Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työttömälle muuta uravaihtoehtoa kuin hoitoala?

Vierailija
10.03.2023 |

Lähihoitaja, sairaanhoitaja tai lääkäri. Rahat on loppu ihan sama oletko työtön vai töissä. Minulle ehdotettiin opiskelua lähihoitajaksi, mutta ei kai sinne kaikki sovi? Kannattaako opiskella lähihoitajaksi vai ei? Toivon rehellisiä mielipiteitä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kammoaa kakkaa, pissaa, verta, vanhojen ihmisten hajua ja on impulsiivinen, usein epäkohtelias ihmisille?

Lähihoitajaksi???

Eikö prinsessalle työ kelpaa?

Vierailija
22/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntautumisvaihtoehtoja on useita, sieltä löytyy sopiva kenelle tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin opiskelemaan lähihoitajaksi aikuisiällä, en oikeasti tiennyt, että työn keskiössä on vaipanvaihto ja intiimipesut.

Olin shokissa, kun menin hyven harjoitteluun vanhainkotiin. 🤣🤣

Luojan kiitos tätä ennen olin ollut kasvun harjoittelussa päiväkodissa, ja sielläkin piti pyyhkiä parin lapsen takapuoli.

Vierailija
24/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menin opiskelemaan lähihoitajaksi aikuisiällä, en oikeasti tiennyt, että työn keskiössä on vaipanvaihto ja intiimipesut.

Luojan kiitos tätä ennen olin ollut kasvun harjoittelussa päiväkodissa, ja sielläkin piti pyyhkiä parin lapsen takapuoli.

Koska pyllynpyyhintärobotteja ei ole vielä keksitty, niin käytännössä lähihoitajat ovat ylikoulutettuja pyllynpyyhkijöitä joita tarvitaan työelämässä valtavat määrät. Hoitoapulaisilla ei ole lupa pyllyjä pyyhkiä.

Vierailija
25/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olin jotenkin elänyt tynnyrissä, en edes tiennyt muistisairauksista mitään. Vaikka niitä oli tankattu siellä koulussa.

En tiennyt tai kyennyt ymmärtämään, että siinä menee koko kognitio. Luulin, että vanhainkodissa minua odottaa höppäniä, hieman muistamattomia mummeleita.

Järkytys oli kyllä kova. :D

Vierailija
26/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olin jotenkin elänyt tynnyrissä, en edes tiennyt muistisairauksista mitään. Vaikka niitä oli tankattu siellä koulussa.

En tiennyt tai kyennyt ymmärtämään, että siinä menee koko kognitio. Luulin, että vanhainkodissa minua odottaa höppäniä, hieman muistamattomia mummeleita.

Järkytys oli kyllä kova. :D

Ja muuten, tarkoitukseni ei ole kommentilla halventaa muistisairaita.

Vaan se, että toivottavasti moni muu ei ole yhtä shokissa kuin minä, kun menee ekan hyven hakkaan.

Vierailija
27/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin haluta hoitoalalle mutta en vain kykene pesemään vanhusten pyllyjä tai siivoamaan eritteitä. Jo lähi- ja varmaan myös sairaanhoitajan opinnoissa tuo tulis eteen :( Lääkärikään ei enää ole realistinen vaihtoehto...

Lähihoitaja voi myös toimia varhaiskasvatuksen asiantuntijana varhaiskasvatusyksikössä. Työ ei siis ollenkaan välttämättä ole mitään eritteiden siivoamista.

Lähihoitaja ei ole millään tavalla varhaiskasvatuksen asiantuntija. Apulainen päiväkodissa. Ja ei ne taaperot pyllyjänsä pyyhi. Ja jos pyyhit huonosti vanhemmat valittaa. Räkä valuu jollakin koko ajan ja kuraa hiekkaa mutaa kaikkee on koko ajan. En suosittele kenellekään joka ei oikeasti pidä lapsista. Teette vaan karhunpalveluksen kaikille. Itsellenne, lapsille, kollegoille ja lasten vanhemmille.

Vierailija
28/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN

Vierailija
29/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin ryhdyn ammattinyrkkeilijäksi, jotta saan vetää ihmisiä pataan, kuin hoitoalalle

Vierailija
30/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä hoitoalalla muutakin kuin se lähityö.

Itse jouduin vähän sattumalta (lopputyö). Kyllähän se sit riitti, moniksi vuosiksi.

Toinen: mieti niitä murkku/teiniajan mielenkiintoalueita tai harrastusta: itselläni se oli musiikki. Vanhemmat (ja viisaammat) sanoi, et et tule sillä elämään/tienaamaan leipääsi.

(pointti: pystytkö harrastuksesta tekemään työuran? - minä en, ja päätin pitää ne erillään).

Vierailija
31/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä te-keskusen uraneuvojaan. Sinne voi muuten ottaa yhteyttä vaikka ei olisi te-keskuksen asiakkuutta. Tehdään testejä, keskustellaan ja autetaan pohtimaan sopivia vaihtoehtoja. Kannattaa pyytää apua jos tuntuu ettei itse pääse eteenpäin.

Ihan turha ehdottaa lähihoitajaksi sellaisia, joilla ei ole kiinnostusta alaa kohtaan tai esim. riittäviä empatiataitoja.

Vierailija
32/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin voisin haluta hoitoalalle mutta en vain kykene pesemään vanhusten pyllyjä tai siivoamaan eritteitä. Jo lähi- ja varmaan myös sairaanhoitajan opinnoissa tuo tulis eteen :( Lääkärikään ei enää ole realistinen vaihtoehto...

Lähihoitaja voi myös toimia varhaiskasvatuksen asiantuntijana varhaiskasvatusyksikössä. Työ ei siis ollenkaan välttämättä ole mitään eritteiden siivoamista.

Lähihoitaja ei ole millään tavalla varhaiskasvatuksen asiantuntija. Apulainen päiväkodissa. Ja ei ne taaperot pyllyjänsä pyyhi. Ja jos pyyhit huonosti vanhemmat valittaa. Räkä valuu jollakin koko ajan ja kuraa hiekkaa mutaa kaikkee on koko ajan. En suosittele kenellekään joka ei oikeasti pidä lapsista. Teette vaan karhunpalveluksen kaikille. Itsellenne, lapsille, kollegoille ja lasten vanhemmille.

Lastentarhasta saa lähihoitajana vakipaikan ainoastaan, jos on käynyt kasvun erikoistumisalan.

Inhosin jokaista hetkeäni kasvun harjoittelussa lastentarhassa. Vaikkakin se oli eka harjoitteluni ja tavallaan "pehmeä startti" tähän työhön, lapset ovat joidenkin mielestä söpöjä tai ainakin objektiivisesti söpömpiä kuin 97v aggressiivinen muistisairas.

Mutta vaikka olin avoimin mielin, tajusin heti, etten ole soveltuva henkilö lastenhoitajaksi. Lempihetkeni päivässä oli lasten päiväuniaika. Ja he ovat kuitenkin jonkun lapsia, joten, tajusin suosiolla etten sovellu siihen työhön. En minäkään haluaisi, jos minulla olisi lapsia, että heitä hoitaa tällainen passiivisaggressiivinen henkilö, jota ei oikeasti kiinnosta.

Vierailija
33/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä muitakin aloja. Esimerkiksi sähköasentaja, töihin revitään heti kun valmistut. Eikä ole kakkavaippoja.

Vierailija
34/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee mieluummin johonkin tehtaaseen. En ymmärrä mikä lähihoitaja propaganda tässä oikein on, kun kaiken maailman mielenterveyskuntoutujillekin alaa suositellaan. Ihmisillä on erilaisia taipumuksia ja on varmasti iso osa ihmisiä joille ei ala sovi. Teollisuustyöhön taas liittyy negatiivinen propaganda. Työ on ihan erilaista kuin joskus 50 luvulla. Siellä ois paljon työpaikkoja, mutta ne ei tietenkään ole misään helsingin keskustassa.

Vierailija
35/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdat kakkavaippoja ja käytät potalla?

Vierailija
36/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maamme vanhustenhoidon tulevaisuus on hirveä, kun kaikki pakotetaan opiskelemaan lähihoitajiksi, huolimatta taustoista. Kaikki ihmisvihaajat, psykopaatit vaan hoitamaan vanhuksia. Käy kuin Britanniassa ja Usa: ssa , jossa hoitajat pahoinpitelevät puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Youtube täynnä omaisten piilottamien kameroiden kuvaamia videoita, kun alalle sopimattomat, " hoitavat" vanhuksia; potkien, lyöden, ivaten, puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Tätäkö haluatte omaisillenne?

Vierailija
37/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele mieluummin vaikka trukkikuskiksi. Parempi palkka ja sisäsiisti työ.

Vierailija
38/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä, palkanlaskija, reskontranhoitaja. Aika paljon alanvaihtajia lukee aikuisiällä merkonomiksi.

Vierailija
39/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhasta saa lähihoitajana vakipaikan ainoastaan, jos on käynyt kasvun erikoistumisalan.

Inhosin jokaista hetkeäni kasvun harjoittelussa lastentarhassa. Vaikkakin se oli eka harjoitteluni ja tavallaan "pehmeä startti" tähän työhön, lapset ovat joidenkin mielestä söpöjä tai ainakin objektiivisesti söpömpiä kuin 97v aggressiivinen muistisairas.

Mutta vaikka olin avoimin mielin, tajusin heti, etten ole soveltuva henkilö lastenhoitajaksi. Lempihetkeni päivässä oli lasten päiväuniaika. Ja he ovat kuitenkin jonkun lapsia, joten, tajusin suosiolla etten sovellu siihen työhön. En minäkään haluaisi, jos minulla olisi lapsia, että heitä hoitaa tällainen passiivisaggressiivinen henkilö, jota ei oikeasti kiinnosta.

Ihailtavaa rehellisyyttä itseään ja muita kohtaan! Kykyä pohtia asiaa laajemmasta näkökulmasta ja asettua toisen asemaan.

Vierailija
40/61 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maamme vanhustenhoidon tulevaisuus on hirveä, kun kaikki pakotetaan opiskelemaan lähihoitajiksi, huolimatta taustoista. Kaikki ihmisvihaajat, psykopaatit vaan hoitamaan vanhuksia. Käy kuin Britanniassa ja Usa: ssa , jossa hoitajat pahoinpitelevät puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Youtube täynnä omaisten piilottamien kameroiden kuvaamia videoita, kun alalle sopimattomat, " hoitavat" vanhuksia; potkien, lyöden, ivaten, puolustuskyvyttömiä vanhuksia. Tätäkö haluatte omaisillenne?

No en kyllä tällaiseen ole törmännyt Suomessa. Kai nyt ihmisillä on joku moraali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi