Mistä lähtien laskette kuukautiset
Jos vaikka illalla tulee pyyhkiessä pari tippaa tiputteluvuotoa, mutta varsinainen vuoto alkaa vasta seuraavana päivänä puoliltapäivin, kumman päivän merkkaatte kalenteriin?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kysynyt tätä aikoinaan naistentautien erikoislääkäriltä, kun yritettiin raskautta ja piti tarkkaan merkitä kuukautiskierto.
Hän sanoi, että ekaksi menkkapäiväksi merkitään AINA se päivä, jolloin tulee ensimmäinen pisara. Vaikka se jäisi vain ekaan pisaraan ja kunnon vuoto alkaisi vasta seuraavana päivänä, niin menkat pitää merkitä alkaneeksi ENSIMMÄISESTÄ PISARASTA.
Netissä lukee, että kuukautiset merkitään alkavaksi sinä päivänä kun vuotoa tulee kunnolla.
Ja jos vuoto alkaa vasta klo 18 jälkeen, merkitään ekaksi päiväksi vasta seuraava päivä.
Ja näillä on merkitystä lapsettomuushoidoissa.Hoidot ymmärrän, muutoin silkkaa hölynpölyä.
Aika itsevarmaa huutelua täällä, veikkaan että olet tuo tyyppi joka sanoi ettei ole merkitystä kuin"laskettuunaikaan". Raskauden kannalta sillä on merkitystä paljon laskettua aikaa oleellisempaankin juttuun, nimittäin ovulaation ajankohtaan – tämä on hyödyllinen tieto useimmille, jotka yrittävät raskautta, ei vain hedelmöityshoidoissa oleville. Jos et osaa asettua muiden ihmisten paikalle edes mielikuvituksessasi, ehkä ei kannata toitottaa omia kokemuksia niin suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kysynyt tätä aikoinaan naistentautien erikoislääkäriltä, kun yritettiin raskautta ja piti tarkkaan merkitä kuukautiskierto.
Hän sanoi, että ekaksi menkkapäiväksi merkitään AINA se päivä, jolloin tulee ensimmäinen pisara. Vaikka se jäisi vain ekaan pisaraan ja kunnon vuoto alkaisi vasta seuraavana päivänä, niin menkat pitää merkitä alkaneeksi ENSIMMÄISESTÄ PISARASTA.
No nyt on joku rajan takainen hihhuli erikoislääkäri ollut, en nimittäin ole kuunaan kuullut kenenkään terveydenalan ihmisen enkä edes lapsettomuuslääkärin olevan sitä mieltä, että ekasta pisarasta merkataan jo menkkojen 1. päivä. Mahdotontahan se olisi, koska tiputteluvuotoa voi olla vaikka koko luteaativaiheen pituus, joillakin jopa lähes koko kierron.
Niinpä, osan lääkärien mukaan se tiputteluvuoto on sitä edellisen kierron vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Sillä on aika paljonkin väliä. Kyllä naisen pitää tietää oma kuukautiskiertonsa.
No sillä päivällä ole oikeasti mitään väliä. Kyllä kaikki tietää kiertonsa ihan ilman kalenteriakin.
Itseasiassa sillä on vaikutusta luteaalin pituuteen. Jos merkkaa menkat liian aikaisin alkavaksi, voi luteaali olla epänormaalin lyhyt, joka vaikeuttaa mm. raskaaksi tuloa.
Millä tavalla se vaikuttaa raskaaksi tuloon, mitä joku merkkaa kalenteriinsa? Minä olen joskus unohtanut kokonaan merkata kuukautiset, ja tullut silti raskaaksi. Olihan siinä miettimistä, millä raskausviikolla mahdan olla. Mutta kyllä sekin aikanaan selvisi.
No ei todellakaan vaikutakaan. Ehkä tuo kirjoittaja viittaa ovulaatio-ajankohdan määrittämiseen, mutta sitä nyt ei joka tapauksessa kannata suoraan kalenterista katsoa, se kun vaihtelee yksilöiden välillä vaikka onkin suunnilleen keskellä kiertoa. Sitä kannattaa ennemmin tunnustella omista oireista tai vaikka ovulaatiotesteillä. Ei ole mitään käytännön merkitystä vaikka merkkaisikin kuukautiset alkamaan päivän liian aikaisin/myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Sillä on aika paljonkin väliä. Kyllä naisen pitää tietää oma kuukautiskiertonsa.
No sillä päivällä ole oikeasti mitään väliä. Kyllä kaikki tietää kiertonsa ihan ilman kalenteriakin.
Itseasiassa sillä on vaikutusta luteaalin pituuteen. Jos merkkaa menkat liian aikaisin alkavaksi, voi luteaali olla epänormaalin lyhyt, joka vaikeuttaa mm. raskaaksi tuloa.
Millä tavalla se vaikuttaa raskaaksi tuloon, mitä joku merkkaa kalenteriinsa? Minä olen joskus unohtanut kokonaan merkata kuukautiset, ja tullut silti raskaaksi. Olihan siinä miettimistä, millä raskausviikolla mahdan olla. Mutta kyllä sekin aikanaan selvisi.
Ehkä on helpompi arvioida vaikkapa juurikin ovulaatiota, kun tietää kierron pituudensa edes sinne päin. Jos mihinkään ei merkkaa mitään menkkoja, niin ei se raskautuminenkaan ihan niin helppoa ole paitsi jollain tuurijuopolla. Lyhyt luteaali on epäedullinen raskautumiseen. Kierron tietäminen antaa arvokasta tietoa esimerkiksi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä lukee, että kuukautiset merkitään alkavaksi sinä päivänä kun vuotoa tulee kunnolla.
Ja jos vuoto alkaa vasta klo 18 jälkeen, merkitään ekaksi päiväksi vasta seuraava päivä.
Ja näillä on merkitystä lapsettomuushoidoissa.Hoidot ymmärrän, muutoin silkkaa hölynpölyä.
Aika itsevarmaa huutelua täällä, veikkaan että olet tuo tyyppi joka sanoi ettei ole merkitystä kuin"laskettuunaikaan". Raskauden kannalta sillä on merkitystä paljon laskettua aikaa oleellisempaankin juttuun, nimittäin ovulaation ajankohtaan – tämä on hyödyllinen tieto useimmille, jotka yrittävät raskautta, ei vain hedelmöityshoidoissa oleville. Jos et osaa asettua muiden ihmisten paikalle edes mielikuvituksessasi, ehkä ei kannata toitottaa omia kokemuksia niin suoraan.
Ei ovulaatiota voi katsoa suoraan kalenterista. Sen ajankohta voi vaihdella eri ihmisten ja yhdenkin ihmisen eri kiertojen välillä sen verran, että päivän heitolla kuukautisten kirjaamisessa ei ole mitään väliä.
Meillä ainakin on seksiä käytännössä joka päivä, joten raskaaksi tulemisen kannalta ei ole mitään tarvetta seurata kiertoa ja kytätä ovulaatiota. Toki kierron pituutta seuraan ja olen aina seurannut, mutta sen kannalta ei ole juuri merkitystä, merkitseekö kuukautiset alkaneeksi ensimmäisestä pisarasta vai kunnon vuodosta, kunhan käyttää aina samaa ajankohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅 No ei niillä menkoilla ole mitään väliä ovulaatiota ajatellen. Luuletko että ovulaatio on kaikilla keskellä kiertoa? Sun täytyy se ovulaatio oppia huomaamaan vaikka sun kierto olisi mikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Ehkä on helpompi arvioida vaikkapa juurikin ovulaatiota, kun tietää kierron pituudensa edes sinne päin. Jos mihinkään ei merkkaa mitään menkkoja, niin ei se raskautuminenkaan ihan niin helppoa ole paitsi jollain tuurijuopolla. Lyhyt luteaali on epäedullinen raskautumiseen. Kierron tietäminen antaa arvokasta tietoa esimerkiksi siitä.
Miten se luteaali muuttuu merkkaamalla menkat?
Ennen koronarokotuksia ja koronarokotusten jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä?
Sä raskaudut harrastamalla yhdyntää ilman ehkäisyä, et merkkailemalla päiviä kalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on seksiä käytännössä joka päivä, joten raskaaksi tulemisen kannalta ei ole mitään tarvetta seurata kiertoa ja kytätä ovulaatiota. Toki kierron pituutta seuraan ja olen aina seurannut, mutta sen kannalta ei ole juuri merkitystä, merkitseekö kuukautiset alkaneeksi ensimmäisestä pisarasta vai kunnon vuodosta, kunhan käyttää aina samaa ajankohtaa.
Itse asiassa sinulla on vain pari otollisinta päivää kuukaudesta tulla raskaaksi. Että on sillä ovulaatiolla jotain merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sinulla on vain pari otollisinta päivää kuukaudesta tulla raskaaksi. Että on sillä ovulaatiolla jotain merkitystä.
No daa! Mitä se menkkojen merkkailu siihen vaikuttaa?
Tälle ei-ole-väliä -jankkaajalle on sitten väliä, kun raskautta ei kuulukaan...
Miten ihmiset jaksaa stressata menkkojaan noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mites sä raskaudut paremmin merkkaamalla kiertosi? Mä en ole koskaan merkinnyt menkkoja kalenteriin, kolme lasta olen onnistunut saamaan, mites se sillai? Se merkkailu ei sun ovulaatiota takaa eikä raskautta aloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa! Mitä se menkkojen merkkailu siihen vaikuttaa?
Sitä, että kuukautisten alkamispäivästä voi laskea mahdollisen ovulaatiohuipun, mitä voi seurata ovulaatiotikuilla, jos haluaa raskautua. Et ole suunniteltua lisääntymistä harrastanut koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan tietoinen stressin vaikutuksesta raskautumiseen ja kiertoon? Jos teillä kalenterin kanssa harrastetaan seksiä ja oviksen arvioit kiertosi mukaan, mitäs jos koko ajan arvioit ovulaatiosi väärin?
Mitäs jos hellittäisit hetkeksi ja harrastaisit paljon seksiä ja kuuntelisit kroppaasi? Oisko mitä?
Merkkasin aina ekaksi sen milloin ylipäätään jotain tuli. Useasti on pitänyt tietää tarkka aika viimeisimmistä ja viimesyksyltä useamman kuukauden tarkat päivät. Ei millään ois muistanut ilman merkintöjä. Säännölliset olivat ja helppo oli sitten ajatella reissut yms. Onhan täälläkin niitä aloituksia joissa valitetaan että ollaan kotona,mökillä,reissussa ja menkat alko eikä suojia.
Miten te saatte tästäkin näin kauhean riidan aikaiseksi? :D Ettekö voi vain ihan silleen kiltisti vastata AP:n kysymykseen ilman että ootte kuvaannollisesti toistenne kurkussa kiinni? :D
Mulla alkaa menkat niin, että ekana päivänä alkaa kivut, tokan päivän aamulla alkaa tulla sellaista ruskeaa töhryvuotoa ja kolmannen päivän aamuyöllä lähtee Niagara käyntiin. Ja merkkaan menkat alkamaan tuosta tokasta päivästä.
Mulla on mukana ehkä tamponi tai pari. Jos reissuun lähden, en pakkaa normisti mitään tamponipakettia ja yösiteitä, vaan pelkästään silloin, kun menkat alkaa lähestyä. Kyllä tuolla mun pakkaamiseen on isokin vaikutus, kun aina ne reissut eivät ole sellaisia, että pääsisi heti / ollenkaan kauppaan.