Parisuhteen raha-asiat kun toinen pienituloinen
Mies tienaa noin 2500e nettona, itse 900-1200e nettona. Velaton asunto on vain minun nimissäni ja olemme naimissa. Maksamme kaikki menot puoliksi (ruoka, sähkö, vastike, vakuutukset jne). Minulla on rahaa reilu 40 000e tilillä, miehellä noin 10 000e. Suostuisitteko te maksamaan puoliksi kaikki menot tilanteessani vai kuuluisiko minun maksaa vähemmän kerta tienaankin suhteessa vähemmän mutta muuten omaisuutta enemmän kuin miehellä?
Kommentit (37)
Tulojen suhteessa, jos olette pariskunta ettekä kämppiksiä.
Hani kakase suoraan. Haaveilet kotirouvan paikasta. Eihän me muuten tätä keskustelua käytäisi. Ole rehellinen tuolle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen suhteessa, jos olette pariskunta ettekä kämppiksiä.
Miksei AP kertonut tästä heti kättelyssä? Mies hakee tasa-arvoon uskovaa kumppania ja nainen rouvan paikkaa. Päästäköön miehen etsimään Ruotsista/Norjasta kumppania. Noilla suunnin vedetään 50/50.
Asia on ihan teidän välisenne. Jos sinusta tuntuu että sinun pitäisi maksaa vähemmän keskustele asiasta miehesi kanssa.
Etkö ole lukenut tätä palstaa? Tulojen suhteessa pitää maksaa, tai sitten erota mikä on yleisratkaisu kaikkiin parisuhdeongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Asia on ihan teidän välisenne. Jos sinusta tuntuu että sinun pitäisi maksaa vähemmän keskustele asiasta miehesi kanssa.
Ei AP voi mennä miehen puolesta päättämään. Ilmasee suoraan ettei kaipaa tasa-arvoa.
Sopikaa keskenänne- hitostako täällä joku teidän mieltymyksiänne tietäisi?
Riippuu täysin siitä, mitkä ovat teidän pitkäaikavälin suunnitelmanne ja näkemyksenne. Onko pariskunta yksi yksikkö vai kaksi yksilöä jne. Itse haluaisin maksaa kaiken tulojen suhteessa (olen se parempituloinen) koska meillä on jo lapsia, vaimo vastustaa ajatusta ja haluaa pitää raha-asiat erillisinä täysin.
Ettekö te saatana sentään osaa ratkoa parisuhteen taloudellisia asioita keskenänne. Me olemme aina osanneet, oletko ap va jaa ä lyinen? Olet!
Avioliitossa on kummankin puolison osallistuttava perheen (= puolison, jos ei ole lapsia) elatukseen kykyjensä mukaan. Käytännössä tarkoittaa tulojen mukaisessa suhteessa. Esimerkiksi Takuusäätiön maksuvaralaskelmat ja monet muut viranomaislaskelmat perustuvat tähän.
Entiseen aikaan miesten ns. munalisää perusteltiin nimenomaan sillä, että he olivat perheen elättäjiä. Se oli sitä aikaa, kun valtion virassa naimisissa olevan naisen piti erota, joko virasta tai miehestä.
Vierailija kirjoitti:
Avioliitossa on kummankin puolison osallistuttava perheen (= puolison, jos ei ole lapsia) elatukseen kykyjensä mukaan. Käytännössä tarkoittaa tulojen mukaisessa suhteessa. Esimerkiksi Takuusäätiön maksuvaralaskelmat ja monet muut viranomaislaskelmat perustuvat tähän.
Entiseen aikaan miesten ns. munalisää perusteltiin nimenomaan sillä, että he olivat perheen elättäjiä. Se oli sitä aikaa, kun valtion virassa naimisissa olevan naisen piti erota, joko virasta tai miehestä.
Milloin? Suomessa on kyllä naiset koittaneet parhaansa mukaan osallistua perheen menoihin. Nykyinen kotirouva buumi tulee somesta.
Onko sillä merkitystä, jos molemmat ovat tyytyväisiä. Jos tilanne närästää, mieti, kuinka sen haluat olevan ja juttelet sen miehesi kanssa. Ei siihen ole mitään sääntöä, ohjetta tai neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä merkitystä, jos molemmat ovat tyytyväisiä. Jos tilanne närästää, mieti, kuinka sen haluat olevan ja juttelet sen miehesi kanssa. Ei siihen ole mitään sääntöä, ohjetta tai neuvoa.
Minun mielestäni pitäisi mennä tulojen suhteessa, ei sen kummalla on enemmän omaisuutta. Mutta miehelle tämä ei käy. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni pitäisi mennä tulojen suhteessa, ei sen kummalla on enemmän omaisuutta. Mutta miehelle tämä ei käy. ap
Sitten eroatte. Vinkkaa miehelle muista Pohjoismaista. Suomessa jostain syystä tykätään haaveilla kotona olosta ja nyhtämisestä. Etitte kumpikin tahoillanne sopivammat puolisot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten eroatte. Vinkkaa miehelle muista Pohjoismaista. Suomessa jostain syystä tykätään haaveilla kotona olosta ja nyhtämisestä. Etitte kumpikin tahoillanne sopivammat puolisot.
Ero ei ole vaihtoehto. ap
Jos kulut menee tasan, pienituloisempi päättää, mihin rahaa käytetään. Ruokamenoja saa pienemmäksi siirtymällä kasvisruokaan, myös puuroja kannattaa suosia. Jos teillä on sähkösauna, sille käyttökielto. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ei ole vaihtoehto. ap
Ajatelitte kärvistellä?
Eikö kellään ole samaa tilannetta? ap