Rippilahjan suuruus?
Miten rippilahja vertautuu muihin lahjoihin? Ollaan sukulaislapsille laitettu synttäreillä rahaa aina 10€ per ikävuosi, eli tälle pojalle 140€ viimeksi. Jouluisin mennyt pari sataa.
Miten rippilahja siis vertautuu? Onko isompi vai pienempi kuin synttärit tai joulu?
Miksi tämä poistettiin?
Joku ehdotti satasta ja toinen 300€... Summa siis ei ole minulle se tärkein asia tässä vaan se että onko rippilahja suurempi kuin esim joululahja?
Kommentit (48)
Varansa mukaan kukin... jos jouluisin jo menee 200 niin sitten varmaan 300 tällaiselle kerran elämässä-tilanteelle on ok.
En kyllä tunne ketään joka 200€ joululahjaksi antaisi ja vähän kateeksi käy jos tuollaisia lahjoja tulee!
Tulisipa meillekin!
Jokainen tilanteen mukaan. Itse ostin kummipojalle haulikon n.500e. Monta vuotta kulki jo mukanani metsästys reissuilla, nykyisin ei onnistuisikaan kun vaaditaan 18v ikä omaan aseeseen
Vierailija kirjoitti:
Saako rippikoulun jälkeen lopettaa pakollisen lahjomisen jouluna? Ei ole enää muuten juuri tavattu, kuin minun viedessä joululahjaa lapselle.
Tuossa yllä sanottiin näin:
Mitään lahjoja ei tarvi kenellekään antaa, lahjoja annetaan siksi koska niitä halutaan antaa
Meillä ainakin teinipojat ovat käyttäneet tyytyväisinä ristikorujaan, vaikka ei olla kovin uskonnollisia. Ei niitä toki montaa tarvitse. Muuten minusta 50 eurosta ylöspäin on hyvä kummeille ja läheisille. Parikymppiä tai pelkkä ruusu, jos on vaikka naapuri. Tietysti hekin saa antaa enemmän, jos haluaa.
Näitä isoja summia lukiessa taas kerran ihmettelen. Kyllä on keskiluokalle varaa, turha sanoa olevansa yhtä köyhä kuin oikea köyhä.
Jossain köyhien ketjussa kun joku kertoo juhlien olevan todella vaikeita tilanteita köyhän budjetilla. Ja sitä sitten ihmetellään ja ivataan kun köyhät eivät osaa käyttää rahaa.
Jos on vaikka kahdet rippijuhlat tai vastaavat lähekkäin ja niihin pitäisi laittaa 200-300 euroa kumpaankin niin eihän siihen riitä edes vaikka kaikki loput pakollisten kulujen jälkeiset kuukauden rahansa laittaisi.
Joku käskee säästämään, niin, monien satasten säästäminen on työlästä ja liki mahdotonta, pitäisi kuulemma sitä omaakikin puskuria kasvattaa, ettei pesukoneen tai muun hajoaminen olisi ongelma, köyhälle mahdoton yhtälö.
Totuus on, että köyhänä läheisenä pystyn laittamaan 20 euroa.
Joku voi tosiaan laittaa vaikka tonnin joka juhliin.
Rippilahja on isompi kuin joululahja yleensä. 150-200% on varmaan sopiva...
En kyllä ymmärrä miksi, mutta kerran elämässä se vain tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Näitä isoja summia lukiessa taas kerran ihmettelen. Kyllä on keskiluokalle varaa, turha sanoa olevansa yhtä köyhä kuin oikea köyhä.
Jossain köyhien ketjussa kun joku kertoo juhlien olevan todella vaikeita tilanteita köyhän budjetilla. Ja sitä sitten ihmetellään ja ivataan kun köyhät eivät osaa käyttää rahaa.
Jos on vaikka kahdet rippijuhlat tai vastaavat lähekkäin ja niihin pitäisi laittaa 200-300 euroa kumpaankin niin eihän siihen riitä edes vaikka kaikki loput pakollisten kulujen jälkeiset kuukauden rahansa laittaisi.
Joku käskee säästämään, niin, monien satasten säästäminen on työlästä ja liki mahdotonta, pitäisi kuulemma sitä omaakikin puskuria kasvattaa, ettei pesukoneen tai muun hajoaminen olisi ongelma, köyhälle mahdoton yhtälö.
AP lienee joku hyvätuloinen,
Sanoisin että rippilahja on isompi kuin joululahja tai synttärilahja, sitten taas ylioppilahja on vielä isompi...ja sitten ....
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin teinipojat ovat käyttäneet tyytyväisinä ristikorujaan, vaikka ei olla kovin uskonnollisia. Ei niitä toki montaa tarvitse. Muuten minusta 50 eurosta ylöspäin on hyvä kummeille ja läheisille. Parikymppiä tai pelkkä ruusu, jos on vaikka naapuri. Tietysti hekin saa antaa enemmän, jos haluaa.
Ristikorujahan ei muiden kuulu antaa kuin kummien. Kummit antaa sen ristin.
Vierailija kirjoitti:
AP ei kysynyt summaa että mitä antaa... Kysyi sitä että onko suurempi vai pienempi kuin joululahja tai synttärilahja....
50€ ei kerro yhtään mitään mihinkään suuntaan.
Minun mielestä 10€ on ihan hyvä lahja tuttavilta, toki varojen mukaan voi nostaa vaikka sinne mainittuun 300€ jos huvittaa.
Sukulaisilta 20€ on ok. Ja taas on OK laittaa enemmän jos varaa on.
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa. Itse sain kaksikymppisiä niin tuttavilta kuin sukulaisiltakin (kummeilta lusikat) ja en muista saaneeni edes ylppärilahjaksi kuin pari 50€ seteliä. Ihan tyytyväinen olen ollut.
Kummeilta on lusikat saatu ristiäisissä. Rippijuhlissa kummi yleensä ostaa ristiriipuksen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaako jokainen kummi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan liikaa. Itse sain kaksikymppisiä niin tuttavilta kuin sukulaisiltakin (kummeilta lusikat) ja en muista saaneeni edes ylppärilahjaksi kuin pari 50€ seteliä. Ihan tyytyväinen olen ollut.
Kummeilta on lusikat saatu ristiäisissä. Rippijuhlissa kummi yleensä ostaa ristiriipuksen...
Nykyään kummit antaa usein vaikka design-lelun lapselle. Harva haluaa hopealusikoita kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaako jokainen kummi
En osaa sanoa. Varmaan kaikki kummit yhdessä ostaa sen kummilusukan jossa on kaiverrettuna syntymäpäivä, kellon aika plus paino ja pituus
Vierailija kirjoitti:
Saako rippikoulun jälkeen lopettaa pakollisen lahjomisen jouluna? Ei ole enää muuten juuri tavattu, kuin minun viedessä joululahjaa lapselle.
Mikään lahjominen ei ole pakollista. Aina saa lopettaa jos siltä tuntuu!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli keskituloinen ja mitenkään ei tuollaisia summia varaa laittaa. 20-30€ olisi ehkä minulle sopiva...
Jouluisin tai synttäreillä en ole mitään laittanut niin tuo lienee hyvä!
Mistä tuollaisia tätejä löytyy joilta saa nuin paljon rahaa? 😀
Minäkin tahdon!
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää jo valmiiksi, kun kesällä pitää kummilapselle antaa ilmeisesti vähintään 100 €. Eri asia, jos olisin läheinen, olisi sisaruksen lapsi tms. Kummeja on useita ja kummilapsen perhe on minua varakkaampi.
Ei sulla mitään velvollisuutta ole antaa isoja lahjoja. Kaikki sen mukaan mitä taskusta löytyy...
Minä ilmeisesti olen APn kaltainen hyvätuloinen täti-ihminen. Olen lapseton itse ja nautin siskoni lasten hemoittelusta.
Tuo 300€ rippilahjaksi kuulostaa ihan ok summalta verrattuna nuihin muihin lahjuksiin kun se lopulta ei omaan lapsettomaan hyvätuloiseen talouteen vaikuta juuri mitenkään. Itse olen itse sitonut sukulaisnuorten rahalahjat koulumenestykseen...
Taisin jo luvata tonnin per Laudatur kirjoituksista... En tosin usko että niitä on tulossa mutta 500€ Eximiasta lienee hyvä houkutin lukea ja opiskella. 300€ per M...
Suurikokoinen virsikirja, tavutettuna, jotta teini ymmärtää. Tai vaihtoehtoisesti Aapinen, tavutettuna sekin. Rahaa saa sitten, kun on oppinut lukemaan ja laulamaan.