Sairaalan vierailuajat. Eikö tämä nyt ole vähän liikaa nipotusta?
Ymmärrän, että vierailuaikoja on hyvä noudattaa. Mutta kävin sunnuntaina (en viime sunnuntaina, kun oli lakko, vaan aiemmin) katsomassa perheenjäsentäni sairaalassa, ja asun paikassa, jossa sunnuntain bussivuorot ovat vähän mitä sattuu. Saavuin siis sairaalaan tuntia ennen vierailuajan alkamista.
Ovet olivat lukossa eikä niitä suostuttu minulle avaamaan. Sanottiin, että tule takaisin tunnin päästä, vaikka selitin, miksi jouduin tulemaan tuntia aiemmin enkä suinkaan huvikseni tai välinpitämättömyyttäni niin tehnyt.
Mutta hoitaja oli tiukkana. Sisään ei pääse kukaan ennen oikeaa kellonaikaa.
Lähistöllä ei ollut mitään auki olevia kahviloitakaan tms., joten odottelin tunnin pakkasessa.
Mitä mieltä olette, olisiko sairaala voinut tuossa tapauksessa joustaa? Jos ei, niin miksi ei?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Minulta leikattiin sydän ja olin osastolla missä viereisen vuoteen papan vaimo tuli aina jokapäivä istumaan 5 tunniksi ja utelemaan minulta kaiken maailman asioita, " Miten noin nuori joutuu sydäleikkaukseen? Onkos sinulla vaimoa? " Jatkuvaa kysymysten tulvaa.
Tuollaisten takia sairaalassa pitäisi olla aina vierailu ajat ja pitää niistä kiinni. Toisekseen se kenelle joku tulee pitäisi siirtää jonnekin käytävälle, että edes muut saa olla rauhassa. Äitini oli sairaalassa sappikivileikkauksen jälkeen, kivet oli jo tulehduttaneet sapen, viereisen sängyn potilaan mies oli mennyt ihan äitini iholle kiinni ja tokaissut että miksi terveitä ihmisiä siellä makaa, äitini oli kuumeen takia punainen eli tämän henkilön mielestä terve.
Huvittavaa, että ketjun alussa olin väärässä ja kohtuuton kun pyysin päästä pakkasesta sisälle ennen sairaalan aukeamista, nyt olenkin provo trolli koska kyllähän nyt sairaalaan aina edes aulaan pääsee odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa? Ei se lukittuna oleva osaston ovi ole pihaovi.
Ulko-ovet olivat lukossa. Kyseinen sairaala (= rakennus jossa on joitain osastoja) aukeaa sunnuntaina samaan aikaan kun vierailuaika alkaa. Siellä ei ole sunnuntaisin mitään muuta toimintaa.
Pikagooglasin kaupunginsairaalat ja lopputulos oli outo: kaikissa oli toimintaa viikonloppuisin eli päivystystä, avovastaanottoa ja yllättäen monessa on avoinna myös kahvio. Eipä löytynyt kaupunginsairaalaa, jonne pääsee vain vierailuaikana.
No tässä on esimerkki sairaalasta, joka on ainakin pyhinä ihan "kuollut" ja ovet aukeavat vasta kahdeltatoista:
https://www.pori.fi/sosiaali-ja-terveys/terveys-ja-sairaalapalvelut/sai…
Ole hyvä.
Ja tämä ap ei osannut katsoa ko. sairaalan (johon oli menossa) vierailuaikoja. Tai katsoi, mutta ei uskonut, vaan väitti soitelleensa sinne. Miten hän kuvitteli sitten pääsevänsä oven läpi sisään, vaikka joku hoitaja olisi puolittain lupaillutkin jotain edellispäivänä? Eikö olisi pitänyt sopia, miten ovesta pääsee sisälle?
Ensin ap puhui vain sairaalasta.
Stten jostain vuodeosastosta.
Nytkö se onkin muuttunut sitten kaupunginsairaalaksi.
Kohta siitä varmaan tulee vanhainkoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa? Ei se lukittuna oleva osaston ovi ole pihaovi.
Ulko-ovet olivat lukossa. Kyseinen sairaala (= rakennus jossa on joitain osastoja) aukeaa sunnuntaina samaan aikaan kun vierailuaika alkaa. Siellä ei ole sunnuntaisin mitään muuta toimintaa.
Pikagooglasin kaupunginsairaalat ja lopputulos oli outo: kaikissa oli toimintaa viikonloppuisin eli päivystystä, avovastaanottoa ja yllättäen monessa on avoinna myös kahvio. Eipä löytynyt kaupunginsairaalaa, jonne pääsee vain vierailuaikana.
No tässä on esimerkki sairaalasta, joka on ainakin pyhinä ihan "kuollut" ja ovet aukeavat vasta kahdeltatoista:
Ole hyvä.
Ja tämä ap ei osannut katsoa ko. sairaalan (johon oli menossa) vierailuaikoja. Tai katsoi, mutta ei uskonut, vaan väitti soitelleensa sinne. Miten hän kuvitteli sitten pääsevänsä oven läpi sisään, vaikka joku hoitaja olisi puolittain lupaillutkin jotain edellispäivänä? Eikö olisi pitänyt sopia, miten ovesta pääsee sisälle?
Ensin ap puhui vain sairaalasta.
Stten jostain vuodeosastosta.
Nytkö se onkin muuttunut sitten kaupunginsairaalaksi.
Kohta siitä varmaan tulee vanhainkoti.
Siis mitä ihmettä nyt taas? Kaupunginsairaala on sairaala. Sairaalassa on osastoja. Mikä tuossa on epäselvää?
Ja kyllä, oma mokahan se oli, kun oletin, että puhelimessa sanottu epämääräinen "juu, eiköhän se käy" tarkoitti sitä, ettei olisi ylitsepääsemättömän vaikeaa saada ovea auki omaiselle joka tulee tuntia aiemmin viikonlopun bussivuorojen takia. Mutta ketjun pointti on vain se, onko tämä mielestänne turhaa nipottamista, että sisään ei päästetä minuuttiakaan aiemmin (vaan itse asiassa melkein 5 minuuttia myöhemmin) ja sillä hyvä, olkoon olosuhteet mitkä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ei oo vierailuaika, niin siinä saatetaan pestä naapurivuoteessa toisen persettä tai on muita hoitotoimenpiteitä. Ei silloin omaisia päästetä sisään.
Ennen päästettiin varsinkin samaa sukupuolta olevia. Oli todella mielenkiintoista olla potilaana, kun ajeltiin karvoja alapäästä leikkausta varten ja yksi naapurin vierailijaakka, oikein kaivoi glasit silmilleen ja ilmoitti tulevansa lähempää katsomaan.
Luojalle kiitos, että näitä vierailuja on ruvettu nykyisin rajoittamaan. Ainakain erästä porukkaa saattoi olla 6 ihmistä samassa pienessä huonessa piristämässä potilasta. Kutsu siinä sitten vikka alusastiaa. Nuoret hoitajat eivät ilenneet edes komentaa niitä "vierailijoita" ulos välillä-
Tietysti tautien ja virusten takiakin on järkevää vähän rajoitella vierailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun ei oo vierailuaika, niin siinä saatetaan pestä naapurivuoteessa toisen persettä tai on muita hoitotoimenpiteitä. Ei silloin omaisia päästetä sisään.
Ennen päästettiin varsinkin samaa sukupuolta olevia. Oli todella mielenkiintoista olla potilaana, kun ajeltiin karvoja alapäästä leikkausta varten ja yksi naapurin vierailijaakka, oikein kaivoi glasit silmilleen ja ilmoitti tulevansa lähempää katsomaan.
Luojalle kiitos, että näitä vierailuja on ruvettu nykyisin rajoittamaan. Ainakain erästä porukkaa saattoi olla 6 ihmistä samassa pienessä huonessa piristämässä potilasta. Kutsu siinä sitten vikka alusastiaa. Nuoret hoitajat eivät ilenneet edes komentaa niitä "vierailijoita" ulos välillä-
Tietysti tautien ja virusten takiakin on järkevää vähän rajoitella vierailuja.
Ei kai tuollaisia asioita nykyään tehdä edes muiden potilaiden nähden? Onhan siellä edes ne verhot, mitkä vedetään näkösuojaksi.
Muistelisin nähneeni samanlaisia verhoja kyllä ihan 50-luvullakin otetuissa sairaalakuvissa, joten en tiedä, milloin tämä aika oikein on ollut, kun potilaiden alapäät on ajeltu vieraiden nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sairaala on kokonaan suljettuna sunnuntaina ennen vierailuaikoja? Sairaalassa on päivystys ja yleensä niissä on kahviot jne. eli sisään pääsee kyllä, vaikka osastolle ei pääsisi.
Eli mikä sairaala oli kyseessä?
Porvoon sairaalasta on selvästi kyse.
Vanha vitsi. Heko-heko
Olin lähes kaksi viikkoa Meilahden sairaalasssyöpäleikkauksen vuoksi. Olin neljän hengen huoneessa. Minusta oli mukava kun silloin oli vierailukielto. Sai rauhassa toipua ja levätä. Läheiseni jaksoivat kyllä odottaa kotiin tuloani. Elämän loppupuolella tai kriittisessä tilassa olevan kohdalla olisi tietysti eri asia. Mutta silloinhan potilas onkin yleensä pienemmässä huoneessa ja vieraat puhuvat hiljempaa. Tiedän kokemuksesta. Tässä ap'n tapauksessa olisin kyllä varmasti laskenut ap'n sisälle lämpimään, ainakin käytävään saakka. Olen itse sair.hoitaja, nyt kylläkin jo eläkkeellä.
Ei ole turhaa nipottamista, vaan oikein on tehty, ettei ap:ta ole päästetty sisälle. Ei kannata tehdä poikkeusta yhden ihmisen kohdalle, ellei ole valmis joustamaan kaikkien kanssa.
Toisekseen ap tietysti väittää, että hän olisi vaan hiljaa hipsinyt sukulaisensa huoneeseen eikä häirinnyt ketään, mutta eihän ne työntekijät voi siihen luottaa. Mä olin vaan ärrällä töissä, mutta ihan tarpeeksi sain kohdata asiakkaita, jotka oven sulkeutuessa ja kiskan mennessä kiinni halusi ihan vaan nopeasti ostaa karkkipussin, mutta sitten pyöri kiskassa viisi minuuttia pohtien minkä pussin valitsisi ja pitäisikö ostaa sipsejä myös. Ehkä se oli asiakkaille ihan nopeasti, mutta mulle se tarkoitti, että napataan joku karkkipussi hyllystä ja mennään maksamaan, kun mulla oli vartti kiskan sulkemisen jälkeen aikaa tehdä kaikki kassan laskut ja lähteä menemään. Ei siinä mitään humppa-aikaa mulle jäännyt.
Kolmanneksi on vastuukysymys. Kuka on vastuussa, kun tiloissa pyörii sinne kuulumatonta porukkaa? Ei se ap:n sisäänpäästänyt hoitaja halunnut olla vastuussa, jos jotain olisi tapahtunut ja sitten ihmetellään, että miten tää tyyppi on päässyt sisään, kun ei ole potilas eikä työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole turhaa nipottamista, vaan oikein on tehty, ettei ap:ta ole päästetty sisälle. Ei kannata tehdä poikkeusta yhden ihmisen kohdalle, ellei ole valmis joustamaan kaikkien kanssa.
Toisekseen ap tietysti väittää, että hän olisi vaan hiljaa hipsinyt sukulaisensa huoneeseen eikä häirinnyt ketään, mutta eihän ne työntekijät voi siihen luottaa. Mä olin vaan ärrällä töissä, mutta ihan tarpeeksi sain kohdata asiakkaita, jotka oven sulkeutuessa ja kiskan mennessä kiinni halusi ihan vaan nopeasti ostaa karkkipussin, mutta sitten pyöri kiskassa viisi minuuttia pohtien minkä pussin valitsisi ja pitäisikö ostaa sipsejä myös. Ehkä se oli asiakkaille ihan nopeasti, mutta mulle se tarkoitti, että napataan joku karkkipussi hyllystä ja mennään maksamaan, kun mulla oli vartti kiskan sulkemisen jälkeen aikaa tehdä kaikki kassan laskut ja lähteä menemään. Ei siinä mitään humppa-aikaa mulle jäännyt.
Kolmanneksi on vastuukysymys. Kuka on vastuussa, kun tiloissa pyörii sinne kuulumatonta porukkaa? Ei se ap:n sisäänpäästänyt hoitaja halunnut olla vastuussa, jos jotain olisi tapahtunut ja sitten ihmetellään, että miten tää tyyppi on päässyt sisään, kun ei ole potilas eikä työntekijä.
Siis ap olisi ollut 'sinne kuulumaton' mutta sitten tunnin kuluttua jo jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ap olisi ollut 'sinne kuulumaton' mutta sitten tunnin kuluttua jo jotain muuta.
Oliko tuossa jotain ongelmaa? Ihan samalla tavalla olet "kauppaan kuulumaton" ennen kuin se kauppa on auki, mutta kun kauppa on asiakkaille avattu, niin sinne saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käyny jonain muuna päivänä? Pitäähän sun nyt kunnioittaa kyseisen talon vierailusääntöjä, tai olkoot talo mikä tahansa. Menetkö uimahalliin, kauppaan yms. hakkaamaan ovia tuntia ennen aukeamista, et ovet auki! Mun bussi tuli jo!
Koska läheiseni oli hyvin sairas ja hän halusi minun tulevan.
Hän ei elänyt kauan sen jälkeen, joten hyvä että kävin mahdollisimman usein.
Olisit ottanu vaikka maanantaina palkatonta vapaata, jos silloin helpompi mennä. Tai lauantai, tai perjantai. Hyvä et kävit mahdollisimman usein. Älä nyt takerru tähän yhteen sunnuntaihin vaan hoida surutyö.
Minä kävin perjantaina ja lauantaina, ja läheiseni itse pyysi minun käyvän myös sunnuntaina.
Jos kerta kävit jo lauantaina ja menit seuraavana päivänä sunnuntaina vierailulle, niin miksi et silloin lauantaina sopinut sunnuntain vierailuajasta suullisesti, vaan vielä soitit erikseen osastolle myöhemmin? Tykkäätkö puhelimesta niin paljon, että pitää soitella jatkuvasti, vai mikä meininki?
Varmasti tiesit tai olisit osannut ottaa lauantaina selville bussiajat, ja ihan henkilökohtaisesti jutella hoitajien kanssa seuraavasta päivästä. Mielestäni et ole kovin hyvä ennakoimaan tai suunnittelemaan miten toimit eri tilanteissa.
- eri vastaaja
( aaa, hetken mietittyäni, nyt selkisi. Potilas soitti sinulle illalla käyntisi jälkeen ja pyysi tulemaan seuraavana päivänä, ja heti soitit osastolle että pääset tulemaan tuntia aikaisemmin. Ei tietenkään lauantain käynnillä ollut vielä selvillä potilaan toive, eipä tietenkään ...)
Outoa että sairaalassa on ovet lukossa. Mutta kai se on uskottava kun joku sellaisen linkitti.
Odotitko ap siis että tuntia ennen vierailuaikaa tulee joku hoitaja sinne ovelle päästämään sinut sisään?
Mun yksi noloimmista oivalluksista liittyy sairaalan vierailuaikoihin ja omaan tyhmyyteeni.
Mulla oli puoliso sairaalassa vuosia sitten ja huolissani ravasin päivittäin hänen luonaan, olin tunteja kerrallaan ja hoitajat kävivät tutuiksi. Vasta kun miestäni alettiin kotiuttamaan, kysyi joku ulkona tupakalla ollut vierailija minulta että miten ihmeessä menen jo nyt sairaalaan sisään vaikka vierailuaika alkaa puolen tunnin päästä. En ollut tajunnut että osastolla olisi ollut vierailuajat eikä kukaan hoitaja niistä edes motkottanut. Olin kyllä nolona, kun en ollut edes ajatellut että olisi joku tietty Kellonaika milloin voisin puolisoani tulla katsomaan vaan olin tullut ja mennyt mieleni mukaan, joskus jo 9 aikaan aamusta tulin syömään aamiaisen puolisoni kanssa (toin siis oman aamiaisen mukanani) ja joskus taas iltapalan.
Puolisolla ei ollut huonetoveria koko aikana, varmaan se oli osasyy miksi kukaan ei valittanut asiasta, mutta silti tunnen itseni edelleen tyhmäksi kun en edes ajatellut vierailuaikoja.
Siellä joku hoitaja kiukuttelee kun joutunut töihin
Pysykää vaan vierailijat poissa sairaaloista. Saadaan olla huoneen muut potilaat rauhassa verhojen rakosista kurkkijoilta. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Googlasit sairaalat?
Tämä on se hetki, kun sinun pitää lopettaa palstailu ja tehdä jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset käyny jonain muuna päivänä? Pitäähän sun nyt kunnioittaa kyseisen talon vierailusääntöjä, tai olkoot talo mikä tahansa. Menetkö uimahalliin, kauppaan yms. hakkaamaan ovia tuntia ennen aukeamista, et ovet auki! Mun bussi tuli jo!
Koska läheiseni oli hyvin sairas ja hän halusi minun tulevan.
Hän ei elänyt kauan sen jälkeen, joten hyvä että kävin mahdollisimman usein.
Olisit ottanu vaikka maanantaina palkatonta vapaata, jos silloin helpompi mennä. Tai lauantai, tai perjantai. Hyvä et kävit mahdollisimman usein. Älä nyt takerru tähän yhteen sunnuntaihin vaan hoida surutyö.
Minä kävin perjantaina ja lauantaina, ja läheiseni itse pyysi minun käyvän myös sunnuntaina.
Jos kerta kävit jo lauantaina ja menit seuraavana päivänä sunnuntaina vierailulle, niin miksi et silloin lauantaina sopinut sunnuntain vierailuajasta suullisesti, vaan vielä soitit erikseen osastolle myöhemmin? Tykkäätkö puhelimesta niin paljon, että pitää soitella jatkuvasti, vai mikä meininki?
Varmasti tiesit tai olisit osannut ottaa lauantaina selville bussiajat, ja ihan henkilökohtaisesti jutella hoitajien kanssa seuraavasta päivästä. Mielestäni et ole kovin hyvä ennakoimaan tai suunnittelemaan miten toimit eri tilanteissa.
- eri vastaaja
( aaa, hetken mietittyäni, nyt selkisi. Potilas soitti sinulle illalla käyntisi jälkeen ja pyysi tulemaan seuraavana päivänä, ja heti soitit osastolle että pääset tulemaan tuntia aikaisemmin. Ei tietenkään lauantain käynnillä ollut vielä selvillä potilaan toive, eipä tietenkään ...)
No ei tullut, ei. Minun ei pitänyt tulla sunnuntaina ollenkaan, enkä ollut aiemmin sunnuntaisin käynyt, koska bussivuorot ovat käsittämättömän kehnot täällä. Mutta läheiseni sitten halusi minun tulevan (ja tuovan hänelle samalla jotain mitä hän mielestään tarvitsi) niin muutin mieleni.
Mieluiten en sunnuntaisin käy missään, koska minulla ei ole omaa autoa.
Vasta tätä ketjua lukiessani minulle muuten selvisi, että saattohoitopotilaita saa ilmeisesti käydä katsomassa milloin vain? Tai ainakin tässä ketjussa väitetään niin?
Mikä ero mahtaa olla näissä asioissa palliatiivisella ja saattohoidolla? Läheiseni ei ollut saattohoito-osastolla vaan ihan normaalilla, ja kuten toisessa viestissä sanoin, hänestä tehtiin varsinainen saattohoitopäätös vasta viisi päivää ennen kuolemaa.
Koska hän oli jo tuolloin palliatiivisessa hoidossa, kaikille kai oli jo selvää, että hän ei enää paranisi. Minusta tuntui tuolloin jotenkin nöyryyttävältä, että kuolevan ihmisen omaista kohdeltiin näin. Mutta en minä sitä ole jäänyt mielessäni pyörittelemään, tein tämän aloituksen vain siksi kun juttu yhdessä toisessa ketjussa muistutti minua siitä.
Ole hyvä.