Laaditteko budjettia? Kirjaatteko menonne?
Tiedättekö tarkkaan mihin raha kuluu? Ite oon oppinu ett on helpompi säästää kun tietää mihin raha menee ja kun laatii budjetin, jonka mukaan elää. Pienistä ns turhista menoista luopuminen tuo yllättävän paljon säästöä pitkällä aikavälillä.
Kommentit (120)
En todellakaan.
Osa menee laskutilille, osa sijoituksiin. Kuun vika päivä laitan kaikki rahat sentilleen lisälyhennykseen asunnosta.
Puskurilla on tonni.
Noin 8 vuotta kirjattu, tiedän 10 euron tarkkuudella mihin rahat kuluvat. Vaikka hiukan säästössäkin, sitten muistan koska vakuutusmaksut ym.
En. Katson kyllä joskus tiliotteita kauhulla. En kuluta koskaan yli varojeni.
Työttömälle elämä on siinä mielessä helppoa, että rahaa on se pieni summa kuin on ja se käytetään. Kaikki. Jonkun kympin joskus saa patjan alle jos lääkäriin vaikka tarvitsee. Siinä vaiheessa kun käteinen poistuu, saa keskiluokka huomata köyhyyden paljon konkreettisemmin. Saa alapeukuttaa, jos köyhien todellisuus on liian iso pala kestää :)
Puolisoni pitää tarkkaa kirjanpitoa ihan kaikesta, tuloista ja menoista, sekä säästösuunnitelmista ja ennakointia tulevasta. Kaikki menot kirjataan erikseen, kuten ruoka, bensa, koti jne., ja samoin tulot. Kaikkea rahaliikennettä seurataan sentin tarkkuudella. Hän pitää minut ajan tasalla kaikesta.
En tee budjettia, mutta laitan kaikki menot ja tulot Exceliin. Pihistellä ei tarvitse ja saan mukavasti säästöön joka kuukausi, mutta tykkään seurata, mihin rahat kuluvat.
Pankkitilejä olen seurannut vuosikaudet excelissä. Tiedän siis aina paljonko tilillä on rahaa.
Joka toinen vuosi täytän budjettiexceliä, jonka olen ottanut Marttojen sivuilta ja muokannut omaan käyttöön sopivaksi. Sieltä on kiva seurata paljonko menee rahaa mihinkin. Olen budjetinkin tehnyt, mutta en sitä niin tarkasti seuraa. Jos rahat olisi tiukemmalla, niin varmasti sitten olisin tarkempi.
Tällä hetkellä olen koukussa Instan ja Tuben erilaisiin Budget Binder videoihin. Jos käyttäisin käteistä, niin varmasti omistaisin binderin ja miljoona erilaista haastetta.
Leikkaan vaa kului kokoajan. Etsin nuukempia elämäntapa tyylei,nukkuu paljon ei kuluta,kaikkee ilmast voi puuhailla,kunha ei työllistä liikaa ja kuotmita esim pyykinpesua,ettei mee sähköö. Leipäjonot ruokaa tarvittaessa 1-2 krt/vko. En matkaile paitsi nojatuoli matkailuu. Lähiluontoo.
Joinakin vuosina olen kirjannut menot ja nyt kun kaikki kulut nousee niin pitäisi taas tehdä.
Sijoitusomaisuuden määrää ja korkoa korolle laskelmia olen seurannut ja tehnyt 18 vuotta. Voin sanoa että kyllä kannatti ja kannattaa. Vuosikaudet säästämällä ja sijoittamalla on tullut kaksi nollaa sen alkuperäisen tilisaldon perään.
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni pitää tarkkaa kirjanpitoa ihan kaikesta, tuloista ja menoista, sekä säästösuunnitelmista ja ennakointia tulevasta. Kaikki menot kirjataan erikseen, kuten ruoka, bensa, koti jne., ja samoin tulot. Kaikkea rahaliikennettä seurataan sentin tarkkuudella. Hän pitää minut ajan tasalla kaikesta.
Meillä myös näin. Miestäni ei kiinnosta raha-asiat niin kauan kun rahat riittää. Vasta viimevuosina on edes katsonut mitä tililleen tulee nettona.
Hän luottaa siihen että budjetit pitää, näin myös esim 3 taloraksaa ja parhaillaan 1 talon remppabudjetti ulkomailla.
Samoin teen sijoitukset jos jotain jää yli, puoliksi kummankin rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Pankkitilejä olen seurannut vuosikaudet excelissä. Tiedän siis aina paljonko tilillä on rahaa.
Joka toinen vuosi täytän budjettiexceliä, jonka olen ottanut Marttojen sivuilta ja muokannut omaan käyttöön sopivaksi. Sieltä on kiva seurata paljonko menee rahaa mihinkin. Olen budjetinkin tehnyt, mutta en sitä niin tarkasti seuraa. Jos rahat olisi tiukemmalla, niin varmasti sitten olisin tarkempi.Tällä hetkellä olen koukussa Instan ja Tuben erilaisiin Budget Binder videoihin. Jos käyttäisin käteistä, niin varmasti omistaisin binderin ja miljoona erilaista haastetta.
En tiennyt mikä on budget binder, ja pitihän se selvittää. Ounou! Nosta KOKO palkkasi tilipäivänä käteiseksi, sujauttele rahat eri muovitaskuihin. Laskujen eräpäivän koittaessa vie rahat takaisin pankkiin jotta voit maksaa laskut. Kanna muovitaskulompakkoa mukanasi ja nyhdä omista lokeroistaan ruokarahat ja paitarahat... Siis voiko hommaa hankalammin hoitaa! Nauratti vähän. Ei kai toi mee läpi edes Amerikassa...
Olen onnistunut säästämään haluamani summan tai pysymään budjetissa kirjaamalla menot ylös.
En, verkkopankin tilitapahtumat tai seuraa kulutustasi -kohdasta näkee kaikki menot ja tulot.
Päivää ennen palkkapäivää laitan tilin nollille, siirrän siis jäljellä olevat rahat toiselle tilille. Sieltä voi sitte ottaa, jos tarvii joskus lisää.
Säästätkö muuten vaan säästämisen takia? Ostat espanjalaisen kurkun, kun se on suomalaista halvempi? Näin ollen säästät x määrän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Joinakin vuosina olen kirjannut menot ja nyt kun kaikki kulut nousee niin pitäisi taas tehdä.
Sijoitusomaisuuden määrää ja korkoa korolle laskelmia olen seurannut ja tehnyt 18 vuotta. Voin sanoa että kyllä kannatti ja kannattaa. Vuosikaudet säästämällä ja sijoittamalla on tullut kaksi nollaa sen alkuperäisen tilisaldon perään.
Kahdesta eurosta 200 euroon?
Ruokabudjetti minulla ja miehellä 400€/kk, jos tulee saldohälytys, niin laitan lisää rahaa tilille.
Kun kuun lainaerä on maksettu, niin sen jälkeen voi ostaa ja tehdä kaikenlaista sillä rahalla mikä on vielä tilillä.
Olen nuorena ja vähävaraisena oppinut sellaiseksi penninvenyttäjäksi ja kivastakieltäytyjäksi että palkkatöihin mentyä rahat on riittänyt aina. Enemmän keskityn siihen että saan ostaa toisinaan jotain kivaa itselleni, kaiken ei tarvitse olla sitä halvinta ja kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Ettei sitten kuolinvuoteellaan joutuisi suremaan kun jäi puoli elämää elämättä.
Itsellä helpompi säästää, kun siirtää säästörahan palkkapäivänä pois käyttötililtä. Jos vaikka tarvii säästää 600€ vuoden sisään, niin siirrän palkkapäivänä 50€/kk säästöön.
Kaikkea on ja rahani riittää!