Köyhä! Mikä on sun hätävara"rahasto"? Pullopantit? Plussapisteet? Mitä muita on?
Tuli yllättävän isoja menoja ja seuraava palkka tulee 15. päivä. Tilillä on 7 euroa ja nälättää. Kaikki laskut on maksettu tai siirretty, sillä tavalla ei ole hätää. Kaapissa on pastaa ja ketsuppia ja ruisleipää, että tulen kyllä toimeen nämä viisi päivää, mutta ei se kivaa ole.
Mä yleensä jemmaan Plussa-pisterahoja niin voi käydä K-kaupassa köyhinä päivinä, mutta nyt ei ole niitä. Pari tölkkiä on kaapissa muttei niistä saa kuin pennosia. Mistä te kaivatte hädässä muutaman euron ruokakauppaan?
Kommentit (143)
Eläkettä tulee joka kuukausi 2052e
Riittää kivasti kuukaudeksi.
Tavaran myyminen nettikirppareilla. Myöhemmin kyllä ärsyttää. Möin imurin aikoinaan pilkkahintaan kun oli nälkä.
Mulla menee jokaisesta pankkikorttiostoksesta 1 euro toiselle tilille ja yritän säästää sinne, mutta aina joudun sen tyhjentämään. Sitten pidän myös käteistä hätävarana ja s-bonuksia. Nyt on kaikki nollilla, täytyy palkkapäivänä vähän paikata taas...
No onneksi ei ole tuommoista "hätää" tullut.
Maria O. kirjoitti:
Minulla hätävarana on pilluni.
Sillä tienaa aina muutaman satasen hätätapauksissa.
Olisit pitänyt edes ylpeytesi.
Teoriassa, saakohan luottokortilla tai mobilepaylla ostettua noutoruokaa tai verkkoruokakaupasta?
Plussat vanhenee jollain aikaväliilä, vai muuttuiko se kun alkoivat siirtää suoraan rahaksi kortille?
Säästöpossusta kaivoin hiluja joskus opiskeluaikana, sittemmin on ollut visa.
Mulla on juuri nuo S-bonukset hätävarana. Olen pihdannut niitä useamman vuoden, ja tilillä on jo yli 1000€ (Yhden hengen taloudessa mielestäni hyvin tienattu). S-bonusta kertyy todella paljon helpommin kuin K- plussaa, jossa viiden euron tienaus vie vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa, saakohan luottokortilla tai mobilepaylla ostettua noutoruokaa tai verkkoruokakaupasta?
Maksan kaikki cittarin ruokatilaukset visalla. Onnistunee prismassakin.
Maria O. kirjoitti:
Minulla hätävarana on pilluni.
Sillä tienaa aina muutaman satasen hätätapauksissa.
Minulla oli ysärillä tyttöystävä, joka maksoi vuokransa sillä.
Kertoi itse heti alussa.
Ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen (ei Kelaan) ja pyydä hätäapua ruokaan.
Itselläni vähän sama tilanne, olen siis töissä osa-aikatyöntekijänä, eikä palkasta jäänyt käteen muuta kuin rakot.
Pahin ongelma osa-aikatyössä on se, että Kelassa nämä laskevat palkastasi usean kuun keskiarvot, eivätkä piittaa palkkakuiteista ennen kuin kuun lopussa, jolloin koko kuun palkka on tullut tilille. Toimeentulotukea ei siis mulle myönnetty, koska tulot ylittävät 60e kriittisen rajan eli laskivat kaikkien pakollisten kulujen jälkeen, että minulle jäisi käteen 530e, vaikka tosiasiassa jää about 300e. Käyn siis kolme kertaa viikossa töissä sen lisäksi, että haen kokopäivätyötä ja toimitan siitä TE-toimistoon todisteet joka kuukausi.
Tälle kuulle osui iso sähkölasku, ja käteen tästä puolen kuun palkasta jäi kaupassa käynnin jälkeen 50 €, jolla tarkoitus selvitä loppukuu ja käydä töissä. Mahdoton yhtälö.
Nykyisellään pienipalkkaisten ja osa-aikaisten toimeentulotuen hakeminen pudottaa ihmisen köyhyysloukkuun, josta hankala päästä ulos, jos tilillä ei ole rahaa --> ei ole varaa ottaa vuoroja vastaan eikä maksaa laskuja, jos tulot tippuvat yhtäkkiä nollatuntisopparimallin vuoksi siksi, ettei sulla ole varaa bussilippuun. Eikä se auta vuorojen saantiin, että seuraavassa kuussa laskelma tarkistetaan uudestaan ja puuttuvat summat maksetaan tilillesi (usein koko summa alle 100e, yleisin myönnettty tt-tuen suuruus on btw 115e, juuri näiden vuokrafirmojen työntekijöille, joiden ansiot vaihtelevat).
Minun salaisessa laatikossa on hätävaraa 35 tonnia. Oon 15 vuotiaasta saakka säätänyt ja sain myös perintöä. Pankissa on tietty rahaa tarpeeksi. En ole perintöä tuhlannut kovin paljoo 7 vuoden aikana. Minun veli pisti sen sijaan 50 tonnia vuodessa menemään.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aina muutama pullopussi pahan päivän varalle silloin kun olin työtön tyhjätasku.
Onneksi sittemmin pääsin töihin ja nyt rahulia on vaikka kuinka.
Mä kyllä palautan pullot, mutta laitan kuitit jemmaan.
Ja isommat kolikot ja pienemmät setelit samaan jemmaan.
Joskus olen piilotellut just noita pikkuhiluja mm laukkuun ja takkien taskuihin. Sit kun on kaikki lopussa, niin on jännää löytyykö tänään 2 euroa vai jopa useampi :D
4000e on sukanvarressa. Siis kirjaimellisesti, sukassa kotona.
Mitä tahansa voi sattua. Köyhälle käy helposti huonosti, jos ei ole yhtään omaa kassaa fikassa.
Nyt kun on vielä tuo aktiivimallikin, niin voi korvaukset katketa yhtäkkiä virkailijan oikusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli aina muutama pullopussi pahan päivän varalle silloin kun olin työtön tyhjätasku.
Onneksi sittemmin pääsin töihin ja nyt rahulia on vaikka kuinka.Mä kyllä palautan pullot, mutta laitan kuitit jemmaan.
Ja isommat kolikot ja pienemmät setelit samaan jemmaan.
Miksi sinä niitä kuitteja jemmaat?. Niiden voimassaoloaika on vuorokausi.
Tänään saatu pullokuitti ei siis enää käy huomenna.
Muutamia vinkkejä vastaisuuden varalle: päätä laittaa joka kuukausi säästöön vaikka 10 euroa, jos ei enempään pysty. Vuodessa se tekee jo 120 euroa. Tähän rahaan ei sitten kosketa kuin äärimmäisessä hädässä. Tavallaan unohda se raha kokonaan niin pidemmän aikavälin kuluessa saat kertymään isomman ns. hätävarapuskurin.
Sen jälkeen suunnittele tarkkaan ruokaostokset etukäteen. Laske kuinka paljon on rahaa koko kuukaudeksi ja jaa se kuukauden viikkojen lukumäärällä, niin tiedät paljonko korkeintaan saa mennä viikossa rahaa. Suunnittele sitten ruokalista koko viikolle ja hanki tarvikkeet. Etukäteen voi kaiken laskea. Esim Cittarin ja Prisman hinnat on löydettävissä verkosta.
Muista suunnitelmaa tehdessäsi, että peruselintarvikkeista valmistettu kotiruoka on aina edullisempaa kuin valmisruoat.. Samalla hinnalla, millä teet ruokaa vaikkapa 2-3 aterialle, saat valmisruokia korkeintaan sen yhden aterian verran. Hyödynnä kaikki valmistamasi ruoka. Samaa ruokaa voi syödä useampana päivänä, tällöin säästää myös aikaa ruoanvalmistuksesta. Jämät voi myös aina hyödyntää johonkin toiseen ruokaan. Tarvitaan luovuutta.
Jos tapanasi on ostaa karkkia, sipsejä tms turhaa, jätä ne pois. Rahaa ei myöskään kannata laittaa valmiisiin kahvikupposiin, ne vievät yllättävän paljon rahaa jos ajatellaan vaikkapa kuukauden mittaista aikaa.
S-bonuksia tosiaan kertyy vaikka en edes ässän asiakas kokonaan olekaan. Yhden ulkomaanmatkan ja tietokoneen olen niillä rahoilla ostanut ja jotain muutakin isompaa. Nyt en tiedä, paljonko saldo on kun ei ole tarvinnut käydä katsomassa tiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sittemmin pääsin töihin ja nyt rahulia on vaikka kuinka.Mä kyllä palautan pullot, mutta laitan kuitit jemmaan.
Ja isommat kolikot ja pienemmät setelit samaan jemmaan.Miksi sinä niitä kuitteja jemmaat?. Niiden voimassaoloaika on vuorokausi.
Tänään saatu pullokuitti ei siis enää käy huomenna.
No tosiaankin käy, kunhan sen vaan vie siihen kauppaan, johon pullokin on viety.
Teillä on ollu aika bileet sitten. Taisit viedä pullot kauppaan omalla autolla.