Oletteko ikinä jättäneet käyttämättä lääkkeet joita lääkäri määrännyt?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Aatteleeko joku ihan oikeasti että lääkäri seuraa omakannasta oletko käyttänyt lääkkeitäsi vai ei?
Ootteko te esikouluikäisiä vai aikuisia ihmisiä?
Miksei seuraisi?---
Olen asunnut useammassa ei-länsimaassa ja kaikissa ollaan aina antamassa antibiootteja. Nämä kuurit jätin ottamatta. Ihmiset myös innokkasti hakivat apteekista reseptivapaasti antibiootteja esim. flunssaan. Kaikkeen muuhunkin vaivaan söivät antibiootteja.
Pitäisiköhän alkaa ymmärtää, että lääkemääräys on asiakirja jolla lääkäri määrää apteekin toimittamaan lääkkeitä?
Potilasohje on asia erikseen. Sen kirjoittaa apteekki lääkepakkaukseen.
Jollei ole pakkohoidossa niin ketään ei voida pakottavasti määrätä käyttämään lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ja olen myös kertonut lääkärille että voi niitä määrätä, mutta en tule käyttämään.. En siis hae apteekista. Olen kieltäytynyt myös tietyistä lääkkeistä.
Itsemääräämisoikeus on olemassa oman hoidon sihteen. Hoitotahto tukee sitä.
Harmi vain että hoitajat eivät kerro tuosta
Kyllä monia "huumeita" jätin kun etsittiin sopivia myrkkyjä selkävaivaan. Viimein sitten pääsin leikkaukseen kun ambulanssilla vietiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aatteleeko joku ihan oikeasti että lääkäri seuraa omakannasta oletko käyttänyt lääkkeitäsi vai ei?
Miksei seuraisi?---
Mulla on vaikka kuinka paljon reseptejä, jotka on määrätty 5v sitten ja edelleen katsellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten seuraavalla käyntikerralla katsoo omakannasta oletko hakenut kolesterolilääkkeesi..
Tasan tarkkaan on jäänyt käyttämättä lääkkeet, joista on aiheutunut allerginen reaktio. Ei nyt ihan ole mukava ajatus alkaa viimenään tukehtumaan jonkin antibiootin vuoksi. Sen voi vaihtaa toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän alkaa ymmärtää, että lääkemääräys on asiakirja jolla lääkäri määrää apteekin toimittamaan lääkkeitä?
Jollei ole pakkohoidossa niin ketään ei voida pakottavasti määrätä käyttämään lääkkeitä.
Sanoisipa lääkärit ja hoitajat noin hoidettaville
Vierailija kirjoitti:
Minun lääkärini kyllä seuraa reseptitilannettani oksykodonin suhteen, että paljonko olen hakenut. Niin kai kaikki lääkemäärämisoikeudestaan kiinnostuneet lääkärit tekevät, kun kirjoittavat huumeita.
Vierailija kirjoitti:
En hakenut kolesterolilääkkeitä, sehän on ihan oma valinta mitä lääkkeitä syö.
Olen jättänyt nyt Rosuvastatiinit ottamatta, kun tuli älyttömät kivut ja krampit jalkoihin.
Ja tämähän on statiini ja kolestrolilääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei ole pakkohoidossa niin ketään ei voida pakottavasti määrätä käyttämään lääkkeitä.Sanoisipa lääkärit ja hoitajat noin hoidettaville
Kyllä se täytyy vaan itse tietää.
Siis hain kyllä ensimmäisen laatikollisen kolesterolilääkkeitä mutta sitten luin sivuvaikutusluettelon ja jää syömättä, on omat munuaiset sen verran arvokkaat vaikkei tohtorille olisikaan..
Kaikki mielialalääkkeet. Olen silti hakenut ne aina apteekista koska maksusitoumus.
Olen. Kerran ihmetytti eräs lääke, joka mulle määrättiin. Kysyin asiasta täältä, ja onneksi sain palstan tietäjiltä kuulla huonoja kokemuksia ja sanoivat, että ei kannata alkaa lääkettä syödä. Lääkärille tietysti valehtelin, että olin syönyt lääkkeeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten seuraavalla käyntikerralla katsoo omakannasta oletko hakenut kolesterolilääkkeesi..
Lääkkeethän voi ostaa suomalaisella reseptillä vaikka Virossa käydessään halvemmalla, eikä näy omakannassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei ole pakkohoidossa niin ketään ei voida pakottavasti määrätä käyttämään lääkkeitä.Sanoisipa lääkärit ja hoitajat noin hoidettaville
Kyllä se täytyy vaan itse tietää.
Minä en tiedä mutta minua kiinnostaa.
Systeemi haluaisi että minä tietäisin, ja sitä että minua kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
En hakenut kolesterolilääkkeitä, sehän on ihan oma valinta mitä lääkkeitä syö.
Jos joudut päivystykseen sydäninfarktin vuoksi, niin maksatko sen itse?
Oma valinta, joo, mutta helppoa sitten laittaa yhteiskunnan kuluksi, kun se oma valinta johtaakin kalliiseen sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei seuraisi?---
Tollo. Lääkäri ei voi kirjautua tietoihisi ja urkkia sinua ellei ole hyvä syy.
Osaatteko te pyllynne pyyhkiä vai tekeekö äitinne sen teidän puolesta? Miten te olette noin avuttomia pikku lapsia?
Monta kertaa. Esimerkiksi antibiootin. Välillä annettu turhan helposti esimerkiksi poskiontelotulehdukseen, jossa se ei edes tutkimusten mukaan nopeuta kuin pari päivää paranemista. Punkteeraus toimii paremmin, mutta sitä ei nähtävästi enää tehdä.
Viisaudenhampaan poiston yhteydessä sama. Ihan turhaa. Yksi hammaslääkäri antoi antibiootin ja toinen toisella kertaa ei. Olisin toki aloittanut kuurin jos olisi alkanut tykyttää.
Sitten olen saanut estokuurin lääkettä (en ottanut), ei tullut mitään.
Määrättyä unilääkettä en ottanut. Tieto, että voin tarvttaessa ottaa jos menee ihan mahdottomaksi helpotti ja auttoi jo paljon.
Määrättyä lihasrelaksanttia en syönyt vaikka määrättiin. Hain vain tymäkämpää särkylääkettä noidannuoleen, en relaksanttia kun pää menee kolmiolääkkeistä ihan sekaisin. Sama leikkauksen jälkeen, en syönyt määrättyjä tramaleita vaan buranan ja panadolin koktaililla pärjäsin ihan ok.
Nämä nyt muistin, varmaan on paljon muutakin.