Laaditteko budjettia? Kirjaatteko menonne?
Tiedättekö tarkkaan mihin raha kuluu? Ite oon oppinu ett on helpompi säästää kun tietää mihin raha menee ja kun laatii budjetin, jonka mukaan elää. Pienistä ns turhista menoista luopuminen tuo yllättävän paljon säästöä pitkällä aikavälillä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä helpompi säästää, kun siirtää säästörahan palkkapäivänä pois käyttötililtä. Jos vaikka tarvii säästää 600€ vuoden sisään, niin siirrän palkkapäivänä 50€/kk säästöön.
Mä säästän ton 600€ kuukaudessa ja se lähtee palkasta heti säästötilille kun tuleekin
Ymmärsit siis pointin! Voit olla ylpeä itsestäsi.
Vai teetkö silti budjettilaskelman exceltaulukkoon?
Kyllä kirjaan - ja kaikki tulot myös. Tänä vuonna on tullut yli 500 euroa pääomatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitilejä olen seurannut vuosikaudet excelissä. Tiedän siis aina paljonko tilillä on rahaa.
Joka toinen vuosi täytän budjettiexceliä, jonka olen ottanut Marttojen sivuilta ja muokannut omaan käyttöön sopivaksi. Sieltä on kiva seurata paljonko menee rahaa mihinkin. Olen budjetinkin tehnyt, mutta en sitä niin tarkasti seuraa. Jos rahat olisi tiukemmalla, niin varmasti sitten olisin tarkempi.Tällä hetkellä olen koukussa Instan ja Tuben erilaisiin Budget Binder videoihin. Jos käyttäisin käteistä, niin varmasti omistaisin binderin ja miljoona erilaista haastetta.
En tiennyt mikä on budget binder, ja pitihän se selvittää. Ounou! Nosta KOKO palkkasi tilipäivänä käteiseksi, sujauttele rahat eri muovitaskuihin. Laskujen eräpäivän koittaessa vie rahat takaisin pankkiin jotta voit maksaa laskut. Kanna muovitaskulompakkoa mukanasi ja nyhdä omista lokeroistaan ruokarahat ja paitarahat... Siis voiko hommaa hankalammin hoitaa! Nauratti vähän. Ei kai toi mee läpi edes Amerikassa...
Mitä muutakaan voi odottaa maalta, jossa lasku maksetaan kirjoittamalla paperilappu ja postittamalla se lappu kirjekuoressa?
Kakeibo käytössä. Osa rahasta siirtyy kuukauden alussa suoraan säästötilille
En pidä kirjaa tai emme pidä. Joka kuukausi on suunnilleen samat menot, ollaan ehkä yli tylsiä mut meillä ei ole mitään kk maksullisia palveluita kuten netflix eikä koskaan osteta mitään osamaksulla eikä muutenkaan osteta oikeestaan mitään muuta kuin ruokaa ja pakolliset hygieniatarvikkeet ja jos jokin vaate hajoaa niin uus tilalle jos ei voi paikata jne. Ei olla missään nimessä mitään minimalisteja mut ei vaan tunneta tarvetta uusiin asioihin eikä usein tunneta tarveta ees mennä minnekkään. Joka tapauksessa siis tiedän mitä meillä menee rahaa laskemattakin ja kaikki loppu menee säästöön, säästöön menevä summa vaihtelee koska palkan suuruus vaihtelee joka kk aika paljon riippuen lisistä ja bonuksista ja lomarahoista yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se pankin tarjoama ohjelma osaa jaotella ostokset kategorioihin esim. ruoka, hygieniatuotteet, kodin tarvikkeet, alkoholi, lemmikin ruoka ja tarvikkeet?
Tekoäly ja aina voit käsin muuttaa kategorioita.
OP:n sovelluksessa ruoka voi olla osiossa Ruoka ja päivittäistavarat, jonka alta löytyy Lounasravintolat, Päivittäistavarakaupat, Muut ruoka ja päivittäistavarat. Näiden lisäksi on tietysti liuta vaihtoehtoja Ravintolat ja kahvilat -kategorian alla. Alkoholin voi luokitella baareihin tai Kulttuuri ja viihde kategorian alta löytyvällä vaihtoehdolla Alkoholimyymälät.
Millä se erittelee Prismasta ostetut edellämainitut ruoka, hygienia, koti, alkoholi, lemmikin tarvikkeet? Lisätään vielä että Prismasta saa myös kirjoja, urheiluvälineitä, vaatteita, lankoja niin mistä OP kuitista tietää minkä kategorian tuotteita on ostettu?
S-mobillin ja k-ruoka -suovelluksen tiedoista saa tuon jaottelun automatics. Jos siis käyttää s-korttia ja/tai plussakorttia.
En..rahaa niin vähän, että kaikki menee eikä riitä. Ei ole mitään mistä vähentää kuluja, joten turha kirjata.
Kyllä olen kirjannut menot aina siitä lähtien kun muutin lapsuudenkodista omilleni.
Tulevat laskut + jotain varaa budjettiin jättäen yllätys laskuja varten, kuten sairauskulut.
Mitä vähemmän rahaa niin sitä suuremmalla syyllä täytyy budjettia pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkitilejä olen seurannut vuosikaudet excelissä. Tiedän siis aina paljonko tilillä on rahaa.
Joka toinen vuosi täytän budjettiexceliä, jonka olen ottanut Marttojen sivuilta ja muokannut omaan käyttöön sopivaksi. Sieltä on kiva seurata paljonko menee rahaa mihinkin. Olen budjetinkin tehnyt, mutta en sitä niin tarkasti seuraa. Jos rahat olisi tiukemmalla, niin varmasti sitten olisin tarkempi.Tällä hetkellä olen koukussa Instan ja Tuben erilaisiin Budget Binder videoihin. Jos käyttäisin käteistä, niin varmasti omistaisin binderin ja miljoona erilaista haastetta.
En tiennyt mikä on budget binder, ja pitihän se selvittää. Ounou! Nosta KOKO palkkasi tilipäivänä käteiseksi, sujauttele rahat eri muovitaskuihin. Laskujen eräpäivän koittaessa vie rahat takaisin pankkiin jotta voit maksaa laskut. Kanna muovitaskulompakkoa mukanasi ja nyhdä omista lokeroistaan ruokarahat ja paitarahat... Siis voiko hommaa hankalammin hoitaa! Nauratti vähän. Ei kai toi mee läpi edes Amerikassa...
Mitä muutakaan voi odottaa maalta, jossa lasku maksetaan kirjoittamalla paperilappu ja postittamalla se lappu kirjekuoressa?
Oma kokemukseni on Englannista 90-luvulta ennen henkilöasiakkaiden nettipankkiaikaa. Meillä Suomessahan tietysti kaikki hoitui tilisiirroilla.
Asiakkaalle se oli kyllä ihan kätevää kotisohvalla raapustella niitä shekkilipareita, sujauttaa ne valmiiksi painettuihin kirjekuoriin ja tipauttaa vaikka kauppareissulla postilaatikkoon. Postimaksukin niissä oli valmiiksi maksettu. Hups, sinne vaan punaiseen kitaan vuokra, sähkö- ja puhelinlaskut.
Myönnettäköön, että vastaaottajan päässä se oli yhtä helfeddiä. Siis sekä maksaa että vastaanottaa.
En. En näe mitään syytä.
Olen töissä lounasravintolassa.
Otan mukaani myymätöntä ruokaa, joten rahaa menee ruokaan vaihtelevasti.
Kaikki 879€/ kk menevät budjetoimattakin.
VIHAAN sellaisia h*****n PIHILIISOJA, jotka kyttää joka penniä!!!! Yhden sellaisen karsin jo lähipiiristäni, koska meinasin tulla hulluksi sen jumalattoman säätämisen kanssa! Joka kirsikkatomaattikin piti rekisteröidä, ettei vaan tullut exeliin ongelmaa! Kovasti oli kyllä aina hamuamassa kaikkea muiden maksamaa! Ja tyyppi tienaa 5000e kuussa! SAIRASTA!!!
Haluan myös ehdottomasti korostaa, että en missään nimessä halunnut tuolla dissata niitä, joilla on oikeasti tiukkaa rahasta! Silloin se on täysin ymmärrettävää ja järkevää! Itseasiassa koen, että meidän, joilla on rahallisesti vähän väljempää, on nyt hyväkin laittaa rahaa kiertoon yhteisen edun vuoksi!
Olen turhan suurpiirteinen, mutta pikkuhiljaa opetellut. Siirrän puolet tuloista tilille, josta lähtevät asumiseen menevät kulut ja 20% ruokatilille, loput menevät luottolaskuun ja säästöön. Säästöön yritän saada 20%, mutta turhan usein summa on 2% tai vastaavaa. Ihan ei ole siis kaikki hallussa, mutta on noita säästöjä silti kertynyt ihan kivasti. Tavoite olisi päästä eroon luottokortista, mutta aina tulee jotain, että tulee sitä käytettyä. En päästä korttia kuitenkaan varsinaisesti luottokorolle vaan maksan sen aina pois seuraavasta palkasta.
Minä elän tällä hetkellä yli varojeni. Johtuu noista aivan järjettömistä sähkölaskuista. Viime vuonna kolmen kuukauden sähkölasku talvella teki 400 euroa, nyt sain yli 2000 euron sähkölaskun eli kuukaudessa 700 euroa, kun aiemmin oli jotain 140 euron luokkaa. Kulutus sama. Ei vain mahdu päähän, miten voi olla noin kallista. Nettopalkkani on 2500 euroa eli muun elämisen pitäisi nyt sitten maksaa vain reilu 400 euroa. Ei onnistu. Lasten kuukausittaiset harrastusmaksut ovat enemmän kuin tuo 400 euroa.
Tiedän, että pitäisi vähentää menoja, pitäisi ilmoittaa lapsille, että harrastukset loppuvat tähän, mutta jotenkin ei aivot vain vielä jaksa ymmärtää, miten yllättäen keskituloisesta on tullut köyhä aivan täsmälleen samoilla menoilla kuin viimeiset 10 vuotta. Kaupassa olen onnistunut jättämään luomutuotteet hyllyyn ja yhtenä päivänä koin oman elämäni pohjan, kun rohmusin Saarioisten pizzoja euron hinnalla ostoskärryyn, jotta lapsille on jotain täyttävää välipalaa. Aiemmin olen ostanut rahkaa ja marjoja sekä hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Minä elän tällä hetkellä yli varojeni. Johtuu noista aivan järjettömistä sähkölaskuista. Viime vuonna kolmen kuukauden sähkölasku talvella teki 400 euroa, nyt sain yli 2000 euron sähkölaskun eli kuukaudessa 700 euroa, kun aiemmin oli jotain 140 euron luokkaa. Kulutus sama. Ei vain mahdu päähän, miten voi olla noin kallista. Nettopalkkani on 2500 euroa eli muun elämisen pitäisi nyt sitten maksaa vain reilu 400 euroa. Ei onnistu. Lasten kuukausittaiset harrastusmaksut ovat enemmän kuin tuo 400 euroa.
Tiedän, että pitäisi vähentää menoja, pitäisi ilmoittaa lapsille, että harrastukset loppuvat tähän, mutta jotenkin ei aivot vain vielä jaksa ymmärtää, miten yllättäen keskituloisesta on tullut köyhä aivan täsmälleen samoilla menoilla kuin viimeiset 10 vuotta. Kaupassa olen onnistunut jättämään luomutuotteet hyllyyn ja yhtenä päivänä koin oman elämäni pohjan, kun rohmusin Saarioisten pizzoja euron hinnalla ostoskärryyn, jotta lapsille on jotain täyttävää välipalaa. Aiemmin olen ostanut rahkaa ja marjoja sekä hedelmiä.
Voi kyynel. Milläs ajattelit että noin 500-700 euroa kuukaudessa käyttöönsä saavat oikeasti köyhät ihmiset ja lapsiperheet selviävät näinä aikoina? Ai niin-sehän ei ole keskituloisen ongelma-pääasia että mirkkupetteri saa jatkaa ökyharrastuksiaan. "Elämäni pohjan.." LOL.
/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Milläs ajattelit että noin 500-700 euroa kuukaudessa käyttöönsä saavat oikeasti köyhät ihmiset ja lapsiperheet selviävät näinä aikoina? Ai niin-sehän ei ole keskituloisen ongelma-pääasia että mirkkupetteri saa jatkaa ökyharrastuksiaan. "Elämäni pohjan.." LOL.
Se pointti tässä taisi olla, miten keskituloisesta on tullut kertaheitolla köyhä aivan samoilla menoilla ja tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pointti tässä taisi olla, miten keskituloisesta on tullut kertaheitolla köyhä aivan samoilla menoilla ja tuloilla.
Isot sähkölaskut tarkoittavat oletettavasti sitä, että asutaan isossa omakotitalossa? Tämä plus lasten harrastusmenot enemmän kuin 400 kuussa eivät minusta ole köyhyyttä.
En. Kaikki 920€ kuukaudessa menee kirjaa pitämätäkin.
Mä säästän ton 600€ kuukaudessa ja se lähtee palkasta heti säästötilille kun tuleekin