Työvoimapula, miksi näille aloille ei saada työntekijöitä?
Ihan kohtuupalkat kuitenkin,
Pula-ammattien palkat
Ammatti
Mediaanipalkka e/kk
Lähihoitajat2 879
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja2 971-3 208
Sosiaalityön erityisasiantuntijat3 400
Varhaiskasvatuksen opettajat2 829
Kuulontutkijat ja puheterapeutit3 823
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)2 439
Psykologit4 149
Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät2 537
Toimisto-ja laitossiivoojat2 126
Erityisopettajat4 055
Ylihoitajat ja osastonhoitajat3 670
Rakennusalan työnjohtajat4 085
Kommentit (73)
Noihin matalapalkkaisiin on hakijoita niin ettei läheskään kaikki pääse, se vaan ettei työssä viihdytä montaa vuotta
- Siivoojaksi ei näköjään pääse. Olen yrittänyt. Minulla tosin on ihan muun alan koulutus ja työkokemus, mutta työttömänä pitää yrittää kaikkea. En kelpaa.
- Psykologit, puheterapeutit, erityisopettajat: Ei kouluteta tarpeeksi.
- Hoitoalan työt: Niitä ei voi ilman alan koulutusta tehdä. Työolot on niin paskaa, että koulutetut vaihtaa muihin töihin, tai viettää mieluummin aikaa esim. kotihoidon tuella jos vain mahdollista.
- Rakennusalan työnjohtajien koulutus taidettiin taannoin ajaa alas.
Ei metalli-alakaan tuon huonompi ainakaan ole mutta ei vaan tunkua ole ammattitaitoisista (oppimiskykyisistä)
Vierailija kirjoitti:
Ei metalli-alakaan tuon huonompi ainakaan ole mutta ei vaan tunkua ole ammattitaitoisista (oppimiskykyisistä)
Juu olin muutama vuosi sitten koneistajana. 10,50 tunti. Työvoimapula.
Noissa ammateissa joutuu kohtaamaan ihmisiä, kaikenlaisia ihmisiä. Peruskouluissa ei ole sellaisia oppiaineita, jotka valmistaisivat toisen ihmisen kohtaamiseen. Kaikki keskittyy akatemiseen etenemiseen ja paperilla pätemiseen. Tämän vuoksi kukaan ei hakeudu noille aloille.
Ravintola-ala yli 2500€? ei ole kyllä noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Noissa ammateissa joutuu kohtaamaan ihmisiä, kaikenlaisia ihmisiä. Peruskouluissa ei ole sellaisia oppiaineita, jotka valmistaisivat toisen ihmisen kohtaamiseen. Kaikki keskittyy akatemiseen etenemiseen ja paperilla pätemiseen. Tämän vuoksi kukaan ei hakeudu noille aloille.
Oikeastaan peruskoululuokka on se paikka jossa joutuu kohtaamaan kaikenlaisia ihmisiä. Kaikille se ei sovi, vaan pitää saada lapsensa hienompien ihmisten seuraan.
Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi ja 4 viikkoa opiskellut ja olen jo nyt loppu. Valmistua pitäisi 1,5-2v. Opettajat varoittelevat jo nyt kuinka pitää työssäoppimisen jaksolla tottua siihen, että alalla on monenlaisia työntekijöitä. Usein puhutaan toisesta pahaa selän takana. En tiedä enää yhtään haluanko valmistua alalle jossa ihmisiä rikotaan, varsinkin kollegoiden puolesta. Olen liian herkkä sellaiseen. Maailma on epäoikeudenmukainen, eikä tarvitsisi sellaista lisää.
Vierailija kirjoitti:
tällä hetkellä itsellä 3 kk jäljellä levyseppä työvoimakoulutusta(9kk koulutuksen kesto) ja todennut että ei riitä tossa ajassa tulla luokkahitsariksi!!. ei tossa ajassa kerkee luokkia/pätevyyksiä eri hitsaus prosesseille haalimaan ja plus ihan liipalaapa kursseja varsinkin Yto-aineet( mm .ruotsi ja matematiikka)joita pitää kahlaa läpi. 90 opintopisteen osatutkinto(levyseppä tukinto) toi työvoimakouluus on...
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi ja 4 viikkoa opiskellut ja olen jo nyt loppu. Valmistua pitäisi 1,5-2v. Opettajat varoittelevat jo nyt kuinka pitää työssäoppimisen jaksolla tottua siihen, että alalla on monenlaisia työntekijöitä. Usein puhutaan toisesta pahaa selän takana. En tiedä enää yhtään haluanko valmistua alalle jossa ihmisiä rikotaan, varsinkin kollegoiden puolesta. Olen liian herkkä sellaiseen. Maailma on epäoikeudenmukainen, eikä tarvitsisi sellaista lisää.
Etkö olisi juuri oikea ihminen? Voisit tehdä parempaa! Toki ymmärrän jollet jaksa. En jaksaisi minäkään ainaista stressiä.
Ravintola-alalle ei saada ketään, koska sen alan työvuorot (ilta/yöpainoitteinen työ, viikonloput ja pyhät aina töissä, vapaapäivät alkuviikosta) ovat hyvin kuluttavia. Opiskelin kokiksi 2000-luvun alussa, ja silloinen opettajamme kertoi, että aikoinaan alan naisille maksettiin erillistä korvausta, koska työ oli paitsi raskasta, mutta myös kulutti kropan ja mielen loppuun nopeasti, näin ollen vanhentaen ennenaikaisesti. Kertonee jotain?
Puolisoni alaa ei ole mainittu listalla, mutta duunariammatti tämäkin (ja kolmivuorotyötä). Heillä on krooninen pula työntekijöistä, ja se johtuu pelkästään johdon ahneudesta: yksi suurimmista työllistäjistä alalla alkoi maksamaan noin 20% pienempää peruspalkkaa kaikille työntekijöilleen joitakin vuosia takaperin. Syy tähän löytyi TES:stä, joka on täysin väärän alan, mutta jonkun porsaanreiän vuoksi palkat sai "yhteinäistää" toisen työyksikön (jolle TES oli oikea) kanssa, joka johti säästöihin- sekä siihen, että kaikki vanhat osaajat katosivat kuin tuhka tuuleen. Töissä ovat enää lähinnä ne, jotka eivät saikuta, sekä perheelliset joiden on pakko ruokkia lapset sekä maksaa asuminen ajallaan. Kaikki hakevat aktiivisesti uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu olin muutama vuosi sitten koneistajana. 10,50 tunti. Työvoimapula.
Et sitten ainakaan itä-suomessa.
Vierailija kirjoitti:
AAMEN! T. Ex-lähäri
Kaikki haluu olla päälliköitä,päästä parhaaseen asemaan. Mielekkääseen,hyvään työhön josta nauttii. Raha on vaa houkutin,jolla ihmiset houkutellaa alalle. Pelkkä raha ei riitä motivaatioks,eikä ihmine jaksa sit siin olla,liia kuormittavaa. Jokaine tarvii oman kutsumuksensa siihen ammattii mikä on juuri hänelle sopiva.
Se meridiaani palkka ei ole sama kun aloituspalkka. Yksityisellä myös maksetaan mahdollisesti paremmin kun julkisella puolella. Varhaiskasvatuksesta olet varmaan jo lukenutkin. Yliopistokoulutuksella 2850, ei ole vetovoimatekijä. Tuothan opiskelee lähinnä äidit, jotka saavat samalla ohjeita omien lastensa kasvatukseen. Sitten töihin 2-3 vuodeksi ja pettyneenä vaihdetaan työpaikkaa.
Tuo lista on huolestuttava, koska se todistaa, ettei Suomessa tarvita enää muita kuin hoitajia ja siivoojia. Siis oikeasti, miettikää mikä on sellaisen maan tulevaisuus, jossa kaikki vain hoitavat toisiaan.
Listaa lukematta ja pelkän otsikon perusteella vastaan että kyse on joko surkeasta palkasta, surkeista työolosuhteista tai jossain tapauksissa siitä että homma vaatii pitkän koulutuksen eikä väkeä ole koulutettu riittävästi alalle. Joskus kaikki kolme yhdessä.
Tämä vastaus ei ole muuttunut miksikään vuosien mittaan, silti samaa kysellään säännöllisin välein uudelleen.
Esim. lääkäreillä on loistava palkka mutta pula johtuu siitä, että (poliittisista syistä?) lääkärien koulutuspaikkoja ei lisätä riittävästi että niitä riittäisi joka terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Nyt äkkiä vaihda alaa.
Työ on psyykkisesti niin raskasta, että työntekijät palavat loppuun viidessä vuodessa. Lisäksi huono johto ja alistava työilmapiiri eikä mitään vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Paitsi rakennusmestareista on pulaa, kun ei ole koulutettu tarpeeksi.