Sairaalan vierailuajat. Eikö tämä nyt ole vähän liikaa nipotusta?
Ymmärrän, että vierailuaikoja on hyvä noudattaa. Mutta kävin sunnuntaina (en viime sunnuntaina, kun oli lakko, vaan aiemmin) katsomassa perheenjäsentäni sairaalassa, ja asun paikassa, jossa sunnuntain bussivuorot ovat vähän mitä sattuu. Saavuin siis sairaalaan tuntia ennen vierailuajan alkamista.
Ovet olivat lukossa eikä niitä suostuttu minulle avaamaan. Sanottiin, että tule takaisin tunnin päästä, vaikka selitin, miksi jouduin tulemaan tuntia aiemmin enkä suinkaan huvikseni tai välinpitämättömyyttäni niin tehnyt.
Mutta hoitaja oli tiukkana. Sisään ei pääse kukaan ennen oikeaa kellonaikaa.
Lähistöllä ei ollut mitään auki olevia kahviloitakaan tms., joten odottelin tunnin pakkasessa.
Mitä mieltä olette, olisiko sairaala voinut tuossa tapauksessa joustaa? Jos ei, niin miksi ei?
Kommentit (142)
Aatellaampa jos kaikkien osastojen sukulaiset/äidit/isät/siskot kyläilevät sairaalassa ihan kuinka kaikille parhaiten sopii, niin tuloksena on kaaos. Aina tupa täynnä vierailijoita.
Ei voi ajatella, että Pertin työvuorojen takia hän käy sairaalassa katsomassa vain klo 19.00 jälkeen. Mauno nukkuu kahteen asti ja haluaa silloin tulla kuh herää. Amalian bussi tulee heti aamulla ja silloin hän haluaa tulla, Mervi tekee iltavuoroa, joten hän tulee vasta yöllä.
Ei tää näin toimi
Vierailija kirjoitti:
Aatellaampa jos kaikkien osastojen sukulaiset/äidit/isät/siskot kyläilevät sairaalassa ihan kuinka kaikille parhaiten sopii, niin tuloksena on kaaos. Aina tupa täynnä vierailijoita.
Ei voi ajatella, että Pertin työvuorojen takia hän käy sairaalassa katsomassa vain klo 19.00 jälkeen. Mauno nukkuu kahteen asti ja haluaa silloin tulla kuh herää. Amalian bussi tulee heti aamulla ja silloin hän haluaa tulla, Mervi tekee iltavuoroa, joten hän tulee vasta yöllä.
Ei tää näin toimi
Mutta kai siinä nyt vähän vaikuttaa sekin, mistä syystä se potilas on sairaalassa?
Jos kyseessä on vaikka Pertin ja Amalian syöpää sairastava lapsi, ei varmaan olla ihan niin tarkkoja kellonaikojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.
Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.
Eli ei se etukäteen soittaminenkaan mitään auttanut.
Varmaan soitit joo
Miksi ap tuollaista valehtelis? Outo, ilkeä kommentti. Ja tälläistä yläpeukutetaan...
Ilmeisesti kyse hoivaosastosta? Outoa jos noin tarkat vierailuajat, kun ei edes aktiivisia hoitoja menossa. Jos vaikka vaipanvaihto, useimmat vieraat osaavat poistua siksi aikaa huoneesta. Eikä kukaan mene aamupesujen aikaan, kyllä omaiset nämä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käyny jonain muuna päivänä? Pitäähän sun nyt kunnioittaa kyseisen talon vierailusääntöjä, tai olkoot talo mikä tahansa. Menetkö uimahalliin, kauppaan yms. hakkaamaan ovia tuntia ennen aukeamista, et ovet auki! Mun bussi tuli jo!
Koska läheiseni oli hyvin sairas ja hän halusi minun tulevan.
Hän ei elänyt kauan sen jälkeen, joten hyvä että kävin mahdollisimman usein.
Olisit ottanu vaikka maanantaina palkatonta vapaata, jos silloin helpompi mennä. Tai lauantai, tai perjantai. Hyvä et kävit mahdollisimman usein. Älä nyt takerru tähän yhteen sunnuntaihin vaan hoida surutyö.
Minä kävin perjantaina ja lauantaina, ja läheiseni itse pyysi minun käyvän myös sunnuntaina.
Mitä vittua! Tuossa aiemmin mainitsit, että soitit lauantaina?! Nyt sanot, että kävit lauantaina. No, kun kerran soiton sijaan kävit lauantaina, miksi et varmistanut asiaa paikan päällä? Kyllä noin huonossa voinnissa olleen vierailija olisi päästetty sisään sovitusti. Hoitaja olisi neuvotellut muiden kanssa ja tiedoksi olisi jätetty lappu.
Onko millanen päivä tänään muuten?Voi hyvänen aika. Kävin lauantaina päivällä. Tarkoitus ei ollut käydä sunnuntaina ollenkaan vaan vasta maanantaina. Illalla läheiseni pyysi puhelimessa minun tulevan myös sunnuntaina. Kun soitin hoitajille muutenkin illalla tiedustellakseni läheiseni vointia (mikä tämän ketjun perusteella on myös kiellettyä, aina oppii uusia asioita), mainitsin tulevani myös huomenna. En pyytänyt mitään kirjallista lupaa päästä sinne ennen vierailuaikaa, mainitsin vain ohimennen bussiaikataulujen olevan hankalia, ja minulle jäi mielikuva, ettei olisi mikään ongelma päästä sinne tuntia aiemmin.
Sinä et siltä läheiseltä voinut suoraan kysyä mikä vointi on? Olit lauantaina käymässä läheisen luona, näit hänet, juttelit hänen kanssaan ja vielä illallakin juttelit puhelimessa, niin miksi ihmeessä vielä pitää soittaa hoitajille ja kysellä vointia? Etkö luottanut läheisen sanomisiin ja siihen, mitä itse näit vierailun aikana?
Kyllä minä vähän ihmettelen tätä soittorumbaa, kuten myös vierailulla käymistä, vaikka kuinka on kyse kuolemansairaasta ihmisestä. Sairaalasta kyllä soitetaan, kun jotain merkittävää huononnusta vointiin tulee.
Omat läheiseni eivät koskaan "vaatisi" tulemaan joka päivä, varsinkin kun tietäisivät sen olevan hankalaa autottomuuden takia. Kun kuitenkin olit taas menossa maanantaina, niin kai nyt yksi välipäivä olisi ollut ihan ok. Tuskin läheisen tarve saada jotain juttua sinun tuomanasi oli mitenkään akuuttia ja olisi voinut odottaa maanantaihin.
Tämä on tosi outo keissi kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyse hoivaosastosta? Outoa jos noin tarkat vierailuajat, kun ei edes aktiivisia hoitoja menossa. Jos vaikka vaipanvaihto, useimmat vieraat osaavat poistua siksi aikaa huoneesta. Eikä kukaan mene aamupesujen aikaan, kyllä omaiset nämä tietää.
Ei ollut mikään hoivaosasto tai vanhusten osasto, eikä saattohoito-osasto. Ihan tavallinen sairaalan osasto. Tässä kaupungissa se menee yleensä niin, että akuutti sairauden hoito tapahtuu keskussairaalassa, sitten kun ei enää ole tarvetta siihen keskussairaalan tasoiseen hoitoon, potilas nopeasti työnnetään kaupunginsairaalaan toipumaan. Omaiseni vekslasi keskussairaalan, kaupunginsairaalan ja kodin väliä koko sairautensa ajan, sitä mukaa kun tauti paheni ja hetkeksi taas rauhoittui.
Mutta hänellä oli tosiaan oma pieni huone, ja ihan päivällä olin menossa, en aamulla.
No ei ole mitään syytä estää vierailua viikonloppuisin, kun ei ole lääkärinkiertoja. Useinhan omaiset voivat helpottaa sairaanhoitajan taakkaa, esim. syöttävät potilasta tai auttavat vessassakäymisessä. Tietenkään ei saa meluta tai häiritä muita huoneessaolevia potilaita, mutta ei järkevä ihminen niin teekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käyny jonain muuna päivänä? Pitäähän sun nyt kunnioittaa kyseisen talon vierailusääntöjä, tai olkoot talo mikä tahansa. Menetkö uimahalliin, kauppaan yms. hakkaamaan ovia tuntia ennen aukeamista, et ovet auki! Mun bussi tuli jo!
Olisit ottanu vaikka maanantaina palkatonta vapaata, jos silloin helpompi mennä. Tai lauantai, tai perjantai. Hyvä et kävit mahdollisimman usein. Älä nyt takerru tähän yhteen sunnuntaihin vaan hoida surutyö.
Minä kävin perjantaina ja lauantaina, ja läheiseni itse pyysi minun käyvän myös sunnuntaina.
Mitä vittua! Tuossa aiemmin mainitsit, että soitit lauantaina?! Nyt sanot, että kävit lauantaina. No, kun kerran soiton sijaan kävit lauantaina, miksi et varmistanut asiaa paikan päällä? Kyllä noin huonossa voinnissa olleen vierailija olisi päästetty sisään sovitusti. Hoitaja olisi neuvotellut muiden kanssa ja tiedoksi olisi jätetty lappu.
Onko millanen päivä tänään muuten?Voi hyvänen aika. Kävin lauantaina päivällä. Tarkoitus ei ollut käydä sunnuntaina ollenkaan vaan vasta maanantaina. Illalla läheiseni pyysi puhelimessa minun tulevan myös sunnuntaina. Kun soitin hoitajille muutenkin illalla tiedustellakseni läheiseni vointia (mikä tämän ketjun perusteella on myös kiellettyä, aina oppii uusia asioita), mainitsin tulevani myös huomenna. En pyytänyt mitään kirjallista lupaa päästä sinne ennen vierailuaikaa, mainitsin vain ohimennen bussiaikataulujen olevan hankalia, ja minulle jäi mielikuva, ettei olisi mikään ongelma päästä sinne tuntia aiemmin.
Sinä et siltä läheiseltä voinut suoraan kysyä mikä vointi on? Olit lauantaina käymässä läheisen luona, näit hänet, juttelit hänen kanssaan ja vielä illallakin juttelit puhelimessa, niin miksi ihmeessä vielä pitää soittaa hoitajille ja kysellä vointia? Etkö luottanut läheisen sanomisiin ja siihen, mitä itse näit vierailun aikana?
Kyllä minä vähän ihmettelen tätä soittorumbaa, kuten myös vierailulla käymistä, vaikka kuinka on kyse kuolemansairaasta ihmisestä. Sairaalasta kyllä soitetaan, kun jotain merkittävää huononnusta vointiin tulee.
Omat läheiseni eivät koskaan "vaatisi" tulemaan joka päivä, varsinkin kun tietäisivät sen olevan hankalaa autottomuuden takia. Kun kuitenkin olit taas menossa maanantaina, niin kai nyt yksi välipäivä olisi ollut ihan ok. Tuskin läheisen tarve saada jotain juttua sinun tuomanasi oli mitenkään akuuttia ja olisi voinut odottaa maanantaihin.
No ei minusta ollut mitenkään outoa tai raskasta suostua kuolevan omaiseni pyyntöihin. Ei minua se hankala bussissa matkustaminen harmittanut, harrastin sitä useamman kuukauden. Hämmästyin vain tuona kertana sitä, että piti pakkasessa tunti odottaa.
Omaiseni ei kovin tarkkaan kertonut voinnistaan, usein kertoi ihan vain "ihan ok menee" vaikka olisi mennyt huonomminkin, kuume noussut tai veriarvot huonontuneet tai muuta. Siksi totuin kysymään hoitajilta. Puhelut eivät olleet mitään pitkää jaarittelua, vaan ehkä minuutin tai pari. Vastedes en toki häiritse hoitajia enää mitenkään, jos tällainen tilanne vielä joskus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lihavoituun: ei muuten soiteta. Ei ainakaan minulle. Läheiselleni saattoi nousta korkea kuume tai tulla huomattavaa verenvuotoa, yms, eikä ilmoitettu mitään ennen kuin itse soitin ja kysyin kuulumisia.
Ainoa kerta, kun minulle ilmoitettiin mitään, oli silloin viisi päivää ennen kuolemaa, kun minulle kerrottiin, että läheiselleni tehtiin saattohoitopäätös ja kuolema oli jo lähellä.
Meillekin aluksi sanottiin että saa tulla katsomaan nuorta ja tuoda evästä, mutta sitten ei päästettykään vaan toimittivat ainoastaan eväspussin perille ja sanoivat että on jossain osastolla jossa muitakin potilaita ja sitten kello olikin jo liian myöhä.
Vierailija kirjoitti:
Vasta tätä ketjua lukiessani minulle muuten selvisi, että saattohoitopotilaita saa ilmeisesti käydä katsomassa milloin vain? Tai ainakin tässä ketjussa väitetään niin?
Mikä ero mahtaa olla näissä asioissa palliatiivisella ja saattohoidolla? Läheiseni ei ollut saattohoito-osastolla vaan ihan normaalilla, ja kuten toisessa viestissä sanoin, hänestä tehtiin varsinainen saattohoitopäätös vasta viisi päivää ennen kuolemaa.
Koska hän oli jo tuolloin palliatiivisessa hoidossa, kaikille kai oli jo selvää, että hän ei enää paranisi. Minusta tuntui tuolloin jotenkin nöyryyttävältä, että kuolevan ihmisen omaista kohdeltiin näin. Mutta en minä sitä ole jäänyt mielessäni pyörittelemään, tein tämän aloituksen vain siksi kun juttu yhdessä toisessa ketjussa muistutti minua siitä.
Palliatiivinen hoito on parantumattoman etenevän sairauden hoitoa. Hoito on oirelähtöistä, ei pyritä parantamaan vaan hoidetaan sairauden oireita. Palliatiivinen hoito voi kestää vuosia.
Saattohoito on palliatiivisen hoidon viimeinen vaihe. Saattohoito on kuolevan potilaan hoitoa. Usein puhutaan viimeisistä päivistä tai viikoista.
Korona rajoitti vierailuaikoja mutta tietääkseni monissa sairaaloissa on menty siihen että vierailuaika klo 12-19 joka päivä. Ei ole mitään järkeä laittaa jotain tunnin vierailuaikaa, jolloin saattaa tulla iso joukko kerralla. Kun aikaa on puoli päivää vieraat käyvät tiputellen.
Kyllä ne vierailuajat on ihan syystä.
Esim klo 14-18 on hyvä vierailuaika. Tällaisen vierailuajan ulkopuolella ehditään tehdä suurin osa päivän vaipanvaihdoista, pesuista,hoitotoimista ja lääkehoidosta sekä tietysti arkena lääkärin kierrot. Sairaalassa tehdään paljon erittäin intiimejä toimenpiteitä ja keskustellaan henkilökohtaisista asioista. Tämä on haasteellista jo kun potilashuoneissa on monta paikkaa, saati että siellä on vielä vierailijoita lisäksi.
Ei ole asiallista että potilashuoneissa on omaisia kun toiselle tehdään verhon takana mitään hoitotoimia tai keskustellaan voinnista. Myöskään potilas jonka omat omaiset ovat paikalla eivät välttämättä halua että hoitaja tulee pyytämään vieraita poistumaan kun nyt olisi vaipanvaihdon aika tai hoitajan täytyisi keskustella henkilökohtaisista asioista. ei ole asiallista edes se että käytävillä parveilee vierailijoita pitkin päivää. Käytävillä monesti kävelytetään ja kuntoutetaan potilaita, kuljetetaan toimenpiteisiin, suihkuun jne. Potilashuoneiden ovetkin ovat välillä auki tai ainakin ne aukeavat hoitajien ja potilaiden kulkiessa siitä ja käytävällä on koko ajan vierailijoita seuraamassa?
Saattohoito ja lapsipotilaat ovat eri asia, heidän kohdalla vierailuajoista tulee joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta tätä ketjua lukiessani minulle muuten selvisi, että saattohoitopotilaita saa ilmeisesti käydä katsomassa milloin vain? Tai ainakin tässä ketjussa väitetään niin?
Mikä ero mahtaa olla näissä asioissa palliatiivisella ja saattohoidolla? Läheiseni ei ollut saattohoito-osastolla vaan ihan normaalilla, ja kuten toisessa viestissä sanoin, hänestä tehtiin varsinainen saattohoitopäätös vasta viisi päivää ennen kuolemaa.
Koska hän oli jo tuolloin palliatiivisessa hoidossa, kaikille kai oli jo selvää, että hän ei enää paranisi. Minusta tuntui tuolloin jotenkin nöyryyttävältä, että kuolevan ihmisen omaista kohdeltiin näin. Mutta en minä sitä ole jäänyt mielessäni pyörittelemään, tein tämän aloituksen vain siksi kun juttu yhdessä toisessa ketjussa muistutti minua siitä.
Palliatiivinen hoito on parantumattoman etenevän sairauden hoitoa. Hoito on oirelähtöistä, ei pyritä parantamaan vaan hoidetaan sairauden oireita. Palliatiivinen hoito voi kestää vuosia.
Saattohoito on palliatiivisen hoidon viimeinen vaihe. Saattohoito on kuolevan potilaan hoitoa. Usein puhutaan viimeisistä päivistä tai viikoista.
Ymmärrän. Mietin vain, miksi omaiseni kohdalla oltiin palliatiivisessa hoidossa niin ankaria tuon vierailun suhteen, jos kerran saattohoitopotilasta saa käydä katsomassa milloin vain. Palliatiivisen ja saattohoidon välillä ei tässä tapauksessa ollut kuitenkaan kuin about kuukausi, joten eiköhän se ollut kaikille ammattilaisille selvää, ettei aikaa ollut paljon enää jäljellä.
Johtuisikohan niistä aamun lääkärikierroksista, joissa käydään tsekkaamassa jokainen potilas? Pyritään varmistamaan, että huoneen ulkopuoliset eivät saa kuulla yksityisasioita.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisikohan niistä aamun lääkärikierroksista, joissa käydään tsekkaamassa jokainen potilas? Pyritään varmistamaan, että huoneen ulkopuoliset eivät saa kuulla yksityisasioita.
Niitä ei ole viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.
Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.
Varmaan soitit joo
Miksi ap tuollaista valehtelis? Outo, ilkeä kommentti. Ja tälläistä yläpeukutetaan...
Heti muisti soittaneensa kun joku kommentoi että olisi pitänyt etukäteen soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan soitit joo
Heti muisti soittaneensa kun joku kommentoi että olisi pitänyt etukäteen soittaa.
Eihän aloitukseen kaikkea mahdollista tietoa saa mahdutettua? Ja vaikka ei olisikaan soittanut etukäteen, on se silti outoa jättää ulos kun kuolevaa potilasta tulee omainen katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mitään syytä estää vierailua viikonloppuisin, kun ei ole lääkärinkiertoja. Useinhan omaiset voivat helpottaa sairaanhoitajan taakkaa, esim. syöttävät potilasta tai auttavat vessassakäymisessä. Tietenkään ei saa meluta tai häiritä muita huoneessaolevia potilaita, mutta ei järkevä ihminen niin teekään.
Voisi kuvitella, että sunnuntaiaamuna olisi suihkupäivä, kun silloin ei ole lääkärinkiertoja. Ei silloin ole hoitajilla aikaa rampata ulko-ovella päästämässä vierailijoita sisään. Kuten jo aiemmin on todettu, ei ole kyse siitä, etteikö yksittäisen ihmisen kohdalla voisi joustaa, vaan siitä, että sitten joustoa odottavat kaikki muutkin.
On myös ap:n omaa tyhmyyttä odottaa tunti ulkona pakkasessa, kun olisi voinut mennä johonkin lähistölle lämpimään odottamaan. Mikään kaupunginsairaala ei ole niin korvessa, ettei siinä lähistöllä olisi esim. kauppaa, johon voi mennä tunniksi.
Voi hyvänen aika. Kävin lauantaina päivällä. Tarkoitus ei ollut käydä sunnuntaina ollenkaan vaan vasta maanantaina. Illalla läheiseni pyysi puhelimessa minun tulevan myös sunnuntaina. Kun soitin hoitajille muutenkin illalla tiedustellakseni läheiseni vointia (mikä tämän ketjun perusteella on myös kiellettyä, aina oppii uusia asioita), mainitsin tulevani myös huomenna. En pyytänyt mitään kirjallista lupaa päästä sinne ennen vierailuaikaa, mainitsin vain ohimennen bussiaikataulujen olevan hankalia, ja minulle jäi mielikuva, ettei olisi mikään ongelma päästä sinne tuntia aiemmin.