Onneksi tajusin ostaa pienen kaksion
Jossa iso vessa. Ja pieni makuuhuone.
Tuollaiset konttiyksiöt on järkytys.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Jos konteilla tarkoitat keittiöttömiä hirvityksiä, niin niitä ei kauan rakenneta. Ei niitä kukaan osta kodikseen.
Sopii sijoittajille. Niihin majoittuvat työmatkalaiset, opiskelijat ja muut lyhytaikaista asuntoa tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 60neliön kaksio, pienempään en muuttaisi.
Samoin. Tilaa on ruhtinaallisesti yhdelle hengelle. Ja on oikean kodin tuntua.
Pienempää asuntoa voi harkita joskus vanhuuden päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ja neliöitä on 36.
Pelkästään putkiremonttisi hinta on 1000 euroa neliö= 36 000 eur kun se joskus toteutetaan plus muut taloyhtiön remonttikulut siihen päälle aina kun niitä tehdään.
Ihan sama onko pieni vai iso mutta jos se on kerrostalossa niin yök.
Onnea ap:lle asunnon ostosta. Ei kannata välittää noista ketjun kateellisista.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tajusin ostaa ison omakotitalon. Oma osuus lainasta 600e,140 neliötä.
Onneksi tuli ostettua iso omakotitalo eikä laskettu tai venytetty senttejä..nyt sinä maksat tuon, minä tuon, tuosta maksat tuon osuuden...
Mulla on 57m2 kaksio. Erillinen keittiö, iso parveke. Asumiskulut nykyään 360e/kk, velka jo maksettu. Helsinki, kantakaupunki.
Putkiremontit ym. on tehty.
Aina siivotessa kiroilen liikoja neliöitä, pienempikin riittäisi. Kissan kanssa tässä, mies paljon meillä, hänellä oma asunto Vantaalla kuitenkin.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ja neliöitä on 36.
Pelkästään putkiremonttisi hinta on 1000 euroa neliö= 36 000 eur kun se joskus toteutetaan plus muut taloyhtiön remonttikulut siihen päälle aina kun niitä tehdään.
"Putkiremontin kustannukset ovat useimmiten 400-900 €/m2 välillä. Pääkaupunkiseudulla putkiremontit voivat maksaa peräti yli 1000 € neliöltä."
Hesalaista viedään kuin pässiä narussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on 157 neliötä kerrostalossa, viisi makuuhuonetta, kaksi kylppäriä ja yksi erillinen vessa.
Joko sulla on hiton iso perhe tai hiton tyhjä kämppä.
Viisi makuuhuonetta eikä olohuonetta ja keittiötä ollenkaan. Omituinen kämppä on.
Sitten kannattaa ostaa maantasalta, niin pääsee aina hyvin ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tajusin ostaa ison omakotitalon. Oma osuus lainasta 600e,140 neliötä.
140 neliötä ei ole iso omakotitalo.
Turha öyhöttää neliöistä. Yksinasuja ei tekisi mitään isolla omakotitalolla. -eri
Vierailija kirjoitti:
Jos konteilla tarkoitat keittiöttömiä hirvityksiä, niin niitä ei kauan rakenneta. Ei niitä kukaan osta kodikseen.
Mullakin on keittiö ja olohuone ilman väliseinää, mutta sentään keittiön puoli on omanaan eikä niin kuin jossakin näkemissäni kuvissa keittiövarusteet siinä olkkarin sohvan takana. Säästäähän sillä neliöitä, mutta okt-kasvaneena keittiö kuitenkin on se kodin sydän ja pitää olla riittävästi tilaa varattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen vähään tyytyväinen. Vuokrasin 2h+k 54m2 kaupungin keskustasta 560€/kk. Tää on täysin rempattu 4.krs asunto, lasitetulla parvekkeella, ja mä olen tästä iloinen.
Minä asun omassa rivarikolmiossa, iso lasitettu terassi ja nurmipihaakin riittävästi, kaukolämpö ja kaikki herkut, vastike 240 €/kk, sis. kaiken, myös veden ja pihanhoidon. Kallista on kerrostaloläävässä asuminen.
Jos on ehtinyt jo maksaa asuntonsa niin onhan se halpaa, mutta ei sen ostaminen ole halpaa. Jätin omaani yhtiölainan kun ajattelin että voi olla helpompi myydä (ostajan ei tarvi ottaa niin isoa henk koht pankkilainaa), vaikka tietysti minulle olisi tällä hetkellä halvempaa maksaa omaa lainaa. Voi olla taloudellisesti huono päätös kun en edes tiedä tulenko muuttamaan tästä, mutta olen alkanut haaveilla omakotitalosta joten vain aika näyttää.
Joka tapauksessa, rivarikaksio ja kk-kulut n. 750 EUR sisältäen yhtiövastikkeen ja kattaa kaukolämmön, veden sekä pihanhoidon. Koska maksoin alunperinkin ison osan myös käteisellä, muuta lainaosuutta ei enää ole. Kun vielä maksoin lainaosuutta kulut olivat n. 1250 euroa kuussa.
Suomessakin keskustellaan aina välillä siitä tulisiko omistaja-asujan maksaa veroja 'edustaan' halvasta asumisesta ja minusta tämä on aivan absurdia. Omistava asuja maksaa asumisestaan huimia summia, nykyisin laina-aika on monella 30 vuotta ja sen aikaa kulut voi olla jopa isommat kuin vuokralla. Omalla seudullani tämänkaltainen asunto on vuokramarkkinoilla noin 900 euroa kuussa. En nyt pelkkää yhtiölainaa maksaessani 'säästä' kuin 150 euroa kuussa, ja aiemmin kk-maksuni olivat selvästi vuokra-asumista isommat.
Asuntojen arvonkehitystä taas ei voi tietää. Nyt saisin tästä todennäköisesti about saman kuin mitä ostaessani, mutta ei mikään takaa että tulevaisuudessa se olisi noussut tai edes samalla tasolla.
Itse ostin pienen kolmion ja tämä on kyllä aivan huippu kahdelle hengelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on 157 neliötä kerrostalossa, viisi makuuhuonetta, kaksi kylppäriä ja yksi erillinen vessa.
Joko sulla on hiton iso perhe tai hiton tyhjä kämppä.
Viisi makuuhuonetta eikä olohuonetta ja keittiötä ollenkaan. Omituinen kämppä on.
Tietysti on olehuone jos toinenkin ja keittiö ruokatiloineen ja pari vaatehuonetta ja pari parveketta.
Vierailija kirjoitti:
Katsos, kun ne on rakennettu odottamaan niitä siirtotyöläisiä, joita tuodaan mm. Afrikasta tänne tekemään ne matalapalkkatyöt, jotta palkkoja ei tarvi nostaa meikäläisiä varten.
Väestönvaihto menossa...
Tärkeintähän on olla tyytyväinen siellä, missä asuu. Joku on tyytyväinen 20m2 asunnossa ja joku ei missään.