Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä! Mikä on sun hätävara"rahasto"? Pullopantit? Plussapisteet? Mitä muita on?

Vierailija
10.03.2023 |

Tuli yllättävän isoja menoja ja seuraava palkka tulee 15. päivä. Tilillä on 7 euroa ja nälättää. Kaikki laskut on maksettu tai siirretty, sillä tavalla ei ole hätää. Kaapissa on pastaa ja ketsuppia ja ruisleipää, että tulen kyllä toimeen nämä viisi päivää, mutta ei se kivaa ole.

Mä yleensä jemmaan Plussa-pisterahoja niin voi käydä K-kaupassa köyhinä päivinä, mutta nyt ei ole niitä. Pari tölkkiä on kaapissa muttei niistä saa kuin pennosia. Mistä te kaivatte hädässä muutaman euron ruokakauppaan?

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän S-bonukset mutta ei niitä kerry kuin joku vitonen kuukaudessa. Pullot vien kun niitä on kertynyt 10-15 euron edestä ja säästän rahat käteisenä jemmaan. Siellä oli jo 100€ mutta jouduin käyttämään 40€.

Olen yhdessä yhdistyksessä ja saan kokouspalkkion, se menee eri tilille ja toimii hätävarana.

Nyt on 30€ lahjakortti jemmassa, voimassa marraskuulle ja käytän jos tulee rahat loppu- tilanne tai ennen kun menee vanhaksi.

Vierailija
42/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku jemmasi jonkun setelin jonain hyvänä päivänä kirjan lehtien väliin.

Joskus joku osti kultaa jemmaan. Joskus joku talletti käteistä johonkin . Joskus joku osti jotain mitä voi myydä myöhemmin.

Joskus joku maksoi laskuja etukäteen. Joskus joku leikkasi menoja. Joskus joku myi auton tai tavaraa kirpparilla .

Joskus joku yritti tienata enemmän. Helpoiten

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myyn osakesalkustani pienen siivun, jos meinaa nälkä yllättää. Olen köyhä, koska omakotitaloon ja osakesijoituksiin menee niin paljon rahaa. Tiedän, mitä käyt läpi.

Ei helevata :D Tiedän, mitä käyt läpi. Näin sanotaan esim. syöpäsairaalle, ei holtittomalle ap:lle joka saa rahaa keskiviikkona. Nää muutamat päivät nyt järsii vaikka perunaa.

Vierailija
44/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän uuteen perämoottoriin rahaa. Ja kaikki pullopanttirahat säästän. Niistä kertyy vuodessa noin 500 euroa.

Vierailija
45/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet varoissasi, hanki/säästä jotakin rahanarvoista. Jotakin sellaista, minkä arvo säilyy ja mikä on suht vaivaton ja nopea realisoida rahaksi paikallisella kirpputorilla.

Esim kerää pari kassillista tyhjiä pulloja säästöön, säästä s ja k -bonukset, hamstraa jotakin kierrätystavaraa jolle on aina hyvin kysyntää, säästä pieniä kolikkoja (10/20/50cnt) joiden kanssa et mielelläsi lähde ostoksille.

Itse täytän aina varoissa ollessani ruokakaapit pitkään kestävillä kuivatuotteilla ja säilykkeillä, joita tiedän käyttäväni yleensä vasta sitten kun on aivan pakko heikon rahatilanteen takia, kuten makaroni, hernekeitto, linssit, jauhoja (en tykkää leipoa), öljyä jne.

Oikeasti pienituloiselle ja vähävaraiselle, jolla ei ole lainkaan rahanarvoista omaisuutta, jo 30-50-euron arvoinen vararahasto tuo suurta turvaa ja mielenrauhaa. Sen turvin tietää, ettei ainakaan sellaista tilannetta tule eteen, että nälkää joutuisi näkemään.

Jos mitenkään mahdollista, jokaisen kynnelle kykenevän olisi kuitenkin hyvä saada säästöön noin 3500 euroa. Siitä 3000 euroa sijoittaa vaikka osakkeisiin, joista saa vuosittain hieman osinkotuloa (~150-200 euroa) ja 500 euroa säilyttää säästötilillä mahdollista yllättävää ja pakollista menoa varten (pyykinpesukone, silmälasit jne). Vuosittain saatavilla osinkotuloilla pystyy paikkaamaan säästötilin varoihin mahdollisesti syntyneitä lovia.

Vierailija
46/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyn osakesalkustani pienen siivun, jos meinaa nälkä yllättää. Olen köyhä, koska omakotitaloon ja osakesijoituksiin menee niin paljon rahaa. Tiedän, mitä käyt läpi.

Ei helevata :D Tiedän, mitä käyt läpi. Näin sanotaan esim. syöpäsairaalle, ei holtittomalle ap:lle joka saa rahaa keskiviikkona. Nää muutamat päivät nyt järsii vaikka perunaa.

Ei sitä tietenkään syöpään voi verrata, mutta vuosien rahattomuus ja kitkuttelu erittäin pienillä tuloilla voi olla ihmiselle todella kova koettelemus, etenkin jos on sairauksia ja suuret lääkekulut. Turha vähätellä lainkaan.

Vierailija
47/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elin piiiitkään kädestä suuhun ja nyt on monta keinoa ns. pahan päivän varalle.

-S-bonukset

-Lahjaksi saatu S-ryhmän lahjakortti

-Pullokuittirahat otan lähes aina käteisenä ja jemmaan talteen

-Kaapeissa ylimääräistä tavaraa FB-kirpparille tarvittaessa myyntiin, Iittalaa jne.

-Ostan palkkapäivänä täydennystä kuivakaappiin ja pakkaseen, hyödynnän tarjouksia esim. kahvissa

-Nykyisin kakkostili jossa hätävararahaa, lisäksi luottokortti.

Normaalisti ei ole tarvetta noihin useinkaan kajota, mutta joskus ennen tilipäivää saatan maksaa luotolla tai "varastaa" noita pullokuittikäteisiä.

Ennen näitä keinoja keräsin pulloja, yritin myydä jotain tai sitten kysyin olisiko kenelläkään tutulla joku homma (siivous, lastenhoito tms.) josta voisi saada vähän rahaa :)

Vierailija
48/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks keino säästää on jättää pullojuomat ostamatta. Sen sijaan, että kerää pullokasaa kaappiin pahan päivän varalle, voi kerätä sen pullojuomiin menevän rahan pahan päivän varalle. Säästöön saa paljon isomman potin, kuin mitä tyhjät pullot tuovat.

Vierailija
49/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, mutta haluan säästää edes vähän. Laitan siis säästötilille kerran viikossa 1,50 euroa. Pieni summa, mutta parempi kuin ei mitään. Tällä hetkellä säästöön on kertynyt n. 140 euroa. Käytän rahat, jos tulee hätätilanne.

Vierailija
50/143 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli aina muutama pullopussi pahan päivän varalle silloin kun olin työtön tyhjätasku.

Onneksi sittemmin pääsin töihin ja nyt rahulia on vaikka kuinka.

Mä kyllä palautan pullot, mutta laitan kuitit jemmaan.

Ja isommat kolikot ja pienemmät setelit samaan jemmaan.

Miksi sinä niitä kuitteja jemmaat?. Niiden voimassaoloaika on vuorokausi.

Tänään saatu pullokuitti ei siis enää käy huomenna.

Höpö höpö. Mistä tuon keksit? Samaan kauppaan tosin kuitit vietävä.

Vierailija
51/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen. Käyn syömässä miespuolisten kavereiden luona. Kokkaavat mielellään siinä toivossa, että ehkä jonain päivänä saavat p****a.

Vierailija
53/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista. Olisi, jos olisi varaa. Rukoilen Jeesusta pahimmassa hädässä. Aina on tullut joku rakas auttamaan. <3 Kiitos Jeesus ja kiitos rakkaat läheiset!

Vierailija
54/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kauppa taitaa olla suomen kallein kauppa. Toivottavasti on mahdollisuus siirtyä halvempiin. Ja alepa halpa. taitaa sekin olla kallein kyläkauppa. No onneksi täällä on muitakin kauppoja. mutta oikeasti. k-kauppa on kallis. varsinkin maaseudulla. 

Vierailija
55/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet varoissasi, hanki/säästä jotakin rahanarvoista. Jotakin sellaista, minkä arvo säilyy ja mikä on suht vaivaton ja nopea realisoida rahaksi paikallisella kirpputorilla.

Esim kerää pari kassillista tyhjiä pulloja säästöön, säästä s ja k -bonukset, hamstraa jotakin kierrätystavaraa jolle on aina hyvin kysyntää, säästä pieniä kolikkoja (10/20/50cnt) joiden kanssa et mielelläsi lähde ostoksille.

Itse täytän aina varoissa ollessani ruokakaapit pitkään kestävillä kuivatuotteilla ja säilykkeillä, joita tiedän käyttäväni yleensä vasta sitten kun on aivan pakko heikon rahatilanteen takia, kuten makaroni, hernekeitto, linssit, jauhoja (en tykkää leipoa), öljyä jne.

Oikeasti pienituloiselle ja vähävaraiselle, jolla ei ole lainkaan rahanarvoista omaisuutta, jo 30-50-euron arvoinen vararahasto tuo suurta turvaa ja mielenrauhaa. Sen turvin tietää, ettei ainakaan sellaista tilannetta tule eteen, että nälkää joutuisi

Mitäs teet, kun aina kun saan lisää rahaa, se menee käyttötuotteiden ja ruokavaraston täyttämiseen.. Ei jää rahaa ylimääräisiin jemmoihin. Nyt minulla on loppu: jääkaapista käytännössä kaikki, pasta ja nuudelit, linssit ja pavut, kahvi, vessapaperi, tiskiaine, konetiskiaine, pyykinpesuaine, shampoo, saippua jne jne.

Vierailija
56/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötili

Vierailija
57/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti pienituloiselle ja vähävaraiselle, jolla ei ole lainkaan rahanarvoista omaisuutta, jo 30-50-euron arvoinen vararahasto tuo suurta turvaa ja mielenrauhaa. Sen turvin tietää, ettei ainakaan s

Jäljellä on maitoa ja eurolla kävin ostamassa paketin suolaa (mausteetkin melkein kaikki loppu, mutta suola on elintärkeää niin sitä oli pakko saada).

Vierailija
58/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästötili

Mun säästötilin saldo on -3.

Vierailija
59/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun plussapisteet on joku 0,6 euroa joten niillä en juhli 

pullopantteja on ehkä eurolla 

mulla on jonkin verran reissusta jäänyttä käteistä ja kai ne voisi vaihtaa euroiksi 

joku pari sataa 

Vierailija
60/143 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn tavaraa. Tälläkin viikolla sain kasaan 55 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän