Adhd-lääkitys, mitä seuraavaksi?
Hei,
Etsin kokemuksia muilta vanhemmilta ja miksei adhd-aikuisiltakin lääkityksestä, ja mitä tehdä= mikä lääke seuraavaksi.
Meillä on nyt 10 v lapsi, jolla on adhd ( suurimpina piirteinä impulsiivisuus, tarkkaavaisuusongelmat) ja lievä autisminkirjo ( entinen Aspergerin syndrooma). Koulunkäynti ilman lääkettä oli mahdotonta, joten lääke tarvitaan. Lapsi siis ei ollut koulukuntoinen lainkaan koulun näkökulmasta. Oppimisessa ei ongelmaa.
Tähän asti kokeiltu:
-conserta (valtavat lääkelaskut, lyhytvaikutteisia ei edes kokeiltu koska oireet niin hankalat ja tarv pitkä vaikutusaika, vaikutti hieman oireisiin)
- elvanse ( toimi muuten kuin unelma, mutta kasvu pysähtyi, joten oli pakko lopettaa, hieman myös ajatukset pätkivät)
- atomoksetiini (ei auta pätkääkään)
Nyt siis atomoksetiini max annoksella josta ei mitään vastetta ja vaihdettava on.
On hirveän vaikea löytää järkevää keskustelua aiheesta mistään.
Kommentit (22)
Tsemppiä! En osaa neuvoa, mutta ymmärrän tuskan! Meillä meni monta vuotta löytää oikea lääke, joka meille oli elvanse. Nyt lapsi jo aikuinen ja yliopistossa opiskelee.
Ei siihen valitettavasti aina löydy mitään toimivaa hoitoa. Itse olen adhd-aikuinen, lääkkeistä ollut pelkkiä sivuvaikutuksia, ei hyötyä. Alkoholilla sitten lääkitsen kun on pakko saada aikaiseksi jotain, se toimii jonkunverran.
Atomoksetiinia pitää kokeilla pidempään kuin stimulantteja, muistan kuulleeni puhuttavan 3-4 viikosta, ennen kuin näkee tehon. Jos teillä on annostakin nostettu, niin oletan että tämä tarvittava aika on toteutunut.
Atomoksetiini on mennyt 3kk, ei mitään vastetta.
Tämä on harmi, koska kuulostaa teoriassa niin hyvältä lääkkeeltä.
Meillä kokeiltiin ensin Medikinet ja Equasym. Molemmista tuli sivuvaikutuksia. Onneksi pitkävaikutteinen Conserta on sopinut ja auttaa todella hyvin. Tsemppiä vaan ja toivottavasti oikea lääke löytyy. Vaikka ensimmäisistä lääkkeistä tuli haittoja, ne toivat kuitenkin valoa, kun näki miten lapsen elämä helpottui. Apteekissa sanottiin, että joskus myöhemmin joku lääke onkin sopinut, mikä ei alkuun käynyt.
Vielä on Intuniv kokeilematta, jos haluatte. Opiskeleeko lapsi minkälaisessa luokassa?
Oma lapsi on kokeillut ns. Kaikki lääkkeet, eli Medikinet, Concerta, Elvanse, Equasym, atomoksetiini ja tuo Intuniv. Kaikki jouduttiin lopettamaan sivuvaikutusten takia, eikä niistä lapsen kannalta ollut mitään apuakaan.
Mä oon aikuinen jonka koulu meni päin mäntyä ja 30v sain diagnoosin ja lääkkeet. Jumalauta mikä ero elämässä!! Mulla on ihan perus medikinet.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on Intuniv kokeilematta, jos haluatte. Opiskeleeko lapsi minkälaisessa luokassa?
Oma lapsi on kokeillut ns. Kaikki lääkkeet, eli Medikinet, Concerta, Elvanse, Equasym, atomoksetiini ja tuo Intuniv. Kaikki jouduttiin lopettamaan sivuvaikutusten takia, eikä niistä lapsen kannalta ollut mitään apuakaan.
Pienluokassa nyt. Elvansen aikana keskiarvo kiitettävän puolella ja isossa luokassa integroituna, mutta nyt ei pysty käytännössä koulussa mihinkään.
Intuniv kai seuraavaksi vuorossa meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aikuinen jonka koulu meni päin mäntyä ja 30v sain diagnoosin ja lääkkeet. Jumalauta mikä ero elämässä!! Mulla on ihan perus medikinet.
Näin minullakin. Toimitakyvyttömyys muuttui toiminnaksi. Kestää toki vain sen 6-8 h, mutta se riittää. Lopun aikaa voin makoilla.
Aika hankala tilanne. Onko atomoksetiini ollut käytössä riittävän pitkään? Vaste kehittyy hitaasti useiden viikkojen aikana. Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilla ottaa sen rinnalle metyylifenidaatti (keskipitkävaikutteinen). Jos verenpaine ei ole kovin alhainen, on vaihtoehtona myös guanfasiini.
Vierailija kirjoitti:
Atomoksetiinia pitää kokeilla pidempään kuin stimulantteja, muistan kuulleeni puhuttavan 3-4 viikosta, ennen kuin näkee tehon. Jos teillä on annostakin nostettu, niin oletan että tämä tarvittava aika on toteutunut.
Vielä pidempään ennen kuin täysi vaste näkyy. Usein tarvitaan jokin muu lääke lisäksi.
Saako kysyä liikunnasta ja ruokavaliosta? Meneekö sokeria ja energiajuomia?
Vierailija kirjoitti:
Saako kysyä liikunnasta ja ruokavaliosta? Meneekö sokeria ja energiajuomia?
Kova on liikkumaan, varsinkin nyt. Painon kanssa ollut ongelmaa (liian vähän), ravitsemusterapeutin kanssa säädetty ruokavalio. Ei saa ollenkaan juoda energiajuomia.
Tällä lapsella aakkoset on näkyneet jo 3 vuotiaasta asti olemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Missä se ero näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä pidempään ennen kuin täysi vaste näkyy. Usein tarvitaan jokin muu lääke lisäksi.
Me olemme nyt kokeilleet siis 3kk. Consertasta oli niin huonot kokemukset että emme ole uskaltaneet kokeilla lyhytvaikutteisia, mutta voisihan sitäkin harkita. Luulisi, että 3 kk olisi riittävä aika vasteen saamiseksi. Toki tämä lapsi on tarvinnut isoja annoksia muitakin lääkkeitä ennen kuin toimivat lainkaan eli voihan se olla että nykyinen annostus on liian pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä se ero näkyy?
Pystyi opiskelemaan ammatin, käyn töissä, päässä ei pyöri miljoona asiaa, kestää itteäni paremmin kun tajuan mistä on kyse.
Guanfasiini saattaa toimia, sehän on verenpainelääke. Mutta jos teillä on toiminut elvanse (stimulantti) niin lähtisin kokeilemaan jotain toista esim. Medikinet aamulla ja illalla, jos tarvitaan pitkä vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme nyt kokeilleet siis 3kk. Consertasta oli niin huonot kokemukset että emme ole uskaltaneet kokeilla lyhytvaikutteisia, mutta voisihan sitäkin harkita. Luulisi, että 3 kk olisi riittävä aika vasteen saamiseksi. Toki tämä lapsi on tarvinnut isoja annoksia muitakin lääkkeitä ennen kuin toimivat lainkaan eli voihan se olla että nykyinen annostus on liian pieni.
Etyylifenidaattivalmisteilla on erilaisia vaikutusaikoja ja siksi myös erilaiset laskut. Meidänkin lapsella concerta aiheutti hirveät laskut, mutta medikinet toimi pitkään oikein hyvin. Sitten vaan tieni-iän kasvun myös annostus olisi pitänyt määrittää uudelleen ja lapsi ei enää jaksanut sitä, vaan kieltäytyi kokonaan kaikista lääkkeistä. Tässä tietty sekin ongelma oli, että myös toinen pitkäaikaissairaus olisi vaatinut lääkitystä, ja teini sai siitä kovan lääkevastaisuuskauden.
Vierailija kirjoitti:
Guanfasiini saattaa toimia, sehän on verenpainelääke. Mutta jos teillä on toiminut elvanse (stimulantti) niin lähtisin kokeilemaan jotain toista esim. Medikinet aamulla ja illalla, jos tarvitaan pitkä vaikutus.
Tuskin toimii, jos jo concertasta jonka vaikutusprofiili on huomattavasti loivempi, tulee voimakkaat laskuoireet. Kokeillahan voi aina, ja ehkä medikinet cr pienellä annoksella aamuun yhdessä stratteran kanssa voisi olla vaihtoehto. Isosta annoksesta luultavasti tulisi pahat laskuoireet, joten tuskin sopii. Guanfasiini on kyllä tosi hyvä lääke niille joille sopii. Bonuksena auttaa ticeihinkin, jos sellaisiakin sattuu olemaan. Aika kallis tietysti on, eikä tosiaan sovi, jos on jo valmiiksi alhainen verenpaine.
Hui kauheeta. Aikuisille voi suositella kannabista. Ei keskittymisern ehkä mutta levottomuuteen ja mielen kohotukseen. Myös masennukseen.