Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyökö muka tehokkaampaa kuin työpaikalla oleminen?

Vierailija
07.03.2023 |

Moni firma on luopunut etätöistä kun suurin paniikki koronapandemian keskellä on nyt hellittänyt. Luuletteko oikeasti, että niistä luovuttaisiin, jos ne olisivat firmalle aidosti kannattavampia kuin kotoa käsin tehdyt työt? Ei kuulkaa varmasti luovuttaisi. Kyllä kapitalisti työnantaja pyrkii aina maksimoimaan tuloksen ja jos etätyö olisi sitä, niin varmasti kaikki kynnelle kykenevät pistettäisiin tekemään työt kotoa käsin.

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti yllätyin huomatessani, miten suuri osa työntekijöistä lusmuilee, jos heille vain annetaan siihen mahdollisuus. Tämä oli minulle iso pettymys, sillä mielelläni tekisin etätöitä, mutta tehottomat kokoukset ja huonosti etäpäivinä tavoitettavat kollegat hankaloittavat sitä merkittävästi. Osa työyhteisöni jäsenistä ei kahden vuoden aikana oppinut tai suostunut opettelemaan kameran ja mikrofonin käyttöä, ja selvästi teknisiä ongelmia myös käytettiin tekosyynä, kun ei haluttu osallistua. Kokoukset, joissa kukaan vetäjän lisäksi ei sano vapaaehtoisesti mitään eikä vastaa edes suoraan puhuteltaessa, ovat ajanhukkaa. Yleiseksi käytännöksi tuntui muodostuvan etäpäivinä pitää lapset kotona sen sijaan, että heidät veisi päivähoitoon, eikä työnteosta tietenkään tule mitään, kun lapset pyörivät jaloissa. Kokouksiin myös "osallistuttiin" lenkkipolulta tai kuntosalilta käsin.

Moni kertoo etätyömahdollisuuden parantaneen tehokkuutta, enkä epäile tätä sinänsä. On varmasti isoja ala-, työtehtävä- ja työpaikkakohtaisia eroja siinä, miten hyvin etätyö sujuu. Kuvittelisin, että itsenäisesti tehtävään työhön etätyöskentelymahdollisuus sopii, kun taas sellaiset työt, joissa toimitaan pääasiassa tiiminä ja ideoidaan yhdessä, hyötyvät tiimin jäsenten kasvokkain tapahtuvista kohtaamisista.

Vierailija
82/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeita töitä ei voi etänä edes tehdä.

Selitäppä mten se vaikuttaa , meneekö toimistolle istumaan ja tekemään samoja töitä mitä voi tehdä kotona?

Toimistolla menee aikaa enemmän turhuuteen vaikka turhanpäiväseen pskan jauhamiseen työkavereiden kanssa. Ite oon ainaki tehokkaaampi kun teen kotona. On kaikki tarvittava kotona ja iha työpöytäkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 100% varma että suomessa etätyöntekijät voivat erityisen huonosti siksi että täällä ollaan vähemmän sosiaalisia kuin muualla. Miten se seikka voisi olla vaikuttamatta etätyöläisiinkin? Juuri eilen oli uutinen siitä miten etätyön myötä on helppo eristäytyä täysin kotiin. Ja tänään toinen uutinen siitä, että työikäinen väestö voi huonosti. Etätyömahdollisuus on hyvä asia mutta suomalainen työelämän laatu ei.

Vierailija
84/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyyh, ku joutuu töihin menemään kirjoitti:

Etätyö on lusmujen hommaa ja siitä pitäisi ottaa vähintään -30% palkanalennus.

Kerrotko millaista hommaa itse teet? Mun hommat voi quantifioida teki ne sitten kotona tai toimistolla joten lusmuilu on mahdotonta, pomo huomaisi sen heti.  Kotona ei ole jatkuvasti joku kollega  pulisemassa tai palaveeraamassa niin oma tuottavuus on ainakin 20 prossaa parempi kuin toimistolla. Joo, ei olla palaamassa toimistolle jollei joku itse nimenomaan halua ja se on sitten vapaaehtoista.

Vierailija
85/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 100% varma että suomessa etätyöntekijät voivat erityisen huonosti siksi että täällä ollaan vähemmän sosiaalisia kuin muualla. Miten se seikka voisi olla vaikuttamatta etätyöläisiinkin? Juuri eilen oli uutinen siitä miten etätyön myötä on helppo eristäytyä täysin kotiin. Ja tänään toinen uutinen siitä, että työikäinen väestö voi huonosti. Etätyömahdollisuus on hyvä asia mutta suomalainen työelämän laatu ei.

Kaikki ei kaipaa sitä sosialistumista töissä. Siitä jauhaa ainoastaan, ne jotka ite kaipaa jatkuvaa seuraa.

En oo eristäytynyt, vaikka en toimistolla halua tehdä töitä. On harrastuksia ja tapaan ihmisiä silloin, kun se mulle sopii. 

En väkisin töissä. EI se kaikille ole mikään nautinto.

Vierailija
86/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Logiikkasi ontuu pahasti, koska etätyöhän sopii parhaiten nimenomaan epäsosiaalisille ihmisille, jotka viihtyvät itsekseen. Juuri siten se etätyö ei vaikuta muuten kuin parantavasti ihmisiin, joille jatkuva hälinä ja pulina on rasite. Aika moni suomalainen kuuluu tähän ihmisryhmään. Kyllä suomalaiseen työelämän laatuun vaikuttavat heikentävästi ihan muut asiat kuin etätyöt. Kysy vaikka hoitoalan työntekijöiltä alkuun. 

Vierailija
87/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin äärimmäisen huonosti 15 vuotta avokonttorissa. Nyt elämä on suorastaan alkanut uudestaan etätyön myötä.

Vierailija
88/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kaikki huutaa kikulit pystyssä ja tussurat märkinä, että joo joo, meillä nousi heti tuottavuus triljoonakertaiseksi, kun ruvettiin tekemään etänä hommat. Silti työnantajat ovat suurilta osin luopuneet etätöistä pandemian hellitettyä, kuten myös ap aloituksessa totesi. Työnantajat varmasti haluavat tehdä paskempaa tulosta ja siksi on luovuttu. Ei tsiisus ja facepalm xD

Vierailija
89/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että käy sääliksi teitä, jotka ette ole it-alalla ja joudutte vieläkin vääntämään tätä kulunutta torttua.

It-alalla et saa työntekijöitä firmaas ilman etätyöetua.

Vierailija
90/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet 100% väärässä. Etätyöhän on nykyisissä oloissa täysin vapaaehtoista. Ei ketään siihen pakoteta. Näin ollen, jos voi etätöissä huonosti, on taatusti jo palannut toimistolle takaisin tai vaihtanut lähityöt mahdollistavaan työhön. Eihän töissä olla sosialisoitumassa, vaan tekemässä töitä. Sosiaaliset kontaktit sitten itse valittujen ihmisen kanssa omalla ajalla. Työpaikan pakkososialisaatio on enemmän rasite kuin etu. 

Vierailija
91/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kaikki huutaa kikulit pystyssä ja tussurat märkinä, että joo joo, meillä nousi heti tuottavuus triljoonakertaiseksi, kun ruvettiin tekemään etänä hommat. Silti työnantajat ovat suurilta osin luopuneet etätöistä pandemian hellitettyä, kuten myös ap aloituksessa totesi. Työnantajat varmasti haluavat tehdä paskempaa tulosta ja siksi on luovuttu. Ei tsiisus ja facepalm xD

En tiedä yhtäkään isoa firmaa, joka olisi luopunut.

Vierailija
92/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ikävää että etätyöt on meillä kielletty ulkomailta. Kakkoskoti kun on Virossa.

Vierailija
93/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö et taida olla itse edes työelämässä tai ainakin tipahtanut pahasti kärryiltä

Vierailija
94/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun tuheroasi noin kovasti kutittelee, että osalla työpaikosta ihan oikeasti työteho on parantunut etätyön myötä ja siksi pakkorajoitusten jälkeenkin etätyötä on jatkettu. On myös ihan tunnettu tosiasia, että etätyö- tai vähintään hybridimalli on jatkuvasti yleistymässä. Ei liene vaikea päätellä, että ainakaan heikkojen tulosten takia niin ei tehdä. 

Vierailija
95/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten puhuttiin työantajan toimesta , että tehtäisiin ainakin muutama päivä viikossa toimistolla työtä. Nyt tuokin on loppunut ja kaikille on selvää, että tehdään koko ajan etänä. Toimisto tarjolla vapaaehtoisille, mutta se on niin pieni, että vain osa voi mahtua paikalle.

Ei tuo luopumiselta näytä yhtään.

Vierailija
96/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, kun kuitenkin yhä useammin näkee ilmoituksia, joissa työnantaja tarjoaa etätyömahdollisuuden tai vähintään hybridimallin. Ei ollut vastaavaa juurikaan nähtävillä vielä ennen "korona-aikaa". Että ihan ei nyt sinun teoriasi pidä paikkaansa. Voit tutustua aiheeseen millä tahansa työpaikkailmoitus-sivustolla. 

Vierailija
97/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitäppä mten se vaikuttaa , meneekö toimistolle istumaan ja tekemään samoja töitä mitä voi tehdä kotona?

Toimistolla menee aikaa enemmän turhuuteen vaikka turhanpäiväseen pskan jauhamiseen työkavereiden kanssa. Ite oon ainaki tehokkaaampi kun teen kotona. On kaikki tarvittava kotona ja iha työpöytäkin

Tämä kirjoittaja taisi tarkoittaa oikealla työllä jotain muuta kuin tietokoneella tehtävissä olevaa työtä. Nyt kun miettii niin oikeastaan on aika vähän olemassa sellaisia aloja, joissa etätyö oikeasti onnistuu, lähinnä erilaiset suunnittelijat ja sihteerit tulevat kyseeseen.

Vierailija
98/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kirjoittaja taisi tarkoittaa oikealla työllä jotain muuta kuin tietokoneella tehtävissä olevaa työtä. Nyt kun miettii niin oikeastaan on aika vähän olemassa sellaisia aloja, joissa etätyö oikeasti onnistuu, lähinnä erilaiset suunnittelijat ja sihteerit tulevat kyseeseen.

Olen sairaanhoitaja ja teen oman alani työtä etänä. Uutispommina kerrottakoon, että etävastaanotot ovat nykyisin hyvinkin yleisiä. 

t. eri

Vierailija
99/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän etätyössä onkin parasta, saa ihan rauhassa olla epäsosiaalinen oma itsensä eikä tarvitse väkisin seurustella kahvipöydässä. Voin paljon paremmin etätöissä enkä aio toimistolle enää palata. Työt sujuu paremmin kuin hyvin, joten tämä sopii myös työnantajalleni. Sanoisin, että oman työelämäni laatu on parantunut huomattavasti etätöihin siirtymisen jälkeen.

Vierailija
100/196 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole luovuttu. Edelleen monilla työpaikoilla tehdään etää. Nykyään se on vain niin, että saatetaan tehdä pari päivää etää, pari päivää konttorilla. Ihan töistä riippuen.

Sehän on ihan kaikkien etu, että ruuhkat vähenevät ja huonolla ajokelillä ihmiset jäävät etätöihin. Tulee vähemmän liikenneonnettomuuksia.