Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyökö muka tehokkaampaa kuin työpaikalla oleminen?

Vierailija
07.03.2023 |

Moni firma on luopunut etätöistä kun suurin paniikki koronapandemian keskellä on nyt hellittänyt. Luuletteko oikeasti, että niistä luovuttaisiin, jos ne olisivat firmalle aidosti kannattavampia kuin kotoa käsin tehdyt työt? Ei kuulkaa varmasti luovuttaisi. Kyllä kapitalisti työnantaja pyrkii aina maksimoimaan tuloksen ja jos etätyö olisi sitä, niin varmasti kaikki kynnelle kykenevät pistettäisiin tekemään työt kotoa käsin.

Kommentit (196)

Vierailija
41/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin etätyöt jatkuu. Tai saa toimistollakin käydä, mutta ei ole mitään pakkoa että täytyisi olla siellä tietty määrä päiviä viikossa.

Vierailija
42/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ihmiset enää edes mahdu uuteen toimistoon. Kotona on pakko työskennellä suurin osa ajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan työstä, mutta kyllä mä ainakin tein tehokkaammin etätyönä. Pystyy keskittymään paremmin rauhassa kotona ja ei ole typeriä työkavereita keskeyttämässä jonninjoutavilla höpinöillään. Hallinnollisia töitä tein.

Mutta varmasti on niitäkin jotka lusmuttaa ja ottaa päiväunia pitkin päivää kotitoimistolla.

Mitenkäs esihenkilönä oikeen suoritat johtamisen etänä?

Tuosta lapselle luettavaa:

https://ttk.fi/julkaisu/etajohtaminen-ja-virtuaalinen-vuorovaikutus-tyo…

t. eri

Vierailija
44/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt etätöitä 15 vuotta. En ymmärrä tätä vouhotusta aiheen ympärillä. Ihan normaalia ollut monilla aloilla jo kauan ennen koronaakin. 

Vierailija
45/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan työstä, mutta kyllä mä ainakin tein tehokkaammin etätyönä. Pystyy keskittymään paremmin rauhassa kotona ja ei ole typeriä työkavereita keskeyttämässä jonninjoutavilla höpinöillään. Hallinnollisia töitä tein.

Mutta varmasti on niitäkin jotka lusmuttaa ja ottaa päiväunia pitkin päivää kotitoimistolla.

Siis mitä ihmettä? Luotettavat alaisetko muuttuisivat heti työnvieroksujiksi jos heitä ei voi nähdä?

Eiköhän jokaisessa työssä ole määritellyt tehtävät joiden suorittamista myös seurataan.

Ohis

Vierailija
46/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijat osaavat kyllä hoitaa työnsä itse. Esimiehen tavoittaa tarvittaessa puhelimella tai muilla nykyaikaisilla tavoilla. Minulla oli jo seitsemän vuotta sitten esimies toisella paikkakunnalla satojen kilometrien päässä, vaikka silloin vielä pääasiallisesti tehtiin töitä toimistolla.

-ohis

Vierailija
47/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työnjohdollisesti tehottomampaa mutta osa työntekijöistä tekee etänä kovempaa päiväkohtasta tulosta.

Kokonaiskuvassa se ei välttämättä tarkota, että tulosta tulee enemmän. Kaksipiippuinen juttu, ei lainkaan yksinkertainen laskutoimitus.

Mitä tarkoittaa "työnjohdollisesti tehottomampaa"? Miten se meni hyvin melkein 2 vuotta pandemiassa?

Se on kuitenkin aika pitkä aika.

Esimies voi kytätä selän takana, että kaikki keskittyy vain ja ainoastaan töihin. Tosin silloin esimies ei ehdi tekemään omia töitään, kun pitää "johtaa töitä".

Esimiehen oma työ on se johtaminen

Mutta johtaminen ei tarkoita samaa kuin selän takana kyttääminen. Sellaisen johtamisen aika päättyi viimeistään 1950-luvulla.

t. eri

Vierailija
48/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Meillä on sellaisia välineitä kuin sähköposti, Teams, Microsoft Project jne. Noin muutama mainitakseni. 

t. etäjohtaja

Vierailija
49/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan ole luovuttu etätöistä. Edelleen saa tehdä etätöitä just niin paljon kuin työntekijä itse haluaa. Ihan yleisesti kahvitauoilla puhutaan, että työpaikalla käydessä tulee käytettyä aikaa rupatteluun ja kotona sitten tehdään tehokkaasti töitä. Ja niinhän se vähän meneekin. Mutta toki se jonnin joutavien rupattelu on iso osa työssä viihtymistä ja sitoutuneisuutta.

Vierailija
50/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen runkkaillut jo 30 vuotta kotona.

Vierailija
51/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen runkkaillut jo 30 vuotta kotona.

Kiitos tästä erittäin tärkeästä tiedosta. En varmasti olisi selvinnyt ilman sitä. 

Vierailija
52/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan ole luovuttu etätöistä. Edelleen saa tehdä etätöitä just niin paljon kuin työntekijä itse haluaa. Ihan yleisesti kahvitauoilla puhutaan, että työpaikalla käydessä tulee käytettyä aikaa rupatteluun ja kotona sitten tehdään tehokkaasti töitä. Ja niinhän se vähän meneekin. Mutta toki se jonnin joutavien rupattelu on iso osa työssä viihtymistä ja sitoutuneisuutta.

Kotona monien työtehoa syövät kotityöt, kuten pyykinpesu tai päivällisen laitto. Näitä asioita esihenkilön on lähes mahdotonta valvoa.

Vierailija
53/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johdan 20 ihmistä ympäri Euroopan. Mitään ongelmia ei ole ja työtä ei voi tehdä toimistotyönä kasvokkain vaikka haluaisinkin.

Miten johtaminen vaatii toimistolla oloa?

Monessakaan työpaikassa ihmiset eivät edes kohtaa toimistolla koska tekeminen on hajautunut parhaimmillaan ympäri planeetan.

Vierailija
54/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vasta muutosneuvottelut. Irtisanomiset kohdistui juurikin niihin joille etätyöskentely oli ollut pelkkää lusmuilua.

Työteho on helposti mitattavissa, samoin se onko työntekijä tavoitettavissa työpäivän aikana kuten pitääkin.

Vierailija
55/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työnjohdollisesti tehottomampaa mutta osa työntekijöistä tekee etänä kovempaa päiväkohtasta tulosta.

Kokonaiskuvassa se ei välttämättä tarkota, että tulosta tulee enemmän. Kaksipiippuinen juttu, ei lainkaan yksinkertainen laskutoimitus.

Mitä tarkoittaa "työnjohdollisesti tehottomampaa"? Miten se meni hyvin melkein 2 vuotta pandemiassa?

Se on kuitenkin aika pitkä aika.

Esimies voi kytätä selän takana, että kaikki keskittyy vain ja ainoastaan töihin. Tosin silloin esimies ei ehdi tekemään omia töitään, kun pitää "johtaa töitä".

Sitten joillakin meistä esimies ei ole edes samassa kaupungissa, joten ei se yhtään sen paremmin voi olla selän takana, vaikka menisin toimistolle. Teen asiantuntijatyötä enimmäkseen etänä. Mulla on selkeä vastuualue, joka pitää hoitaa eikä niitä tee kukaan muu, joten aika pian ilmenee, jos en hoida hommiani. Jos on hiljaista, niin meillä saa etätöissä ihan luvan kanssa mennä lenkille tai päiväunille. Jos on kiire, saattaa mennä vielä koko ilta töiden merkeissä. Ideointipalavereihin taas kannattaa mennä toimistolle joko omaan tai sinne toiseen kaupunkiin, kun ne sujuvat parhaiten kun kaikki läsnä.

Vierailija
56/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos nykyään ei ole enää kaikki pyramidiorjia, joita pitää olla ruoskimassa paikan päällä.

Vierailija
57/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona monien työtehoa syövät kotityöt, kuten pyykinpesu tai päivällisen laitto. Näitä asioita esihenkilön on lähes mahdotonta valvoa.

Ne kuuluvat etätöiden etuihin.

Itse käyn kaupassa, alkossa, pesettämässä autoa ja muita menoja päivien aikana.

Vierailija
58/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitäisi valvoa, jos annetut työhommat tulee kuitenkin tehtyä annetun aikataulun puitteissa? Vai luuletko, että tehokkuus=istutaan naama kiinni ruudussa 8h? 

t. eri

Vierailija
59/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakisääteisillä kahvi- ja lounastauoilla saa tehdä toki kotitöitäkin.

Vierailija
60/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne kuuluvat etätöiden etuihin.

Itse käyn kaupassa, alkossa, pesettämässä autoa ja muita menoja päivien aikana.

Hommaisit ensin edes sen työpaikan.