Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskiluokkaiset suomalaiset kertovat Ylelle syövänsä epäterveellisesti rahapulan vuoksi

Vierailija
09.03.2023 |

https://yle.fi/a/74-20021332

Laskujen jälkeen jäljelle jäävä raha menee keskiluokkaiselta perheeltä nyt ruokaan, johtuen myös sähkön hinnan ja lainakorkojen noususta. Välillä tuntuu, kuin olisimme palanneet 50-luvulle.

Opettaja, 39, Pori

Kyllä sitä joskus voisi ostaa kalaa, sushia tai pihviä. Nykyään ne ovat hyvätuloisten herrojen herkkuja.

Eläkeläinen, 65, Kouvola

Back to basic!

Ei aikoinaankaan rahvas tehnyt ulkomaanreissuja eikä syönyt lohta, ne olivat rikkaiden yksinoikeus.

Kommentit (431)

Vierailija
121/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei osaa niin ei osaa. Nirsouskin verottaa. Ja kun pitää syödä joka päivä samaa, mitä somessa joku influensseri kerran puolessa vuodessa.

Vierailija
122/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön ja söin tänäänkin tasokkaassa lounasravintolassa.

Mutta kyllä joidenkin tuotteiden hinta on noussut aivan röyhkeästi ruokakaupassa, se on totta.

Itse teen sanoin. Hyvin riittää rahat. Aamulla kahvia maidolla ja pikku puuro missä ilmaiset marjat. Päivällä laadukas lounas. Illalla voi syödä vaikka yhden munan ja 100g pakastevihanneksia.

Kauppaostokset ei tule kovin kalliiksi kun ostaa munat ale lapuilla, halvinta puuroa ja maitoa. Pakastevihanneksia saa melko edukkaasti esim. Lidl, Pirkka tai joku muu huonompi merkki.

Lounaalla istun noin tunnin ja nautiskelen. Useissa paikoissa vielä hyvät jälkkärit ja kahviakin saa litkiä monta kuppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmunaa paljon että saa proteiinia ja kasviksia. Ei tule kalliiksi terveellinen syöminen. Yksin kananmunassa on jo niin paljon ravinteita että ihminen pärjäisi lähestulkoon pelkällä munalla 😀

Kaikki muu on sitten extraa.

Vierailija
124/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon köyhä opiskelija ja silti on varaa syödä terveellisesti

Vierailija
125/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän itsekin keskituloisena, ettei todellakaan ole rahaa ostaa sitä ruokaa mitä haluaisi. Olisihan se hauska vetää aamu- ja iltapalalla aina rasialliset tuoreita karhunvatukoita ja pensasmustikoita mutta sen sijaan syön pakasteherukkaa ja satokauden edullisimpia hedelmiä. Ihan yhtä terveellistä tuokin on mutta huomattavasti edullisempaa. 

Jos keskituloinen vilpittömästi kokee, ettei hänellä ole rahaa nimenomaan terveelliseen ruokaan, on silloin peiliinkatsomisen paikka. Joko on kyse makutottumuksista ("minähän en mitään kaalia/linssejä/porkkanaa/itsetehtyä leipää/itsetehtyä jugurttia jne syö, vaan haluan artesaanileipää/sisäfilettä/kalleinta savukalaa"), uusavuttomuudesta, tyhmyydestä, laiskuudesta tai yli varojen elämisestä (esim. liian iso asuntolaina). 

Terveellisiä ja edullisia reseptejä löytyy esim. täältä. https://www.martat.fi/reseptit/

Marjojen kerääminen itsekin on kätevää, mutta niiden säilömiseen tarvitaan (tilava) pakastin, jos haluaa marjassa pysyä talvellakin, kun on pulaa vitamiineista. Ja sitä kaikilla kaupunkilaisilla sitä pakastinta ei ole.

Voi niistä tehdä hilloakin ja mehusta. Kuivauskin käy. Taas vain tulee tekosyitä toisensa perään.

Meillä tuo pakastin on, mikä ratkaisee monta ongelmaa. Kesän marjat, puutarhahedelmät, pakasteet joita saa edullisesti, samoin ruokia saa halvemmin kun ostaa isoissa köntissä.  Kesältä voi pakastaa myös yrttejä ja papuja,  Preppaamisen kannaltakin pakastin on hyvä. Mutta mihin joutuiskaan ilman sitä? Minulla on paljon sympatiaa niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuutta pakastaa ja säilöä, tai muuten suunnitella kotitalouttaan niin kuin itse haluaisi.

Minusta sinä keksit tekosyitä. Mehustin vaatii mehustinta ja hillouskin kellaria mihin ne hillopurkit laittaa. Nykyisissä kerrostaloasunnoissa ei ole tuollaisia tiloja. Ennen olikin, kun kaupunkeja suunniteltiin kaukaa viisaasti ns. puutarhakaupungeiksi. Valmistauduttiin pulaan tai sotaan.

Hillot voi tehdä niin, että säilyvät jääkaapissa, ei niitä tarvitse tehdä kerralla kymmeniä. Mehuja voi keittää vaikka kattilassa ja joistakin marjoista tulee paras mehu viini- tai sitruunahapolla. Kukahan tässä se tekosyiden keksijä onkaan? Minulla ei ole ollut kellaria käytössä vuosikymmeniin ja silti olen jokaisesta satokaudesta saanut tehtyä hilloja, jotka kestävät satokauden ylikin tarvittaessa.

Me keräämme kymmeniä litroja marjoja joka syksy. Idea onkin se, että ne tosiaan riittäisivät talven yli. Olen tehnyt mehua ja hilloja, tiedän ettei niiden tekeminen kunnolla ole helppoa ilman oikeita välineitä ja astioita. Et taida tietää, kuinka huonosti varustettuja nykyisten kerrostaloasuntojen keittiöt saattavat olla. Niissä mahdu mitään tekemään.

Vitamiinien tarve ei katoa sitten kun Suomen lyhyt satokausi on ohi ja on puoli vuotta kylmää ja pimeää.

Ihan niin kuin et tietäisi että koko talven saa tarjouksista edullisesti omenaa ja appelsiinia tyydyttämään vitamiinitarpeet. Sinä vain vänkäät vastaan, koska pieni keittiö. Voi elämä. Ei tarvita mitään hilloamisia, jotta saa edullisesti vitamiinit - ja halvalla. Kalleimmillaankaan halvimmat omenat eivät taida olla 2,5 euroa kilo. Ja ollaan onnelllisia ja kiitollisia siitä, että on prisman kaltaisia kauppoja, jotka joskus tarjoavat omenoita alle euron kilokin. Kyllä yksinkertainen pitää olla, jos ei pysty edullisesti syömään terveellisesti ja hyvin. Ehkäpä tuo edellä mainittu Roosa kuuluu siihen joukkkoon.

Vierailija
126/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oman siirtolapuutarhanpalstan sato vähentää tarvetta ostaa esimerkiksi hedelmiä."

https://yle.fi/a/74-20021332

Siirtolapuutarha on hieno keksintö. Valitettavasti meidänkin kaupungissa näiden tonttien tilalle rakennetaan kerrostaloja. Aina vain tiiviimpää kaupunkia ja "vihreämpää."

Vierailija
127/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödä voi vielä kun ostaa ihan perusruokaa. Eli ei mitään eineksiä ja höttöä. On myös terveellistä!

Vierailija
128/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuuluu keskiluokkaan, todellakin on rahaa ruokaan, myös nykypäivänä. Ihme höpinää.

Riippuu mitä keskiluokalla tarkoitetaan. Jos keskituloista kuten Suomessa yleensä niin ei riitä. Jos taas keskiluokkaa siinä mielessä kuten Briteissä niin kyllä riittää.

Vierailija
129/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän itsekin keskituloisena, ettei todellakaan ole rahaa ostaa sitä ruokaa mitä haluaisi. Olisihan se hauska vetää aamu- ja iltapalalla aina rasialliset tuoreita karhunvatukoita ja pensasmustikoita mutta sen sijaan syön pakasteherukkaa ja satokauden edullisimpia hedelmiä. Ihan yhtä terveellistä tuokin on mutta huomattavasti edullisempaa. 

Jos keskituloinen vilpittömästi kokee, ettei hänellä ole rahaa nimenomaan terveelliseen ruokaan, on silloin peiliinkatsomisen paikka. Joko on kyse makutottumuksista ("minähän en mitään kaalia/linssejä/porkkanaa/itsetehtyä leipää/itsetehtyä jugurttia jne syö, vaan haluan artesaanileipää/sisäfilettä/kalleinta savukalaa"), uusavuttomuudesta, tyhmyydestä, laiskuudesta tai yli varojen elämisestä (esim. liian iso asuntolaina). 

Terveellisiä ja edullisia reseptejä löytyy esim. täältä. https://www.martat.fi/reseptit/

Marjojen kerääminen itsekin on kätevää, mutta niiden säilömiseen tarvitaan (tilava) pakastin, jos haluaa marjassa pysyä talvellakin, kun on pulaa vitamiineista. Ja sitä kaikilla kaupunkilaisilla sitä pakastinta ei ole.

Voi niistä tehdä hilloakin ja mehusta. Kuivauskin käy. Taas vain tulee tekosyitä toisensa perään.

Meillä tuo pakastin on, mikä ratkaisee monta ongelmaa. Kesän marjat, puutarhahedelmät, pakasteet joita saa edullisesti, samoin ruokia saa halvemmin kun ostaa isoissa köntissä.  Kesältä voi pakastaa myös yrttejä ja papuja,  Preppaamisen kannaltakin pakastin on hyvä. Mutta mihin joutuiskaan ilman sitä? Minulla on paljon sympatiaa niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuutta pakastaa ja säilöä, tai muuten suunnitella kotitalouttaan niin kuin itse haluaisi.

Minusta sinä keksit tekosyitä. Mehustin vaatii mehustinta ja hillouskin kellaria mihin ne hillopurkit laittaa. Nykyisissä kerrostaloasunnoissa ei ole tuollaisia tiloja. Ennen olikin, kun kaupunkeja suunniteltiin kaukaa viisaasti ns. puutarhakaupungeiksi. Valmistauduttiin pulaan tai sotaan.

Hillot voi tehdä niin, että säilyvät jääkaapissa, ei niitä tarvitse tehdä kerralla kymmeniä. Mehuja voi keittää vaikka kattilassa ja joistakin marjoista tulee paras mehu viini- tai sitruunahapolla. Kukahan tässä se tekosyiden keksijä onkaan? Minulla ei ole ollut kellaria käytössä vuosikymmeniin ja silti olen jokaisesta satokaudesta saanut tehtyä hilloja, jotka kestävät satokauden ylikin tarvittaessa.

Me keräämme kymmeniä litroja marjoja joka syksy. Idea onkin se, että ne tosiaan riittäisivät talven yli. Olen tehnyt mehua ja hilloja, tiedän ettei niiden tekeminen kunnolla ole helppoa ilman oikeita välineitä ja astioita. Et taida tietää, kuinka huonosti varustettuja nykyisten kerrostaloasuntojen keittiöt saattavat olla. Niissä mahdu mitään tekemään.

Vitamiinien tarve ei katoa sitten kun Suomen lyhyt satokausi on ohi ja on puoli vuotta kylmää ja pimeää.

Ihan niin kuin et tietäisi että koko talven saa tarjouksista edullisesti omenaa ja appelsiinia tyydyttämään vitamiinitarpeet. Sinä vain vänkäät vastaan, koska pieni keittiö. Voi elämä. Ei tarvita mitään hilloamisia, jotta saa edullisesti vitamiinit - ja halvalla. Kalleimmillaankaan halvimmat omenat eivät taida olla 2,5 euroa kilo. Ja ollaan onnelllisia ja kiitollisia siitä, että on prisman kaltaisia kauppoja, jotka joskus tarjoavat omenoita alle euron kilokin. Kyllä yksinkertainen pitää olla, jos ei pysty edullisesti syömään terveellisesti ja hyvin. Ehkäpä tuo edellä mainittu Roosa kuuluu siihen joukkkoon.

Nyt vaihdoit puheenaiheen marjoista appelsiineihin ja omenoihin.

Ne marjat tosiaan tarvitsevat joko sen pakastimen tai tilan mihin laittaa hillopurkit.

Vierailija
130/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ei tarvitse ulkomaisia appelsiineja ja hedelmiä. Suurimmaksi osaksi sokeria. Puolukka ja mustikka on sata kertaa parempi vitamiinipommi.

Vierailija
131/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaiset suomalaiset kertovat syövänsä epäterveellisesti rahapulan takia. Ekaluokkalaiset uhkaavat lakolla jos viikkorahoja ei koroteta!

Vierailija
132/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen syödään terveellisesti ja laadukkaasti. Ei mitään muutosta ostoskäyttäytymiseen.

T: bruttopalkka 2700 euroa/kk, AMK-tutkinto, sosiaaliala.

Vierailija
133/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuuluu keskiluokkaan, todellakin on rahaa ruokaan, myös nykypäivänä. Ihme höpinää.

Riippuu mitä keskiluokalla tarkoitetaan. Jos keskituloista kuten Suomessa yleensä niin ei riitä. Jos taas keskiluokkaa siinä mielessä kuten Briteissä niin kyllä riittää.

Itse epäilen tuota lukua, että 3000 olisi mediaanitulo. Tarkoitetaanko tuolla nyt käteen jäävää osuutta, vai sitä, mitä tulot olisivat ilman veroja?

Vierailija
134/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa suolaa ja rasvaa ei kannata syödä. Mutta en ymmärrä, miten voi olla kovin paljon epäterveellisempää, jos valitsee halvemman merkin? Siis jos on eri hintaisia kananmunia, niin miksi halvemmat olisi paljon epäterveellisempiä? Tai leivät, halvempi perusruisleipä tai kalliimpi paistopisteen artesaanileipä? Voi olla, että olen ihan väärässä. Tosi rasvaista lihaa kun paistan, niin kuorin pinnalta liiat rasvat pois jäähtyneenä. Tosin nykyisin syön lihaa lähinnä niin, että sitä on vähän ruuan joukossa tyyliin jauhelihakaalipata tai lihakeitto, niin ei tule niin paljon lihaa yhteen annokseen.

Vierailija
135/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, en toki syö sisäfileetä, mutta viimeisen viikon aikana mm. omenaa, appelsiinia, kiiviä, porkkanaa, herkkusieniä, tomaattia, kaalia, kesäkurpitsaa... Ja lisäksi lihaa, kalaa, pastaa, riisiä, leipää, riisipiirakoita, perunamuusia. Ja piimää, maitoa ja juustoa. En pidä tuota kovin epäterveellisenä ruokavalionsa ja minulla on varaa myös herkkuihin ja muihin paheisiin. Mihin ihmeeseen keskiluokka törsää rahansa?

Vierailija
136/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse epäilen tuota lukua, että 3000 olisi mediaanitulo. Tarkoitetaanko tuolla nyt käteen jäävää osuutta, vai sitä, mitä tulot olisivat ilman veroja?

Suomessa kun ollaan niin bruttotuloja.

Vierailija
137/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruttotulo. Palkkatilastot on aina bruttopalkoista. Mediaanipalkka Suomessa bruttona on reilu 3000 euroa kuussa.

Vierailija
138/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka itkee, kun ei voi enää ostaa kalliita tuontiavokadoja. Muuttui ravinto täysin epäterveelliseksi ja tukia ja keskusteluapua kaivataan.

Vierailija
139/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurooppalaisten työkaverieni kanssa juttelin, ja heistä moni totesi, että tänä talvena syödään kaalia.

Mukana oli mm. ruotsalaisia, saksalaisia, kreikkalaisia ja italialaisia, ja kaikki totesivat sen saman, että on pakko säästää jo ruuasta, kun kaikki muu on niin kallista.

Eivät suomalaiset ole tämän kanssa yksin, mutta taas tässä on se sama sokeus kuin aina suomalaisilla on, kuvitellaan, että me olemme jotenkin erityisiä, että meille on jotenkin erityisen vaikeaa, kallista, huonolaatuista, niukkaa tarjontaa, poliitikot poikkeuksellisen ahneita ja tyhmiä, lehdisto piilottelee meillä erityisen paljon asioita jne jne jne. Ihan samat ongelmat on ympäri maailmaa, tai vähintään ympäri Eurooppaa. Ja kannattaa hetki miettiä eteläistä naapuriamme. Tänään oli juuri lööppilehdessä juttua, kuinka tavallinen ostoskori on Tallinnassa kalliimpi kuin Suomessa - ja edes Tallinnassa ei tavallisen keskiluokkaisen ihmisen tili ole taatusti suurempi kuin Suomessa, saattaa olla merkittävästi pienempikin.

Vierailija
140/431 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen jutussa huomaa ne vaietut luokkaerot: toimintaterapeutti (tms.) selittää, miten hän ei maksa marjoista, KOSKA KASVATTAA NE OMISTAMALLAAN SIIRTOLAPUUTARHATONTILLA. Nehän onkin joo ilmaisia, sinne vaan kaikki valtaamaan itselleen mökki tontteineen, tai vähintäänkin palsta! Ja joo, vuokrata voi puutarhapalstaa, vaan koska niistä varastetaan ennätysmäärä marjoja ja kukkia, voipi olla että jäät itse miinukselle. :) 

Suolistosairaita on tässä maassa ennätysmäärä, juuri tänään juttu Hesarissa tästä, ja kannustetaan syömään kaaleja, sipulia ja papuja. :DDD Kyllä vain, siinäpä onkin toimiva ratkaisu! Minäkin yritin aikani järsiä lanttua, vaan sappi ilmoitti, ettei tarvitse yrittää enää jatkossa...

Suolistosairauksien yleistymiselle on yksi yhteinen nimittäjä: punainen liha, erityisesti siitä tehdyt jalosteet kuten makkara ja muu moska.

Silloin kun kansa jäisi vielä juureksia, kaalia, papuja ja perunaa, ongelmaa ei ollut.

Itse luulen, että suurin syy suolisto-ongelmiin on kauhea määrä höttöhiilareita. Itsellä sekä todella monella tutulla on mahavaivat ja jopa suolistosairaudet helpottaneet kun ovat jättäneet sokerin, vehnän ja muut hötöt pois. Vastahan se Käärijäkin totesi, että sokerin ja tärkkelyksen jättämällä pystyi lopettamaan nuorena lääkityksen, jota sai suolistosairauteensa.