Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MTV: Kertausharjoituksiin kutsuttavien määrä kasvaa 29 000:n tänä vuonna

Vierailija
10.03.2023 |

"Tänä vuonna 29 000 reserviläistä saa kutsun kertausharjoituksiin. Vielä pari vuotta sitten kutsun saaneiden määrä oli 18 00019 000, everstiluutnantti Antti Vasara kertoo MTV Uutisten Viiden jälkeen-ohjelman haastattelussa.

Kertausharjoitusten määrää on Vasaran mukaan lisätty, ja myös harjoitusten kokoluokka on kasvanut.

Lisäksi on tehty niin sanotusti räätälöityjä harjoituksia esimerkiksi tarkka-ampujien ja panssarintorjuntaohjusampujien kohdalla osaamisen ylläpitämiseksi."

Lähde: https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-142139

Joko tässä valmistaudutaan siihen pahimpaan?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan kokoomus valmistautuu leikkausorgioihin eikä mieti yhtään, mitä se tekee monen maanpuolustustahdolle.

Meinaat, että kunnon työttömyyskorvauksilla nautiskellessa maanpuolustusinto kohoaisi? Oikeastaan olet oikeassa. Jos saisimme kaikki 3000€/kk tekemättä mitään, niin pitäisimme kynsin hampain kiinni niin mahtavasta järjestelmästä.

Aktiivimallit ja muu v1ttuilu v1tuttaa niin paljon että todella monille ei voi enää antaa asetta käteen...

Voi että. No venäjän vallan alla saatkin sitten tosi hyvä tuet kotona makaamalla.

Päättäjien olisi kannattanut miettiä nenäänsä pidemmälle kannattaako kansalaisia kurjistaa, sillä on seurauksensa tavalla tai toisella, väistämättä!!

Vain osa on harkitusti ja keksitetysti kurjistettu ja sama bussin alle heitetty osa kansasta tullaan hakemaan sotilaspoliisien toimesta eturintamalle ensimmäisenä puolustamaan tätä maata.

Vierailija
82/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks on C-paperit, hi hi hii :) Olen siis vasta viimeisimmissä ryhmissä jotka kutsutaan rintamalle.

Sut laitetaan etulinjaan poteroon istumaan, koska C-miehenä et varmaan osaa edes liikkua. Soitat sitten meille muille, kun näät vihollisen. Saat näkkileipää mukaan.

C-miehet ovat nostoväen viimeisimmissä ryhmissä, muistaakseni vasta kun 50-60 vuotiaat kutsutaan niin C-miehet silloin samalla. Ja kertausharjoituksista vapautettuja.

Eli armeijan käyneet tapatetaan ensin rintamalla. Sitten kun tarpeeksi armeijan käyneitä menetetty, silloin vasta C-miehet kutsutaan.

Juuri saamiemme tietojen mukaan C-miehiä tullaan käyttämään heti ensimmäisenä helpoissa, mutta äärimmäisen vaarallisissa tehtävissä, kuten juurikin istuskelu eturintamassa. Hyvää matkaa C-miehille :)

Mikä juttu tää armeijasta vapautetuille naureskelu on? Mun mies on ehtinyt saamaan D-paperit siihen aikaan kun sellaisia vielä jaettiin. 1-tyypin diabetes on hänellä, puolisona parasta A-luokkaa ja aivan työ- ja toimintakykyinen, mutta ei armeija tuollaisilla mitään tee. Varmaan osa vapautuksen saaneista on jotain lusmuja hyypiöitä, mutta monella on siihen ihan oikeat perusteet. Ei sairauksille mitään voi.

Jos on työ ja toimintakykyinen niin kyllä se rynkkykin sitten hanskassa pysyy tarpeen vaatiessa. Ihan turha yrittää pakoilla vastuutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen pelännyt. Kertausharjoituksia kyllä kannatan, mutta juurikin tämä että kutsutaan nyt enemmän ihmisiä kertauksiin. Ei hyvälle näytä.

No mikä nyt ei näytä hyvälle? Jos olet armeijan käynyt niin olet valmis myös kuolemaan meidän muiden puolesta. Minä itse en käynyt kun ei kiinnosta räjähtää palasiksi.

Eiköhön sinullekin rooli löydetä vaikka ammustehtaalta, joka on varmasti vihollisen pommikoneiden ykköskohteita.

Miinanpolkijan paikkoja on myös vapaana. Niihin ei tarvitse koulutusta.

Sinnekö naiset menevät?

Naisia ja muita aseettomia tarvitaan esimerkiksi etulinjassa miinanpurussa ja paarien kantamisessa.

Vierailija
84/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja samaan aikaan kokoomus valmistautuu leikkausorgioihin eikä mieti yhtään, mitä se tekee monen maanpuolustustahdolle.

Meinaat, että kunnon työttömyyskorvauksilla nautiskellessa maanpuolustusinto kohoaisi? Oikeastaan olet oikeassa. Jos saisimme kaikki 3000€/kk tekemättä mitään, niin pitäisimme kynsin hampain kiinni niin mahtavasta järjestelmästä.

Aktiivimallit ja muu v1ttuilu v1tuttaa niin paljon että todella monille ei voi enää antaa asetta käteen...

Voi että. No venäjän vallan alla saatkin sitten tosi hyvä tuet kotona makaamalla.

Päättäjien olisi kannattanut miettiä nenäänsä pidemmälle kannattaako kansalaisia kurjistaa, sillä on seurauksensa tavalla tai toisella, väistämättä!!

Vain osa on harkitusti ja keksitetysti kurjistettu ja sama bussin alle heitetty osa kansasta tullaan hakemaan sotilaspoliisien toimesta eturintamalle ensimmäisenä puolustamaan tätä maata.

Ei onnistu.

Vierailija
85/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks on C-paperit, hi hi hii :) Olen siis vasta viimeisimmissä ryhmissä jotka kutsutaan rintamalle.

Sut laitetaan etulinjaan poteroon istumaan, koska C-miehenä et varmaan osaa edes liikkua. Soitat sitten meille muille, kun näät vihollisen. Saat näkkileipää mukaan.

C-miehet ovat nostoväen viimeisimmissä ryhmissä, muistaakseni vasta kun 50-60 vuotiaat kutsutaan niin C-miehet silloin samalla. Ja kertausharjoituksista vapautettuja.

Eli armeijan käyneet tapatetaan ensin rintamalla. Sitten kun tarpeeksi armeijan käyneitä menetetty, silloin vasta C-miehet kutsutaan.

Juuri saamiemme tietojen mukaan C-miehiä tullaan käyttämään heti ensimmäisenä helpoissa, mutta äärimmäisen vaarallisissa tehtävissä, kuten juurikin istuskelu eturintamassa. Hyvää matkaa C-miehille :)

Mikä juttu tää armeijasta vapautetuille naureskelu on? Mun mies on ehtinyt saamaan D-paperit siihen aikaan kun sellaisia vielä jaettiin. 1-tyypin diabetes on hänellä, puolisona parasta A-luokkaa ja aivan työ- ja toimintakykyinen, mutta ei armeija tuollaisilla mitään tee. Varmaan osa vapautuksen saaneista on jotain lusmuja hyypiöitä, mutta monella on siihen ihan oikeat perusteet. Ei sairauksille mitään voi.

Jos on työ ja toimintakykyinen niin kyllä se rynkkykin sitten hanskassa pysyy tarpeen vaatiessa. Ihan turha yrittää pakoilla vastuutaan.

Minäkin vähän ihmettelen, että joku toinen mies joutuu peloissaan kylmässä metsässä ottamaan kranaatinsirpaleita kehoonsa ja raahautumaan ehkä vielä hengissä ensiapuun, niin se katsotaan vain velvollisuudeksi ja "hyväkuntoisen" miehen tehtäväksi. Samaan aikaan toinen mies tekee töitä siviilissä ja viettää aikaa perheensä kanssa ja kertoo olevansa hyvin hyvin estynyt osallistumaan sotahommiin, koska on tuo sairaus.

Miksi toisen sairaus on tärkeämpi kuin toisen raajan menetys metsässä?

Vierailija
86/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle tulee kertauskutsu, niin eroan reservistä! Minä uhrasin jo inttiaikanani tarpeeksi aikaa elämästäni valtiolle! Se saa riittää! Minä en todellakaan ala miksikään valtion enkä Puolustusvoimien pomppupalloksi, jota voidaan pompotella miten huvittaa aina silloin kuin huvittaa!

Vierailija
87/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle tulee kertauskutsu, niin eroan reservistä! Minä uhrasin jo inttiaikanani tarpeeksi aikaa elämästäni valtiolle! Se saa riittää! Minä en todellakaan ala miksikään valtion enkä Puolustusvoimien pomppupalloksi, jota voidaan pompotella miten huvittaa aina silloin kuin huvittaa!

Miksi siis kenenkään pitäisi? Lakkautetaan koko puolustusvoimat ja annetaan maa ensimmäiselle hyökkääjälle ilmaiseksi?

Vierailija
88/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen hömppä Suomen takin ei kenenkään kannata elämäänsä uhrata!

Sanna voi kommpaniansa kanssa käydä sotaansa ketä vastaan haluaa.

Vierailija
89/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kai pitäisi henkisesti alkaa valmistautua siihen venäläiseen maailmaan. Zaharovakin sanoi että Venäjästä tulee Euroopan keskus. Voiko se tulla siksi muuten kuin sotilaallisesti valloittamalla Euroopan itselleen.

Vierailija
90/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis kenenkään pitäisi? Lakkautetaan koko puolustusvoimat ja annetaan maa ensimmäiselle hyökkääjälle ilmaiseksi?

Kyllä. Niin sotiminen loppuisi. Antautujien julma kohtelu on lännen propagandaa. Jos venäläiset toivotetaan tervetulleiksi, niin mitään pahaa ei tapahdu. Päinvastoin. Venäläisiä on jo muutenkin Suomessa paljon ja kieltä kuuluu pääkaupunkiseudulla joka puolella.

Vierailija
91/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kai pitäisi henkisesti alkaa valmistautua siihen venäläiseen maailmaan. Zaharovakin sanoi että Venäjästä tulee Euroopan keskus. Voiko se tulla siksi muuten kuin sotilaallisesti valloittamalla Euroopan itselleen.

Onneksi venäläiset puhuvat aina paskaa ja uhkailevat milloin milläkin. Samalla ovat hysteerisen peloissaan, että aina joku yrittää muka hyökätä Moskovaan. Okei, Aatu yritti, mutta siitä jäi ryskyille näköjään aivan jäätävät traumat.

Vierailija
92/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Niin sotiminen loppuisi. Antautujien julma kohtelu on lännen propagandaa. Jos venäläiset toivotetaan tervetulleiksi, niin mitään pahaa ei tapahdu. Päinvastoin. Venäläisiä on jo muutenkin Suomessa paljon ja kieltä kuuluu pääkaupunkiseudulla joka puolella.

Mees r y cc ä muualle. Lännen propagandaa, jep :)

Vierailija
93/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan meidän rahat on jaettu jo pitkin maailmaa poliitikkojen päätöksellä!

Vierailija
94/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venäläiset ovat hyviä ja ystävällisiä Jos heitä kohtaan on ystävällinen.

Vierailija
95/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää itseltänne haluatteko mieluummin elää tulevaisuudessa arabien vai venäläisten kanssa?

Vain toisen voi valita.

Vierailija
96/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden mietelause.

Vierailija
97/103 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sillä tavalla, että pysykää te siellä rajan omalla puolellanne. Ei kiinnosta enää teidän ystävällisyytenne. Kiina on nyt ystävänne ja Iran.

Vierailija
98/103 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea tarkka ampuja syntyy kuukausien harjoittelulla ja tuhansilla laukauksilla. Siihen hyvää harjoitusta vaikka 500m siluetti ammunta jossa maalina ovat rautaiset pässit, kalkkunat, possut ja kanat. Suomessa näitä 500m ratoja on vain kolme. Tuolla 500m vie jo tuulikin kevyttä 10-7g luotia.

Nämä ampujat jotka osuvat seisaaltaan tavallisella metsästyskiväärillä jääkaapin oven kokoiseen rautapässiin 500m päästä. Olisivat sodan aikanakin ne potentiaaliset todelliset tarkka ampujat.

Tai sitten 300m kivääriampujat jotka osuvat seisaaltaan diopteritähtäimillä joissa ei ole suurennosta 300m päästä halkaisijaltaan 10cm olevaan kymppiin tai sen 5cm sisäkymppiin. 300m kivääri oli muuten aikoinaan olympialaji.

Kuuluisa suomalainen Talvisodan tarkka ampuja Simo Häyhä ei oppinut taitoaan armeijan jollain 150 laukauksen harjoitusmäärällä. Hän kuului suojeluskuntaan ja oli kilpa ampuja joka ampui vuodessa tuhansia laukauksia suojeluskunnan patruunoita.

99/103 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin käy typerille hihittelijöille. Siellä ovat paskat housuissa kun liikkumalupaa ei ole.

Vierailija
100/103 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kävi armeijan 2021 ja oli jo kertaamassa nyt tammikuussa. Tuumasi, että johtui määrärahojen lisäämisestä.

Seur kerta hänellä kuulema ihan loppuvuodesta 2024 tai alkuvuodesta 2025.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi