Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni kesämökki saaresta. Miten onnistuu pienten lasten kanssa?

Vierailija
07.03.2023 |

Elikkäs kokemuksia saari mökistä?
Perheessä kolme lasta, nuorin oppi juuri kävelemään. Lisäksi koira, joka ei ole koskaan ollut veneessä.
Saatiin mahdollisuus vuokrata, tai myöhemmin ostaa pieni mökki saaresta. Vesimatkaa noin kilometri rannasta rantaan. Tietenkin venettäkään ei tällä hetkellä ole, eikä paljoa kokemustakaan.
Mutta elämystä ja hieno paikka kyseessä.
Mökki tottakai sähkötön, mutta aurinkopaneeli on. Sauna ja makuuhuone parvi jne.

Mutta kertokaa jos kokemuksia saarimökistä lasten kanssa.
Risut ja ruusut ja mahdollisesti vaarat?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin aiemmin miehen kanssa, jolla oli sukumökki saaressa. Ei siinä ollut mitään ongelmaa, lapset oli tottuneet siihen ihan pienestä.

Meillä on nyt saman järven rannalla rantamökki ja onhan pieniä lapsia valvottava rannassa aina. Veneillään paljon, eikä sekään ole lasten kanssa ongelma. Koiramme inhoavat vettä, mutta ovat oppineet myös veneilemään.

Vierailija
42/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saaressa, ei mitään ongelmaa. Itse rakennettu, lapset pieniä. Isäntä osaa kyllä venehommat, en ymmärrä millä tavalla tavaroiden kuskaaminen on vaikeampaa. No meillä hyvä vene, ei tarvi soutaa. Kaikki mukavuudet löytyy, joten ehkä eri kokemus jos olisi sähkötön torppa.

Sama meillä, mutta alkuun olimme ihan pienessä saunamökissä ja nukkuma-aitta lisänä.

Kolme lapsenlasta mökkeillyt 0,5 vuotiaasta . Jokainen oppi jyrkällä kalliotontilla kävelemään. Yksi hosupelle on kerran kaatunut pihalla.

Kaikki oppivat siellä uimaan.

Nyt ovat jo melkein teinejä ja viihtyvät mökillä tosi hyvin.

Saari on järvessä. Siellä ei kutsumattomat vieraat yllätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varattava rahaa isoon ja tukevaan veneeseen. Viisi henkilöä ja kaikki kamat vielä päälle. Pieni soutuvene ei kanna teitä kaikkia.

Lisäksi pakollinen hankinta, jos ei ole jo olemassa niin pelastusliivit kaikille.

Pelkät liivit koko perheelle maksaa jo satasia.

Mutta turvallisesti perille

Vierailija
44/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saaressa, ei mitään ongelmaa. Itse rakennettu, lapset pieniä. Isäntä osaa kyllä venehommat, en ymmärrä millä tavalla tavaroiden kuskaaminen on vaikeampaa. No meillä hyvä vene, ei tarvi soutaa. Kaikki mukavuudet löytyy, joten ehkä eri kokemus jos olisi sähkötön torppa.

Sama meillä, mutta alkuun olimme ihan pienessä saunamökissä ja nukkuma-aitta lisänä.

Kolme lapsenlasta mökkeillyt 0,5 vuotiaasta . Jokainen oppi jyrkällä kalliotontilla kävelemään. Yksi hosupelle on kerran kaatunut pihalla.

Tämä viimeinen on tärkeä, av:lla kaikki mökkiläiset stressaantuvat eniten kutsumattomista vieraista, joita pölähtää paikalle ihan jatkuvalla syötöllä.

Toki jos tuttavapiirinne koostuu täysipäisistä ihmisistä niin ongelmaa ei ole.

Vierailija
45/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohia pitämällä hoituisi ruohon leikkuu. Vuohi ei mielellään mene veteen. Vuohien haju on voimakas.

Vierailija
46/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökki saaressa järvellä. Matkaa ei ole kuin 100m soutaa. Aurinkopaneelit on ja nyt sähköjääkaappikin. Juomavesi vietävä mukana. Ynpärillä hiekkaranta.

Meidän mielestä aivan ihana paikka. Myös lapset nauttivat. Pieniä on ollut useita. Jos jännittää lasten kanssa niin voihan kellukkeita käyttää vaikka koko ajan. Itseasiassa lapsi joka tottunut olemaan veden ääressä ei sinne niin suinpäin ryntäkään. Yleensä vain uutuuden viehätys on hankalinta tässä asiassa. Oven voi laittaa yöksi lukkoon.

Meistä kyllä molemmat osataan soutaa ja nyt osaa kaksi isointa lastakin.

47/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venettä ette tarvitse. Sitokaa lapset ja tavarat nippuun ja hinatkaa perässä kun uitte saareen.

🤣

Vierailija
48/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on viety pariviikkoisena saareen mökille. Samoin kaikki lapseni ovat olleet saarimökkiläisiä pikkuvauvasta saakka.

Se hetki, kun istumme veneessä ja keula on kohti mökkiä, on uskomaton. Kaikki rentoutuvat ja mantereen arki jää taakse. Irrottautuminen on helpompaa, kuin silloin, kun karauttaa autolla suoraan kotipihasta mökkipihaan (tästäkin meillä on kokemusta).

Lapsetkin ovat sanoneet, että mökki saaressa tuntuu oikealta mökiltä.

Vettä toki on lähellä, mutta useimmiten mökit taitavat sijaita vesistön äärellä, eli samallalailla pitää lapsien rannalla oloa valvoa.

Metsään lapset on helppo päästää - eivät pääse eksymään saaressa.

Loppusyksystä on myös ihanaa sulkea mökin ovi talveksi ja palata seuraavana keväänä. Ympärivuotinen mökkeily ei ehkä sopisi minulle.

Meillä on aurinkosähkö valoihin ja puhelimien latauksiin sekä kaasujääkaappi. Aggregaatti löytyy varalta - lähinnä joihinkin työkaluihin ja imuriin on käytetty.

Juomavesi tuodaan tullessamme. Olen siihen niin tottunut, että en näe sitä hankalana. Kyllähän kotivaraankin pitäisi kuulua juomavesipöntöt.

Vierailija
49/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vesi tuodaan mantereelta?

Otathan huomioon sen, että merivettä ei kannata laittaa saunan pataan. Pienikin suolamäärä ruostuttaa padan aika nopeasti.

Vai onko saari järvellä?

Kilometri on pitkä matka, jos venen moottoriin tulee ongelma. Jaksaako joku soutaa matkan?

Toimiiko puhelimet? Onko naapureita? Miten saat apua, jos vaikka sinua käärme puree?

Ihan hyvä ettei sinulla ole kesäpaikkaa 😎

Vierailija
50/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en uskalla mökkeillä saaressa, johon pääsee vain veneellä, koska hätätilanteessa olisi hankalaa saada apua. Tietysti syrjäisille paikoille vie aina aikansa ennen kuin apu saapuu, mutta jotenkin en uskalla luottaa siihen, että apu pääsee saareen vaikka jos on huono sää. En pidä siitä että on niin paljon oman onnensa nojassa.

Vierailija
51/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kasvaa nopeaan, mökkipaikkakunnilleen säilyy vaikka sukupolvia.

Vierailija
52/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset kasvaa nopeaan, mökkipaikkakunnilleen säilyy vaikka sukupolvia.

Piti olla mökkipaikka

Vierailija
53/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen teininä ollut lastenlikkana moisessa.

Oli joku äitini ystävä. Olin n 15 v.

Menin kesätöihin ja oli sovittu palkka. Perillä tää äiti sanoi palkkani on kyllä liian pieni. Vähennetään siitä matkat ja ruoka.

Vanhemmat tekivät töitä ja mun piti olla 3 lapsen kanssa. Olin heidän kanssa vain sisällä ja se oli kamalaa.

Isäntä alkoi puhumaan jäädäänkin yöksi, ei vie mua mantereelle. Aloin kiukuttelemaan ja sanoin sinä lupasit, en halua jäädä tänne.

Pitkin hampain vei ja kertoi paljonko polttoainetta kuluu. Tää äiti kertoi palkasta vöhennetään, kun mut viedään yksin.

Perilllä laiturilla mieheltö oli jäänyt lompakko, ei voi ut maksaa palkkaa.

Sanoin tuken töihin vasta sitten, kun lompakko on löytynyt.

Aamulla tää nainen tuli hakemaan mua, kun en ollut laiturilla sovittuna aikana.

Äitini kertoi ei sopimuksia voi muuttaa ja paikka oli vaatallinen pienten lasten kanssa.

Tämä äiti lähti ovet paukkuen meiltä ja en oo nähnyt sen jälkeen heitä.

Se mökki oli pieni ja jokainen lapsi olisi tarvi nut aikuisen vahtimaan.

Aivan kamala paikka

Vierailija
54/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole nähnyt tuossa muuta negatiivista kun tarvikkeiden roudaus. Varsinkin veden ronttaaminen jostain syystä pännii. Olen yrittänyt selvitellä muita tapoja järkätä juomavesi kivelle (sadeveden suodatus tms.), mutta ei ole oikein mitään järkevää ratkaisua siihen.

Muuten sitten... maisemat, oma rauha, se spesiaali fiilis kun jokainen neliömetri maata siinä ympärillä on SINUN... itse en luovu omasta saarestani koskaan.

Vierailija
55/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viimeinen on tärkeä, av:lla kaikki mökkiläiset stressaantuvat eniten kutsumattomista vieraista, joita pölähtää paikalle ihan jatkuvalla syötöllä.

Toki jos tuttavapiirinne koostuu täysipäisistä ihmisistä niin ongelmaa ei ole.

Det är mera fråga om oönskade och okända gäster typ tjuvar och vandaler som de som väljer stuga på holmen slipper. De önskade kommer med båt eller hämtas och förs med båt.

Vierailija
56/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä määrä tavaraa ja vettä raahattavana jatkuvasti. Meillä on vähemmän ihmisiä kuin teillä ja lyhyempi venematka, mutta ihan riittävästi hommaa siinäkin. Meillä oli myös etuna se, että mökillä on sähköt ja olimme kokeneita mökkeilijöitä ennestään, mutta saarimökki on ihan oma lajinsa. Erityisesti jos meriolosuhteista kysymys, on veneilyssä omat haasteensa. Onko molemmissa päissä riittävän hyvä laituri ja rantautumispaikka? Teille ei tule mikään pikkusoutuvene riittämään. Ehdottomasti lasten opeteltava ohjaamaan venettä myös ja koira on totutettava veneilyyn heti.

Varför släpar ni vatten om ni har el? Borra en brunn och ha allt som i stan om det är önskan.

Vierailija
57/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saaressa olemista voi simuloida jättämällä auton aina kilometrin päähän kotoa.

Vierailija
58/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on aina varoittelemassa ja vastaan kaikkea täällä.

Ei saaressa asuminen nyt niin vaikeaa ole, omanlainen retkeilynsä toki.

Minusta kuulostaa ihanalta varsinkin jos lapset pieniä. Teinejä ei varmaan kiinnosta.

Vierailija
59/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappia ja hellaa saa myös kaasulla toimivina. Pelastusliivit koko porukalle, niitä saa kirppariltakin.

Pikkuisen mietintää ja suunnittelua, mutta onnistuu kyllä.

Vierailija
60/91 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä määrä tavaraa ja vettä raahattavana jatkuvasti. Meillä on vähemmän ihmisiä kuin teillä ja lyhyempi venematka, mutta ihan riittävästi hommaa siinäkin. Meillä oli myös etuna se, että mökillä on sähköt ja olimme kokeneita mökkeilijöitä ennestään, mutta saarimökki on ihan oma lajinsa. Erityisesti jos meriolosuhteista kysymys, on veneilyssä omat haasteensa. Onko molemmissa päissä riittävän hyvä laituri ja rantautumispaikka? Teille ei tule mikään pikkusoutuvene riittämään. Ehdottomasti lasten opeteltava ohjaamaan venettä myös ja koira on totutettava veneilyyn heti.

Varför släpar ni vatten om ni har el? Borra en brunn och ha allt som i stan om det är önskan.

Du kan inte ha en brunn på de flesta små öar.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi