Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaalan vierailuajat. Eikö tämä nyt ole vähän liikaa nipotusta?

Vierailija
07.03.2023 |

Ymmärrän, että vierailuaikoja on hyvä noudattaa. Mutta kävin sunnuntaina (en viime sunnuntaina, kun oli lakko, vaan aiemmin) katsomassa perheenjäsentäni sairaalassa, ja asun paikassa, jossa sunnuntain bussivuorot ovat vähän mitä sattuu. Saavuin siis sairaalaan tuntia ennen vierailuajan alkamista.

Ovet olivat lukossa eikä niitä suostuttu minulle avaamaan. Sanottiin, että tule takaisin tunnin päästä, vaikka selitin, miksi jouduin tulemaan tuntia aiemmin enkä suinkaan huvikseni tai välinpitämättömyyttäni niin tehnyt.

Mutta hoitaja oli tiukkana. Sisään ei pääse kukaan ennen oikeaa kellonaikaa.

Lähistöllä ei ollut mitään auki olevia kahviloitakaan tms., joten odottelin tunnin pakkasessa.

Mitä mieltä olette, olisiko sairaala voinut tuossa tapauksessa joustaa? Jos ei, niin miksi ei?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa että yksi hoitaja sanoi toista ja toinen toista.

Muutenhan tässä nyt ei mitään kauhean erikoista ole, vierailuajat on yleensä katsottu niin että se parhaiten osaston toimintaan sopii eli että henkilökuntaa on paikalla eikä toisaalta ole juuri henkilökunnan tai potilaiden kannalta kiireisin aika. 

Vierailija
122/142 |
07.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun ei oo vierailuaika, niin siinä saatetaan pestä naapurivuoteessa toisen persettä tai on muita hoitotoimenpiteitä. Ei silloin omaisia päästetä sisään. 

Ennen päästettiin varsinkin samaa sukupuolta olevia. Oli todella mielenkiintoista olla potilaana, kun ajeltiin karvoja alapäästä leikkausta varten ja yksi naapurin vierailijaakka, oikein kaivoi glasit silmilleen ja ilmoitti tulevansa lähempää katsomaan.

Luojalle kiitos, että näitä vierailuja on ruvettu nykyisin rajoittamaan. Ainakain erästä porukkaa saattoi olla 6 ihmistä samassa pienessä huonessa piristämässä potilasta. Kutsu siinä sitten vikka alusastiaa. Nuoret hoitajat eivät ilenneet edes komentaa niitä "vierailijoita" ulos välillä-

Tietysti tautien ja virusten takiakin on järkevää vähän rajoitella vierailuja.

Ei kai tuollaisia asioita nykyään tehdä edes muiden potilaiden nähden? Onhan siellä edes ne verhot, mitkä vedetään näkösuojaksi.

Muistelisin nähneeni samanlaisia verhoja kyllä ihan 50-luvullakin otetuissa sairaalakuvissa, joten en tiedä, milloin tämä aika oikein on ollut, kun potilaiden alapäät on ajeltu

vieraiden nähden.

Ei ollut silloin siinä  huoneessa. Vähän hädissäni kysyinkin sermiä, mutta ei kuulemma ollut  ja  sitten itselläni eikä sillä karvojen poistajalla ollut tarpeeksi puhtia sanoa, että pysypä etempänä. Nykyisin kyllä löytysi sanatkin. Silloin potilashuoneet olivat isoja, saattoi olla kuusikin sänkyä yhdessä huoneessa, ja olivat aika lähekkäin. Eipä siinä paljon yksityisyyttä ollut. Normaali ihminenhän jopa lähtisi pois huoneesta intiimien toimenpiteiden ajaksi, kun kerran kykenee kävelemään, mutta jotkut vain ovat tuollaisia nuuskijoita, ei toki onneksi monetkaan.

Nykyään on paremmin tilaakin, varmaan sermitkin kaikissa potilashuoneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mitään syytä estää vierailua viikonloppuisin, kun ei ole lääkärinkiertoja. Useinhan omaiset voivat helpottaa sairaanhoitajan taakkaa, esim. syöttävät potilasta tai auttavat vessassakäymisessä. Tietenkään ei saa meluta tai häiritä muita huoneessaolevia potilaita, mutta ei järkevä ihminen niin teekään.

Voisi kuvitella, että sunnuntaiaamuna olisi suihkupäivä, kun silloin ei ole lääkärinkiertoja. Ei silloin ole hoitajilla aikaa rampata ulko-ovella päästämässä vierailijoita sisään. Kuten jo aiemmin on todettu, ei ole kyse siitä, etteikö yksittäisen ihmisen kohdalla voisi joustaa, vaan siitä, että sitten joustoa odottavat kaikki muutkin. 

On myös ap:n omaa tyhmyyttä odottaa tunti ulkona pakkasessa, kun olisi voinut mennä johonkin lähistölle lämpimään odottamaan. Mikään kaupunginsairaala ei ole niin korvessa, ettei siinä lähistöllä olisi esim. kauppaa, johon voi mennä tunniksi.

Voi pyhä vähäjärkinen kuvatus. Käy katsomassa Vantaalla Katriinan sairaalaa joka on Vantaan kaupunginsairaala. Siellä lähin kauppa, kahvila tms on Kivistössä ja sinne on pitkä kävelymatka.

Varsinainen maailmanparantaja

Vierailija
124/142 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mitään syytä estää vierailua viikonloppuisin, kun ei ole lääkärinkiertoja. Useinhan omaiset voivat helpottaa sairaanhoitajan taakkaa, esim. syöttävät potilasta tai auttavat vessassakäymisessä. Tietenkään ei saa meluta tai häiritä muita huoneessaolevia potilaita, mutta ei järkevä ihminen niin teekään.

Voisi kuvitella, että sunnuntaiaamuna olisi suihkupäivä, kun silloin ei ole lääkärinkiertoja. Ei silloin ole hoitajilla aikaa rampata ulko-ovella päästämässä vierailijoita sisään. Kuten jo aiemmin on todettu, ei ole kyse siitä, etteikö yksittäisen ihmisen kohdalla voisi joustaa, vaan siitä, että sitten joustoa odottavat kaikki muutkin. 

On myös ap:n omaa tyhmyyttä odottaa tunti ulkona pakkasessa, kun olisi voinut mennä johonkin lähistölle lämpimään odottamaan. Mikään kaupunginsairaala ei ole niin korvessa, ettei siinä lähistöllä olisi esim. kauppaa, johon voi mennä tunniksi.

Varsinainen kuvittelija tässä taas. Sunnuntaina on minimimäärä hoitajia rahansäästön vuoksi. Suihkutuksiin ei silloin ole suihkuttajia. Kaikki mahdollinen tehdään viikolla, myös suihkutus. Missä haavemaailmassa sitä oikein eletään.

Vierailija
125/142 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lastenosastolla töissä ja mitään vierailuaikoja ei ole, vanhemmat saavat olla yötä.

Eli en ymmärrä.

Kaikki toimenpiteet tehdään vanhempien katsellessa. Siihen on vain totuttava.

Vierailija
126/142 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhden kohdalla joustaa ovat kaikki muutkin omaiset vaatimassa pian samaa. Siksi ei jousteta kuin käytännössä saattohoitopotilaiden kohdalla. Lisäksi omaisia kyselemässä kansliassa ja soittamassa potilaan puolesta kelloa vain sen vierailuajan. Mitä lyhyemmän ajan heitä siellä on sitä helpompaa työskentely. 

Vierailija
127/142 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin sydän ja olin osastolla missä viereisen vuoteen papan vaimo tuli aina jokapäivä istumaan 5 tunniksi ja utelemaan minulta kaiken maailman asioita, " Miten noin nuori joutuu sydäleikkaukseen? Onkos sinulla vaimoa? " Jatkuvaa kysymysten tulvaa.

Olet siis lesbo?

Vierailija
128/142 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vierailuajat ymmärrän esim. psykiatrisilla, normaali päiväosastoilla jne., mutta tietyissä tapauksissa voisi kyllä joustaa sovittaessa. Olin itse vuosia sitten psykiatrisella ja monesti huone"kaverin" perhe ja muut tutut pyörivät koko vierailuajan meidän huoneessamme. Minulle tuli kerran vieras, joka ehti olla runsaat 20 minuuttia, kunnes hoitaja ilmoitti, että lääkäri haluaakin tavata yllättäen ja vieraan on poistuttava. 

Joskus toivon, että osastoilla olisi muutama hoitaja enemmän, jotta pitkään osastoilla olevat ihmiset saisivat mahdollisuuden nähdä läheisiään.

Vierailija
129/142 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kohtuutonta vaatia, että vieraat noudattavat vierailuaikoja. Ne ajat on annettu, jotta hoitotyö ei häiriinny ja henkilökunnalla on aikaa tehdä tarvittavat toimet ennen kuin vieras tulee. Todella ikävää molemmin puolin, kun joskus on vieraat pöllähtäneet kaukaakin osastolle katsomaan omaistaan, joka on parhaillaan tutkimuksessa/suihkussa/hoitaja tekee vuodepesuja/aamupalaa ollaan juuri jakamassa jne. ja nämä on yritetty ajoittaa niin, että potilas olisi paikalla kun vieraat saapuvat. Se potilaskaan harvemmin pitää siitä, että vieraat pöllähtävät paikalle juuri tuolloin. Jos vierailuaikoja ei olisi, kaikki omaiset ravaisivat aamusta iltaan ja keskeyttäisivät potilaan hoitoa. Jopa viikonloppuisin on rutiininomaisia toimia, vaikka lääkäri ei kiertäisikään. Ja ei, yhden hengen huoneessa oleva potilas ei ole ansainnut erikoiskohtelua sen vuoksi, että hänen omaisensa eivät häiritse muita. Vierailuajat myös mahdollistavat potilaalle oman rauhan aamusta ja mahdollisuuden rauhoittua iltatoimiin illasta, tätä usein eivät omaiset edes tajua, kun he hyvää hyvyttään ovat saapuneet aamulla yhdeksältä katsomaan miten mummolla menee ja mummo on juuri saanut puuron ja lääkkeet eteensä.

Tämä ja sitten sekin että kyllä osa omaisista pyörii jaloissa ja vaikeuttaa hoitotyötä. Kysellään moneen otteeseen omaisen voinnista ja sitten halutaan saapastella sisään kansliaan jossa on monen ihmisen tiedot esille.

LOPETTAKAA AINAKIN SE KANSLIAAN LAMPSIMISEN!!!!! Teillä ei ole sinne mitään asiaa.

Sitten halutaan myös kahvia tai teetä ja kesken iltatoimien passuutetaan se hoitaja tekemään heillekin iltapalaa.

Vierailija
130/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olisi pitänyt sinut päästää osaston käytävälle istumaan. Ihan sama missäpäin Suomea olit. 

Vierailija
131/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin on jo sairaalan auloissa lappu nykyisin , että ei vierailuja osastolle. Taudit leviä joko vieraaseen tai sairaaseen. Koronaa ei halua potilaat eikä henilökunta, tuskin normaali vierailijakaan, joka kyllä voi soittamalla kysyä kuulumiset. Useilla on kännykät.

Vierailija
132/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan tavallisesti vierailuaikoja. Jouduin kuitenkin viemään äitini sairaalaan, kun olin käymässä hänen luonaan. Hän joutui jäämään osastolle 10 pväksi ja minun piti seuraavana päivänä päästä kotiin (300 km, junalippu varattuna). Kysyin ystävällisesti, voisinko vielä pikaisesti tavata hänet vierailuaikojen ulkopuolella, koska on pakko lähteä (työ ei anna periksi ja perhekin odottaa) junalle tiettyyn aikaan. Toivottivat tervetulleeksi, tosin ohjeistettiin, että 'lyhyt vierailu, otathan huomioon muut potilaat'. Tietenkin tein näin. Oli pakko hoitaa vielä äidin kanssa pari virallisempaa asiaa, joten ei mikään ns. turha vierailu.

Vierailija
133/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.

Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.

Eli ei se etukäteen soittaminenkaan mitään auttanut.

Sanoitko hänelle että aika on sovittu?

Vierailija
134/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.

Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.

Eli ei se etukäteen soittaminenkaan mitään auttanut.

Varmaan soitit joo

Minä soitin osastolle joka päivä, kaksi kertaa päivässä. Tuntui sekin olevan hoitajien mielestä vähän liikaa.

Nykyään soitetaan potilaan omaan kännykkään, että ei ne edes tiedä, milloin potilaille soitetaan. Teho yms ovat eri asioita, niissä potilaat ei voi itse puhua. 

Vierailija
135/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia syitä. Laitosten ovet pidetään lukittuina, ettei potilaat pääse karkaamaan ja ettei varkaita tule sisään (potilaiden omaisuus, lääkkeet).  Ennen vierailuaikaa voidaan tehdä hoitoja, joihin ei päästetä yleisöä.  Potilaat voi nukkua tai syödä. Ym.  Oletpa ap yksinkertainen!

Vierailija
136/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran pari viikkoon hoitokodissa äitiä moikkaamassa. Yleensä ehdin just ennen seitsemää työpäinvinä, ja vierailuaika loppui seiskalta. Aina toppuuttelivat että ei se nyt niin minuutin päälle ole, oo vaan ihan rauhassa, hoidetaan nämä muut ensin. 

Oli kyllä helppo ymmärtää miksi - tuon ikäisillä dementeillä ei ihan ruuhkaksi asti käynyt vieraita. 

Aivan upeaa väkeä muutenkin nuo hoitolaitoksen hoitajat. Äärimmäisen ystävällisiä ja hoitivat hommansa hyvin. Kokemusta yhdestä yksityisestä (palvelusetelillä) ja yhdestä kunnallisesta. 

Vierailija
137/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja tuollaiset vierailuajat niille, jotka ovat silloin töissä. 

Vierailija
138/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin laitoshuoltajan vinkkelistä sanoa, että jääpä potilastilat siivoamatta jos siellä vierailuaikojen ulkopuolella vierailee läheisiä. Joskus on yks vieras,joskus kaks joskus enemmän. Ja usein vieraat juo potilaiden päiväkahvit, ettei potilaille riitä ja en keitä lisää,koska olen alunperin laskenu pannulliset potilaiden mukaan. Sitten kun ei pääse ja mahdu kun ei ole vierailuaika,niin jää siivoamatta. Mulla kun ei ole tapana potkia porukkaa pois alta,otan helpomman kautta. Katson et tunkua on,haen vaan roskat muuten ei mahdu. Onpahan vähemmän töitä. Ja sit vieraat levittäytyy ulkovaatteillaan ja ties millä,kun pitäs vaikka potilas saada toiselle osastolle,ai viitsikö vieras sitten sanoa mitkä näistä vaatteista ja tavaroista on sun ja mikähän potilaan,ettei tule pakattua sun reppua ja takkia myös potilaan vaatteiden mukaan.

Vierailija
139/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin katsomassa juuri sukulaista. En sanonut kun moi hoitajalle. Helppo löytää huone kun oli tarkat tiedot. 

Ihmettelin vaan että teho-osastolle vierailulle mennessä ei kysytty henkkareita eikä nyt muutenkaan mitään hygienia ohjeistusta. Noin vaan voi lampsia sinne. 

No, you know HUS. Ihan sekopääkemgiä. Voi niitä ketkä sinne joutuu! 

Vierailija
140/142 |
17.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattohoidossa oli vierailuajat, jotka olivat hankalat. Täysipäiväisessä työssä olisivat olleet mahdottomat. Huonekaverin vieras oli samaan aikaan. Ainoastaan ihan loppuvaiheessa sai oman huoneen ja vapaat vierailuajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi