MTV: Kertausharjoituksiin kutsuttavien määrä kasvaa 29 000:n tänä vuonna
"Tänä vuonna 29 000 reserviläistä saa kutsun kertausharjoituksiin. Vielä pari vuotta sitten kutsun saaneiden määrä oli 18 00019 000, everstiluutnantti Antti Vasara kertoo MTV Uutisten Viiden jälkeen-ohjelman haastattelussa.
Kertausharjoitusten määrää on Vasaran mukaan lisätty, ja myös harjoitusten kokoluokka on kasvanut.
Lisäksi on tehty niin sanotusti räätälöityjä harjoituksia esimerkiksi tarkka-ampujien ja panssarintorjuntaohjusampujien kohdalla osaamisen ylläpitämiseksi."
Lähde: https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-142139
Joko tässä valmistaudutaan siihen pahimpaan?
Kommentit (103)
Nyt ei. Ole. Oikea. Aika. Pikeistohalöitukselle. Miksi minä sairaana ihmisenä jonka tukia tullaan leikkaamaan jäisin tänne puolustamaan rikkaiden ihmisten omaisuuksia (asuntoja)? En miksikään. Minulla on pieniä lapsia ja tärkein tehtäväni olisi sodan syttyessä viedä heidät turvaan, ulkomaille jopa jos mahdollista. Kokoomus lisää erittymistä kansan keskuudessa ja vähentää yhtenäisyyttä. Persuissa taas on eniten rikollisia. Ei hyvältä kuulosta perskeko2 just ny
Tämä ketju on hyvä esimerkki maanpettureista. Ei jakseta, viitsitä, haluta lähteä tekemään mitään. Itsekästä myös tuo, että vedotaan lapsiin ettei mies muka pääse kertauksiin. Lasten tulevaisuuttahan sillä suojellaan!
Naton öljysodat kaipaavat lihaa. Siksi kertausharjoituksia tulee lisää.
Pitääkö näihin alotuksiin aina laittaa tuollainen aivokuollut johdatteleva kysymys.
Joo, saa sillä huomiota ja vastauksia mutta näiden vastausten arvo on käytännössä nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on hyvä esimerkki maanpettureista. Ei jakseta, viitsitä, haluta lähteä tekemään mitään. Itsekästä myös tuo, että vedotaan lapsiin ettei mies muka pääse kertauksiin. Lasten tulevaisuuttahan sillä suojellaan!
Miks teet johtopäätöksiä asioista joidenkin vauva-palstan pellejen/trollien perusteella
Paljonkos noin prosentuaalisesti kertaajana naisia?
Missä tasa-arvo?
Vierailija kirjoitti:
Retoriikalla ja tyhmyydellä sitä sotaa levitetään jo maan sisällä.
Sisällissota lienee suurin uhka...
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos tulee kutsu, eroan samantien reservistä. Ei kiinnosta enää tällaisen maan puolustaminen.
äläs nyt...
Juurihan Suomi lähetti kaks hävittäjää Ukrainaan: Marinin ja Ohisalon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen pelännyt. Kertausharjoituksia kyllä kannatan, mutta juurikin tämä että kutsutaan nyt enemmän ihmisiä kertauksiin. Ei hyvälle näytä.
No mikä nyt ei näytä hyvälle? Jos olet armeijan käynyt niin olet valmis myös kuolemaan meidän muiden puolesta. Minä itse en käynyt kun ei kiinnosta räjähtää palasiksi.
Eiköhön sinullekin rooli löydetä vaikka ammustehtaalta, joka on varmasti vihollisen pommikoneiden ykköskohteita.
Miinanpolkijan paikkoja on myös vapaana. Niihin ei tarvitse koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen pelännyt. Kertausharjoituksia kyllä kannatan, mutta juurikin tämä että kutsutaan nyt enemmän ihmisiä kertauksiin. Ei hyvälle näytä.
Näyttää erittäin hyvälle. Kertausharjoituksilla varaudutaan juuri siihen pahimpaan vaihtoehtoon ja hyvä näin. Mitä paremmin olemme valmistautuneita, sitä todennäköisempää on että se jarruttaa Puten hyökkäyshimoja ja huonoimman mahdollisuuden toteutuessa pärjäämme mahdollisimman hyvin. SIihen kahjoon emme voi vaikuttaa enää mitenkään, koko lännen johtajat yrittivät parhaansa ennen Ukrainaan hyökkäystä ja diktaattori ei suostunut kuuntelemaan järkeä. Omaan kykyymme voimme vaikuttaa, ja nyt se kannattaa ehkä enemmän kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei. Ole. Oikea. Aika. Pikeistohalöitukselle. Miksi minä sairaana ihmisenä jonka tukia tullaan leikkaamaan jäisin tänne puolustamaan rikkaiden ihmisten omaisuuksia (asuntoja)? En miksikään. Minulla on pieniä lapsia ja tärkein tehtäväni olisi sodan syttyessä viedä heidät turvaan, ulkomaille jopa jos mahdollista. Kokoomus lisää erittymistä kansan keskuudessa ja vähentää yhtenäisyyttä. Persuissa taas on eniten rikollisia. Ei hyvältä kuulosta perskeko2 just ny
Kielitaito vaikuttaa venäläiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle jos tulee kutsu, eroan samantien reservistä. Ei kiinnosta enää tällaisen maan puolustaminen.
Tämmöselle 5-1 äänet. Kertoo kaiken oleellisen siitä minkälaisen ihmispaskan kanssa täällä keskustelee.
Eri, mutta maanpuolustustahdon ylläpito on myös päättäjien vastuulla omien päätösten kautta. Nyt ei ole oikea aika tehdä repiviä ja hajottavia päätöksiä (lieneekö ikinä) esim. translain ja vastaavien osalta. Maan pitää oikeasti olla ihmisten mielestä sellainen että sitä kannattaa puolustaa jatkossakin, joten on tuossa totuuden jyvänen seassa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi löytyy 50 000 työtöntä vieraskielistä sotimaan. He eivät ikinä lähtisi sotaa pakoon elelemään työttömänä muiden rahoilla johonkin helposti hyväksikäytettävien vähä-älyisten maahan ja jättäisi maata pulaan.
Eivätkö edes sisällissotaa, jossa jotkut sotalordit pakottaisivat heidät ampumaan toisiaan jonkin sellaisen asian puolesta, joka ei yhtään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä nyt ei näytä hyvälle? Jos olet armeijan käynyt niin olet valmis myös kuolemaan meidän muiden puolesta. Minä itse en käynyt kun ei kiinnosta räjähtää palasiksi.
Eiköhön sinullekin rooli löydetä vaikka ammustehtaalta, joka on varmasti vihollisen pommikoneiden ykköskohteita.
Miinanpolkijan paikkoja on myös vapaana. Niihin ei tarvitse koulutusta.
Sinnekö naiset menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks on C-paperit, hi hi hii :) Olen siis vasta viimeisimmissä ryhmissä jotka kutsutaan rintamalle.
Sut laitetaan etulinjaan poteroon istumaan, koska C-miehenä et varmaan osaa edes liikkua. Soitat sitten meille muille, kun näät vihollisen. Saat näkkileipää mukaan.
C-miehet ovat nostoväen viimeisimmissä ryhmissä, muistaakseni vasta kun 50-60 vuotiaat kutsutaan niin C-miehet silloin samalla. Ja kertausharjoituksista vapautettuja.
Eli armeijan käyneet tapatetaan ensin rintamalla. Sitten kun tarpeeksi armeijan käyneitä menetetty, silloin vasta C-miehet kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks on C-paperit, hi hi hii :) Olen siis vasta viimeisimmissä ryhmissä jotka kutsutaan rintamalle.
Sinua ei kutsuta rintamalle ollenkaan, jos olet siinä kunnossa, että edes rauhan aikana et kyennyt suorittamaan armeijaa tai edes sivaria.
C-paperit saa kyllä ihan jo vamman riskistä, esim jos aiemmin joku nivelside venähtänyt. Minulla C-paperit ja ihan hyvin olisin voinut suorittaa palveluksen, mutten halunnut ottaa riskiä että polvivamma pahenee. Siiviilissä olen ihan aktiivisesti harrastanut liikuntaa. Kilpa-urheiluun minusta tuskin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan kokoomus valmistautuu leikkausorgioihin eikä mieti yhtään, mitä se tekee monen maanpuolustustahdolle.
Meinaat, että kunnon työttömyyskorvauksilla nautiskellessa maanpuolustusinto kohoaisi? Oikeastaan olet oikeassa. Jos saisimme kaikki 3000€/kk tekemättä mitään, niin pitäisimme kynsin hampain kiinni niin mahtavasta järjestelmästä.
Aktiivimallit ja muu v1ttuilu v1tuttaa niin paljon että todella monille ei voi enää antaa asetta käteen...
Voi että. No venäjän vallan alla saatkin sitten tosi hyvä tuet kotona makaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöselle 5-1 äänet. Kertoo kaiken oleellisen siitä minkälaisen ihmispaskan kanssa täällä keskustelee.
Eri, mutta maanpuolustustahdon ylläpito on myös päättäjien vastuulla omien päätösten kautta. Nyt ei ole oikea aika tehdä repiviä ja hajottavia päätöksiä (lieneekö ikinä) esim. translain ja vastaavien osalta. Maan pitää oikeasti olla ihmisten mielestä sellainen että sitä kannattaa puolustaa jatkossakin, joten on tuossa totuuden jyvänen seassa.
Haista sinä v*ttu. Jos translaki hajotti sun mielenterveyden niin suosittelen loikkaamaan itärajan yli samantien, siellähän tuota transvihaa lietsotaan ihan valtion taholta
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos noin prosentuaalisesti kertaajana naisia?
Missä tasa-arvo?
No sinä ainaki kuulostat sellaselta ämmältä että meet naisesta.