan halua tehdä ja miksi ihmeessä terveys pitäisikään uhrata työn takia. Jos näiden alojen työolot saataisiin kuntoon, sinne olisi tekijöitä menossa, ja tadaa - tukia pitäisi maksaa vähemmän ja työvoimapula vähenisi, mikä piristäisi yritystoimintaa. Mutta ei, ihmetellään vain miksi nuoret eivät halua opiskella tiettyjä aloja tai pysy näillä aloilla koulutuksen saatuaan. Ja kun tekijöitä on vähän, olot näissä töissä huononevat vain entisestään. Sivusta olen seurannut esim. kuljetusalaa. Jos sinne saataisiin ihan aikuisten oikeesti järkevät työajat kuskeja olisi kyllä. Mutta kun ei niin ei. Kuvittelisin, että sama juttu hoitoalalla - kyllä niitä tekijöitä olisi, jos töitä voisi tehdä uhraamatta terveyttään ja mielenterveyttään. Mutta sen sijaan keskitytään nyt siihen kuinka suurella osalla pitäisi olla kiva mielellään englanninkielinen korkeakoulututkinto, koska lähdeviitteethän tämän maan pelastaa.

Vierailija
148/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra on oikeassa. Incelit töihin vaan. 

Vierailija
149/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, jotka saavat yhteiskunnan tukia ( asumistuki, sairauspäiväraha, työmarkkinatuki jne.), kannattaa miettiä äänestääkö persuja.

Purra on kiristämässä ja poistamassa teidän tukia. Kusette omille kintuillenne, jos äänestätte persuja tai Kokoomusta.

Vierailija
150/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai liian vaikea elää työnteolla?

Ilman muuta tuo. Esimerkiksi pienen firman pyörittäminen vaatii järjettömän byrokratian ja palkkatyöhön taas on älyttömät koulutusvaatimukset. Jopa siivoojan ja koulunkäyntiavustajan tyyppisiin töihin on koulutukset.

Jännä, että isolle osalle suomalaisista jopa lyhyt koulunkäyntiavustajan tai siivoojan koulutus on mahdotonta suorittaa. Ei ihme, että ollaan Chilen ja Turkin tasolla koulutuksessa.

Se koulutus on jossain satojen kilometrien päässä eikä todellakaan ole lyhyt vaan kestää 2 vuotta. Lisäksi sen aikaa pitää elää opintotuella joka on vain noin puolet työttömyystuesta.

No niin,taas syitä miksi ei voi tehdä mitään työllistymisensä eteen.

Vierailija
151/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut taas poistaneet kaikki asialliset kommentit. Sananvapaus juu.. Ilmeisesti menee tunteisiin, kun jotkut pystyisivät käymään keskustelua aivan asiallisesti ja ketään haukkumatta. 

Vierailija
152/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pystyy aivan liian helposti elämään veronmaksajien kustantamana ja täällä on aivan liian avokätiset sosiaalituet

Kokeile olla vuosi työttömänä pk-seudulla ja tule sitten kommentoimaan uudestaan.

Muuta pois kalliilta pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
153/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta sossuelättiä tiedät, jotka joutuu pärjäämään yhtä vähillä kk-tuloilla?

Niinpä.

Nämä loisijat saa toimeentulotukea, harkinnanvaraista, lapsilisiä, lapsikorotuksia, asumistukea jne sen työttömän peruspäivärahan päälle. Eikä tarvitse miettiä sähkönhintaa eikä minkään muunkaan, koska yhteiskunta maksaa. Sen kun vaan vääntää lisää mukulaa maailmaan.

Vierailija
154/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki, jotka saavat yhteiskunnan tukia ( asumistuki, sairauspäiväraha, työmarkkinatuki jne.), kannattaa miettiä äänestääkö persuja.

Purra on kiristämässä ja poistamassa teidän tukia. Kusette omille kintuillenne, jos äänestätte persuja tai Kokoomusta.

Onneksi sinun pienellä paikkakunnalla itse omistamassa omakotitalossa ja kun julkista liikennettä ei ole niin työmatkatkin joudun maksamaan kokonaan itse ilman mitään tukea kaikkineen veroineen niin en saa yhteiskunnalta mitään tukea ja kaiken joudun maksamaan itse niin voin hyvillä mielin äänestää persuja. Olen niin kyllästynyt maksamaan kauheita veroja yhteiskunnalle kun ei yhteiskunnalta tule mitään kiitosta ja vastaantuloa

Vierailija
155/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai liian vaikea elää työnteolla?

Ilman muuta tuo. Esimerkiksi pienen firman pyörittäminen vaatii järjettömän byrokratian ja palkkatyöhön taas on älyttömät koulutusvaatimukset. Jopa siivoojan ja koulunkäyntiavustajan tyyppisiin töihin on koulutukset.

Jännä, että isolle osalle suomalaisista jopa lyhyt koulunkäyntiavustajan tai siivoojan koulutus on mahdotonta suorittaa. Ei ihme, että ollaan Chilen ja Turkin tasolla koulutuksessa.

Se koulutus on jossain satojen kilometrien päässä eikä todellakaan ole lyhyt vaan kestää 2 vuotta. Lisäksi sen aikaa pitää elää opintotuella joka on vain noin puolet työttömyystuesta.

No niin,taas syitä miksi ei voi tehdä mitään työllistymisensä eteen.

No kerro sitten miten voi elää ilman rahaa?

Vierailija
156/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä olen tasan samaa mieltä Purran kanssa. Osalle työikäisestä kansasta kaikki tulee valmiina pöytään. Evääkään ei tarvitse liikuttaa. Ja puhun nyt vuosikausien omakohtaisesta kokemuksesta.

Kolleega täällä hei! Samaa mieltä. Ei se työtätekemättömän elintaso nyt niin oleellisen paljon huonompi ole kuin työssäkäyvänkään. Autoja ostellaan, reissataan, asuntoja vaihdellaan mieluisempiin. Kela korvaa ihan käsittämättömiä asioita.

Olen periaatteessa samaa mieltä. Jos pääsee tt-tuen piiriin ja yhteiskunnan kustantamaan koko työttömän monilapsisen yh-perheen elämisen, niin vuositulot vastaavat lähes miljoonan euron osakepotista tulevia osinkoja.

Mutta jos olet kuusikymppinen, työmarkkinatuella yksin elävä työtön, niin töitä et saa ja kuukausitulot on n. 650 euroa, josta 500 euroa menee asumiseen, tilanne on aivan toinen. Kaikille eläkesuunnitelmille saa sanoa hyvästit koska säästöt on käytetty elämiseen.

Työmarkkinatuki ja asumistuki yhdessä ovat aivan varmasti enemmän kuin 650 euroa. Ja siihen mahdolliset toimeentulotuet päälle.

jos oot koskaan ollu toimeentulotuella niin tiedät kyllä ettei sen varassa eläminen ole helppoa. tai ehkä tietäisit muutenkin jos sulla olis edes palanen aivoa

Minulla on enemmänkin kuin pala aivoa. Teen työtä näiden tukiasioiden parissa ja tiedän mistä puhun.

Täällä nyt intohimoisesti yritetään muuttaa musta valkoiseksi. Tosiasia on että Suomessa pärjää ihan mukavasti ilman että itse laittaa tikkua ristiin.

Vierailija
157/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä sitä ymmärrä, mutta edes muut saavat viihteensä, kun oikeistohallitus vie leivän pöydästä ja ajaa kadulle. Nyt voisi jo alkaa miettimään kuinka moneen osaan persut hajoaa. 

Vierailija
158/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta sossuelättiä tiedät, jotka joutuu pärjäämään yhtä vähillä kk-tuloilla?

Niinpä.

Nämä loisijat saa toimeentulotukea, harkinnanvaraista, lapsilisiä, lapsikorotuksia, asumistukea jne sen työttömän peruspäivärahan päälle. Eikä tarvitse miettiä sähkönhintaa eikä minkään muunkaan, koska yhteiskunta maksaa. Sen kun vaan vääntää lisää mukulaa maailmaan.

Saahan työssäkäyväkin lapsilisää korotuksineen, asumistukea, toimeentulotukea jne.

Vierailija
159/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä työmarkkinatuki koska eläkesäästöt. Asumistuen lopetti Kela koska eläkesäästöt. Kolme valitusta joihin vastineen toimitti sama virkailija, joka lopetti tuen. Toimeentulotukea ei saa koska eläkesäästöt. 40 vuoden työuran tehneen kansalaisen todellisuus nyky Suomessa. Omaisuutta myymällä selviää talvikausista mutta kohta on kaikki myyty ja säästöt käytetty.

Vierailija
160/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehitysapua, kehitysapua. Lähetetään vuosikymmenet maihin joissa ei tapahdu kehitystä kuin pahempaan suuntaan. Pohjaton rahakaivo tämä Suomi kun lähtee rahaa maihin joissa aidsit jyllää ja voodoouskonnot kukoistaa. Aina vaan kehitysmaa.

Varmasti niidenkin, Keniasta tänne haalattujen sairaanhoitajopiskelijoitten, koulutus jää meidän suomalaisten veronmaksajien maksettavaksi. Saisivat itse henkilökohtaisesti maksaa, jotka ovat heidät tänne haalineet. Kukahan niittenkin kukkahattujen matkakulut Afrikkaan maksoi, jotka menivät sinne neuvottelemaan maksuista.

Vuosi sitten sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki 27678 ja pääsi 2773

Nämä olivat erikoisryhmä Keniasta, eivät osallistuneet suomalaiseen hakuprosessiin.