Onko työttömälle muuta uravaihtoehtoa kuin hoitoala?
Lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri. Rahat on loppu ihan sama oletko työtön vai töissä. Minulle ehdotettiin opiskelua lähihoitajaksi, mutta ei kai sinne kaikki sovi? Kannattaako opiskella lähihoitajaksi vai ei? Toivon rehellisiä mielipiteitä.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä, palkanlaskija, reskontranhoitaja. Aika paljon alanvaihtajia lukee aikuisiällä merkonomiksi.
Millään alalla ei ole niin paljon työttömiä kuin sisäsiisteissä toimistotöissä. Itse kun palkkasin osastosihteeriä, tuli huonopalkkaiseen työhön 200 hakemusta.
On monia aloja ja työtehtäviä, joissa on pulaa tekijöistä ja joihin pääsee melko lyhyellä koulutuksella. Siis muitakin kuin hoitoala.
No on sulla ääripäätä edustavat vaihtoehdot, jos toinen on lähihoitaja ja toinen lääkäri.
Eihän noissa ammateissa ole juuri mitään yhteistä. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat huolehtivat ihmisestä. Heiltä edellytetään empaattisuutta.
Lääkärit hoitelevat sairauksia, ja heiltä edellytetään erittäin hyvää muistia sekä havainto- ja päättelykykyä. Empaattisuus on tietenkin etu mutta ei välttämättömyys. Voi olla erinomainen lääkäri välittämättä yhtään potilaista.
Entinen työtön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin rakennusinsinööriksi. Hyvin on töitä riittänyt. Palkkakin on noussut 1500€:sta 6000€:oon.
Olet sitten kai extra hyvä matikassa?
Hyvin keskinkertainen. Muutenhan olisin opiskellut diplariksi.
Oliko vaikea päästä kouluun ja päättää mihin kouluun menee? Sitten miten opiskelujen ajan selvisit hengissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kammoaa kakkaa, pissaa, verta, vanhojen ihmisten hajua ja on impulsiivinen, usein epäkohtelias ihmisille?
Lähihoitajaksi???
Duuniin vain. Jos työt olisivat hauskoja, niin herrathan ne tekisivät.
Onhan ne hauskoja. Siksi me ei mennäkkään töihin.
Lähihoitaja tai nuohooja. Valitse niistä, molemmille töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voisin haluta hoitoalalle mutta en vain kykene pesemään vanhusten pyllyjä tai siivoamaan eritteitä. Jo lähi- ja varmaan myös sairaanhoitajan opinnoissa tuo tulis eteen :( Lääkärikään ei enää ole realistinen vaihtoehto...
Lähihoitaja voi myös toimia varhaiskasvatuksen asiantuntijana varhaiskasvatusyksikössä. Työ ei siis ollenkaan välttämättä ole mitään eritteiden siivoamista.
Lähihoitaja voi toimia päiväkodissa tarhantätinä eli joo kyllä sillon pestään lasten takapuolia tarvittaessa. Harjoittelussa tulee vanhusten takapuolet väistämättä eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kammoaa kakkaa, pissaa, verta, vanhojen ihmisten hajua ja on impulsiivinen, usein epäkohtelias ihmisille?
Lähihoitajaksi???
Monille työttömille se tulee yllätyksenä, että itsensä elättäminen ei useinkaan ole mukavaa puuhaa, vaan elannon eteen joutuu kärsimään.
Sinne on soveltuvuuskokeet ihan syystä. Moni työtön on kyllä töitäkin tehnyt...mielestäni työtään ei tarvitse rakastaa mutta kärsiminen ja työn vihaaminen eivät kyllä kuulu asiaan, eikä ihmistä voi pakottaa moiseen. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voisin haluta hoitoalalle mutta en vain kykene pesemään vanhusten pyllyjä tai siivoamaan eritteitä. Jo lähi- ja varmaan myös sairaanhoitajan opinnoissa tuo tulis eteen :( Lääkärikään ei enää ole realistinen vaihtoehto...
Lähihoitaja voi myös toimia varhaiskasvatuksen asiantuntijana varhaiskasvatusyksikössä. Työ ei siis ollenkaan välttämättä ole mitään eritteiden siivoamista.
Lähihoitaja voi toimia päiväkodissa tarhantätinä eli joo kyllä sillon pestään lasten takapuolia tarvittaessa. Harjoittelussa tulee vanhusten takapuolet väistämättä eteen.
Hakeutukaa kaupan alalle, koodaajaksi, parturiksi, maatalouteen, tehdashommiin, siivousalalle, kuljettajaksi, varastoon? On paljon muitakin töitä ja aloja kuin hoitoala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin rakennusinsinööriksi. Hyvin on töitä riittänyt. Palkkakin on noussut 1500€:sta 6000€:oon.
Olet sitten kai extra hyvä matikassa?
Hyvin keskinkertainen. Muutenhan olisin opiskellut diplariksi.
Oliko vaikea päästä kouluun ja päättää mihin kouluun menee? Sitten miten opiskelujen ajan selvisit hengissä?
Olin lukiossa niin umpisurkea matikassa ja fysiikassa, että kävin Valmennuskeskuksen kurssin ennen pääsykokoita. Lisäksi olin vuoden raksalla apumiehenä, josta sain rahaa ja lisäpisteitä. Hengissä säilyi, kun oli vähän säästöjä, sai opintotukea ja nosti opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkäri ei ole enää realistinen vaihtoehto?
Olen nelikymppinen eli piitkän opiskelun jälkeen työvuosia ei enää paljon, en aio tehdä töitä enää eläkeikäisenä, perhe on kaukana kaikista mahdollisista lääkäreitä kouluttavista opiskelupaikkakunnista, en aio muuttaa koko porukkaa opiskelujen perässä.
Lääkäriksi opiskeleva pystyy siirtymään työelämään jo opiskeluvaiheessa. Sinulla muutenkin eläkeikä 70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
On sitä hoitoalalla muutakin kuin se lähityö.
Itse jouduin vähän sattumalta (lopputyö). Kyllähän se sit riitti, moniksi vuosiksi.
Toinen: mieti niitä murkku/teiniajan mielenkiintoalueita tai harrastusta: itselläni se oli musiikki. Vanhemmat (ja viisaammat) sanoi, et et tule sillä elämään/tienaamaan leipääsi.
(pointti: pystytkö harrastuksesta tekemään työuran? - minä en, ja päätin pitää ne erillään).
Lähityö?
Vierailija kirjoitti:
On monia aloja ja työtehtäviä, joissa on pulaa tekijöistä ja joihin pääsee melko lyhyellä koulutuksella. Siis muitakin kuin hoitoala.
Kuten? Kerrohan ala mihin ei vaadita rokotteita.
Vierailija kirjoitti:
Entäs logistiikka ?
Töitä tuntuisi olevan ainakin pk-seudulla ja näitä koulutuksia välillä näkyy myös Te-palveluiden järjestämänä, eli tyött. korvauksella saisi opiskella, +9e/päivä.
Kaikki eivät asu eivätkä halua asua pk-seudulla..
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi???
En suosittele mitään ihmisläheistä ammattia ihmisvihaajalle.
Mistä pidät ja nautit ? Kannattaako rahan peräs lähtee juoksee ? jos sit esim masentuu siel ilmapiirissä.
Mikä on kutsumuksesi,mikä kiinnostaa. Saathan työvoimatuen koulutukseesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi???
Monille työttömille se tulee yllätyksenä, että itsensä elättäminen ei useinkaan ole mukavaa puuhaa, vaan elannon eteen joutuu kärsimään.
No haluatko sinä hermoheikon, epäkohteliaan ihmisvihaajan hoitajaksesi? Minä en ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi???
No haluatko sinä hermoheikon, epäkohteliaan ihmisvihaajan hoitajaksesi? Minä en ainakaan.
En minäkään ja en ole aiempi vastaaja.
Entäs logistiikka ?
Töitä tuntuisi olevan ainakin pk-seudulla ja näitä koulutuksia välillä näkyy myös Te-palveluiden järjestämänä, eli tyött. korvauksella saisi opiskella, +9e/päivä.