Yksityiskoulut
Eikö Suomeen voisi alkaa perustaa laadukkaita yksityiskouluja joissa olisi pääsykokeet? Joitakin yksityiskouluja täällä jo onkin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Laki estää, kun ei saa kääriä voittoja.
Nykytilanteessa vaikutta, että kohta mennään tähän suuntaan.
Mikä laki tuon kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tietoisesti kohti luokkayhteiskuntaa?
Koulut voivat olla pääsykokeellisia olematta yksityisiä.
Koulut voisivat olla myös yksityisiä olematta pääsykokeellisia. Saavathan ihmiset laittaa lapsensa pianotunneillekin ja kuviskouluun ilman mitään pääsykoetta, kunhan vain maksaa siitä. Jotkut myös ostavat jo nyt yksityisopetusta esim. matematiikkaan ja kieliin.
Itse laittaisin lapseni mielelläni yksityiskouluun, jossa olisi perinteiset arvot, järjestys ja oppimisrauha. Ei mitään Setan sateenkaarityöpajoja ym. humpuukia. Parasta olisi, että opettajissakaan ei olisi mitään homoja tai vihervouhottajia. Mielestäni on yksi lysti tullaanko kouluun osaamisen vai rahan avulla, jos koulu on sellainen ettei yhden oppilaan osaamattomuus haittaa muita.
Olen varma, että Suomesta löytyisi ihmisiä, jotka haluaisivat tuollaisen koulun, mutta sellaisen perustaminen ei ole kovin helppoa. Julkista rahoitusta tuskin saisi (vaikka vanhemmat maksavat veroja) ja suomenkieliset koulun eivät voi periä lukukausimaksuja.
Ihan älytöntä touhua. Saanhan minä palkata lapselleni lastenhoitajan, pianonsoiton opettajan tai vaikka yksityisen ranskan kielen opettajan ihan omilla kriteereilläni.
Keneltä tämä oikeasti olisi pois? Tuskin keneltäkään. Suomikakkoset eivät osaa suomea sen paremmin nykytilanteessakaan ja LGBT-jutut omaksuneet nuoret ovat psykiatrisessa hoidossa. Itse asiassa, jos parempi väki saisi maksaa itse lastensa koulutuksen, niin julkisia varoja voisi käyttää noiden suomikakkosten ja LGBT- ja muiden erityistarpeisten auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut voisivat olla myös yksityisiä olematta pääsykokeellisia. Saavathan ihmiset laittaa lapsensa pianotunneillekin ja kuviskouluun ilman mitään pääsykoetta, kunhan vain maksaa siitä. Jotkut myös ostavat jo nyt yksityisopetusta esim. matematiikkaan ja kieliin.
Itse laittaisin lapseni mielelläni yksityiskouluun, jossa olisi perinteiset arvot, järjestys ja oppimisrauha. Ei mitään Setan sateenkaarityöpajoja ym. humpuukia. Parasta olisi, että opettajissakaan ei olisi mitään homoja tai vihervouhottajia. Mielestäni on yksi lysti tullaanko kouluun osaamisen vai rahan avulla, jos koulu on sellainen ettei yhden oppilaan osaamattomuus haittaa muita.
Olen varma, että Suomesta löytyisi ihmisiä, jotka haluaisivat tuollaisen koulun, mutta sellaisen perustaminen ei ole kovin helppoa. Julkista rahoitusta tuskin saisi (vaikka vanhemmat maksavat veroja) ja suomenkieliset koulun eivät voi periä lukukausimaksuja.
Ihan älytöntä touhua. Saanhan minä palkata lapselleni lastenhoitajan, pianonsoiton opettajan tai vaikka yksityisen ranskan kielen opettajan ihan omilla kriteereilläni.
Keneltä tämä oikeasti olisi pois? Tuskin keneltäkään. Suomikakkoset eivät osaa suomea sen paremmin nykytilanteessakaan ja LGBT-jutut omaksuneet nuoret ovat psykiatrisessa hoidossa. Itse asiassa, jos parempi väki saisi maksaa itse lastensa koulutuksen, niin julkisia varoja voisi käyttää noiden suomikakkosten ja LGBT- ja muiden erityistarpeisten auttamiseen.
Eiköhän meillä kohta peri yliopistotkin lukukausimaksuja, joten on vain ajan kysymys, koska koulut saavat niitä periä. Meillä on jo nyt valtava määrä yksityisiä päiväkoteja, joihin pääsee ihan rahalla. Miksi ei kouluihin voisi ulottaa samaa valinnanvapautta?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, vaan tuo joka vastasi tuossa ylempänä (43), ja tarkennan vielä: Kyllä, minusta luokkayhteiskunta on ihan OK, jos vaihtoehtona on se, että kaikilla menee huonosti.
Siitähän viime aikoina on ollut kyse. Vihervouhottajat ovat halunneet moniarvoisuutta ja kulttuurista "rikkautta", ja nyt ollaan tilanteessa, jossa sitä "rikkautta" pakotetaan muillekin. Ei saa olla mitään "hyväosaisten turvasatamia". Ihan kuin lasten hyvinvoinnin kannalta suurin ongelma nyky-yhteiskunnassa olisivat ne vanhemmat, jotka välittävät lapsistaan ja kasvattavat heitä! Joo, siitähän seuraa epätasa-arvoa, kun kaikki vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan!
Monessa maassa kouluun pääsee rahalla ja perhetaustalla. Tämä on minun puolestani OK. Ei minua oikeasti kiinnosta, jos lapseni luokkakaverilla on jokin lukihäiriö tai muu syy, miksei hän läpäise jotakin pääsykoetta. Tärkeintä on, että lapseni viettää aikaansa hyvin kasvatettujen lasten kanssa, ei sellaisten joille kotona opetetaan sosialismia, homo- ja transjuttuja, veganismia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Briteissä ja täällä yksityiskoulujen lukukausimaksut alkavat yleensä noin £15,000 per vuosi ja ovat kalleimmillaan (esim Eton) noin £50,000/vuosi. Mihin hintaluokkaan AP:n yksityiskoulu sijoittuisi?
Oman esikoiseni koulumaksut on £25,000, kalliiksi tulee, tähän vielä kaikki retket, koulupuvut plus kaikki extra curricular aktiviteetit.
Mikset vie julkiseen kouluun jos ei ole yksityiseen varaa?
Sanoinko ettei ole varaa? Ei, sanoin että on kallista lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, vaan tuo joka vastasi tuossa ylempänä (43), ja tarkennan vielä: Kyllä, minusta luokkayhteiskunta on ihan OK, jos vaihtoehtona on se, että kaikilla menee huonosti.
Siitähän viime aikoina on ollut kyse. Vihervouhottajat ovat halunneet moniarvoisuutta ja kulttuurista "rikkautta", ja nyt ollaan tilanteessa, jossa sitä "rikkautta" pakotetaan muillekin. Ei saa olla mitään "hyväosaisten turvasatamia". Ihan kuin lasten hyvinvoinnin kannalta suurin ongelma nyky-yhteiskunnassa olisivat ne vanhemmat, jotka välittävät lapsistaan ja kasvattavat heitä! Joo, siitähän seuraa epätasa-arvoa, kun kaikki vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan!
Monessa maassa kouluun pääsee rahalla ja perhetaustalla. Tämä on minun puolestani OK. Ei minua oikeasti kiinnosta, jos lapseni luokkakaverilla on jokin lukihäiriö tai muu syy, miksei hän läpäise jotakin pääsykoetta. Tärkeintä on, että lapseni viettää aikaansa hyvin kasvatettujen lasten kanssa, ei sellaisten joille kotona opetetaan sosialismia, homo- ja transjuttuja, veganismia yms.
Luokkayhteiskunta on ihan kiva jos kuuluu ylimpiin sosiaaliluokkiin, Ihanan luottavaisia moni tuntuu olevan että tietenkin kuuluisi heihin....
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää sinua perustamista?
Miksi sen perustajan pitää olla "joku muu"?
Yksityishenkilöt eivät niitä saa perustaa. Ainoastaan säätiöt ja vastaavat yleishyödylliset tahot.
Eipä taida olla elo yksityiskouluissakaan niin ruusuista. Varsinkaan sisäoppilaitoksissa. Kai niissä kymmenissä elokuvissa, joissa kuvataan seksiä ja väkivaltasa näissä, jotain perää on.
Jos on yksityisiä päiväkotejakin, niin miksei sitten yksityisiä ala-asteitakin voisi olla. Tärkeintä olisi, että lapset voisivat hyvin ja oppisivat. Nyt jo lukutaito katoaa ja lapset puhuvat kummallista sekakieltä. Millaisia aikuisia niistä tulee ja mihinkä ne pystyvät edes kouluttautumaan muuksi kuin joksikin vessojen siivoojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkayhteiskunta on ihan kiva jos kuuluu ylimpiin sosiaaliluokkiin, Ihanan luottavaisia moni tuntuu olevan että tietenkin kuuluisi heihin....
Arvasit oikein. Oma sukuni on yläluokkaa, suurelta osin ruotsinkielistä. Tämä tietysti tuo meidän perheelle tietynlaista pelivaraa, mutta ensisijaisesti haluaisin lapseni suomenkieliseen kouluun.
Muistan, kuinka aikoinani mietin, että miten kaikilla suvun naisilla on yliopistokoulutus ja sitten vielä puolisoinakin miehiä, jotka ovat pankinjohtajia, lakimiehiä ym. Sitten tajusin, ettei muuten olisi voinut ollakaan: eiväthän he mitään työmiehiä tai katujätkiä missään olisi voineet tavatakaan. Ja tiedättekö mitä? Heidän avioliittoonsa kestivät ja olivat onnellisia. Nyt kun eletään "moniarvoisesti", niin harva löytää hyvän kumppanin.
Tietenkään en näin suoraan tästä asiasta puhuisi julkisesti, mutta tämähän se varsinainen "pointti" on koko koulushoppailukeskustelussakin. Ei kyse ole pelkästään oppimistuloksista, vaan siitä, missä seurassa lapsi viettää aikaansa. Itseäni ei haittaa kenenkään tumma ihonväri, mutta en minä halua lapseni "bestikseksi" mitään lesboparin vihreätukkaista muunsukupuolista lasta, näin kärjistetysti.
Käytännössä on toki muitakin keinoja vaikuttaa omien lasten hyvinvointiin: erilaiset harrastukset klassisesta musiikista tennistunteihin, ystäväperheiden kanssa vietetty aika jne.
PS. En minä mitenkään suurella innolla kaipaa luokkayhteiskuntaa tai halua "syrjäyttää" huonommasta sosioekonomisesta asemasta tulevia lapsia ja nuoria. Elämä vain on opettanut, ettei asioille voi mitään. Ensijaisesti pitää huolehtia itsestä ja omasta perheestä.
Jotkut haluavat puhua omaa englannin ja suomen sekoitustaan ja viettää ramadania omalla porukalla, toiset haluavat vegaaniruokaa, jotkut haluavat vaihtaa sukupuoltaan, toisilla taas on perinteisemmät arvot. Muualta tulleet ihan vapaaehtoisesti hakeutuvat maanmiestensä seuraan. Mielestäni on ihan OK lisätä rahoitusta, jos S2-oppilaat tarvitsevat tukea. Samaten lienee tarpeellista panostaa mielesterveyspalveluihin näille LGBT-, ADHD- ja TikTok -nuorille.
Pitäisi vain lopettaa itsestään ja perheestään huolehtivien syyttäminen kaikesta. Yhteiskunnassa on huono-osaisuutta ja minusta on kauhean kurja, jos esim. jonkun lapsen kotona ryypätään ja pahoinpidellään. Pitäisikö minunkin alkaa ryyppäämään ja pahoinpitelemään, jotta olisimme tasa-arvoisia? Tai pitäisikö puhua lapsille "hoonoo soomee", jotta eivät saisi liian hyviä lähtökohtia?
(43, 45, 51)
En itse halunnut lastani levottomaan lähikouluun jossa oli paljon ongelmia, vaan laitoin hänet yksityiskouluun. Ei ollut pääsykokeita, mutta oli haastattelu.
Mikset vie julkiseen kouluun jos ei ole yksityiseen varaa?