Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri sivuuttaa vaikean elämäntilanteeni - en tiedä jaksanko enää

Vierailija
08.03.2023 |

Hän on siis tietoinen tästä raskaasta ja vaikeasta tilanteesta elämässäni, mutta tuntuu käyttäytyvän niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ei kysy siitä mitään, ei kysele vointiani tai jaksamista tai mitään muutakaan sellaista. Jos jotain siihen liittyvää sanon tai kerron, ei jatka juttua siitä eikä vaikuta olevan kiinnostunut, toteaa vaan tyyliin aijaa tai okei. Tällainen on todella raskasta, kun tuntuu, että pitäisi sitten itse yrittää esittää kiinnostunutta ja innostunutta sen turhanpäiväisten asioiden kanssa mistä se kertoo. En oikein tiedä miten tässä toimisi... Miksi joku edes käyttäytyy noin?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on kaltaisesi "kaveri" joka on todella huomionkipeä, läheisriippuvainen. En antanut hänelle lupaa soittaa minulle, koska tiesin, että siitä aiheutuisi lähes jatkuva soittelu lähes millaisella tekosyyllä tahansa. Tämän kiellon hän kuitenkin kiersi muulla viestittelyllä joka on lähes maanista ja jos kohteliasuusyistä vastaan toisinaan alkaa aivan pakkomielteinen pommitus sekä yritys pitkittää viestittelyä lähes millaisella tekosyyllä tahansa. Kaikenlaisia vaikutusyrityksiä tulee, milloin kehuja, milloin epäilyksiä sairauksista, vaikea elämäntilanne, milloin vanhempien, kissan, koiran, tai suvun kanssa jne kirjo on monipuolinen. Kyseessä on eräänlainen "hämähäkki" joka pyrkii keräämään ympärilleen verkkoa lähinnä puhelimella jotta voisi täyttää kaiken aikansa istuen kotonaan ja pitäen taukoamatta yhteyttä moneen ihmiseen. On kehittynyt elämänsä aikana ihmissuhdetaitavaksi, mutta on todella rasittava, kuluttava ja tarvitsisi mitä ilmeisemmin jonkinlaista ammattiapua. Saattaa olla narsistinen psykopaatti minkä vuoksi olen antanut hieman siimaa, koska hänellä on varmasti monipuoliset kyvyt aiheuttaa myös ongelmia ja on saamieni tietojen mukaan jo niitä aiheuttanutkin, vielä tosin varovaisesti, mutta epäilen vauhdin kiihtyvän.

Voi tsiisus näitä palstan keittiöpsykologeja. Ollaan heti lätkäisemässä ties mitä diagnooseja...

Enemmän sä itse näytät tarviivan niitä ammattiapuja ja diagnooseja kuin tuo sun "ystäväsi". Ettet sä vaan itse olisi narsistinen psykopaatti?

Ymmärrän tuon reagointisi asiaan sekin on osa tällaista ongelmaa, koska totuus usein vaikuttaa liian absurdilta lähes valheelta, jotta sitä voisi mieltää totuudeksi ja luultavasti näin minuun reagoitaisiin "tosielämässäkin." Kaltaiseni tavan tallaajan on vaikea uskoa, että mielyttävä, kiva, ystävällinen, reilu, auttavainen ties minkälainen ihminen voisi olla mitään tuollaista, itsekin olen vasta kantapään kautta oppinut.

Ymmärrät reagointini? Eli siis kritiikin siitä että lätkitään itse keksimiä diagnooseja ties millä perustein ja ties kenelle ja ties missä?

Ei toi sun kommenttisi mitään ymmärrystä kuvastanut vaan päinvastoin sä vaan nyt puolustelet itseäsi ja tekojasi. Sanat ja teot on ristiriidassa keskenään sullakin.

Vierailija
62/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, jota kaveri pitää terapeuttinaan ja likasankonaan. Kun vastaan hänen puheluunsa, hän ei edes tervehdi vaan omien asioiden vuodattaminen alkaa sillä sekunnilla. Hän ei koskaan kysy minulta mitään tai vaikuta olevan mitenkään kiinnostunut asioistani. Kerran sain hetkeksi puheenvuoron ja kerroin jonkun oman asiani, hän alkoi heti haukottelemaan ja vaikutti muutenkin epäkiinnostuneelta.

Mitä tällaisen ihmisen kanssa pitäisi tehdä? Tekisi mieli katkaista välit kokonaan.

Saanko kysyä, miksi alapeukut?

Oliko tuo jokin kompakommentti?

Eikö ole päivän selvää, miten tuollaisen kanssa pitäisi toimia?

EI ollut kompa vaan rehellinen kysymys. Minun on vaikeaa saada selvää, ylireagoinko ja pitäisikö minun vain jatkaa kaveruutta vai lopettaa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös yksi, jota kaveri pitää terapeuttinaan ja likasankonaan. Kun vastaan hänen puheluunsa, hän ei edes tervehdi vaan omien asioiden vuodattaminen alkaa sillä sekunnilla. Hän ei koskaan kysy minulta mitään tai vaikuta olevan mitenkään kiinnostunut asioistani. Kerran sain hetkeksi puheenvuoron ja kerroin jonkun oman asiani, hän alkoi heti haukottelemaan ja vaikutti muutenkin epäkiinnostuneelta.

Mitä tällaisen ihmisen kanssa pitäisi tehdä? Tekisi mieli katkaista välit kokonaan.

EI ollut kompa vaan rehellinen kysymys. Minun on vaikeaa saada selvää, ylireagoinko ja pitäisikö minun vain jatkaa kaveruutta vai lopettaa se.

Luehan tuo oma kommenttisi ja mieti sitten mitä sinä häneltä saat. Mitä se kaveruus sulle antaa?

Vierailija
64/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luehan tuo oma kommenttisi ja mieti sitten mitä sinä häneltä saat. Mitä se kaveruus sulle antaa?

EI oikein mitään. Toki haluan auttaa ja tukea häntä, mutta se ei valitettavasti ole vastavuoroista, ei ole koskaan ollut. Tämä henkilö on hyvin itsekäs muutenkin kaikissa toimissaan. En vain osaa katkaista kaveruutta vaikka varmaankin pitäisi.

Vierailija
65/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi "ystävä" on sellainen, että kun HÄNELLÄ on elämässä kaikki hyvin niin tosi vähän pitää itse minuun yhteyttä, ei kysele juurikaan minun kuulumisiani. Jos soittaa tai laittaa viestiä, niin se on vain jos hänellä on jotain kerrottavaa omasta elämästään. Kun asiansa ovat huonosti, soittelee koko ajan, ja kieriskelee oikein niissä huonoissa asioissa.

Enpä ole enää hänelle kertonutkaan oman elämäni haasteista: vakavasti sairaista läheisistä, ahdistuksesta, omasta sairaudesta ja suunnattomasta stressistä, jota koen kun kannattelen ja tuen niin monia muita.

Helpompi olisi jaksaa, jos asioita saisi jakaa ystävän kanssa, tasapuolisesti.

Vierailija
66/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun yksi "ystävä" on sellainen, että kun HÄNELLÄ on elämässä kaikki hyvin niin tosi vähän pitää itse minuun yhteyttä, ei kysele juurikaan minun kuulumisiani. Jos soittaa tai laittaa viestiä, niin se on vain jos hänellä on jotain kerrottavaa omasta elämästään. Kun asiansa ovat huonosti, soittelee koko ajan, ja kieriskelee oikein niissä huonoissa asioissa.

Enpä ole enää hänelle kertonutkaan oman elämäni haasteista: vakavasti sairaista läheisistä, ahdistuksesta, omasta sairaudesta ja suunnattomasta stressistä, jota koen kun kannattelen ja tuen niin monia muita.

Helpompi olisi jaksaa, jos asioita saisi jakaa ystävän kanssa, tasapuolisesti.

Voin niin samaistua. Paljonkohan tällaisia "ystäviä" ihmisillä oikein on? Toivon sinulle helpompaa elämää ja parempia, aitoja ystäviä!

Vierailija
67/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi jutella kaverin kanssa kevyemmistä asioista vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta?

Näinhän mä olen tehnytkin tähän asti. Mutta ei sellaista pinnallisuutta jaksa joka kerta. Ei mua suoraan sanottuna jaksa kiinnostaa sen pinnalliset jutut pätkääkään, kun omassa mielessä pyörii aivan toisen sfäärin asiat. Olisi ihan ok jutella pinnallisiakin, jos voisi itsekin edes välillä kokea tulevansa kuulluksi ja nähdyksi hänen puoleltaan.

Ap

Tsemppiä Ap. Kurja tilanne ja tunnistan tuon omasta elämästäni. Välillä vastaan tulee ihmisiä, jotka haluavat jakaa kaiken kurjuutensa(tai pinnallisuutensa) ilman mitään vastavuoroisuutta. Se tuntuu aika typerryttävältä. Siinä tuntee itsensä ihan mitättömäksi, pelkäksi hyödykkeeksi.

Kyllä kaverin pitäis osata myötäelää sun tilanteessa, edes jollain lailla.

Toivottavasti saat muualta tukea

Vierailija
68/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI oikein mitään. Toki haluan auttaa ja tukea häntä, mutta se ei valitettavasti ole vastavuoroista, ei ole koskaan ollut. Tämä henkilö on hyvin itsekäs muutenkin kaikissa toimissaan. En vain osaa katkaista kaveruutta vaikka varmaankin pitäisi.

Itse olet valinnut pitää tuon ihmisen elämässäsi, että varmaan tarttis tehdä jotain tosiaan.

Vierailija
69/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan hyvän neuvon; älä kaveeraa sen kanssa enää. Ei sun tartte.

Tämä on aina vakioneuvo näissä tämän tyyppisissä jutuissa. Jokainen nyt varmasti tietää sanomattakin, ettei kenenkään kanssa tarvitse kaveerata, joten nämä älynväläykset voi jättää yhtä hyvin sanomatta.

Kaikilla vain ei välttämättä ole montaa kaveria, joten ei ole ihan helppoa katkaista välejä, koska silloin voi jäädä kokonaan yksin. Tosin ei tätä aidosti ja konkreettisesti tajua ne, joilla on paljon ihmisiä ympärillään. Tämän voi lukea tekstinä, mutta sen aito sisäistäminen on täysin asia erikseen.

Vierailija
70/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös henkisesti todella vaikea jakso elämässä, varmasti rankin tähän mennessä kokemistani, mutta olen sen verran tullut varovaiseksi, etten kuormita ystäviä/kavereita omilla asioillani. Ei kyllä ole jaksamista jakaa niitä harvoja hyviäkään hetkiä, joten en juuri viestittele kenellekään. En suosittele muille samaa, koska ihmisellä on tarve jakaa niitä ikäviäkin asioita muille, yksikin kuuntelija riittää. Tsemppiä meille kaikille, joilla surua elämässä.

Vierailija
71/71 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos hän kuitenkin tarkoittaa pelkästään hyvää? Ajattelee, että nyt kun sulla on vaikeaa, on tärkeää pitää yhteyttä ja tarjota sulle muuta ajateltavaa?