Jos asuntolainojen korot vielä paljon nousevat, pystytkö pitämään kotisi?
Kommentit (178)
Myytiin pois just ennen hintojen laskua ja korkojen nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on huono aika ostaa lainalla, kannattaa säästää ja ostaa käteisellä, kun hinnat romahtavat kunnolla.
Ja tämä tapahtuu milloin?
Pian ilmeisesti niin kuin jo 10 vuotta on hoettu.
Loppuvuodesta kokee moni asuntokeinottelija herätyksen koska OP:n mukaan silloin päivittyy 0-korollisiin lainoihin nykykorot. Ulosotoissa ja pakkomyynniessä kestää yleensä puoli vuotta siihen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan palkalla olen maksanut yksiön Hakunilassa. En usko, että pystyn kauaa asumaan tässä, koska lainaa on vielä 10.000 ja yhtiövastike nousee koko ajan. Työpaikka vaarassa, koska Orpon hoitajamitoitussuunnitelmat. Työnantaja kertoi tänään, että määrä-aikaisuuttani ei jatketa, koska palkkatukeen ei saada jatkoa. Ikää 59. Ongelma on, että kukaan ei halua tänne muuttaa, en saa tätä myytyä, ei ole mikään hieno asunto, itselleni sopiva, mutta tuskin kelpaa muille. Nyt Orpon kiristysten vuoksi, joudun varmasti myymään pilkkahintaan ja muuttamaan vuokralle. Muuten kiva alue, rauhallinen ja luonto lähellä. En haluaisi myydä, mutta pakko.
Älä ihmeessä myy nyt. Kun ratikka tulee niin hinnat nousevat. Helsingin puolella ratikkaraitin varrella olevien asuntojen arvo on noussut huomattavasti ratikan tulon myötä, näin tulee väistämättä käymään myös Vantaan puolella. Olen itse asuntosijoittaja ja tällä hetkellä kyttäilen itsekin asuntoja Hakunilasta.
Mulla on kiinteä tasaerä, eli joka kuukausi tililtä lähtee sama summa, vain laina-aika pitenee koron noustessa. Tällä hetkellä laina-aikaa 7 vuotta jäljellä.
5 kk lainaa enää jäljellä. Hyvin selvitään.
Monella tuttavalla on huonommin, lainakulut saattaneet nousta tyyliin 800 e/kk. Plus kaikki muut nousseet kulut. Aina voi toki vaihtaa halvempaan, mutta omasta kodista luopuminen on kyllä kurja paikka.
Joo pystyn. Mulla on katto 1,909%.
Muutettiin pk seudulta pois, saatiin vastaava vähän kauempaa ja nyt lainattomia.
Ostettiin vuonna 2015 tuloihin nähden edullinen asunto, jossa asutaan edelleen, vaikka lapset syntyneet sen jälkeen. Tulot melkein kaksinkertaistuneet tässä välissä, joten ei ole ongelmaa korkojen eikä hintojen noususta.
Emme pysty, koska lainaa on 500000€ ja palkat vain bruttona yhteensä 8000€
Myyntiin lähtee elokuussa. Korkojen tarkastus marraskuussa. Palkkojen pitäisi nousta 2000€, jotta pystyttäisiin jatkossa maksamaan.
Meillä on 170 000 laina alunperin ja 2 lääkäriä maksajana. Ei ole mikään hieno ja uutukainen palatsi, mutta oikein sopiva perheelle. Lainaa jäljellä 5000 ja rapiat. Ei ole lähdössä talo alta ja rahaa on kaiken aikaa jäänyt elämiseen, elämyksiin ja säästöön. Olen huojentunut ettei aikanaan lähdetty rakentamaan hulppeaa taloa, vaikka lainaa sellaiseen suorastaan tyrkytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Pystyn koska maksoin velat pois ennen koron tarkistusta. Miksette ole varautuneet matalan koron aikana tähän tilanteeseen?
Niin tai ostanut asuntoa käteisellä? Urpo.
Vallan mainiosti. Ei mitään ongelmaa koska lainan määrä on balanssissa tulotason kanssa.
Meidän kulutuksessa tai elintasossa ei ole tapahtunut oikeastaan mitään muutosta viimeisen parin vuoden ajalla.
Velkaa on vähän alle 300000€ ja maksajia kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso yhtiölaina kuumottaa. Jos korkojen nousu jatkuu voimakkaasti, muutan itse vuokralle ja vuokraan kotini eteenpäin. Näin voin pitää kotini ja valtio tukee ihan eri malliin asuntosijoittajaa, joka voi vähentää kaikki kulut.
Et sä kaikkia kuouja voi vähentää ja senkin, mitä voit, voit vähentää vuokratuotosta, et itse verosta. Eli saat vähennyksistä takaisin vain sen 30% joka vähennyssummasta menisi veroa. Et sitä summaa itseään..
Sulla ei näköjään ole sijoitusasuntoja itselläsi, kun tieto on tuolla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vallan mainiosti. Ei mitään ongelmaa koska lainan määrä on balanssissa tulotason kanssa.
Meidän kulutuksessa tai elintasossa ei ole tapahtunut oikeastaan mitään muutosta viimeisen parin vuoden ajalla.
Velkaa on vähän alle 300000€ ja maksajia kaksi.
Tuossahan on jo 15000€ vuoteen korot. Tietysti jos on kiinteä korko hyviltä ajoilta, niin eri keissi.
Itseäni hieman harmittaisi hukata 15000€ vuoteen.
Kyllä, kotina on velaton omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Lainat maksettu sekä asunnosta, jossa asun että sijoitusasunnosta, jossa asuu opinnot aloittanut lapseni, jonka vuokran taas maksaa seuraavat 5 vuotta Kela.
Kela maksaa alle 300.
Luojan kiitos minulla velkaa enää 7000€. Ei vaikuta korkojen nosto, kuin muutaman kympin korkeintaan. Ajattelin maksaa sen pois syksyllä kononaan.
Pakkomyynti edessä viimeistään ensi vuonna. Jousto loppuu.
Ja tämä tapahtuu milloin?
Pian ilmeisesti niin kuin jo 10 vuotta on hoettu.