Laaditteko budjettia? Kirjaatteko menonne?
Tiedättekö tarkkaan mihin raha kuluu? Ite oon oppinu ett on helpompi säästää kun tietää mihin raha menee ja kun laatii budjetin, jonka mukaan elää. Pienistä ns turhista menoista luopuminen tuo yllättävän paljon säästöä pitkällä aikavälillä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhean vaivan näette kirjanpito-ohjelmien ja excelienne kanssa. Verkkopankistahan saa tuon ihan saman valmiina napin painalluksella.
T. Musta amex
Verkkopankki antaa listan tapahtumista, mutta siinä ei näy aihealueittain miten paljon mihinkin kulunut, esim ruoka, pesuaineet, bensat. Ne sieltä sitten poimittava jos haluaa nähdä kokonaiskulut kullekin osiolle. Vaivaa ei excelistä synny. Valmiin pohjan kun rakentaa, sinne vaan näpyttelee kun menoa syntyy. Vie noin 2 sekuntia kutakin menoa kohti. Mutta kukin tyylillään.
Huomaa ettet ilmeisesti ole juurikaan tutustunut nykyverkkopankkien sisältöön. Ei tarvitse poimia mitään, tai näpytellä jokaista tilisiirtoa erikseen kuten sinun excelissäsi.
Kenellä edes kuluu pesuaineita niin tuhottomasti että ne pitäisi erikseen eritellä?
Jokainen tyylillään. Mitä väliä sillä on seuraako Exceliä vai verkkopankin budjettiohjelmaa? Kukin tekee niinkuin itselle paras.
Pesuaineet voi luokitella myös ylipäätään esim terv.hoito/hygienia. Usein nähnyt kun jossain joku kysyy että kuinka paljon teillä menee ruokaan niin vastauksena tulee että niin ja niin paljon sisältäen vessapaperit ja pesuaineet Siis haloo, kuka luokittelee nämä ruokamenoiksi!Aivan näin. Ja joku tuolla aiemmin kertoi erittelevänsä herkut. Mä erittelen ne ja juomat. Näkee heti mistä on vara karsia jos on tarve.
Usein lukee näiltä palstoilta miten ruokalaskut hirvittävät. Mietin vain itse tykönäni että mitähän ne sisältävät. Parin munkin hinnalla saa hitokseen juureksia tai vaikka rasian jauhelihaa.
Juuri näin! Ja ravintolaruoat myös omana osionaan. Helposti saa ruokalaskua tarvittaessa alas kun näkee miten paljon rahaa uppoaa herkkuihin, pullojuomiin ja ravintolaruokiin.
Juu, toki ravintolalle on oma kategoriansa. Erittelen vielä ravintolalaskusta juomat.
Voi sitten repiä tukkaansa ja miettiä vastaisuuden varalle kannattaako ne pari lasia viiniä ottaa kun se tuplaa laskun...
Vierailija kirjoitti:
Miten se pankin tarjoama ohjelma osaa jaotella ostokset kategorioihin esim. ruoka, hygieniatuotteet, kodin tarvikkeet, alkoholi, lemmikin ruoka ja tarvikkeet?
Tekoäly ja aina voit käsin muuttaa kategorioita.
OP:n sovelluksessa ruoka voi olla osiossa Ruoka ja päivittäistavarat, jonka alta löytyy Lounasravintolat, Päivittäistavarakaupat, Muut ruoka ja päivittäistavarat. Näiden lisäksi on tietysti liuta vaihtoehtoja Ravintolat ja kahvilat -kategorian alla. Alkoholin voi luokitella baareihin tai Kulttuuri ja viihde kategorian alta löytyvällä vaihtoehdolla Alkoholimyymälät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun budjetti toimii niin, että maksan tilipäivänä laskut ja siirrän loput rahat säästötilille. Sitten aina sunnuntaisin siirrän ssätötililtä viikon budjetin verran käyttötilille ja sillä on sitten pärjättävä jos ei mitään yllättävää menoa satu. Kuten viime viikolla puhelimen osto kun vanha lakkasi toimimasta. Kännykässä on myös Nordea wallet appi, jolla voi menoja seurata.
Minullakin on vanha säästötili mutta uusimmista ei yleensä saa kulutta nostaa kuin esim 4 kertaa vuodessa.
Katsopa esim. Bank Norwegian tai Svea. Molemmilla on maksuton säästötili, jolta voi tehdä rajattomasti nostoja omalle vastatilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se pankin tarjoama ohjelma osaa jaotella ostokset kategorioihin esim. ruoka, hygieniatuotteet, kodin tarvikkeet, alkoholi, lemmikin ruoka ja tarvikkeet?
OP:n sovelluksessa ruoka voi olla osiossa Ruoka ja päivittäistavarat, jonka alta löytyy Lounasravintolat, Päivittäistavarakaupat, Muut ruoka ja päivittäistavarat. Näiden lisäksi on tietysti liuta vaihtoehtoja Ravintolat ja kahvilat -kategorian alla. Alkoholin voi luokitella baareihin tai Kulttuuri ja viihde kategorian alta löytyvällä vaihtoehdolla Alkoholimyymälät.
Millä se erittelee Prismasta ostetut edellämainitut ruoka, hygienia, koti, alkoholi, lemmikin tarvikkeet? Lisätään vielä että Prismasta saa myös kirjoja, urheiluvälineitä, vaatteita, lankoja niin mistä OP kuitista tietää minkä kategorian tuotteita on ostettu?
Meillä yhteiset nettotulot 5700€. Siitä kummankin rahastoon 300 eli yhteensä 600 ja yhteiselle säästötilille 600€. Käyttötilille jää 4500, siitä maksetaan kaikki, ei ole tarvetta luokitella menoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä se erittelee Prismasta ostetut edellämainitut ruoka, hygienia, koti, alkoholi, lemmikin tarvikkeet? Lisätään vielä että Prismasta saa myös kirjoja, urheiluvälineitä, vaatteita, lankoja niin mistä OP kuitista tietää minkä kategorian tuotteita on ostettu?
Aina voit ostaa tuotteet eri kuiteille, jos haluat niiden menevän tarkalleen kategorian mukaan sovellukseen. Saatan samalla kauppareissulla esimerkiksi maksaa lemmikkien ruoat erikseen omista ruokaostoksistani, jotta ne menevät eri kategorioihin. Mielestäni silti pienempi vaiva erotella ne kassahihnalla kuin kotona alkaa kuitista jaottelemaan tuotteita eri menokategorioihin Exceliä varten.
Mä taas koen helpompana tehdä jaottelun kotona. Isosta marketista shoppaillessa saattaa olla ostoksissa niin monen eri kategorian ostoksia. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Silloin kirjasin, kun rahat olivat vähissä. Nyt en enää, kun on pikkuisen säästöjä.
Kannattaisi varmaan jatkaa jos on on vain pikkuisen säästöjä.
En tee varsinaista budjettiä mutta merkkaan kaikki tulot exceliin ja seuraan nettovarallisuuden kasvua.
Tekisin jos olisi rahasta tiukkaa ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero sillä on onko rahasta tiukkaa vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi nähdä vaivaa kun ei ole tarvetta. En muutenkaan juuri katso hintoja kun ostan esim. elintarvikkeita.
Itse olen pitänyt kirjaa menoista jo 1990-luvulta asti, ensin ruutuvihkoon, myöhemmin exceliin. Teen vuoden vaihteessa kuukausibudjetit tulevalle vuodelle ja yhteenvedon edellisestä vuodesta. Seuraan erikseen perheen yhteisiä kuluja ja omiani. Verkkopankista en suoraan voi ottaa tietoja, sillä siitähän puuttuisi kokonaan miehen ostamat jutut ja samalla kuitilla voi olla sekä yhteisiin menoihin että minun henkilökohtaisiin kuuluvia ostoksia. Tämä on paitsi mielenkiintoista, niin myös hyödyllistä. Olen saanut pienistä tuloista hyvin säästöön ja kaikkeen mukavaan.
En ole kirjannut. Varmasti sitten tulisi ajankohtaiseksi, jos olisi tarpeen selviämiseksi. Äitini on aina pitänyt pilkuntarkkaa kirjanpitoa ja muistan lapsuudesta siitä aiheutuneen stressin ja mekkalan, jos joku markan kuitti oli kadoksissa. Kirjanpito ei yksin takaa menestystä; ei ole vanhemmilla raha-asiat kunnossa vielä eläkeiässäkään. Toki voihan olla, että ilman tuota stressikirjanpitoa olisivat vielä enemmän pielessä, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi nähdä vaivaa kun ei ole tarvetta. En muutenkaan juuri katso hintoja kun ostan esim. elintarvikkeita.
Eikö (lisä)vaurastuminen kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö (lisä)vaurastuminen kiinnosta?
Kyllä ja sijoitankin ja seuraan sijoitusten karttumista. Säästäminen menoissa ei erityisemmin kiinnosta kun puhutaan päivittäismenoista. Toki isommissa hankinnoissa vertailen, samoin sähkösopimukset ja vakuutukset. Nautin elämästä niin ettei tarvitse laskea pennosia. Näenhän minä verkkopankista paljonko menee ja paljonko tulee. En todellakaan käytä aikaani minkään kauppakuitin exceliin naputteluun.
En kirjaa mitään enkä seuraa menojani. Olen onneksi asubtovelkani maksanut ja toisaalta, menot on maltilliset. Tästä on se onnellinen seuraus että voi ostaa terveellistä sapuskaa tai kestäviä ja mukavia vaatteita ilman että täytyy koko ajan vahata saldoa.
Nuorena oli tiukkaa ja kuun vikaa ruokaostokset vinkautettiin Visalla, ja tässä välissä olin työttömänä ja maksoin hammaslääkärissä kerran Visalla kun rahaa ei ollutkaan tarpeeksi tilillä. Sitten sain töitä ja nyt ei tee tiukkaa..
Meitä on taloudessa kaksi ja mies tienaa vähän huonommin, ero parin satasen luokkaa.
Meillä on omat käyttötilit ja käydään vuoroviikoin kaupassa. Mulla on brutto 2822 ja aika tarkkaan kyllä lasken, mihin rahat menee. Eli kalenterissa on tarkka seuranta saapuneista laskuista (ja ennakoituna mitä laskuja tulee), ja kolme tiliä: säästötili, palkkatili (jolta maksan omat laskut) ja varakassa. Lisäksi on yhteisille laskuille tili, jolle myös laitetaan varakassaa.
Laskut maksan aina tilipäivänä kerran kuussa (niihin menee noin 800-1100 kuukaudesta riippuen) ja jätän palkkatilille murkinoihin ym. 500 eli noin 125 euroa/viikko. Varakassaan pistän 200-400 (bensaan ja yllärimenoihin) ja se mitä jää, menee säästötilille. Lisäksi lasken päiväbudjetin. Jos varakassaan on kuukauden lopussa jäänyt rahaa, laitan sen säästötilille.
Sinällään en seuraa mihin se murkinaraha menee, kun olen aika hintatietoinen ja kyttään kilohintoja. Pääasia että ei ylitä viikkobudjettia.
En koska se on pankin tehtävä huolehtia etten kuluta enemmän kuin voin.
Minullakin on vanha säästötili mutta uusimmista ei yleensä saa kulutta nostaa kuin esim 4 kertaa vuodessa.