Sairaalan vierailuajat. Eikö tämä nyt ole vähän liikaa nipotusta?
Ymmärrän, että vierailuaikoja on hyvä noudattaa. Mutta kävin sunnuntaina (en viime sunnuntaina, kun oli lakko, vaan aiemmin) katsomassa perheenjäsentäni sairaalassa, ja asun paikassa, jossa sunnuntain bussivuorot ovat vähän mitä sattuu. Saavuin siis sairaalaan tuntia ennen vierailuajan alkamista.
Ovet olivat lukossa eikä niitä suostuttu minulle avaamaan. Sanottiin, että tule takaisin tunnin päästä, vaikka selitin, miksi jouduin tulemaan tuntia aiemmin enkä suinkaan huvikseni tai välinpitämättömyyttäni niin tehnyt.
Mutta hoitaja oli tiukkana. Sisään ei pääse kukaan ennen oikeaa kellonaikaa.
Lähistöllä ei ollut mitään auki olevia kahviloitakaan tms., joten odottelin tunnin pakkasessa.
Mitä mieltä olette, olisiko sairaala voinut tuossa tapauksessa joustaa? Jos ei, niin miksi ei?
Kommentit (142)
Osastolla potilaita 25. Jokaisen omainen tai muutama soittaa kaksi kertaa päivässä ja kysyy vointia. Jaarittelua on pakko kuunnella. Arvatkaa paljonko menee työaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tapana pitää säännöistä kiinni. Lisäksi sairaalassa on paljon toimintaja ja rutiineja tiettyihin aikoihin, joissa vieräilijä on haitaksi. Paha tarkemmin sanoa, kun ei tiedä minkä tyyppiselle osastolle olit menossa.
Sitten on aina joitakin, joiden takia pitäisi joustaa. Kyllähän sä ymmärsit milloin se bussi siellä sairaalalla on ja olisit voinut etukäteen asiaa tiedustellä.
Onko läheisesi yksityishuoneessa? Jos ei, tulee muidenkin potilaiden rauhaa kunnioittaa. Ehkä tänä on seurausta siitä, että eräs porukka tulee sairaalaan aina kokonsuvun kanssa välittämättä vierailuajoista eikä sitä taideta heiltä vaatiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ollaan muina aikoina tekemässä hoitotoimenpiteitä. Ei niitä kiertoja voida järjestellä uudelleen sen mukaan, kenen omainen sattuu tulemaan milloinkin paikalle. Lisäksi ihmisiä pitää kohdella yhdenveroisesti. Jos joku pääsee vierailulle satunnaiseen aikaan, mikä on perustelu, että joku toinen ei pääsisi?
Omaan napaansa tuijottavat ihmiset eivät yleensä tajua, että maailmassa on muitakin ihmisiä.
Niin, niin. Olisi mielestäni vähän eri asia, jos menee katsomaan jotain nilkka murtuneena sairaalassa tylsistyvää ihmistä ja vieläpä kesken kierron. Tässä tapauksessa oli kuitenkin kyseessä ihminen, jolla ei ollut paljon elinaikaakaan jäljellä, joka oli yksin omassa huoneessaan ja jolla ei ollut mitään hoitotoimenpiteitä kesken. Kyllä tuo ihan periaatepäätös oli, etten päässyt sisälle.
Sinua olisi siis kielletty päästämästä potilashuoneeseen? Muutenhan saattohoidossa olevaa voi käydä tapaamassa koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.
Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.
Eli ei se etukäteen soittaminenkaan mitään auttanut.
Varmaan soitit joo
Minä soitin osastolle joka päivä, kaksi kertaa päivässä. Tuntui sekin olevan hoitajien mielestä vähän liikaa.
No on liikaa!!
Kaksi kertaa päivässä soittaminen kysyäkseen potilaan voinnista yms. on liikaa? Oletko itse hoitaja vai millä perusteella näin sanot?
No mietippä montako potilasta on per hoitaja. Jokaisella potilaalla vaikka 1- 5 omaista ja kaikki soittaa pari kertaa päivässä. Kyllä se homma toimii niin, et hoitaja soittaa lähiomaiselle, jos voinnissa tulee muutoksia.
En ole hoitaja, mutta järjellä ajateltuna.. Pitää niille vähillekkin hoitajille antaa aikaa siihen potilaan hoitoon, eikä soitella useamman kerran päivässä, miten nyt voi. Soitto tulee sairaalasta, jos vointi potilaalla huononee.
Sitten te omaiset ihmettelette, kun hoitajat vaan istuu kansliassa. No ei ihme.
Sairaalassa on hyvin yleisesti sairaita ihmisiä heitä kutsutaan potilaiksi ja tärkeintä on heidän hoito ja se ettei siellä kulje ylimääräisiä ihmisiä miten sattuu. En itsekään haluaisi olla sairaalassa niin että siellä porukkaa lappaa miten itse haluavat. Ja lisään vielä sunnuntaina bussilakkoa ole ollut vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sairaala on kokonaan suljettuna sunnuntaina ennen vierailuaikoja? Sairaalassa on päivystys ja yleensä niissä on kahviot jne. eli sisään pääsee kyllä, vaikka osastolle ei pääsisi.
Eli mikä sairaala oli kyseessä?
Tässä kaupungissa ainakin on monta eri vuodeosastoa. Se päivystys on ihan eri puolella kaupunkia.
Ei ole sairaalaa, jossa ei olisi jotain odotustilaa. Et siis seissyt pakkasessa, tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ollaan muina aikoina tekemässä hoitotoimenpiteitä. Ei niitä kiertoja voida järjestellä uudelleen sen mukaan, kenen omainen sattuu tulemaan milloinkin paikalle. Lisäksi ihmisiä pitää kohdella yhdenveroisesti. Jos joku pääsee vierailulle satunnaiseen aikaan, mikä on perustelu, että joku toinen ei pääsisi?
Omaan napaansa tuijottavat ihmiset eivät yleensä tajua, että maailmassa on muitakin ihmisiä.
Niin, niin. Olisi mielestäni vähän eri asia, jos menee katsomaan jotain nilkka murtuneena sairaalassa tylsistyvää ihmistä ja vieläpä kesken kierron. Tässä tapauksessa oli kuitenkin kyseessä ihminen, jolla ei ollut paljon elinaikaakaan jäljellä, joka oli yksin omassa huoneessaan ja jolla ei ollut mitään hoitotoimenpiteitä kesken. Kyllä tuo ihan periaatepäätös oli, etten päässyt sisälle.
Sinua olisi siis kielletty päästämästä potilashuoneeseen? Muutenhan saattohoidossa olevaa voi käydä tapaamassa koska tahansa.
Hän ei ollut tuolloin saattohoidossa vaan palliatiivisessa hoidossa, mitä eroa noilla sitten onkaan, en tiedä. Saattohoitopäätös tehtiin vasta viisi päivää ennen kuolemaa.
Mitkä vierailuajat? Missä tällaisia on?
Taysin sivulta esimerkki:
Taysissa voi useimmilla osastoilla vierailla vapaasti päiväaikaan. Toivomme kuitenkin, että läheiset tulevat tapaamaan potilasta mieluummin iltapäivällä tai illalla, koska hoidot ja tutkimukset ajoittuvat aamu- ja keskipäivään. Yöaika on rauhoitettu lepoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joustot tapahtuu etukäteissoitoilla. Kenenkään kohdalla ei jousteta muuten. Saattohoito potilailla ei erillisiä vierailuaikoja ole. Vierailija joilla on syynsä.
Itse asiassa minä soitin edellispäivänä ja kerroin ohimennen, että bussini tulee tuntia aiemmin, toivottavasti tämä on ok. Se edellispäivän hoitaja ei nähnyt tuossa mitään ongelmaa tai sitten ei vaan tiennyt. Mutta sunnuntain hoitaja oli eri mieltä.
Tuo nyt ei kuulosta siltä, että mitään olisi varsinaisesti sovittu sen osaston kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että sopiiko sinne tulla tuntia ennen vierailuajan alkua, koska se sopisi sinun bussiaikatauluihisi parhaiten. Jos sinulle olisi jotain luvattu (aha! ei ole lupaus), sinun olisi pitänyt varmistaa, että asia kirjataan siellä osastolla ylös, jotta seuraavana päivänä vuorossa olevat hoitajat tietävät, että olet tulossa etuajassa.
Siihen on syynsä, miksi vierailuaika on rajattu tietyille tunneille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sairaalaa, jossa ei olisi jotain odotustilaa. Et siis seissyt pakkasessa, tollo.
Niitä ulko-ovia kun ei avattu, niin mihin odotustilaan minä olisin päässyt?
En toki seissyt tuntia parkkipaikalla vaan kävelin ympäriinsä, jottei tullut niin vilu.
Minulta leikattiin sydän ja olin osastolla missä viereisen vuoteen papan vaimo tuli aina jokapäivä istumaan 5 tunniksi ja utelemaan minulta kaiken maailman asioita, " Miten noin nuori joutuu sydäleikkaukseen? Onkos sinulla vaimoa? " Jatkuvaa kysymysten tulvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt ei kuulosta siltä, että mitään olisi varsinaisesti sovittu sen osaston kanssa. Sinun olisi pitänyt kysyä, että sopiiko sinne tulla tuntia ennen vierailuajan alkua, koska se sopisi sinun bussiaikatauluihisi parhaiten. Jos sinulle olisi jotain luvattu (aha! ei ole lupaus), sinun olisi pitänyt varmistaa, että asia kirjataan siellä osastolla ylös, jotta seuraavana päivänä vuorossa olevat hoitajat tietävät, että olet tulossa etuajassa.
Siihen on syynsä, miksi vierailuaika on rajattu tietyille tunneille.
Hoitaja ei sanonut "aha" vaan "juu, ei se varmaan ole ongelma" tjsp. No nyt tiedän, että tästä lähin pitää vaatia kirjallinen lupa sisäänpääsyyn. Valitettavasti en tuolloin sellaista tiennyt.
Itse olen ollut sairaalalaboratoriossa töissä ja yksi työtehtävistämme oli käydä ottamassa sairaalaosastoilla aamukierrolla verikokeita ennen laboratoriotöiden aloittamista. Aamukierto kesti noin kello 7 - 9 ja siihen aikaan oli kyllä aikamoinen vauhti osastoilla. Me kierrämme ottamassa verikokeita, hoitajat antavat aamulääkkeittä, punnitsevat potilaat, mittaavat verenpainetta yms., potilaille jaetaan aamupala ja tarvittaessa avustetaan syömisessä, kliinisen fysiologian hoitajat käyvät ottamassa ekg-filmejä ja lopuksi lääkärit käyvät kierrolla. Kaikilla on kiire, koska asiat tulisi saada tehtyä aamun aikana. Potilaillekin aamu on aika hektinen, kun koko ajan joku ramppaa huoneessa. Siihen ei kyllä mitenkään sovi vierailijat eikä potilaatkaan varmasti halua vierailijoiden näkevän kaikkia aamutoimenpiteitään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki seissyt tuntia parkkipaikalla vaan kävelin ympäriinsä, jottei tullut niin vilu.
No onpa omituinen sairaala missä ei ovet ole auki. Miten siellä päivystys tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sairaala on kokonaan suljettuna sunnuntaina ennen vierailuaikoja? Sairaalassa on päivystys ja yleensä niissä on kahviot jne. eli sisään pääsee kyllä, vaikka osastolle ei pääsisi.
Tässä kaupungissa ainakin on monta eri vuodeosastoa. Se päivystys on ihan eri puolella kaupunkia.
Siis tää ei edes ole sairaala, vaan joku terveyskeskuksen vuodeosasto tai hoivakoti? Käyttäisit edes oikeita termejä, vuodeosasto ei ole sairaala!
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa on hyvin yleisesti sairaita ihmisiä heitä kutsutaan potilaiksi ja tärkeintä on heidän hoito ja se ettei siellä kulje ylimääräisiä ihmisiä miten sattuu. En itsekään haluaisi olla sairaalassa niin että siellä porukkaa lappaa miten itse haluavat. Ja lisään vielä sunnuntaina bussilakkoa ole ollut vuosiin.
Siis minä kuvittelin viime viikon bussilakon? Omituista.
Bussilakko nyt ei liity tähän ketjuun mitenkään, mainitsin sen vain siksi, ettei joku tule nillittämään "tämä on provo! bussit eivät viime viikonloppuna edes kulkeneet!"
Ja seuraavana päivänä potilas on jo kuollut. Kiva että siellä joku läski tantta nOudAtTi SäÄ tÖjÄ. 🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt vaan mee läpi. Mikä sairaala?