Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisitkö tällä palkalla töihin?

Vierailija
07.03.2023 |

Olen opiskelija, mutta minulla on myös aiempi filosofian maisterin tutkinto. Hain sillä kesätöitä. Saisin paikan, jossa palkka on 1200 euroa ja viikonloppulisät. Työaika olisi sen 36 tuntia ja jotain minuutteja.

Olen aiemmin saanut saman palkan 50% työajalla eräästä työpaikasta. Minusta tuo palkka on vaan uskomattoman huono, kun ottaa huomioon, että Kelasta saisin asumistukea ja tt-tukea yhteensä yli 1000 euroa. :D

Työ olisi kuitenkin mukavaa ja minulle mieluisaa, liittyisi opiskelemaani alaan.

Laskin, että karkeasti tuntipalkka olisi 8 euroa. Tekisitkö töitä tällä palkalla?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, koska oman alasi työkokemus hyödyttää myöhemmin.

Vierailija
2/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihi. Kannattiko lukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen di raksalla, 6000€/kk.

Menisinkö kesätöihin apupojaksi kantamaan putkia ja lautoja 8€/h?

Menisin, koska harrastan poikia.

Vierailija
4/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikasana on "oman alan työt". Niihin kannattaa mennä huonollakin palkalla, etenkin kun kyseessä on pelkkä kesätyö. Ei kovapalkkaisempiin hommiin pääse ilman työkokemusta.

Vierailija
5/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Ilman työkokemusta et jatkossa saa yhtään enempää.

Vierailija
6/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa enemmän harrastukselta kuin työltä. Jos on kivaa eikä ole oikeita töitä menisin.

Vierailija
7/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koska on oman alan työtä ja vielä mukavaa niin menisin, jos olisi joku random-duuni en menisi.

Vierailija
8/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden hyötyä jos otat paikan.Firmat arvostaa aktiivisuutta.

Vierailija
9/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työ liittyisi aiemmin opiskelemaani, ei siihen mistä valmistun kohta.

Ap

Vierailija
10/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin. Onneksi saat viikonloppulisät, niin palkka nousee.

Aina kannattaa ottaa oman alan töitä vastaan! Saat kokemusta sekä suosittelijan ja muita suhteita alalle.

Minä nirsoilin opiskeluaikani ja jäi luu käteen. Maisterina en päässyt enää edes kesätöihin, koska olisi pitänyt olla kokemusta enemmän. Opiskelin uuden alan ja menin heti huonohkolla palkalla (ja vaivalloisella työmatkalla) oman alani töihin. Sittemmin sain kävelymatkan päästä unelmaduunin, enkä tosiaan olisi tässä, ellen olisi kerännyt sitä kokemusta aiemmin.

Vierailija
11/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yksi kysymys :) Paljonkohan viikonloppulisät nostaisivat palkkaa? Työssä olisi joka la töitä.

Vierailija
12/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin, koska oman alan työ, viikonloppulisät, työ mieluista  ja varmasti hyödyttää tulevaisuudessa.

Vierailija
13/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä yksi kysymys :) Paljonkohan viikonloppulisät nostaisivat palkkaa? Työssä olisi joka la töitä.

Eikös nämä lisät ole aina alakohtaisia, joten tsekkaa oman alan TES.

Vierailija
14/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin. Kokemuksesta on aina hyötyä. Ja voihan olla että noin huonolla palkalla saa jopa tukia palkan lisäksi? Itse tein 5 vuotta sitten täyttä työviikkoa erittäin matalalla palkalla erittäin raskaassa työssä. Nyt, valmistuneena, ja pari kertaa työpaikkaa vaihtaneena saan tuplaten mitä tuolloin. Koen etten olisi tässä nyt ilman tuota kokemusta. Enkä tarkoita kokemuksella merkintää cv:ssä, vaan sitä asennetta mitä tuosta työstä sain ja minkä motivaation tähdätä ylöspäin tuosta raskaasta orjakuopasta. Lisäksi työpaikasta jäi käteen kaksi ihanaa sydän ystävää.

Vierailija
15/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun tavoiteena alkaa rakentamaan uraputkea vai jäädä sossupummina elämään?

Meinaan et sinä sitä uraputkeasi ikinä tule aloittamaan mistään 5000 € kuukaudessa + autoetu työpaikasta. Sun pitää ajatella toi työpaikka portaiden alimpana askelmana. Teet ensin pienellä palkalla pari kuukautta ja sen jälkeen olet valmis kipuamaan seuraavalle askelmalle. Kymmenen vuoden kuluttua olet ihan eri tilanteessa! Paitsi jos jäät kotiin makaamaan, siitä tapauksessa olet kymmenen vuoden päästä edelleen kotona makaamassa.

Vierailija
16/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä alan työstä on kyse ja minkä TES:in mukaan lisät tulevat. Lauantailisä ei ole ainakaan hoitoalalla läheskään niin paljon kuin sunnuntailisä, mutta kaupan alalla lisät on suuremmat. Kannattaa kysyä työpaikasta, mitä ne lisät suunnilleen tekee. 

Asumistuen laskuri: https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri 

Nyrkkisääntö kesätöiden aloitukseen: jos aloitat työt 1.6. niin asumistuki muuttuu 1.7. Mutta jos aloitat työt vasta 2.6. niin asumistuki ei muutu heti 1.7. vaan vasta 1.8. Lisäksi, jos työ on niin lyhytaikainen, että se päättyy ennen tuen tarkistamista, ei tarvitse tehdä tarkistusta. Eli jos haluat pitää nykyiset asumistuet, ota kesätyö esimerkiksi 2.6. - 31.7. 

Vierailija
17/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menisin, jos en saisi parempaa tarjousta muualta. Työstä saa työkokemusta, se näyttää CV:ssä paljon paremmalta ja voi tarjota uusia kontakteja ja verkostoja. 

Optimoi kuitenkin työn pituus vajaaseen kahteen kuukauteen, äläkä aloita kuun ensimmäisenä päivänä, niin saat pitää nykyiset asumistuet. Toimeentulotukea et saa. 

Vierailija
18/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin raksamiehen urani 2007, palkka oli 9€/h.

Tein duunia, suoritin tutkintoja, etenin palkkaluokissa ylöspäin noin 14€/h palkkaan vuonna 2013.

Sitten korkeakouluun josta insinööriksi ja jatkoin samalla alalla, palkka 19€/h vuonna 2017.

Nykyään edelleen inssin hommissa ja palkka 27€ vuonna 2023.

Opiskelin ja tein töitä samaan aikaan tauotta, eli takana 16v alan työkokemusta, kolme alan ammattitutkintoa ja yksi AMK tutkinto.

Hirveesti ei lämmitä, palkka kolminkertaistunut 16 vuodessa, mutta koska inflaatio niin elintaso ei päätä huimaa.

Suosittelen ottamaan tuon 8€ palkan, mutta ole minua viisaampi, älä käytä sen triplaamiseen näin kauaa aikaa kuin minä.

Ja vaihda työpaikkaa muutaman vuoden välein, minä olen ollut samassa paikassa koko ajan ja sanotaanko näin että uskollisuus ei kannata jos tykkäät rahasta.

M43

Vierailija
19/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos palkka on tuo, voinko saada jotain asumistukea?

Ap

Tukia saa pienillä tuloilla.

Vierailija
20/38 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäduuni! Tekisin. Tuosta saa kokemusta ja uusia mahdollisuuksia. Et voi tietää, ellet kokeile. Verkostoidu. Tuo kesäduuni saattaa tulevaisuudessa "poikia" paremman duunin ja paremmalla palkalla. Joskus on parasta aloittaa matalalta ja nousta "portaat" hitaasti ylöspäin.

En jättäisi mahdollisuutta käyttämättä.