Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rohmuavat vieraat juhlissa

Vierailija
07.03.2023 |

Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mies sanoo aina, että me ei ruokita ketään. Juhlissa on yleensä vaan suolaisia coctailpiirakoita ja suolakeksejä , lisäksi esim rypäleitä ja kakkua, keksiä.

En ymmärrä miksi pitäisi olla hienot salaatit, suolaiset piirakat ja voileipäkakut tarjolla

Vierailija
42/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on opetettu lapsillekin, että ennen juhlaa syödään kunnolla, käydään vaikka ABC:lla matkalla ja juhlapaikassa otetaan sen verran ruokaa, että lautanen likaantuu, mielellään ei sitäkään. On ihan kohteliasta ja kutsujaan kohtaan hyvää käytöstä, että lautasella on lusikallinen pastasalaattia, se riittää. Ikinä ei santsata ja jos nälkä yllättää, on autossa eväät, joita sopii käydä salaa syömässä.

Jos kutsuja kehottaa ottamaan lisää tai valittelee, että taas jää ruokaa syömättä, niin pitää hymyillä iloisesti ja kehua itseään äänettömästi: nyt on oltu hyviä vieraita, ei ole syöty pöytää tyhjäksi ja oltu huonotapaisia. Kotimatkalla suunnataan taas huoltoasemalle tai mäkkäriin ja kauhistellaan, miten muut meni juhliin syömään, vaikka ruoka on rekvisiittaa, ei sitä syödä saisi.

Voi hemmetin helskutti ja j-lauta tätä.

Miten niin? Noin meillä on aina tehty, ennen juhlaa käydää syömässä ja kyläpaikassa näykitään jotain pientä, ettei vain kukaan sano, että tulivat tänne ahmimaan. Luulin, että kaikki tekevät samoin. Autossa ennen kuin mennään sisälle vielä muistutettiin, että kahvipöydästä saa ottaa korkeintaan kahta asiaa.

Minulle opetettiin tämä jo 1950-luvulla. Lisäksi opetettiin se, että viimeistä palaa ei saa ottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käly oli luvannut tehdä anopin muistokahveille suolaista. Jo edellisenä iltana parikymppinen kuopus oli aloittanut niiden syömisen, joten kahvipöytään tuli rippeet. Käly kielsi kuopustaan ottamasta suolapaloja, mutta tämä vain jatkoi. Oman vinkeän lisänsä antoi se, että mainittu parikymppinen lojui sohvalla kännykkä kädessä. Johtopäätös? Meille ei ole enää tulemista.

Ja jos joku nyt saa päähänsä kysyä, että miksi en itse tehnyt "mitään", niin vastaan jo heti, että hoidin tasan tarkkaan kaiken muun hautajaisiin liittyneen.

Onpa sulla erikoinen johtopäätös.

Niin mistä? Epäkohteliaista muistokahveille osallistuneista? Totta, ei tarvitse enää tulla, en harrasta sen paremmin majoitus-  kuin ravitsemustoimintaakaan.

Vierailija
44/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoilun kulttuurissa on eroja. Toisten mielestä ei haittaa jos loppuu kesken, toiset haluaa pelata varman päälle.

Yksissä juhlissa oli paistettu ehkä 20kpl coctailpiiraita ja vieraita taisi olla sama määrä. Miten joku voi varata vain yhden pienen piiraan per henkilö?

Vierailija
45/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jättäisin rohmuavat vieraat kutsumatta.

Vierailija
46/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia keinoja hillitä rohmuamista:

-Pienet lautaset: on helppo rohmuta puoli pöytää jos lautanen on "vadin kokoinen" vs. jos lautaselle nippa nappa mahtuu yksi kakkupala kerrallaan.

-Valmiiksi leikatut palat: ei toki toimi kaikkiin, mutta useimmat ottavat sen yhden palan (kerrallaan). Palojen koolla voi myös hämätä, jos on vaikka pellillinen suolaista piirakkaa, voi leikata muutaman palan isompia mitä muut --> rohmu nappaa sen isoimman ja jättää muut pakat ehkä rauhaan.

-Katetaan lisää sitä mukaa kun vieraita tulee/pöytä tyhjenee: ei kannata laittaa heti kaikkea tarjolle, vaan lisäillä sitä mukaa kun menee. Rohmun voi sivuuttaa myös niin, että sanoo vieraille vaikka "sienipiirakka olikin loppu, hetkinen haen lisää" ja tarjoilee suoraan vieraille ns. pöytään lautasille Rohmun ohi.

Vierailija
47/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On monia keinoja hillitä rohmuamista:

-Pienet lautaset: on helppo rohmuta puoli pöytää jos lautanen on "vadin kokoinen" vs. jos lautaselle nippa nappa mahtuu yksi kakkupala kerrallaan.

-Valmiiksi leikatut palat: ei toki toimi kaikkiin, mutta useimmat ottavat sen yhden palan (kerrallaan). Palojen koolla voi myös hämätä, jos on vaikka pellillinen suolaista piirakkaa, voi leikata muutaman palan isompia mitä muut --> rohmu nappaa sen isoimman ja jättää muut pakat ehkä rauhaan.

-Katetaan lisää sitä mukaa kun vieraita tulee/pöytä tyhjenee: ei kannata laittaa heti kaikkea tarjolle, vaan lisäillä sitä mukaa kun menee. Rohmun voi sivuuttaa myös niin, että sanoo vieraille vaikka "sienipiirakka olikin loppu, hetkinen haen lisää" ja tarjoilee suoraan vieraille ns. pöytään lautasille Rohmun ohi.

Tässä oli hyviä ideoita. Ihan kyllä nauratti lukea tätä 😂

Vierailija
48/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita kaikkea kerralla vaan vähitellen. Sitten jos näyttää , että tarjottava loppuu kesken saatan paistaa vielä jotain riisipiirakoita lisäksi. Toinen hyvä "vara" on ollut juustolautanen ja suolakeksilajitelma.

Vierailija
49/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vakkarivieraana eräs rohmuperhe, äiti opetti siinä kaikenlaiset kikat heidän hillitsemisekseen.

– Heidän kutsuttiin erään tekosyyn varjolla usein hieman eri aikaan muiden kanssa. Pöytään laitettiin vain sen verran, mitä rohmuille on varattu ja muut herkut jäivät muille vieraille.

– Jos rohmuperhe kutsuttiin muiden kanssa samaan aikaan, lautaset olivat pieniä ja tarjolla vain vähän kerrallaan kutakin sorttia.

– Rohmuhoukuttimena oli iso kulho jotain hyvin täyttävää, edullista pöperöä.

Tästä huolimatta onnistuivat joka kerta mättämään itseensä uskomattoman määrän tarjoiltavaa, ilman mitään häpyä.

Vierailija
50/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän vst. Soitin miehelle etukäteen ja sanoin toivon, että otat muut huomioon.

Lupasi. Ei ottanut.

Otin lautasen pois kädestä, tyhjensin lautasen ja annoin pillimehun käteen.

Sanoin ääneen aikuiset ensin.

Oli kuulemma äärimmäisen noloa ja koko perhe ei tullut enää meille ikinä

Saa käyttää ! ( mut ei oo pakko 😅)

Tässä ainoastaan sinä.olit nolo ja huonokäytöksinen!

Jos olisn ollut tätä näkemässä, olisin poistunut juhlistasi heti. Olisit saanut ihan yksin kiusata muita ja tarjoilut olisi riittäneet, kun yksin syöt.

Enhän mä sitä aiheetta sanonut. Mies oli käyttäytynyt aikaisemmin samoin, ruoka oli loppunut. Miehen mielestä ei oo mitään ongelmaa siinä, että hänellä on kukkurallinen ruokaa ja osa jää lähes ilman.

Samalla saatiin tyranni pois paikalta ja ehkä vaimokin oikeasti tajusi ei näin.

Kukaan ei ole kyseistä perhettä kaivannut ja mies edelleenkin puhuu, kun hänelle laitettiin pillimehu käteen

Vierailija
51/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran kun juhlitaan, niin teen niin että kaikille riittää. Jos veljeni on tulossa, niin teen yhden ylimääräisen voileipäkakun😅

Vierailija
52/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käly oli luvannut tehdä anopin muistokahveille suolaista. Jo edellisenä iltana parikymppinen kuopus oli aloittanut niiden syömisen, joten kahvipöytään tuli rippeet. Käly kielsi kuopustaan ottamasta suolapaloja, mutta tämä vain jatkoi. Oman vinkeän lisänsä antoi se, että mainittu parikymppinen lojui sohvalla kännykkä kädessä. Johtopäätös? Meille ei ole enää tulemista.

Ja jos joku nyt saa päähänsä kysyä, että miksi en itse tehnyt "mitään", niin vastaan jo heti, että hoidin tasan tarkkaan kaiken muun hautajaisiin liittyneen.

Onpa sulla erikoinen johtopäätös.

Niin mistä? Epäkohteliaista muistokahveille osallistuneista? Totta, ei tarvitse enää tulla, en harrasta sen paremmin majoitus-  kuin ravitsemustoimintaakaan.

Se käsite, jota tässä haet, ei ole johtopäätös. Sinä tarkoitat tässä seuraus.

Vierailija
53/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän vst. Soitin miehelle etukäteen ja sanoin toivon, että otat muut huomioon.

Lupasi. Ei ottanut.

Otin lautasen pois kädestä, tyhjensin lautasen ja annoin pillimehun käteen.

Sanoin ääneen aikuiset ensin.

Oli kuulemma äärimmäisen noloa ja koko perhe ei tullut enää meille ikinä

Saa käyttää ! ( mut ei oo pakko 😅)

Tässä ainoastaan sinä.olit nolo ja huonokäytöksinen!

Jos olisn ollut tätä näkemässä, olisin poistunut juhlistasi heti. Olisit saanut ihan yksin kiusata muita ja tarjoilut olisi riittäneet, kun yksin syöt.

Enhän mä sitä aiheetta sanonut. Mies oli käyttäytynyt aikaisemmin samoin, ruoka oli loppunut. Miehen mielestä ei oo mitään ongelmaa siinä, että hänellä on kukkurallinen ruokaa ja osa jää lähes ilman.

Samalla saatiin tyranni pois paikalta ja ehkä vaimokin oikeasti tajusi ei näin.

Kukaan ei ole kyseistä perhettä kaivannut ja mies edelleenkin puhuu, kun hänelle laitettiin pillimehu käteen

Sinä käyttäydyit todella törkeästi. Kukaan ei varmasti tästä ole eri mieltä eikä halua moisen kanssa olla tekemisissä.

Vierailija
54/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaankin varata juhliinsa enemmän ruokaa, ettei lopu kesken?

Vierailija
55/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlat pidetään, varataan reilusti tarjottavaa.

Minä ainakin lasken henkilömäärän ja suhteutan sen tarjoiluiden määrään.

Täällä ollut kummallisia tarinoita, jossa muutama pieni piirakka pitänyt saada riittämään 30hlö lle jne.

Mikään ei ole nolompaa , kuin se, että joku jää ilman. Ja toisekseen, otan kohteliaisuutena, että pöperöt maistuu ja rohmut haluaa syödä!

Vierailija
56/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäänyt mieleen lapsuudesta, kun äiti laski kakut sen mukaan minkä kokoiset palat pitää olla meidän muutamalle sukulaismiehelle 😂 usein niitä täytekakkuja tehtiin 2-3 ja harvoin jäi ylimääräistä.

Vierailija
57/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla syötävää ja juotavaa niin paljon tarjolla, että ei lopu kesken.

Vierailija
58/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu , että nykyään pöydät notkuu tarjottavaa ja näin ollen syödään enemmän?

Tosin olen huomannut, että suolainen meillä kuluu paremmin.

Kun itse olin lapsi niin tehtiin vain joku täytekakku ja pientä suolaista.

Vierailija
59/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä juhlissa kävi kyllä aika nolosti emännän kannalta. Minä olin imettämässä vauvaa ja muut olivat aloittaneet. Miehet santsas jo kolmansia lautasellisia ja kun minä tulin paikalle, huomattiin, että osa suolaista jo loppui.

Vierailija
60/178 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mies sanoo aina, että me ei ruokita ketään. Juhlissa on yleensä vaan suolaisia coctailpiirakoita ja suolakeksejä , lisäksi esim rypäleitä ja kakkua, keksiä.

En ymmärrä miksi pitäisi olla hienot salaatit, suolaiset piirakat ja voileipäkakut tarjolla

"Meidän mies" !!! :D :D :D