Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden isot (yli 3v) lapset eivät suostu potalle...

Vierailija
23.11.2006 |

Mitä käytännössä tarkoittaa, kun kerrotte tehneenne kaikkenne, mutta lapsi ei vaan suostu kakkaamaan muualle kuin vaippaan? En halua syyllistää, tms, mutta ihan oikeasti kiinnostaisi tietää mitä se kaikkensa tekeminen tarkoittaa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen terve, normaaliälyinen lapsi taatusti oppii potalle. Ja jokainen terve, normaaliälyinen vanhempi osaa opettaa lapsensa potalle niin, ettei pakota eikä itketä, eikä lapsi ala pelkäämään tilannetta.

Vierailija
22/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätättekö laittamatta nukkumaan illalla, vaikka lapsi ei haluaisi ja siitä seuraisi kauhea huuto? Ettei vaan tule traumaa?

Tai jätättekö laittamatta asianmukaisia ulkovarusteita päälle, vaikka lapsi haluaisi jotain muuta, jos siitä seuraa huuto? Ettei vaan tule traumaa?

Saako teillä kakarat irvistellä valmistamallesi ruualle ja kiukutella pöydässä ettei suostu edes maistamaan, ilman että vaaditte istumaan sovitun hetken paikallaan ja vähintään maistamaan ruokaansa? Ei tarvitse, ettei vaan tule huutoa ja traumaa?

Pelkäättekö huutoa, kiukuttelua, " enminähalua" -väitteitä? Uskotteko todella, että lapsenne perusturvallisuus horjuu, itsetunto pirstaloituu ja seuraukset ovat hirvittäviä, jos vaatisitte lastanne tekemään tarpeensa siten, kuin ihmiset ne yleensä tekevät? Luuletteko, että lapsenne ei koskaan kasva itetunnoltaan terveeksi aikuiseksi, jos hänet ohjataan lopettamaan omissa eritteissään pyöriminen senkin uhalla, että lapsi saattaa " huutaa" hetken?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei ollu toivoakaan siihen asti ja mä en jaksanu sitä pyykkimäärää ja pissalätäköiden siivousta. Nyt liki 4v, edelleen yövaipat niinkuin 5 ja 6v sisaruksillaankin.

Esikoinen oppi kuivaksi 2v. Kai tässä perintötekijöilläkin on osansa, esikoinen on eri isän kanssa kuin muut.

Vierailija
24/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset periaatteesta vastustavat uusia asioita, ehkä hieman jännittävätkin niitä. Aikuisen tehtävä on opettaa nämä uudet asiat lapselle, aikuisen avulla lapsi tajuaa ettei asiassa ole mitään pelättävää tai jännitettävää. Pakottaminen ja opettaminen ovat kaksi aivan eri asiaa. Ja uhmaikäänhän nimenomaan kuuluu se, että sanotaan " eieiei en haluu" joka asiaan. Jos lapselle antaa kaiken periksi, ei hyvää seuraa. Lapsi ei mene pilalle vaikka joutuisikin joskus tekemään jotain mitä ei juuri sillä hetkellä haluaisi. Ja kun on pari krt käynyt potalla, saanut siitä kehuja ja palkinnon, lapsi oppiikin tykkäämään siitä!

Vierailija:

Jätättekö laittamatta nukkumaan illalla, vaikka lapsi ei haluaisi ja siitä seuraisi kauhea huuto? Ettei vaan tule traumaa?

Tai jätättekö laittamatta asianmukaisia ulkovarusteita päälle, vaikka lapsi haluaisi jotain muuta, jos siitä seuraa huuto? Ettei vaan tule traumaa?

Saako teillä kakarat irvistellä valmistamallesi ruualle ja kiukutella pöydässä ettei suostu edes maistamaan, ilman että vaaditte istumaan sovitun hetken paikallaan ja vähintään maistamaan ruokaansa? Ei tarvitse, ettei vaan tule huutoa ja traumaa?

Pelkäättekö huutoa, kiukuttelua, " enminähalua" -väitteitä? Uskotteko todella, että lapsenne perusturvallisuus horjuu, itsetunto pirstaloituu ja seuraukset ovat hirvittäviä, jos vaatisitte lastanne tekemään tarpeensa siten, kuin ihmiset ne yleensä tekevät? Luuletteko, että lapsenne ei koskaan kasva itetunnoltaan terveeksi aikuiseksi, jos hänet ohjataan lopettamaan omissa eritteissään pyöriminen senkin uhalla, että lapsi saattaa " huutaa" hetken?

Vierailija
25/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kotona ei ollu toivoakaan siihen asti ja mä en jaksanu sitä pyykkimäärää ja pissalätäköiden siivousta..

Vierailija
26/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopuksi tokaistaan, etten vain yksinkertaisesti jaksa kulkea koko ajan rätti kädessä tai en kestä sitä pyykkimäärää...

Vierailija
27/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:19

Vierailija
28/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetki siinä menee (yli kolme vuotiaalta), että pissat housuun tulee, mutta oman kokemukseni mukaan kolmevuotias ei kauaa housuun viitsi pissailla.

Vierailija
29/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ees kato pottaan päin...

Vierailija
30/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori nyt vaan kaikki yli vaippoja käyttävien yli kolmevuotiaiden vanhemmat, minäkin olen sitä mieltä, että te ette vain ole jaksanut opettaa lastanne potalle. Onhan se hemmetin rasittavaa joka päivä monia kertoja riiisua lapsi ja istuttaa se potalle ja sitten vielä viihdyttää sitä siinä. Mutta kyllä se pidemmän päälle kannattaa. Sillä jos jättää sen opettelun liian myöhäiseen vaiheeseen, niin sitten meillä on todellakin näitä 3-vuotiaita, jotka eivät millään ilveellä suostu tekemään hätäänsä muualle kuin vaippaan.

Meillä on istuskeltu vuoden ikäisestä lähtien potalla aina ruokailujen jälkeen. Ja siinä heitellään pallon ja luetaan kirjoja ja leikitään laululeikkejä. Ikää on nyt 1v 5 kk ja vain parit kakat viikossa tulee vaippaan, pisujakin ihan kiitettävästi pottaan.

Vierailija
31/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut täällä antavat lapsen olla vaipoissaan, koska eivät jaksa KOKO PÄIVÄÄ siivoilla pissalammikoita. Haloo, kyllä niitä saa siivoilla MONTA PÄIVÄÄ, ja se täytyy jaksaa. Lopussa kiitos seisoo!

Vierailija
32/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin molemmat oppivat kuivaksi ns. normiajassa, mutta joillakin lapsilla voi olla " pottakammo" joten miksi ei suoraan pöntölle? Ihan niinkuin isot tytöt ja pojat.

Vierailija
33/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vika on kyllä ollut vanhemmissa ja heidän opetusmenetelmissään. Jos nyt yleensäkään on edes yritetty opettaa...

Vierailija:

Kotona ei ollu toivoakaan siihen asti ja mä en jaksanu sitä pyykkimäärää ja pissalätäköiden siivousta. Nyt liki 4v, edelleen yövaipat niinkuin 5 ja 6v sisaruksillaankin.

Esikoinen oppi kuivaksi 2v. Kai tässä perintötekijöilläkin on osansa, esikoinen on eri isän kanssa kuin muut.

Vierailija
34/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nää mun lapset ole ainoat jotka näin ovat oppineet...

Vierailija
35/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pissiikö koko poppoo vieläkin vaippaan?

Vierailija:

Eikä nää mun lapset ole ainoat jotka näin ovat oppineet...

Vierailija
36/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pissat voi tulla housuunkin ja se ei tahtia haittaa yhtään, tai joskus vaihtaa itse alushousut. Kakka sitten tulee housuun tai odottelee iltaan, että saa vaipan tai aamulla, ennen kun nousee sängystä, eli vaippaan. Aamuisin vaippa on ihan märkä muutenkin.

Välillä istuu potalla ihan mielellään välillä vain pakolla, ja minä en usko siihen, että potalle pakolla (fyysisesti kiinnepitämällä) on oikea tapa.

Oikealle pytylle ei mene millään, ruumis tikkusuorana jännittäen huutaa jos vie lähellekkään.

Niitä lammikoita kuivailen ja kakkoja pesen. Ei ole vaan oppinut. Kiva kun se vaan on mun viitsimisestä kiinne.

Vierailija
37/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki treenata voi, kuten olet tehnytkin :)

Vierailija:

pissat voi tulla housuunkin ja se ei tahtia haittaa yhtään, tai joskus vaihtaa itse alushousut. Kakka sitten tulee housuun tai odottelee iltaan, että saa vaipan tai aamulla, ennen kun nousee sängystä, eli vaippaan. Aamuisin vaippa on ihan märkä muutenkin.

Välillä istuu potalla ihan mielellään välillä vain pakolla, ja minä en usko siihen, että potalle pakolla (fyysisesti kiinnepitämällä) on oikea tapa.

Oikealle pytylle ei mene millään, ruumis tikkusuorana jännittäen huutaa jos vie lähellekkään.

Niitä lammikoita kuivailen ja kakkoja pesen. Ei ole vaan oppinut. Kiva kun se vaan on mun viitsimisestä kiinne.

Vierailija
38/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja isommat kävi oma-aloitteisesti pöntöllä silloin kun oli hätä...

Mut ku kerran ootte sitä mieltä et mun laiskuuttani niin aivan sama, toivottavasti saatte joskus vastaavat kaksoset opetettaviksenne niin voitte sitten tulla kertomaan mulle mitä tein väärin...

Vierailija
39/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi ilman muuta se helpoin tapa.

Vierailija:

Ja isommat kävi oma-aloitteisesti pöntöllä silloin kun oli hätä...

Mut ku kerran ootte sitä mieltä et mun laiskuuttani niin aivan sama, toivottavasti saatte joskus vastaavat kaksoset opetettaviksenne niin voitte sitten tulla kertomaan mulle mitä tein väärin...

Vierailija
40/46 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

....esim. se, että kaksoset istuu potalla wc:n oven ulkopuolella, ja isommat vessassa sisällä, ovi auki. Mutta kai teillä on potatkin pultattu kiinni lattiaan, tuolla asenteella.