Etätyökö muka tehokkaampaa kuin työpaikalla oleminen?
Moni firma on luopunut etätöistä kun suurin paniikki koronapandemian keskellä on nyt hellittänyt. Luuletteko oikeasti, että niistä luovuttaisiin, jos ne olisivat firmalle aidosti kannattavampia kuin kotoa käsin tehdyt työt? Ei kuulkaa varmasti luovuttaisi. Kyllä kapitalisti työnantaja pyrkii aina maksimoimaan tuloksen ja jos etätyö olisi sitä, niin varmasti kaikki kynnelle kykenevät pistettäisiin tekemään työt kotoa käsin.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Johtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole luovuttu etätöistä. Edelleen saa tehdä etätöitä just niin paljon kuin työntekijä itse haluaa. Ihan yleisesti kahvitauoilla puhutaan, että työpaikalla käydessä tulee käytettyä aikaa rupatteluun ja kotona sitten tehdään tehokkaasti töitä. Ja niinhän se vähän meneekin. Mutta toki se jonnin joutavien rupattelu on iso osa työssä viihtymistä ja sitoutuneisuutta.
Kotona monien työtehoa syövät kotityöt, kuten pyykinpesu tai päivällisen laitto. Näitä asioita esihenkilön on lähes mahdotonta valvoa.
Pyykinpesu?
Etkö ole kuullut, että siihen on keksitty kone, jota ei tarvitse kammesta veivata tai edes olla vieressä vahtimassa, kun se tekee työtään?Minä käräytin koronan aikana aika montakin alaistani siitä että tekevät siinä työnteon taustalla kotihommia, tyyliin vaikka pyykkikone on laitettu tauolla päälle. Etätyö on hyvä työväline silloin kun työntekijä malttaa siihen keskittyä, mutta valitettavasti kaikista ei ole siihen.
Ihan oikein. Tauoilla saa polttaa vaan tupakkia, mutta se on suorastaan rikos ihmisyyttä kohtaan jos sen viisi minuuttia käyttää pyykkikoneen latataamiseen!
Eihän siihen saa menemään minuuttiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että, jengi tekee vähemmän töitä kun ne on etätöissä. Kun tuolla arkisin liikkuu aikaan jolloin lähinnä mummoja ja pappoja voisi ajatella liikkuvan niin enemmän on etätöiden tultua alkanut kaikenlaista tyyppiä liikkumaan ei kai ne kaikki jotain työttömiäkään ole kun keskellä kiireisintä työ-aikaa ehtii istua kahviloissa, baareissa.
Siis sä olet nähnyt jonkun ei-mummoikäisen asioilla "normaaliin työaikaan" ja teit tästä päätelmän, että etätöissä tehdään vähemmän töitä? Anna mun kaikki kestää 😂. Googlaapa esim. Vuorotyö, joustava työaika, osatyöaika, tai vaikkapa lääkärissä käynti työajalla, jne, niin pääset ihmetyksestäsi vähän eteenpäin.
Etätyökö muka tehokkaampaa kuin työpaikalla oleminen?
Otsikossa tulikin jo oleellinen
Työpailla maksetaan palkkaa "olemisesta".
Etätöissä maksetaan vain tuottavasta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 100% varma että suomessa etätyöntekijät voivat erityisen huonosti siksi että täällä ollaan vähemmän sosiaalisia kuin muualla. Miten se seikka voisi olla vaikuttamatta etätyöläisiinkin? Juuri eilen oli uutinen siitä miten etätyön myötä on helppo eristäytyä täysin kotiin. Ja tänään toinen uutinen siitä, että työikäinen väestö voi huonosti. Etätyömahdollisuus on hyvä asia mutta suomalainen työelämän laatu ei.
Sehän etätyössä onkin parasta, saa ihan rauhassa olla epäsosiaalinen oma itsensä eikä tarvitse väkisin seurustella kahvipöydässä. Voin paljon paremmin etätöissä enkä aio toimistolle enää palata. Työt sujuu paremmin kuin hyvin, joten tämä sopii myös työnantajalleni. Sanoisin, että oman työelämäni laatu on parantunut huomattavasti etätöihin siirtymisen jälkeen.
Joskus muinoin läsnätöissä työmatkat söivät aikaa ja myös fyysistä jaksamista ja työkavereiden kanssa seurustelu puolestaan söi henkistä energiaa. Nyt etätyöaikana minulla on paljon enemmän aikaa ja voimia muun muassa harrastaa liikuntaa ja tavata läheisiä, kun edellä mainitut ovat jääneet pois. Työtkin hoituvat tehokkaammin, kun saan keskittyä työntekoon.
Juuri näin. Olen laihtunut yli 10 kiloa, nukun entisen 6 tunnin sijaan 8 tuntia yössä, on aikaa ja energiaa panostaa liikuntaan ja ruokavalioon, jaksan nähdä ystäviäni myös viikolla, ja en ole ollut kertaakaan sairauslomalla etätöihin siirtymisen jälkeen (ennen ainakin 3 flunssaa vuodessa kun typerykset tulivat kipeänä töihin).
Ja lisäksi teen työni paremmin ja nopeammin, eikä minun tarvitse höpötellä turhia toimistossa.
Voin oikeasti paremmin kuin ikinä. Korona on parasta mitä minulle on tapahtunut vuosikymmeneen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole luovuttu etätöistä. Edelleen saa tehdä etätöitä just niin paljon kuin työntekijä itse haluaa. Ihan yleisesti kahvitauoilla puhutaan, että työpaikalla käydessä tulee käytettyä aikaa rupatteluun ja kotona sitten tehdään tehokkaasti töitä. Ja niinhän se vähän meneekin. Mutta toki se jonnin joutavien rupattelu on iso osa työssä viihtymistä ja sitoutuneisuutta.
Kotona monien työtehoa syövät kotityöt, kuten pyykinpesu tai päivällisen laitto. Näitä asioita esihenkilön on lähes mahdotonta valvoa.
Pyykinpesu?
Etkö ole kuullut, että siihen on keksitty kone, jota ei tarvitse kammesta veivata tai edes olla vieressä vahtimassa, kun se tekee työtään?Minä käräytin koronan aikana aika montakin alaistani siitä että tekevät siinä työnteon taustalla kotihommia, tyyliin vaikka pyykkikone on laitettu tauolla päälle. Etätyö on hyvä työväline silloin kun työntekijä malttaa siihen keskittyä, mutta valitettavasti kaikista ei ole siihen.
Käytitkö apuna Jari Aarnioin huippuosaamista huumekäräytyksissä vai mikä oli keinosi?
Etäpalvaverin aikana linkoava pyykkikone saattaa paljastaa lusmun...
Eikö kotona olevat muut perheenjäsenetkään saa pestä pyykkiä?
Minun puolestani saavat mutta tapauksessani työntekijät tunnustivat Kysyessäni olevansa yksin kotona. Yritykseni etätyöohjeissa sanotaan, että etätyössä keskitytään ainoastaan työntekoon. Se kannustaa työntekijöitä tehokkaasti tekemään töitä myös toimistolla.
En tiedä sinusta, mutta minä en keskity pyykinpesuun lainkaan, kun pyykit ovat koneessa.
Et niin, ja arvaa kuka niitä sitten joutuu vahtimaan kun siellä pyörivät?
t. kissasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla toimii hyvin, osalla ei.
ojan kaivaminen voi olla vähän tuottamatonta etänä
Eiköhän se kaivinkone osaa kohta sen ojan kaivaa vaikka sitä ohjaisi kotisohvalta. On hyvä ja piippaa sitten, kun oja on paikantamiskoordinaattien mukaan kaivettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeita töitä ei voi etänä edes tehdä.
Selitäppä mten se vaikuttaa , meneekö toimistolle istumaan ja tekemään samoja töitä mitä voi tehdä kotona?
Toimistolla menee aikaa enemmän turhuuteen vaikka turhanpäiväseen pskan jauhamiseen työkavereiden kanssa. Ite oon ainaki tehokkaaampi kun teen kotona. On kaikki tarvittava kotona ja iha työpöytäkin
Tämä kirjoittaja taisi tarkoittaa oikealla työllä jotain muuta kuin tietokoneella tehtävissä olevaa työtä. Nyt kun miettii niin oikeastaan on aika vähän olemassa sellaisia aloja, joissa etätyö oikeasti onnistuu, lähinnä erilaiset suunnittelijat ja sihteerit tulevat kyseeseen.
Et ole tainnut työelämää kovin paljon nähdä. Varsinkin kansainvälisissä yrityksissähän on tehty etätöitä jo vuosikausia. Ihan kaikilla osastoilla taloushallinnosta markkinointiin ja johtamisesta myyntiin. Itse asiassa ei tule mieleen yhtään hommaa omankaan työpaikan töistä, joita ei pystyisi tarvittaessa tekemään etänä ihan sujuvasti. Olen markkinointipäällikkönä kansainvälisessä yhtiössä.
Olen oikeasti yllättynyt, jos markkinointipäällikön työtä pystyy tekemään täysin niin ettei koskaan tarvitse vierailla alan messuilla tai asiakkaan luona. Onhan etäneuvottelut toki keksitty, mutta on silti asioita joita ei voi tehdä kuin tapaamalla.
Tuskin niitä messuja toimistolla järjestetään.
Asiakasvierailutkin ovat vierailuja asiakkaan luokse vaikka muuten työskenteli sitä toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Isoissa firmoissa ja niitä varten rakennetuissa työtiloissa etätöitä ei suosita. Pienissä joustavissa organisaatioissa sopivat hyvin jossa tekijät muutenkin hajallaan.
Ihanko tosi? Olen töissä isossa konsernissa it-alan hommissa. Meillä ei ole toimistolla kaikille paikkoja, vaan jos menee toimistolla, paikka pitää varata etukäteen. Kaikki eivät sinne yhtäaikaa mahdu. Meillä sai tehdä etätöitä jo ennen koronaa. Itse olen tehnyt työt hybridinä (koska itse haluan välillä toimistolle joihinkin palavereihin) jo 20 vuotta. Edellinen työnantaja oli Nokian matkapuhelimet, ei pieni firma sekään. Siellä sai olla etänä tosiaan jo 20v sitten.
Työskentelen yrityksessä, joka luetaan eräisiin maailman suurimmista, Käytännössä kaikki tekevät etätöitä. Muutama harva käy toimistolla silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan työstä, mutta kyllä mä ainakin tein tehokkaammin etätyönä. Pystyy keskittymään paremmin rauhassa kotona ja ei ole typeriä työkavereita keskeyttämässä jonninjoutavilla höpinöillään. Hallinnollisia töitä tein.
Mutta varmasti on niitäkin jotka lusmuttaa ja ottaa päiväunia pitkin päivää kotitoimistolla.
En lusmuta, mutta ihan hyvin voin ottaa kesken päivän pienet päikkärit ja jatkaa hieman pitempään. Luksusta, mitä ei toimistolla saa!
Ainakin yhdeltä kantilta etätyö on paljon kannattavampaa. Nimittäin vähemmän sairastumisia. Flunssakautena pöpöt pyörivät työpaikoilla, koska aina on joku, joka ei malta jättäytyä sairaslomalle. Vähemmän sairastumisia johtaa myös pienempään työterveydenhuollon kuluihin.
Mun kaverilta parani masennus, kun siirtyi etätöihin. Tekee työnsä nyt myös huomattavasti nopeammin ja tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa firmoissa ja niitä varten rakennetuissa työtiloissa etätöitä ei suosita. Pienissä joustavissa organisaatioissa sopivat hyvin jossa tekijät muutenkin hajallaan.
Ihanko tosi? Olen töissä isossa konsernissa it-alan hommissa. Meillä ei ole toimistolla kaikille paikkoja, vaan jos menee toimistolla, paikka pitää varata etukäteen. Kaikki eivät sinne yhtäaikaa mahdu. Meillä sai tehdä etätöitä jo ennen koronaa. Itse olen tehnyt työt hybridinä (koska itse haluan välillä toimistolle joihinkin palavereihin) jo 20 vuotta. Edellinen työnantaja oli Nokian matkapuhelimet, ei pieni firma sekään. Siellä sai olla etänä tosiaan jo 20v sitten.
Lisään vielä, että nämä varattavat paikat ovat sellaisia, ettei niihin saa jättää työpäivän päätteeksi mitään omia tavaroita. Läppäri viedään joko kotiin tai lukittavaan kaappiin. Sitten on jotain ihmisiä, jotka eivät joko voi tai halua tehdä töitä etänä töistä tai elämäntilanteesta riippuen. Tällaisia ovat esimerkiksi monet, joiden puoliso on vanhempainvapaalla ja pienet lapset kotona. He ovat kokeneet, että kotona on liikaa häiriötä. Heidän on mahdollista saada oma työpiste, johon saa jättää tavarat levälleen. Työnantajani ei kysele keneltäkään syitä etäilyyn tai toimistolla oloon, kaikki käy, kunhan hommat tulevat hoidetuksi. Ei meillä ole toimistollekaan mitään kellokortteja. Pisteet työnantajalle. He antavat mulle vapauden ottaa vaikka päiväunet ja kannustavat kävelypalavereihin ja nauttimaan talvellakin auringosta. Vastapalvelukseksi minä olen sitoutunut työntekijä, joka haluaa tehdä työn hyvin ja kehittää sitä. Venyn myös matkoihin tai ylitöihin. Joustamme siis molemmat. Mua ei tarvitse vahtia, koska haluan yrityksemme menestyvän. Vähemmän yllättäen yrityksemme ei kärsi suuresta työntekijöiden vaihtuvuudesta.
Oma kokemukseni etätyöstä on se, että työ on paljon tehokkaampaa kotona kuin toimistolla. Täällä kotona kukaan ei poikkea jutustelemaan turhia niin kuin toimistopäivinä avokonttorissa. Koen myös, että kotona on helpompi pitää kiinni asiakkaan tietoturvasta, kun sermin takana ei ole ylimääräisiä korvia kuulemassa puhelua. Yksin vietän etäpäivän kotona ja jos ihme sattuu, että myös mies on etätöissä, niin hänellä on oma työhuoneensa toisessa päässä taloa ja ovet on molemmilla tiukasti kiinni.
Ja mitä pesukoneen käyttöön tulee, niin sen täyttöön kuluu ruokatunnista ehkä 2 min ja kahvitauolla sen tyhjentämiseen toinen mokoma. Ei siis työnantajan aikaa yhtään.
Kehtaan myös paljastaa, että hyödynnän myös etäpäivinä työantajan tarjoaman taukojumpan 3 krt päivässä työssä jaksamisen takaamiseksi.
Ja jotta ei tule sanomista, olen tänään vapaalla, enkä siis palstaile työaikana.
Kotona on ergonominen työpiste usealla näytöllä ja työrauha. Työpaikalla on avokonttori fleksipaikalla jossa ei ole edes telakkaa. Ei tarvitse paljoa miettiä kummassa työskentely on tehokkaampaa.
Jaa, kokemusta on vaan 500 ja 15000 työtekijän firmoista mutta molemmissa kyllä etätyöt käy.