Mikä ihme ongelma se on, että Sanna Marin ei osaa ruotsia?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009445347.html
Ihan riippumatta siitä, mitä mieltä Marinista on muuten poliitikkona. Miksi suomalaisen pitäisi ylipäätänsä opetella nöyränä ex-miehittäjän kieltä ja tuntea häpeää, jos ei sitä osaa.
Kommentit (179)
No varmaankin ihmiset ihmettelee,ettei kouluja käynyt pääministeri osaa ruotsia. Samoin kun ihmettelee sitä,ettei tiennyt Tanskan hallitsijaa.
Vierailija kirjoitti:
No varmaankin ihmiset ihmettelee,ettei kouluja käynyt pääministeri osaa ruotsia. Samoin kun ihmettelee sitä,ettei tiennyt Tanskan hallitsijaa.
Kumpikin mainitsemasi asia ovat turhia.
Vierailija kirjoitti:
No suomella on edelleen vahva siirtomaamentaliteetti, edelleen kumarretaan vanhan isännän suomessa oleskelevia edustajia vaikka itse isäntämaa ei enää mistään piittaakaan. Kaivosoikeudetkin menevät kuin Belgian Kongossa ikään
En ole itse tällaista tavannut vaikka olen ollut Ruotsissa töissä. Päinvastoin he pitävät suomalaisia hyvinä naapureina.
Sinulla on vain huono itsetunto. Miksi nöyristelet? Häpeätkö itseäsi?
Kokkareet yrittää mustamaalta oikein urakalla Marinia. Pääministeripuolue ei kuitenkaan vaihdu, Marin jatkaa edustavana pääministerinä, Orpo jää ruikuttamaan rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi luokkavihaa lietsovan sosialistipunikin tuntevan ne joita vastaan taistelee varsinkin jos nämä ovat kruunupäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaamme itse kukin peiliin: kuinka moni meistä puhuu ruotsia paremmin kuin Marin?
En ainakaan minä!
Minun puolisoni on ruotsinkielinen ja puhun ruotsia. Tosin minä puhun riikinruotsia kun olen siellä ollut töissä.
Käytän myös suomea, saksaa ja englantia työkielenä ja ranskaa osaan jonkun verran.
Ja mitä sitten? En tarvitse ruotsinkieltä sinun kanssasi kommunikointiin.
En mutta minä puhun ruotsia ruotsia puhuvien kanssa ja sinä jäät ulkopuolelle.
Ruotsinkieliset vaihtavat joka tapauksessa aina suomeen, jos joku suomenkielinen sattuu 10 metrin säteelle.
Ei siinä ole mitään muuta ongelmaa kuin Marinin kaksinaismoralismi.
Vierailija kirjoitti:
Kokkareet yrittää mustamaalta oikein urakalla Marinia. Pääministeripuolue ei kuitenkaan vaihdu, Marin jatkaa edustavana pääministerinä, Orpo jää ruikuttamaan rannalle.
Et ole vissiin seurannut uutisia. Punikit ei saa hallitusta kasaan kun ei omien kannatus riitä eikä muut halua tehdä heidän kanssaan yhteistyötä. Marin voi jatkaa baariuraansa.
En minäkään osaa ruotsia. En puhu myöskään englantia jota tosin ymmärrän aika hyvin.
Minulla on vierailla kielillä puhumisen kammo. Suomella olen pärjännyt tähän asti oikein hyvin.
Kaksikielisyyttä tarvitaan rannikkoseuduilla ei täällä sisämaassa.
opettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaamme itse kukin peiliin: kuinka moni meistä puhuu ruotsia paremmin kuin Marin?
En ainakaan minä!
Minun puolisoni on ruotsinkielinen ja puhun ruotsia. Tosin minä puhun riikinruotsia kun olen siellä ollut töissä.
Käytän myös suomea, saksaa ja englantia työkielenä ja ranskaa osaan jonkun verran.
Ruotsinkieliset vaihtavat joka tapauksessa aina suomeen, jos joku suomenkielinen sattuu 10 metrin säteelle.
Eivät välttämättä Helsingin ulkopuolella tai jos tietävät että suomenkieliset osaavat ruotsia kuten minä. Suuri osa Helsingin ulkopuolella ruotsinkielisistä puhuu heikosti suomea koska heidän ei tarvitse sitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekaan ongelma paitsi pakkoruotsikuplaa ylläpitävälle ylimieliselle rkp-porukalle. Noillehan ei käy ollenkaan ettei pääministeri osaa tai edes yritä osata ruotsia. Nyt nuo ei vaan pääse valittamaan asiasta kun kaikki mediat on niin vahvasti sannaa suojelemassa kritiikiltä että ihan turha edes yrittää kritisoida ruotsillakaan. Voi pojat mikä möykkä olisi käynnissä jos kyse olisi persusta, kokoomuslaisesta tai kepulaisesta poliitikosta.
Näiden puolueiden edustajien ruotsin kielen taitoa ei edes nostettaisi esiin, vain Marinia saa haukkua päivästä toiseen mitä kummallisimmilla syytöksillä. Alkaa kyllästyttää tämä persujen jatkuva öyhötys. Näyttäisi tosi typerälle virallisessa tapaamisessa mongertaa ruotsia jos ei se ole kunnolla hallussa.
Talar du om flickan i skinnjackan?
Vierailija kirjoitti:
Marinkin on opiskellut ruotsia vuosikausia koulussa, eikä silti osaa sitä juuri sanaakaan. Olisiko jo aika miettiä, onko tässä järjestelmässä mitään järkeä.
Marin ei osaa ruotsia, koska on laiminlyönyt sen opettelun koulussa. Minä opin koulussa ruotsin niin hyvin, että vaikka en sitä juuri tarvitse, voin sen nopeasti virkistää käytettäväksi. Ja lukea pystyn sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan minä!
Eivät välttämättä Helsingin ulkopuolella tai jos tietävät että suomenkieliset osaavat ruotsia kuten minä. Suuri osa Helsingin ulkopuolella ruotsinkielisistä puhuu heikosti suomea koska heidän ei tarvitse sitä käyttää.
Näin esimerkiksi Pohjanmaalla.
Ihan keksitty ongelma, vaalit tulossa.
T. Ruotsinkielinen
Valtiolle lähes mahdoton päästä töihin jos ei osaa ruotsia, paitsi jos olet Sanna Marin.
Palstan ruotsinkielestä meuhkaavat ovat vain sivistymättömiä itseään häpeäviä mulliturpia. Heille kaikki koulunkäynti ja opiskelu on pois sohvalla makaamisesta ja somenräpläämisestä. Kun he inttävät haluavansa opiskella englantia eivät he kuitenkaan sitäkään opi edes sen vertaa että voisivat katsella telkkaria ilman suomenkielistä tekstitystä. Heidän kouluttamisensa on rahan heittämistä vessanpyttyyn.
Ongelman ydin on siinä, ettei Sanna Marin ole oikein pääministerivaatimusten tasolla. Mutta tämä on tabu ja siksi suojellaan liian kovalta kritiikiltä.
Osaa tai ei mutta onko joku oikeasti sitä mieltä, että pääministerin olisi tässä maailmantilanteessa (tai oikeastaan koskaan) kuluttaa aikaansa ruotsin opiskeluun?
Hesari kuihtuu pois kun PK seudun suurten ikäluokkien paperitilaukset loppuvat. Nuori polvi tiedostaa Hesarin punavihreän aivopesun eikä tuhlaa siihen rahojaan.