Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riikka Purran mielestä Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa

Vierailija
11.03.2023 |

Ylen vaalikoneessa Riikka Purra oli puolueiden puheenjohtajista ainoa, joka oli Täysin samaa mieltä väittämästä "Suomessa on liian helppo elää yhteiskunnan tukien varassa".
Jokseenkin samaa mieltä olivat Orpo, Saarikko, Essayah, Harkimo.

Kommentit (954)

Vierailija
101/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalityöntekijä, en persu.

Mutta tässä olen tasan samaa mieltä Purran kanssa. Osalle työikäisestä kansasta kaikki tulee valmiina pöytään. Evääkään ei tarvitse liikuttaa. Ja puhun nyt vuosikausien omakohtaisesta kokemuksesta.

Hyvä jos tälle tulee vihdoinkin loppu.

Kolleega täällä hei! Samaa mieltä. Ei se työtätekemättömän elintaso nyt niin oleellisen paljon huonompi ole kuin työssäkäyvänkään. Autoja ostellaan, reissataan, asuntoja vaihdellaan mieluisempiin. Kela korvaa ihan käsittämättömiä asioita.

Olen periaatteessa samaa mieltä. Jos pääsee tt-tuen piiriin ja yhteiskunnan kustantamaan koko työttömän monilapsisen yh-perheen elämisen, niin vuositulot vastaavat lähes miljoonan euron osakepotista tulevia osinkoja.

Mutta jos olet kuusikymppinen, työmarkkinatuella yksin elävä työtön, niin töitä et saa ja kuukausitulot on n. 650 euroa, josta 500 euroa menee asumiseen, tilanne on aivan toinen. Kaikille eläkesuunnitelmille saa sanoa hyvästit koska säästöt on käytetty elämiseen.

Työmarkkinatuki ja asumistuki yhdessä ovat aivan varmasti enemmän kuin 650 euroa. Ja siihen mahdolliset toimeentulotuet päälle.

jos oot koskaan ollu toimeentulotuella niin tiedät kyllä ettei sen varassa eläminen ole helppoa. tai ehkä tietäisit muutenkin jos sulla olis edes palanen aivoa

Vierailija
102/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies 47 kirjoitti:

Purra voisi kokeilla elää 600 eurolla kk pari vuotta josta vielä maksetaan vuokraa, nettii , vaatteet, harrastukset. ja muita laskuja.

Miksi pitäisi, kun jokainen voimennä töihin. Oma valinta. Katsopa vätys peiliin,

Teen pimeitä töitä sori vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö tukea saavien elämä sitten olla vieläkin vaikeampaa kun nyt on kerran liian helppoa. Ihminen masentuu ja veltostuu kun työtä ei saa.

Vierailija
104/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien varassa on monenlaista sakkia. Pienituloisia, pitkän työuran tehneitä eläkeläisiä ja työkyvyttömiä.

Nuoret tarvisi saada ohjattua koulutukseen ja työhön.

Kotona kaljottelevat ja viina-villet joutaa katkolle ja töihin. Heillä on työikää jäljellä kymmeniä vuosia. Päiväraha heidän kohdallaan pieni meno, kun ottaa huomioon juomisen lieveilmiöt. Helppo kohderyhmä.

Ja eduskuntaa pääsee, kun tekee youtube videon, urheilee tai menee kauneuskilpailuihin ja ihmiset äänestävät.

Suomessa hoidetaan kaikki raha-asiat päin vittua.

Meneppäs koittamaan tuolla taustalla esim. Nesteen johtoon.

Vierailija
105/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien varassa on monenlaista sakkia. Pienituloisia, pitkän työuran tehneitä eläkeläisiä ja työkyvyttömiä.

Kotona kaljottelevat ja viina-villet joutaa katkolle ja töihin. Heillä on työikää jäljellä kymmeniä vuosia. Päiväraha heidän kohdallaan pieni meno, kun ottaa huomioon juomisen lieveilmiöt. Helppo kohderyhmä.

Ja eduskuntaa pääsee, kun tekee youtube videon, urheilee tai menee kauneuskilpailuihin ja ihmiset äänestävät.

Mistä tunnistaa palstalainen joka ei tiedä mitään suomen valtion taloudenpidosta.

Suomen velkaantumisaste bkt:hen nähden on pitemminkin ollut alenemaan päin vaikeista ajoista huolimatta

Vierailija
106/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten on ? Kertokaa te jotka ette käy töissä vaan nostatte niitä tukia.

Itse olen "vain" pätkätyötön ja pidän tukien varassa elämistä hankalana verrattuna heihin jotka ei käy lainkaan töissä. Tuttavapiirissä on kaksi ns elämäntapatyötöntä joista kumpikin elää leveämmin mitä minä koska he saavat useampaa tukea mitä itse sekä saavat nämä tuet myös "automaattisesti" kuukaudesta toiseen.

Ei heillä ole samanlaista hakemusrumbaa mitä itsellä eikä päätösten saamista tarvitse odotella vaan rahat tulee aina kuin manulle illallinen. Lisäksi nämä on viimeisten parin-kolmen vuoden aikana saaneet niin koronarahaa kuin ylimääräisiä lapsilisiäkin. Ei niitä pätkätyöttömälle maksettu vaikka töitä oli normaaliakin vähemmän.

Eniten silti harmittaa tuon elämätavan opettaminen lapsille, että aivan mainiosti voi elää koko elämänsä yhteiskunnan kustantamassa asunnossa jossa asumisen kulutkin kattaa yhteiskunta kuten kaiken muunkin. Itse ei ole pakko pistää tikkua ristiin ja silti on se katto pään päällä ja ruokaa lautasella.

Itse olen sitä mieltä, että toimeentulo- ja asumistukiin tarvitaan nykyistä tiukempaa linjaa ja samalla matalapalkka-alojen työsuhteisiin tarvitaan parannuksia (pois nollasopparit ym) ja näiden palkkatasoa pitää nostaa.

Vierailija
107/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneppäs koittamaan tuolla taustalla esim. Nesteen johtoon.

Niin, siellä riittää kun on muutaman oikean tyypin suosiossa

Vierailija
108/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaanpa tähän entisten kansanedustajien koulutukset esim. Tanja Karpela

Vierailija
109/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pystyy aivan liian helposti elämään veronmaksajien kustantamana ja täällä on aivan liian avokätiset sosiaalituet

Vierailija
110/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pystyy aivan liian helposti elämään veronmaksajien kustantamana ja täällä on aivan liian avokätiset sosiaalituet

Jep, kansanedustajien sopeutumisraha

Vierailija
111/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen "vain" pätkätyötön ja pidän tukien varassa elämistä hankalana verrattuna heihin jotka ei käy lainkaan töissä. Tuttavapiirissä on kaksi ns elämäntapatyötöntä joista kumpikin elää leveämmin mitä minä koska he saavat useampaa tukea mitä itse sekä saavat nämä tuet myös "automaattisesti" kuukaudesta toiseen.

Ei heillä ole samanlaista hakemusrumbaa mitä itsellä eikä päätösten saamista tarvitse odotella vaan rahat tulee aina kuin manulle illallinen. Lisäksi nämä on viimeisten parin-kolmen vuoden aikana saaneet niin koronarahaa kuin ylimääräisiä lapsilisiäkin. Ei niitä pätkätyöttömälle maksettu vaikka töitä oli normaaliakin vähemmän.

Eniten silti harmittaa tuon elämätavan opettaminen lapsille, että aivan mainiosti voi elää koko elämänsä yhteiskunnan kustantamassa asunnossa jossa asumisen kulutkin kattaa yhteiskunta kuten kaiken muunkin. Itse ei ole pakko pistää tikkua ristiin ja silti on se katto pään päällä ja ruokaa lautasella.

Itse olen sitä mieltä, että toimeentulo- ja asumistukiin tarvitaan nykyistä tiukempaa linjaa ja samalla matalapalkka-alojen työsuhteisiin tarvitaan parannuksia (pois nollasopparit ym) ja näiden palkkatasoa pitää nostaa.

Jeps ja sitten sun kaltaset äänestää jotain persuja ja kokoomusta jotka heikentää pätkätyöläisten/työttömien asemaa entisestään :D

Vierailija
112/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut työttömät miehet kannattavat Persuja, koska feminismi ja woke-kulttuuri ärsyttää.

Siinäpä se. Feminismi ja woke ei vaikuta heidän elämäänsä yhtään millään tavalla, mutta silti äänestävät omia etujaan vastaan.

Persut kyykyttää köyhiä ja työttömiä ja köyhä ja työtön äänestää persua koska feminismi. Tyhmät saa sitä mitä tilaa ja turha valittaa jos menee huonosti.

Vierailija
113/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps ja sitten sun kaltaset äänestää jotain persuja ja kokoomusta jotka heikentää pätkätyöläisten/työttömien asemaa entisestään :D

EK on halunnut poistaa vuorolisät jo pitkään ja se onnistuu huonontamalla ansiosidonnaista jolloin ihmiset eroaa liitoista.

Vierailija
114/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka, 45 v., ei ole tehnyt päivääkään töitä.

Sehän näissä poliittisissa broilereissa on suurin ongelma. Heillä on harvoin mitään käsitystä oikeasta elämästä ja kuvittelevat olevansa jotain työn sankareita ja yhteiskunnan tukipilareita. Loisia ja elättejä he kuitenkin todellisuudessa ovat. Mitään eivät tuota, mutta maksavat niille muka puolustamilleen veronmaksajille monin kerroin enemmän kuin nämä oikeasti arvokkaat suomalaiset itse tienaavat.

Vierailija
115/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile olla vuosi työttömänä pk-seudulla ja tule sitten kommentoimaan uudestaan.

Vierailija
116/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile olla vuosi työttömänä pk-seudulla ja tule sitten kommentoimaan uudestaan.

Helsingissä on 34000 työtöntä. Laitetaan ne kaikki töihin myyjäksi Alepaan.

Vierailija
117/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan työmarkkinatukea 760e ja tällä rahalla osallistun perheen elätykseen. Ei paljon naurata.

Vierailija
118/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö paljon työmarkkinatuki on?

Vierailija
119/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalityöntekijä, en persu.

Mutta tässä olen tasan samaa mieltä Purran kanssa. Osalle työikäisestä kansasta kaikki tulee valmiina pöytään. Evääkään ei tarvitse liikuttaa. Ja puhun nyt vuosikausien omakohtaisesta kokemuksesta.

Hyvä jos tälle tulee vihdoinkin loppu.

Kolleega täällä hei! Samaa mieltä. Ei se työtätekemättömän elintaso nyt niin oleellisen paljon huonompi ole kuin työssäkäyvänkään. Autoja ostellaan, reissataan, asuntoja vaihdellaan mieluisempiin. Kela korvaa ihan käsittämättömiä asioita.

No hei älkää puhuko paskaa. En tunne yhtäkään sossuelättiä, joka vaihtelisi autoja ja matkustelisi. Hyvin pienet on ne roposet, joilla yrittävät tulla toimeen. Toki osalla on ihan kummalliset kuvitelmat mitä yhteiskunta olisi valmis tarjoamaan. Esim. asunto haluamaltaan paikalta, hissillä ja kaikilla mukavuuksilla. Mutta nää on niitä joilla on realiteetit jo aikaa sitten kadonneet ja siksi ovatkin siinä tilanteessa missä ovat. Kyllä ne aika nopeasti palautetaan maan tasalle. T. oikea sossu eikä mikään valesossu

Totuus ja todellisuus Kelan "helpoista" tuista on todellakin ihan eri kun niitä tukia joutuu ns. kunnon kansalainen hakemaan.

Olen ollut ikäni työssä, mutta naisvaltaisella alalla. Työeläke on siis jäänyt pieneksi ja saan lisänä pientä kansaneläkettä.

Olisin halunnut vaihtaa asuntoa hiukan käytännöllisempään. Olisi ollut myös korkeampi vuokra, johtuen, että olen tässä asunut hyvin pitkään ja vuokraa ei ole korotettu. Olisin hyvä vuokralainen. Ei alkoa, tupakkaa, lemmikkejä enkä muuttele jatkuvasti.

Ainoa vika on pienet eläkkeeni ja monestakin eri syystä johtuva köyhyys ylipäänsä.

Käytiin läpi Kelassa moneen eri suuntaan ja itsekin paljon etukäteen asioita selville olin ottanut ja tehnyt laskelmia.

Mutta totuus oli, että asumistukeni olisi noussut vain vähän ja olisin joutunut laittamaan omasta pussistani enemmän kuin nyt. Vuokravakuuskin olisi ollut todella työläs hakea ja epävarma. Tt-tukeen en ole oikeutettu, jää inan vaille.

Elän sii tt-tuen suuruisella rahalla asumis ym.menojen jälkeen mutta huolehdin kaikista itse.

Jos ihminen on todella pohjalla elämässään tai todella pienillä tuloilla Kelasta ehkä saa helpommin tukia. Mutta ei silti tuhansia, vaan tt-tuen suuruisella elää kuitenkin, vain asumis- yms. menot korvataan.

En tiedä todellakaan kuka Kelan tuki saava matkustelee ja elää yhtä hyvin kuin esimerkiksi keskituloiset.

Säästää ei voi yhtään tilille.

Eikä pahemmin säästöön jää, ainakaan minulla.

Asumistuki on ainoa tuki. Eikä sekään suuren suuri ole. En elä pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
120/954 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Riippuu varmaan tilanteesta. Jos on esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeellä ja saa sen lisäksi asumistukea, niin helpompaahan se on kuin että kävisi töissä. Miten mukavaa se olisi, riippuu tietenkin työkyvyttömyyseläkkeen suuruudesta. 

Jep. Itsellä 400-420€ jää käteen kun saan työkyvyttömyyseläkkeen ja asumistuen niin käteen jäävä raha on 400€ kuukaudessa millä ostan koiran ruoat ja omat ruoat ja hygienia tuotteet. On riittävä jos tinkii vähän mitä ostaa eikä osta alkoholia tai tupakkaa ollenkaan, mutta silti tuntuu pieneltä, toisaalta joillain muilla on vielä vähemmän rahaa. Ei kaikkea voi saada.