Mikä ihme ongelma se on, että Sanna Marin ei osaa ruotsia?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009445347.html
Ihan riippumatta siitä, mitä mieltä Marinista on muuten poliitikkona. Miksi suomalaisen pitäisi ylipäätänsä opetella nöyränä ex-miehittäjän kieltä ja tuntea häpeää, jos ei sitä osaa.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon pölähti tällekin palstalle pakkoruotsin puolustajia, öyh öyh!
Rkp kannattajilla perjantai on vapaapäivä. Ehtii öyhöttää vauvapalstalla.
Katsokaamme itse kukin peiliin: kuinka moni meistä puhuu ruotsia paremmin kuin Marin?
En ainakaan minä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakottaa muut käyttämään aikaaruotsinopetteluun, kun näkee, ettei se johda mihinkään. Ja voi pärjätä ilmankin.
Koska marginaalipuolue rkp pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
No, me muut emme pääse valtion virkoihin ilman virkamiesruotsin osaamista. Ehkä se epätasa-arvo potuttaa.
Sanna Marinilla on maisterin tutkinto suomalaisesta yliopistosta eli kyllä hän on virkamiesruotsin suorittanut. Siitä ei vain ole kenellekään mitään hyötyä. (Olen itsekin tehnyt kaksi tutkintoa, enkä osaa sanaakaan ruotsia.)
Onhan se ongelma kun osa perinteisistä juomalauluista on ruotsinkielisiä!
Minusta hyvä ettei puhu ruotsia. Nyt voi sanoa näissä paikoissa kun ruotsia pitäisi puhua, että eihän sen pääministerinkään tarvinnu osata, niin saati minun.
No suomella on edelleen vahva siirtomaamentaliteetti, edelleen kumarretaan vanhan isännän suomessa oleskelevia edustajia vaikka itse isäntämaa ei enää mistään piittaakaan. Kaivosoikeudetkin menevät kuin Belgian Kongossa ikään
Vierailija kirjoitti:
Se on ongelma vain keinotekoisen kaksikielisyyden vuoksi. Jos meidän ei pitäisi opiskella ruotsia, sen osaamattomuus ei olisi minkäänlainen ongelma.
Nimenomaan keinotekoista on tuo kaksikielisyys. Ja ihanan kallista vielä!
AP
Historian kertausta
Ainoa miehittäjä on ollut tähän mennessä Venäjä joka Suomen sodassa 1808-1809 liitti Ruotsin itäiset läänit Venäjän keisarikuntaan omana hallinnollisena osana jonka nimeksi tuli Suomen suurruhtinaskunta. Siitä voidaan katsoa Suomen historian alkaneen.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaamme itse kukin peiliin: kuinka moni meistä puhuu ruotsia paremmin kuin Marin?
En ainakaan minä!
Joo en puhu, mutta en ole maisteri enkä pääministeri.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hyvä ettei puhu ruotsia. Nyt voi sanoa näissä paikoissa kun ruotsia pitäisi puhua, että eihän sen pääministerinkään tarvinnu osata, niin saati minun.
Suomen kansaa on aina johtanut kielipuoli.
Ruotsin vallan aikaan ei osattu suomea.
Venäjän vallan aikaan ei osattu suomea ja ruotsia.
Suomen vallan aikaan ei osata ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Marin on oiva esimerkki nuorille, että ilman turhan pakkoruotsin taitoakin voi menestyä elämässä, toisin kuin ruotsifanaatikot väittävät.
On vain esimerkki. Kuitenkin kannattaa pakkoruotsia. Miksi?
Sanoisin, että on ironiaa, että hän ja lähes kaikki muut poliitikot puhuvat ruotsin taitamisen (pakotuksen) puolesta, mutta eivät edes kykene itse puhumaan kyseistä kieltä sen pakollisuudesta huolimatta. Ehkä Sanna on itsessään hyvä argumentti sille, että kuka tarvitsee ruotsia, jos ei itse pääministerikään?
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan minä!
Minun puolisoni on ruotsinkielinen ja puhun ruotsia. Tosin minä puhun riikinruotsia kun olen siellä ollut töissä.
Käytän myös suomea, saksaa ja englantia työkielenä ja ranskaa osaan jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen paljon pölähti tällekin palstalle pakkoruotsin puolustajia, öyh öyh!
Rkp kannattajilla perjantai on vapaapäivä. Ehtii öyhöttää vauvapalstalla.
Hesarin uusi vastaava päätoimittaja tuli huvudstadsbladetista joten vaikea arvata minkä ideologian tuo on sisäistänyt ainakin. /s
Eihän tuohon lehteen taatusti valita päätoimittajaa joka ei usko syvästi siihen että pakkoruotsia tarvitaan. Eli siis hesari heittäytyy kisaan lukijoista maanisella demari + varsinkin sanna fanituksella, vihreiden puoluelehtenä ja pakkoruotsin kannattajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan minä!
Minun puolisoni on ruotsinkielinen ja puhun ruotsia. Tosin minä puhun riikinruotsia kun olen siellä ollut töissä.
Käytän myös suomea, saksaa ja englantia työkielenä ja ranskaa osaan jonkun verran.
Ja mitä sitten? En tarvitse ruotsinkieltä sinun kanssasi kommunikointiin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että on ironiaa, että hän ja lähes kaikki muut poliitikot puhuvat ruotsin taitamisen (pakotuksen) puolesta, mutta eivät edes kykene itse puhumaan kyseistä kieltä sen pakollisuudesta huolimatta. Ehkä Sanna on itsessään hyvä argumentti sille, että kuka tarvitsee ruotsia, jos ei itse pääministerikään?
Sannaa ei ole kansa valinnut pääministeriksi vaan sosialistit. Toki sosialistien kerma on ollut aiemmin hyvinkin ruotsinkielistä. Nythän heillä on kaikki laskussa. Koulutuskin heikoin kaikista puolueista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan minä!
Ja mitä sitten? En tarvitse ruotsinkieltä sinun kanssasi kommunikointiin.
En mutta minä puhun ruotsia ruotsia puhuvien kanssa ja sinä jäät ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marinilla on maisterin tutkinto suomalaisesta yliopistosta eli kyllä hän on virkamiesruotsin suorittanut. Siitä ei vain ole kenellekään mitään hyötyä. (Olen itsekin tehnyt kaksi tutkintoa, enkä osaa sanaakaan ruotsia.)
Yksi ongelma on ihmisen muisti. Olen kanssa kirjoittanut YO-kirjoituksissa peräti B:n ruotsissa, kun siskoni suomenruotsalainen kaveri opetti rahaa vastaan ruotsia.
Mutta aivot myös unohtaa tehokkaasti, jos jotain taitoa ei tarvitse eikä edes huvita aktiivisesti oppia.
Eli käytännössä näin 40 vuoden iässä ruotsia en osaa yhtään.
Se on ongelma vain keinotekoisen kaksikielisyyden vuoksi. Jos meidän ei pitäisi opiskella ruotsia, sen osaamattomuus ei olisi minkäänlainen ongelma.