Kestättekö sitä, jos joku häärää kodissanne ajatellen olevansa avuksi?
Täyttää tiskikonetta, viikkaa pyykkejä tai pyyhkii pöytiä.
Minä en, kun ihmiset tekevät asiat hutiloiden tai muuten väärällä tavalla. Eniten ärsyttää se, että kannetaan astiat pöydästä tiskialtaaseen, jossa ne ovat vaan koko ajan tiellä.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Olisitte kiitollisia kun jotkut haluavat auttaa teitä, vaikka se ei ihan täydellisesti mene. Itse olisin monesti tarvinnut apua perheen kanssa. Olisin ollut kiitollinen vaikka siitä tungettelevasta anopista, joka laittaa tiskit väärin koneeseen. Itse en ole ikinä saanut edes tuollaista avuntarjousta.
Olisitko oikeasti ollut kiitollinen siitä että anoppisi olisi käynyt tekemässä elämästäsi vielä vähän hankalampaa? 'Tuskin.
Astiat laitettu tiskikoneeseen niin että lavat ei pyöri, joten kun luulit saavasi vastapestyt tiskit, niin koneen aukaistessa huomaatkin että lapa ei ole päässyt pyörimään, joten kaikki tiskit onkin tiskattava uudelleen. Joudut vielä purkamaan puolet tiskistä pois ennen uusinta pesua ja järjestelemään uudestaan.
Anoppi olisi "järjestellyt" kaappeja, ja siirtänyt kahvipussin ja suodatinpaperit eri kaappiin kun "hänen mielestään se on paljon järkevämpää niin "
Myös lakanat olisi siirretty aivan typerään paikkaan, kun hänen mielestään ovat kätevästi siinä. Puhumattakaan jokaisesta kiposta ja kupista ja vaatekappaleesta jotka on tungettu "avun nimissä" täysin epäloogisiin paikkoihin kun "ei tiedetty" mihin mikäkin kuuluu, ja sitten muutenkin jo kuormittuneena ja väsyneenä etsit yöpaitaasi ja juustohöylääsi sieltä sun täältä.
Eppäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmia kyseisen asian kanssa kun omassa kodissani ei kaiken tarvi olla juuri niin kuin itse on tottunut ja itse vaatii niiden olevan. Ymmärrän kyllä että toisilla on parempi epämukavuuksien sieto kyky ja sopeutumis kyky
Minusta koti on sellainen paikka, jossa kenenkään ei tarvitse sietää epämukavuutta.
Ap
Me ajattelemme asioista eritavalla, jos joku minua auttaa minun kodissa niin olen kyllä kiitollinen siittä avusta enkä todellakaan kehtaisi alkaa valittamaan ja nalkuttamaan siitä saadusta avusta vaikka se ei ole täsmälleen niin kuin olen tottunut en tiedä johtuuko tuosta mutta itse saan aina apua kun pyydän asiaan kuin asiaan
En minäkään valita tai nalkuta. Joudun vaan joka tapauksessa tekemään koko homman uudelleen, joten "auttaminen" on mennyt täysin hukkaan. Pahimmassa tapauksessa joudun dyykkaamaan roskia ja lajittelemaan ne oikeisiin pönttöihin. Äitini on juuri tällainen "ei se oo niin justiinsa" -ihminen, ja hänen mielestään olisi ollut ihan ok jättää tarpeettomat huonekalutkin vanhaan vuokra-asuntoon muuton yhteydessä..
Ap
Olen tuo kommentoija 18. Tämä on kuin oma anoppi ei mitä tässä kuvaat... Joskus hän oli yrittänyt "lajitella". Pahviroskat löytyi muovinkeräyksestä ja vauvan vaippa biojätteestä.
Tai oli ovela. Kun tekee tarpeeksi huonosti, jatkossa miniä on vaan tyytyväinen kun anoppi ei tee mitään.
Eläkkeelle päästyäni hankin pikkumökin jossa tilaa puutarhalle. Valitsin kasvit tarkkaan. Eikös sukulaiset päättäneet yllättää ja kävivät sissipuutarhamoissa vadelmapensaita. Nyt niistä ei pääse pirullakaan eroon. Pitäis hommata napalmia.
Sama äiteen kanssa. Olin löytänyt kirppikseltä arvokkaan taulun opiskelijankämppääni. Taulu oli viety pois ja tilalla jokin enkelitaulu.
Kerran pelireissulta tullessa yksiössä röhnötti serkku kaljapäissään. Äitinsä oli saanut avaimet äidiltäni.
Kestän, mutta osaan itse kysyä ja tehdä paremmin toisen kotona, kuin moni minun kotona. Tavoitteena on, että loppus näyttää samalta kuin asukas itse olisi työn tehnyt.
Aloittakaa käsienpesulla. Jos olisi esiliina, niin pukisin sen myös päälleni. Kotona minulla on vieläkin essu.
Kysykää, miten jotain tahdotaan. Jos jokin ei toimi, niin vain keskustelun kautta voi yrittää muuttaa jotain varsinkin, jos avustaa usein toisen kotona.
Tärkeää on muistaa mistä mitäkin otti ja laittaa täsmälleen samalla tavalla takaisin. Esim. astioilla on usein tietty järjestys ja pyykit voidaan ripustaa narulle hyvin tarkalla tavalla, viikkaus tietyllä tapaa, ruoka tehdä tietyllä tapaa, sovituilla mausteilla jne.
entinen kodinhoitaja
Aikoinaan exän vanhemmat tulivat kyläilemään useammaksi päiväksi. Anoppi hääräsi keittiössä ja koko asunnossa kuin kotonaan heti ovesta tultuaan. Laittoi ruokaa ja siivosi. Vaikka asunto oli kyllä siistissä kunnossa muutenkin. Kyllähän se ärsytti muutaman päivän kuluttua jo. Kerran kävi niin, että menin ottamaan jääkaapista jogurttia, mutta anoppi kielsi ottamasta. Että kohta on ruoka-aika. Olin siis yli 30v. tuolloin. Heidän aikataulut ja ruoka-ajat olivat voimassa koko vierailun ajan, niitä tuli noudattaa. Itse en saanut osallistua mihinkään, käski pois keittiöstä. He eivät ymmärtäneet tullessaan lapsensa kotiin, että se oli myös minun koti. Ja että HE olivat vieraina siellä. Exä ei uskaltanut vanhemmilleen sanoa mistään vastaan. Rajatonta meininkiä.
Anopilla on tällainen tapa. Haluaa kovasti olla avuksi, mutta itseäni stressaa kun alkaa häärätä ja höösätä, astiat on väärissä paikoissa jne. Yleensä sanonkin, ettei tarvitse auttaa, seurustelkoon vaikka olohuoneessa sen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan exän vanhemmat tulivat kyläilemään useammaksi päiväksi. Anoppi hääräsi keittiössä ja koko asunnossa kuin kotonaan heti ovesta tultuaan. Laittoi ruokaa ja siivosi. Vaikka asunto oli kyllä siistissä kunnossa muutenkin. Kyllähän se ärsytti muutaman päivän kuluttua jo. Kerran kävi niin, että menin ottamaan jääkaapista jogurttia, mutta anoppi kielsi ottamasta. Että kohta on ruoka-aika. Olin siis yli 30v. tuolloin. Heidän aikataulut ja ruoka-ajat olivat voimassa koko vierailun ajan, niitä tuli noudattaa. Itse en saanut osallistua mihinkään, käski pois keittiöstä. He eivät ymmärtäneet tullessaan lapsensa kotiin, että se oli myös minun koti. Ja että HE olivat vieraina siellä. Exä ei uskaltanut vanhemmilleen sanoa mistään vastaan. Rajatonta meininkiä.
Kauheaa! Pahin painajainen olisi sellainen anoppi, joka ovesta astuessaan käärisi hihansa ja panisi hösseliksi, "nyt laitetaan paikat kuntoon!"
Ap
En kestä. On kiva ajatus, kun auttavat, mutta joudun kuitenkin siirtämään ne kamat oikeille paikoille myöhemmin.
Olin aiemmin ylitarkka kaikesta ja tein kaikki kotityöt itse, koska en hyväksynyt muiden työnjälkeä. Nyt kun raskauspahoinvointi ja väsymys on pahimmillaan, mies tekee 90% kotitöistä. Ja täytyy sanoa että ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa miten hän ne työt tekee, pääasia että ne hoituvat.
Kestän, ja oikeastaan olen siivoamisavusta hyvilläni. Tosin jos häärääjä olisi joku vieraampi (kuin käymään tuleva perheenjäsen), en tykkäisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmia kyseisen asian kanssa kun omassa kodissani ei kaiken tarvi olla juuri niin kuin itse on tottunut ja itse vaatii niiden olevan. Ymmärrän kyllä että toisilla on parempi epämukavuuksien sieto kyky ja sopeutumis kyky
Minusta koti on sellainen paikka, jossa kenenkään ei tarvitse sietää epämukavuutta.
Ap
Jokainen kykenee olemaan hetken kiitollinen saadusta avusta ja asian voi korjata myöhemmin että ei häiritse itseä. Ei kannata heti alkaa valittamaan joka johtaa hyvin äkkiä siihen että ei enää saa mistään apua vaikka tarvitsisi kun ei tähän mennessäkään ole ollut kiitollinen saadusta avusta
Kuka sen määrittelee mikä on apua? Jos ei ole edes pyytänyt apua, miksi se pitäisi ottaa vastaan?
Mun veli meni mun mökille tutun metsurin kanssa ja kaatoi avuksi mun metsää. Ei todellakaan tuntunut avulta.
KUKAAN ei tule hääräämään kotiini ei oikeastaan muutenkaan tänne ole vieraat tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Olin aiemmin ylitarkka kaikesta ja tein kaikki kotityöt itse, koska en hyväksynyt muiden työnjälkeä. Nyt kun raskauspahoinvointi ja väsymys on pahimmillaan, mies tekee 90% kotitöistä. Ja täytyy sanoa että ei voisi kyllä vähempää kiinnostaa miten hän ne työt tekee, pääasia että ne hoituvat.
Ei varmaan, mutta jos sinulle koituisi pahonvointisi lisäksi vielä lisähommaa siitä "avusta" niin varmasti kiinnostelisi.
Onko kyse vanhemmista, jotka häärää apuna?
Pystytkö itse pitämään asunnon asumiskunnossa? Eli ei oo vanhoja roskia sisällä, pytty pesty ja tiskit suht koht tiskattu.
Joskus vanhemmat yrittää tässä autella ettei tulisi mitään isompia vaikeuksia. Kannattaa jutella heidän kanssa.
Ainakin jos on vuokra-asunto,omistaja voi olla tarkka, että paikat pysyy kunnossa.
Minä taas osaan yhdyssanat.