Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lähtien laskette kuukautiset

Vierailija
06.03.2023 |

Jos vaikka illalla tulee pyyhkiessä pari tippaa tiputteluvuotoa, mutta varsinainen vuoto alkaa vasta seuraavana päivänä puoliltapäivin, kumman päivän merkkaatte kalenteriin?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon vuodosta, joka on selkeästi verta ja tulee muutenkin kuin pyyhkiessä. Ja jos alkavat illalla klo 18 jälkeen, merkitsen alkamispäivän seuraavalle päivälle. 

Sama, paitsi jos on heti runsas vuoto, niin vaikka alkaisi klo 18 jälkeen, mutta pitää jo vaihdella sidettä/tamponia jo pari kertaa ennen nukkumaan menoa, niin merkkaan sen ekaksi vuotopäiväksi.

Ja sit kuukautiset olisi epäsäännölliset jos merkkaisit seuraavan päivän?

Onko ihmiset oikeasti näin pimeitä?

Kuukautiset ovat epäsäännölliset vasta sitten, kun kiertojen pituuksien vaihteluväli on yli 3 päivää. Ja ihan normaalia, että kierto ei ole aina täsmälleen yhtä montaa päivää.

No sitähän tossa just kommentoitiinkin.

Vierailija
22/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Sillä on aika paljonkin väliä. Kyllä naisen pitää tietää oma kuukautiskiertonsa.

No sillä päivällä ole oikeasti mitään väliä. Kyllä kaikki tietää kiertonsa ihan ilman kalenteriakin.

Katopa kun kaikki eivät tiedä. On ihmisiä, joilla se kierto voi olla mitä tahansa 23 ja 33 päivän väliltä tai jopa pidempiäkin joskus.

Mutta miten se muuttaa asiaa merkkaatko sä sen päivän tiputtelusta vai seuraavana päivänä vuodosta?

Eikä se kierto tasaannu merkkaamalla. Mitä se merkkailu oikeasti auttaa? Jos sä et tiedä millon sun vuoto alkaa, sit et tiedä.

Mulle tuolla menkkojen alkamisajalla ei ole niin päivän päälle, siis että mille päivälle sen merkinnän laittaa. Mulla kun tosiaan on koko elämäni ollut epäsäännölliset menkat. Mutta olen aina ne merkkaillut jo ihan siitäkin syystä, että osaan edes jollain tasolla varautua, milloin seuraavat mahdollisesti alkavat / osaan vastata, jos kysytään, milloin edelliset menkat olivat.

Ehkä tuolla ajoituksella on tarkempaa joillekin muille. Kommentoin nyt ihan pelkästään sitä "kyllähän kaikki kiertonsa tietää" -heittoa.

-15

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaasta saakka. Nyt neli-kakkosena niitä on suoritettuna jo aika liuta.

N 42

Vierailija
24/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Sillä on aika paljonkin väliä. Kyllä naisen pitää tietää oma kuukautiskiertonsa.

No sillä päivällä ole oikeasti mitään väliä. Kyllä kaikki tietää kiertonsa ihan ilman kalenteriakin.

Katopa kun kaikki eivät tiedä. On ihmisiä, joilla se kierto voi olla mitä tahansa 23 ja 33 päivän väliltä tai jopa pidempiäkin joskus.

Mutta miten se muuttaa asiaa merkkaatko sä sen päivän tiputtelusta vai seuraavana päivänä vuodosta?

Eikä se kierto tasaannu merkkaamalla. Mitä se merkkailu oikeasti auttaa? Jos sä et tiedä millon sun vuoto alkaa, sit et tiedä.

Mulle tuolla menkkojen alkamisajalla ei ole niin päivän päälle, siis että mille päivälle sen merkinnän laittaa. Mulla kun tosiaan on koko elämäni ollut epäsäännölliset menkat. Mutta olen aina ne merkkaillut jo ihan siitäkin syystä, että osaan edes jollain tasolla varautua, milloin seuraavat mahdollisesti alkavat / osaan vastata, jos kysytään, milloin edelliset menkat olivat.

Ehkä tuolla ajoituksella on tarkempaa joillekin muille. Kommentoin nyt ihan pelkästään sitä "kyllähän kaikki kiertonsa tietää" -heittoa.

-15

Miten sä voit varautua, jos sun koerto heittää 10 päivää? Kyllä säkin tiedät kiertosi oikein hyvin nähtävästi. Ja sillä milloin oli viimeksi menkat-tiedolla sä et tee mitään muuta kuin sit jos raskaudut. Silloinkaan sillä ole väliä kuin laskettuunaikaan. Pyöriikö ihmisten elämä oikeasti menkkojen ympärillä?

Vierailija
25/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaasta saakka. Nyt neli-kakkosena niitä on suoritettuna jo aika liuta.

N 42

Ja mitä hyödyit?

Vierailija
26/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulee pyyhkiessä verta paperiin. Ei minun kuukautiseni sen kummemmat nykyisin ole, kiitos hormonikierukan.

Vierailija
27/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon vuodosta. Mulla voi tiputella 4-5päivääkin nyt lähes 50v:nä.

Vierailija
28/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kysynyt tätä aikoinaan naistentautien erikoislääkäriltä, kun yritettiin raskautta ja piti tarkkaan merkitä kuukautiskierto.

Hän sanoi, että ekaksi menkkapäiväksi merkitään AINA  se päivä, jolloin tulee ensimmäinen pisara. Vaikka se jäisi vain ekaan pisaraan ja kunnon vuoto alkaisi vasta seuraavana päivänä, niin menkat pitää merkitä alkaneeksi ENSIMMÄISESTÄ PISARASTA.

Vierailija
29/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Ei sitä kyllä seku nilleentarvitse tietää. Joku yhden tai puolen päivän heitto ei merkitse mitään.

Vierailija
30/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kysynyt tätä aikoinaan naistentautien erikoislääkäriltä, kun yritettiin raskautta ja piti tarkkaan merkitä kuukautiskierto.

Hän sanoi, että ekaksi menkkapäiväksi merkitään AINA  se päivä, jolloin tulee ensimmäinen pisara. Vaikka se jäisi vain ekaan pisaraan ja kunnon vuoto alkaisi vasta seuraavana päivänä, niin menkat pitää merkitä alkaneeksi ENSIMMÄISESTÄ PISARASTA.

Netissä lukee, että kuukautiset merkitään alkavaksi sinä päivänä kun vuotoa tulee kunnolla.

Vierailija
31/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

-15

Miten sä voit varautua, jos sun koerto heittää 10 päivää? Kyllä säkin tiedät kiertosi oikein hyvin nähtävästi. Ja sillä milloin oli viimeksi menkat-tiedolla sä et tee mitään muuta kuin sit jos raskaudut. Silloinkaan sillä ole väliä kuin laskettuunaikaan. Pyöriikö ihmisten elämä oikeasti menkkojen ympärillä?

Kyllä mulla on gynellä kysytty aina milloin on ollut edelliset kuukautiset. Raskaana olen ollut 19 vuotta sitten.

Lähinnä nyt varautumisella tarkoitan sitä, että jos on joku reissu tulossa, tiedän, tarvitseeko varata mukaan siteet ja tamponit. Ja että hoksaan tsekata, pitääkö suojia ostaa lisää vai olenko muistanut jo ostaa. 

Sinänsä nykyään se ja sama, kun mulla ei enää ole ollut menkkoja yli puoleen vuoteen minipillereiden takia / ansiosta.

Vierailija
32/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä lukee, että kuukautiset merkitään alkavaksi sinä päivänä kun vuotoa tulee kunnolla.

Ja jos vuoto alkaa vasta klo 18 jälkeen, merkitään ekaksi päiväksi vasta seuraava päivä.

Ja näillä on merkitystä lapsettomuushoidoissa.

Vierailija
33/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

-15

Kyllä mulla on gynellä kysytty aina milloin on ollut edelliset kuukautiset. Raskaana olen ollut 19 vuotta sitten.

Lähinnä nyt varautumisella tarkoitan sitä, että jos on joku reissu tulossa, tiedän, tarvitseeko varata mukaan siteet ja tamponit. Ja että hoksaan tsekata, pitääkö suojia ostaa lisää vai olenko muistanut jo ostaa. 

Sinänsä nykyään se ja sama, kun mulla ei enää ole ollut menkkoja yli puoleen vuoteen minipillereiden takia / ansiosta.

Jos sulla on epäsäännöllinen kierto, sulla on ne suojat aina mukana jokatapauksessa. Suurin osa ihmisistä käy gynellä kerran-kaksi elämässään, osa ei koskaan.

Vierailija
34/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Itseasiassa sillä on vaikutusta luteaalin pituuteen. Jos merkkaa menkat liian aikaisin alkavaksi, voi luteaali olla epänormaalin lyhyt, joka vaikeuttaa mm. raskaaksi tuloa.

Millä tavalla se vaikuttaa raskaaksi tuloon, mitä joku merkkaa kalenteriinsa? Minä olen joskus unohtanut kokonaan merkata kuukautiset, ja tullut silti raskaaksi. Olihan siinä miettimistä, millä raskausviikolla mahdan olla. Mutta kyllä sekin aikanaan selvisi.

Vierailija
35/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus yläasteikäisenä merkkailin kun oli niin "aikuismaista" sekä menkat että kalenteri matkassa kaikkialla, mutta nopsaan tuo jäi. Kyllä mä tunnen ja tiedän kiertoni muutenkin.

Kyllä minäkin tunnen kiertoni, tunnistan oireista ovulaation ja sen milloin kuukautiset ovat alkamassa ja ylipäänsä sen, mikä kierron vaihe on menossa. Kalenteriin merkkaaan kuukautiset sen takia, että siten pystyn seuraamaan mahdollisia muutoksia kierron pituudessa. Vaikka kiertoni onkin säännöllinen ja tunnen sen vaiheet, ei minulla nyt ole äkkiseltään ilman kalenteria hajuakaan, milloin esimerkiksi edelliset kuukautiseni alkoivat.

Juuri näillä main ovuloin, eli siitä voisin päätellä kuukautisista olevan nyt pari viikkoa, mutta tarkkaa päivää en muista. Päivää ei voisi tietää edes tuolla tarkkuudella, mikäli kierrossa sattuisi olemaan joku häiriö ja ovulaatio ja sitä myöten seuraavat kuukautiset myöhässä.

Kuukautiskierto kertoo terveydestä niin paljon, että sitä kannattaa seurata. Vaikka kierron ja sen vaiheet itse tuntisikin, niin harvalla riittää muisti seuraamaan kierron pituutta pidemmällä tähtäimellä ilman jonkinlaista kalenteria.

Vierailija
36/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on joku rajan takainen hihhuli erikoislääkäri ollut, en nimittäin ole kuunaan kuullut kenenkään terveydenalan ihmisen enkä edes lapsettomuuslääkärin olevan sitä mieltä, että ekasta pisarasta merkataan jo menkkojen 1. päivä. Mahdotontahan se olisi, koska tiputteluvuotoa voi olla vaikka koko luteaativaiheen pituus, joillakin jopa lähes koko kierron.

Vierailija
37/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos vuoto alkaa vasta klo 18 jälkeen, merkitään ekaksi päiväksi vasta seuraava päivä.

Ja näillä on merkitystä lapsettomuushoidoissa.

Hoidot ymmärrän, muutoin silkkaa hölynpölyä.

Vierailija
38/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Itseasiassa sillä on vaikutusta luteaalin pituuteen. Jos merkkaa menkat liian aikaisin alkavaksi, voi luteaali olla epänormaalin lyhyt, joka vaikeuttaa mm. raskaaksi tuloa.

Millä tavalla se vaikuttaa raskaaksi tuloon, mitä joku merkkaa kalenteriinsa? Minä olen joskus unohtanut kokonaan merkata kuukautiset, ja tullut silti raskaaksi. Olihan siinä miettimistä, millä raskausviikolla mahdan olla. Mutta kyllä sekin aikanaan selvisi.

Siinähän sä luettelit jo yhden hyvän syyn. Ei tarvitse miettiä millä raskausviikolla sitä mahdollisesti on. 

Vierailija
39/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus yläasteikäisenä merkkailin kun oli niin "aikuismaista" sekä menkat että kalenteri matkassa kaikkialla, mutta nopsaan tuo jäi. Kyllä mä tunnen ja tiedän kiertoni muutenkin.

Kyllä minäkin tunnen kiertoni, tunnistan oireista ovulaation ja sen milloin kuukautiset ovat alkamassa ja ylipäänsä sen, mikä kierron vaihe on menossa. Kalenteriin merkkaaan kuukautiset sen takia, että siten pystyn seuraamaan mahdollisia muutoksia kierron pituudessa. Vaikka kiertoni onkin säännöllinen ja tunnen sen vaiheet, ei minulla nyt ole äkkiseltään ilman kalenteria hajuakaan, milloin esimerkiksi edelliset kuukautiseni alkoivat.

Juuri näillä main ovuloin, eli siitä voisin päätellä kuukautisista olevan nyt pari viikkoa, mutta tarkkaa päivää en muista. Päivää ei voisi tietää edes tuolla tarkkuudella, mikäli kierrossa sattuisi olemaan joku häiriö ja ovulaatio ja sitä myöten seuraavat kuukautiset myöhässä.

Kuukautiskierto kertoo terveydestä niin paljon, että sitä kannattaa seurata. Vaikka kierron ja sen vaiheet itse tuntisikin, niin harvalla riittää muisti seuraamaan kierron pituutta pidemmällä tähtäimellä ilman jonkinlaista kalenteria.

Kyllä kaikki huomaa, jos menkat jää väliin tai heittää paljon.

Vierailija
40/72 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä?

Siinähän sä luettelit jo yhden hyvän syyn. Ei tarvitse miettiä millä raskausviikolla sitä mahdollisesti on. 

Miksi sitä pitäisi miettiä muutenkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi