Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkoillaanko teidän lapsien päiväkodissa säällä kuin säällä?

Vierailija
23.11.2006 |

Meillä tuntuu olevan nyt " talven" tultua vähän sellainen tyyli, että hyvin monena päivänä lapset ovat sisällä heitä haettaessa, kun ulkona sataa tms. Päiväohjelman (alle 3 lapset ryhmässä) mukaan heidän pitäisi ulkoilla n. 10-11 ja tulla iltapäivällä ulos viimeistään klo 16. Tänäänkin surkuteltiin säätä ja lapset leikkivät sisällä, vaikka ulkona ainoastaan tihutti vettä vähän. Täällä pohjolassahan pimeä ikävä kyllä tulee aikaisin ja ulos on ehkä ankeampi mennä, mutta silti mulle on tullut sellainen tunne, että hoitajat eivät jaksa pukea lapsille päälle kaikkia talvitamineita kuriksineen ja toiseksi eivät ehkä itse omista tarpeeksi lämpimiä vaatteita joilla tarkenisi lasten kanssa ulkona. Miten tästä asiasta voisi huomauttaa asiallisesti? Uskon, että monessa perheessä ei välttämättä enää ehditä ulkoilla klo 17 jälkeen kun tarhasta kotiin mennään, joten päiväkodin ulkoilujen varaan itse lasken paljon. Miten muilla?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan, jos on todella kova pakkanen (yli 20) tai pakkanen ja kova viima, ovat sisällä. Onhan lapsilla kumpparit, kurikset ja sadetakit, mitä sade haittaa, ellei ole ihan kamala kaatosade?

Vierailija
2/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan onnellinen etteivät esim. tänään menneet ulos. Mitä järkeä sielä on vesisateessa olla? Olivat askarrelleet ja pitäneet lauluhetken ja lapset oli varsin tyytyväisiä. Silloin ulkoillaan enemmän kun säät sallii...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v. pp-hoidossa ja siellä ulkoillaan paljon! Aamuisin ulkoilevat klo 9-11 ja iltapäivisin tulevat ulos noin 15.30 ja oma lapseni ulkoilee siis silloin vielä tunnin! Ruoka ja uni maistuu siis erittäin hyvin :) Eikä hoitajaa pikku tihku haittaa, ulkoilut sujuvat pikku sateessakin. Ihan kaatosateella eivät toki ulos mene.

Vierailija
4/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viime talviset pakkaset eivät olleet liian kovia, jotta ei olisi voinut ulkoilla, mutta sisällä pysyivät.

Vierailija
5/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ulkoillaan aivan liian vähän. Itse olen ulkoilmaihminen ja toivoisin lapsestakin sellaisen kasvavan, mutta päikkärin tädit mieluummin vetävät lauluhetkiä kuin ulkoilevat :/

Vierailija
6/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodista eivät varmaan ole käyneetkään ulkona koko viikon aikana ja se on mielestäni erittäin hyvä juttu, koska täällä on satanut vettä, lumi on sulanut jääksi, joka peittää joka paikan. Nyt alkaa olla jääkin sulanut ja vähitellen voi mennä ulos pelkäämättä kallovauriota.

Minun mielestä ulos säällä kuin säällä on omituinen periaate, en minäkään haluaisi mennä ulos noilla keleillä mitä nyt on ollut.

Vierailija
7/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensä kotona ulkoillaan vielä vähän lisää. Pph:lla on se hyvä, että jos aamulla sataa ulkoiluajankohtana klo 9.30-10.30, niin sitten syödään vähän aikaisemmin ja mennään ulos vaikka klo 12. Ei ole niin aikataulutettua hommaa. Meidän hoitajalla on vaan yks joka nukkuu päikkärit ja lapsi nukkuu ne ulkona vaunuissa.

Vierailija
8/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tuntia liikuntaa päivässä alle kouluikäisillä? Käyttekö itse vielä työpäivän jälkeen lastenne kanssa ulkona, jos he ovat koko päivän olleet sisällä?

Vierailija
9/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kovilla pakkasilla ja melko kovassa sateessakin käyn lenkillä. En millään jaksais olla päivää sisällä käymättä ulkona ja olen tosi iloinen, että lapsikin pääsee välillä haukkaamaan happea.

Vierailija
10/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten tamineista se ei ole kiinni etteikö voisi olla ulkona, sillä heillä tosiaankin on varusteet ulkoiluun säällä kuin säällä. Toki kaatosateen, kovan viiman, pakkasen tai muut ääriolosuhteet ymmärrän ja en itsekään silloin lastani ulos vie..mutta kuitenkin asia on alkanut mietityttää ja mietin, miten voisin asiaa kommentoida ystävällisesti. Tiedän myös päiväkoteja joissa ulkoillaan paljon ja itseasiassa tässä päiväkodissa isompien puolella ollaan ulkona " melkein aina" ja samalla tiedän myös pph:ia, jotka eivät todellakaan ulkoile lasten kanssa vaan ainut ulkoilu on pph:n kävely kauppaan tms. Ehkä seuraan tilannetta vielä ja katsotaan miten ilmat muuttuvat ja jospa tämä onkin nyt vain joku poikkeusvaihe :-)

ap

Vierailija
11/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä kiusausta pitää pieniä lapsia tönkköiksi puettuina ulkona vesisateessa. Lapset alkaa kiukuttelemaan puolessa tunnissa (ulkona pitäis olla viim. klo 16 ja vikat lapset haetaan vasta klo 18, meidän pk on auki klo 18 asti) ja esim. kakkapesureissut sisälle kestää liian kauan kun henkillökuntaa ei ole klo 16 jälkeen kuin 1 /ryhmä. Kaikkia jäljellä olevia pieniä ei voi antaa viereisen ryhmän valvontaan pitkäksi aikaa.

Meilläkin on 14 lasta alle 3.v lasten ryhmässä ja klo 16 jälkeen jäljellä voi olla jopa 10 lasta. Turvallisuus kysymys tämä ulkoilu on osittain myös!

Vierailija
12/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten tänäkin talvena on ollut jo pari tosi pahaa kaatumista nimenomaan pienillä. Onneksi meidän ryhmän vanhemmat ovat tyytyväisiä kun päätökset ulkoiluista tehdään lasta ajatellen...

Vierailija
13/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaatosateella ei ulkoilla ollenkaan, mutta pitää siis olla todella kova sade, pieni tihkusade ei haittaa lainkaan. Kovalla tuulella ainoastaan ryhmän isot ulkoivat ja pienet (alle 2v) jäävät sisälle. Asutaan rannikolla ja tuo piha on aika suojaamaton, joten sinne käy tuuli aika pahasti. Joten noita taaperoita ei viitsitä laittaa tuolloin ulos, koska eiväthän he rassukat mitään pysty siellä tekemään. Myös erittäin kireällä pakkasella (alle -15) pienet pysyvät sisällä ja isot menee ulos, alla -20 asteen pakkasessa jopa ryhmän isot jäävät sisälle. Isojen puolella tuo pakkasraja on myöskin tuo -20 astetta.

Iltapäivällä lähdetään ulos n. 16.30-17.00 (päiväkoti menee kiinni klo 17.30) ja tuokin riippuu ihan säästä, hyvällä ilmalla lähdetään ulos heti välipalan jälkeen, joskus ei mennä ollenkaan ulos vaan vanhemmat hakevat lapset sisältä.

Vierailija
14/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkö ne pääse sieltä liukkaalta pihalta vaikka kävelylle? Meidän alueella näkee paljon päiväkotilapsia, jotka ovat kävelyllä, koska päikkärin piha joko jäinen tai tosi kurainen. Omani ovat pp-hoidossa, onneksi, ja kävelevät aina lähipuistoihin eivätkä ole jumittuneet sinne pp-hoitajan pihalle. Mielestäni päiväkodeissakin voisivat liikkua paljon enemmän! EI sitten tarvii ihmetellä liian vähän liikkuvia koululaisia.

Vierailija
15/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihalle reippaasti hiekkaa ja aina löytyi alueita, joissa oli joko lunta tai sitten ihan paljas maa, joten kyllä pystyi ulkoilemaan. Ja meillä on iso piha, jossa suuri hiekkis, kiikut yms, joten kyllä lasten aika kului ja jos ei muualla voinut olla, niin mentiin lähimetsään retkelle tai terassille eväitä syömään. Kyllä ei vuodessa ollut monta päivää, jolloin ei ulkoiltu.

En olis millään jaksanut huhkia koko päivää sisällä lasten kanssa! Piristäähän se ulkoilu itseäkin ja lapset ovat paljon rauhallisempia sitten sisällä, kun ovat vähän ulkona liikkuneet. Me oltiin yleensä 2-3 tuntia ulkona päivittäin ja kesällä paljon enemmänkin.

Vierailija
16/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syyt, jotka liittyvät turvallisuuteen. En toki tarkoita ulkoilua jäätiköllä tms. Kaikki todelliset syyt hyväksyn, mutta en sitä, etteivät hoitajat jaksa pukea koko lapsilaumaa tai vielä vähemmän sitä, ettei heitä itseään huvita ulkoilu kun ei ole kenties kunnon tamineita itsellä tms. Kyllä vaan tosiaan uni ja ruoka maittaa huomattavasti paremmin, kun on kunnolla ulkoiltu.

ap

Vierailija
17/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miten 12 alle 2.v lasta lähtee kävelylle?

Vierailija
18/19 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ulkoilemme lähes säällä kuin säällä ja lapsiryhmän ikäjakauma on 1,5-4,5v. Kaikki siis ulkoilevat. Aamusta pari tuntia ja iltapäivällä tunnin verran jotkut pidempään riippuen koska tullaan hakemaan. Minusta on mukava olla ulkona ja vanhemmat tykkäävät kun ei enää tarvitse lähteä ulos rankan työpäivän jälkeen. Ja lapset ovat heille valmiiksi puettuina pihalla odottamassa :) Monesti eivät malttaisi vielä kotiin lähteäkään kesken pihaleikkien.

Vierailija
19/19 |
24.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, miksi sinun viestisi alkoi itkettämään minua, nimenomaan hyvässä mielessä!?!;)

Varmaan menkant alkamassa, tai olen raskaana. Luin viestisi " sataan kertaan" , ja siinä ei ollut mitään erikoista, mutta sen luettuani, kyyneleet valuivat silmilleni. Ihan totta, tai sitten olen sekoamassa...?!;)

Anteeksi! ja usko nro:15, tämä ei ole kettuilua tmv. minulle vain tuli tippa linssiin ilman syytä, kun luin viestisi... Älä kysy miksi, en osaa vastata...;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän