Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorten naisten Burnoutien syynä raudanpuute - Vegaanipelleily kostautuu!

Vierailija
10.03.2023 |

https://www.apu.fi/artikkelit/ferritiini-burnoutien-syyna-raudanpuute-p…

Täysin oikein. Heikot sortuu elon tiellä.
Hyvä että luonnonvalinta karsii nämä epäkelvot yksilöt.

Syökää terveellisesti, täysipainoisesti ja monipuolisesti ja voikaa hyvin!
Lopettakaa se viherhihhulointi.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan ohella monen muun hivenaineen (kupari, koliini, ym.) saanti on taatusti retuperällä suurella osalla nykyistä ruokavaliota noudattavista. Moni ei myöskään saa edes perusaineenvaihdunnalle välttämätöntä proteiinimäärää ravinnostaan, ja tämä ongelma vain pahenee kun ihminen vanhenee. Rasvahappojen saannistakin voisi paasata sivutolkulla. Jos tämän kaltaiset perusasiat saataisiin kuntoon (ja kalorien saantia hieman laskettua työikäisessä väestössä) niin kansanterveydelliset vaikutukset olisivat dramaattisia.

Vierailija
42/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut anemia lapsesta saakka, kuten äidillänikin. Sekasyöjiä ollaan. Samoin lapsillani. Jos vaje on, ei sitä ruokavaliolla saa kunnolla korjattua. Punainen liha taas aiheuttaa syöpää. Kumma kun lihansyöjät ei sitä tajua, miten sairaiksi yletön mässäily heidät tekee.

Ei lääkäreitä kiinnosta vieläkään ko aihe.

Jatkuvaa rautatankkausta vaan. Sitähän käsittääkseni who suosittelee naisille.. Rautakuuri per vuosi.

Hölynpölyä, jota vihreiden listoilla olevat ravitsemusasiantuntijat (Mikael Fogelholm!) jaksavat hokea. Todella moni on toipunut veganismista, johon ovat nuorina höynähteneet, kun ovat alkaneet syömään lihaa. Useimmiten siis pelkkää lihaa.

Itse syön myös kalaa, kananmunia ja hiukan (vihreitä) kasviksia, mutta myös 500-800 grammaa punaista lihaa päivässä. Tavoitteenani onkin  lisätä lihan syöntiä ja vähentää kasvikunnan tuotteita. Voin paremmin kuin koskaan!

Mä aloin kasvisruokavaliolle, kun tajusin miten karja- ja maitotalous köyhdyttää luonnon monimuotoisuutta yli 40-vuotiaana.

Lisäksi useiden tutkimusten mukaan prosessoidut lihat ja punainen liha lisää syöpäriskiä. Lisäksi lihansyöjät mässää ruokaloissa ja ravintoloissa ulkomaista lihaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidun määrän väheneminen taitaa olla suurempi ongelma kuin protskujen.

Vierailija
44/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ja eläinperäiset tuotteet on ollu ihmisen ruokavaliossa ikuisuuksia ja jotku kuvittelee että on hyvä idea ottaa olennainen osa ruokavaliosta pois

Ei ole. Riippuen siitä missä mikäkin ihmispopulaatio on asunut, lihaa on syöty enemmän tai vähemmän. Jos kasviksista on saanut helpommin tarvittavan energian, silloin on käytetty valtaosin kasviksia. Pohjoisessa on lyhyen kasvukauden takia ollut pakko syödä paljon lihaa ja etenkin kalaa on syöty valtavia määriä.

Jep. Lihaa tai maitotuotteita ei ole koskaan ihmiskunnan historiassa syöty tässä mittakaavassa, mitä nykyään.

Kasviksia, viljoja, sieniä, kalaa, pähkinöitä, juuria, marjoja... Lihaa todella harvoin ja todella vähän.

Vierailija
45/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

önnönnöö, voi sekasyöjälki olla raudanpuute, jos elimilliset syyt. Kasvisperäisestä saa kyllä raudan kun kiinnittää asiaan huomiota. Miten jaksat suoltaa sontaa?

Vierailija
46/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli tiede-lehdessä juttu, miten punainen liha ei olekaan niin epäterveellistä mitä on nyt vähän aikaa luultu.

Vierailija
47/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ja eläinperäiset tuotteet on ollu ihmisen ruokavaliossa ikuisuuksia ja jotku kuvittelee että on hyvä idea ottaa olennainen osa ruokavaliosta pois

Ei ole. Riippuen siitä missä mikäkin ihmispopulaatio on asunut, lihaa on syöty enemmän tai vähemmän. Jos kasviksista on saanut helpommin tarvittavan energian, silloin on käytetty valtaosin kasviksia. Pohjoisessa on lyhyen kasvukauden takia ollut pakko syödä paljon lihaa ja etenkin kalaa on syöty valtavia määriä.

Jep. Lihaa tai maitotuotteita ei ole koskaan ihmiskunnan historiassa syöty tässä mittakaavassa, mitä nykyään.

Kasviksia, viljoja, sieniä, kalaa, pähkinöitä, juuria, marjoja... Lihaa todella harvoin ja todella vähän.

Todella harvoin ja todella vähän kuulostaa propagandalta. Marjoja ja hedelmiä on myös syöty, kasviksia jonkin verran ja viljaa jotain tuhansia vuosia. Liha on heittämällä ravitsevinta ruokaa, jota varsinkin luonnossa elävä ihminen on tarvinnut.

Vierailija
48/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, kun minulla on aina ollut, ja en ole vegaani.

Minä en ole syönyt lihaa 26-27 vuoteen ja muutaman viime vuoden olen syönyt vegaanisesti. Ei ikinä ongelmia rauta-arvojen kanssa.

Vierailija
49/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta raudanpuutteinen. Äiti raudanpuutteinen ainakin 50-luvulta. Suku täynnä raudanpuutteisia miehiä ja naisia. Kaikki syö kaikkea.

Syy todennäköisimmin kahvi ja maito.

Vierailija
50/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kerrankin omakohtaista tutkimustietoa aiheesta. Tulen juuri lääkärin vastaanotolta, missä käytiin läpi veriarvojani.

Olin tosi sairas sekasyöjä, ferritiini 42. Ryhdyin vegaaniruokavaliolle jolla olin terve 2,5 vuotta ja ferritiiniarvoni nousi sataan. Palasin syyskuussa sekaruoan syöjäksi, koska ei meinannut pää kestää jatkuvaa rajoittamista ja tunsin itseni terveeksi, vaikka testailin sekaruokaa. Puolen vuoden kokeilun tuloksena ferritiini on nyt 45 ja kaikki sairauksien oireet ovat taas aktiivisina. Helvetillinen himo alkoi tulla maksapihveihin yms mutta ei vaan imeydy, kun on suolisto tulehtunut. Lääkäriltä ohje palata pääosin raakaan vegaaniruokaan ja tankata rautalisää, kunnes saadaan ferritiini takaisin sataan. Näin homma toimii ainakin tällä autoimmuunisairaalla.

Vierailija
51/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko johtua maidon kittaamisesta ruuan kanssa. Rautatabletteja ottaessa sanotaan, että pitää olla väliä maitotuotteiden nauttimiseen, koska se estää raudan imeytymistä.

Vierailija
52/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasissa esim. kivikaudella ihmiset pohjoisella pallonpuoliskolla söivät huomattavasti enemmän lihaa. Suurriistan osuus energiansaannista oli jopa yli 50%. Maitotuotteita ei niinkään silloin. Taas esim. viikinki-ajan skandinaviassa maitotuotteita käytettiin enemmän kuin nykyään. Alueelliset vaihtelut ruokavaliossa ovat olleet suuria ja ympäristöön sidonnaisia. Lisäksi keskimääräinen elinaika on ollut paljon lyhyempi joten vertailu on vaikeaa.

Vierailija
53/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa rqudanpuutteesta kärsivä jonka tiedän, on 23v nainen, vegaani.

On kyllä myös reilusti ylipainoinen.

Tämä oli hauska. Eli sinä tiedät kaikkien tuntemiesi ihmisten rauta-arvot? Ok. Itse en moisia keneltäkään kysele.

Vierailija
54/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut anemia lapsesta saakka, kuten äidillänikin. Sekasyöjiä ollaan. Samoin lapsillani. Jos vaje on, ei sitä ruokavaliolla saa kunnolla korjattua. Punainen liha taas aiheuttaa syöpää. Kumma kun lihansyöjät ei sitä tajua, miten sairaiksi yletön mässäily heidät tekee.

Ei lääkäreitä kiinnosta vieläkään ko aihe.

Jatkuvaa rautatankkausta vaan. Sitähän käsittääkseni who suosittelee naisille.. Rautakuuri per vuosi.

Elämä aiheuttaa syöpää.

Olen koko ikäni (71v) syönyt lihaa, voita ja kaikkea mahdollista epäterveellistä ja hyvää ruokaa.

En ole koskaan syönyt vihanneksia. Turhempaa touhua on vaikea löytää.

Lääkärintarkastuksessa otettiin iso verenkuva ja sen tuloksia kutsuttiin kuulemaan. Se on pitkä paperi ja lääkäri luki sen huolellisesti läpi ja sanoi "älkää muuttako mitään ruokavaliossanne, te olette terve mies". Kaikki veriarvot olivat ihanteellisia.

Vierailija
55/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hauska. Eli sinä tiedät kaikkien tuntemiesi ihmisten rauta-arvot? Ok. Itse en moisia keneltäkään kysele.

Tämä oli hauska. Eli et ymmärtänyt että tämä vegaani on ainut jonka hän tietää kärsivän raudanpuuttesta vaikkei tietäisi hänenkään rauta-arvoja? Ok itsellä ei ole noin vaikeaa ymmärtää luettua.

Vierailija
56/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä artikkeli, vaikka aloittajan höpötys vegaaneista vei keskustelun sivuraiteille.

Mulla oli joitakin vuosia sitten ferritiini jotain 5 tai 7 tai jotain. Psykiatrian poliklinikan lääkäri osasi määrätä kokeet, kun valitin väsymystä.

No sitten söin rautaa 200 mg päivässä joitakin kuukausia ja se nousi 40.

Sitten myöhemmin se on taas laskenut ja rupesin syömään lisää rautaa. Viimeksi vuosi sitten kai mitattu 30. Sen jälkeenkin söin puoli vuotta rautaa.

Monet hoitajat ja lääkärit sanoo, että jos se on 30 se on yli puuterajan ja silloin hyvä. Niin ne sanoo aina, että voi lopettaa raudan syönnin.

Monet raudanpuutetta hoitavat taas sanoo, että ferritiini pitäisi nostaa 100 asti. Sitten vasta on hyvä.

Olen siksi omin päin napsinut rautaa aina välillä.

Hemoglobiini oli nyt 142. Noussut jonkun verran.

Mutta raudanpuutteen korjaaminen voi olla tosi hidasta. Voi kestää kuukausia tai vuosia. Mulla on lainassa Esa Sopin kirja, rauta on kova aine. Sitä vähän selaillut.

En sitten tiedä onko mulla runsaat kuukautiset. Kestää viisi päivää. Käytän ob pinkkejä. Alkupäivinä pitää vaihtaa ehkä 4-6 tunnin välein tamponi.

Vierailija
57/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä naiset osaa ainaki höttöhiilareita syyä liikaa.

Vierailija
58/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon tiedän kun on miehen lapsi edellisestä liitosta.

Vierailija
59/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute voi myös aiheuttaa naisilla lapsettomuutta ja rauta tasoja on hidas nostaa. Siksikin naisten raudanpuuttesta olisi hyvä huolehtia ajoisss

Hidasta? Niin, meneehän niiden tasojen nostamiseen rautalisän avulla se pari viikkoa.

Ferritiini nousee MAKSIMISSAAN 10-15 yksikköä/kk joten voi mennä hyvinkin vuosi että sen saa hilattua sinne yli 100:een.

Vierailija
60/81 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lääkäri sanoi et ferritiinin pitäs olla yli 100. Itellä se oli 11 ja oireet oli jo rajuja.

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä artikkeli, vaikka aloittajan höpötys vegaaneista vei keskustelun sivuraiteille.

Mulla oli joitakin vuosia sitten ferritiini jotain 5 tai 7 tai jotain. Psykiatrian poliklinikan lääkäri osasi määrätä kokeet, kun valitin väsymystä.

No sitten söin rautaa 200 mg päivässä joitakin kuukausia ja se nousi 40.

Sitten myöhemmin se on taas laskenut ja rupesin syömään lisää rautaa. Viimeksi vuosi sitten kai mitattu 30. Sen jälkeenkin söin puoli vuotta rautaa.

Monet hoitajat ja lääkärit sanoo, että jos se on 30 se on yli puuterajan ja silloin hyvä. Niin ne sanoo aina, että voi lopettaa raudan syönnin.

Monet raudanpuutetta hoitavat taas sanoo, että ferritiini pitäisi nostaa 100 asti. Sitten vasta on hyvä.

Olen siksi omin päin napsinut rautaa aina välillä.

Hemoglobiini oli nyt 142. Noussut jonkun verran.

Mutta raudanpuutteen korjaaminen voi olla tosi hidasta. Voi kestää kuukausia tai vuosia. Mulla on lainassa Esa Sopin kirja, rauta on kova aine. Sitä vähän selaillut.

En sitten tiedä onko mulla runsaat kuukautiset. Kestää viisi päivää. Käytän ob pinkkejä. Alkupäivinä pitää vaihtaa ehkä 4-6 tunnin välein tamponi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan