Opiskelkaa sellainen ammatti joka työllistää...lässytilässytilää
Voi että minua riepoo tuo usein kuultu toteamus. Kyllähän niitä työllistäviä aloja löytyy, mutta sille on aina syynsä, että miksi niillä aloilla on pula tekijöistä. Miksi ketään siis kiinnostaisi näille aloille varta vasten hakeutua?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Työ on työtä, ei sen kuulukaan olla aina niin hauskaa. Ihmisen on pakko saada jostain elantonsa, jotta hän pystyy elämään ja maksamaan laskut. Harrastukset ovat sitten asia erikseen.
Työstään voi tehdä hauskaa, jopa siitä hyvin työllistävästä. Ei tarvitse tyytyä siihen kiireiseen liukuhihnamalliin, valittamiseen tai passiiviseen seisomiseen.
Osaajan tunnistaa intohimosta ja työn ilosta.
T. Varhaiskasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on työtä, ei sen kuulukaan olla aina niin hauskaa. Ihmisen on pakko saada jostain elantonsa, jotta hän pystyy elämään ja maksamaan laskut. Harrastukset ovat sitten asia erikseen.
Työstään voi tehdä hauskaa, jopa siitä hyvin työllistävästä. Ei tarvitse tyytyä siihen kiireiseen liukuhihnamalliin, valittamiseen tai passiiviseen seisomiseen.
Osaajan tunnistaa intohimosta ja työn ilosta.
T. Varhaiskasvattaja
Ihmiset ovat yksilöitä. Osalle riittää, että työ on edes siedettävää, varsinkin jos palkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työtään tarvitse rakastaa, mutta kun vihaat sitä niin paljon, että välillä toivot olevasi kuollut, jotta ei seuraavana päivänä tarvitsisi enää tulla, niin se menee jo jaksamisen yli. Itse olen tämän kokenut.
No jos kaikki ammatit maailmassa paitsi se sinun yksi tietty unelmiesi ammatti on silkkaa paskaa niin vika on sinun pääsi sisällä.
Tuossa ei kyllä noin sanottu, vaan repäisin peffastasi tuon ääripään, jonka keksit omassa päässäsi.
repäisit
Opettele kirjoittamaan ennen kuin alat aukoa päätäsi viisaammille.
Et ole viisaampi jos sinun pitää takertua johonkin näppäilyvirheeseen ja sen peruusteella nostaa itseäsi toisten yläpuolelle. Puutu siihen tekstin sisältöön jos ymmärrät lukemaasi.
Argumentoi siihen itse asiaan, äläkä johonkin typoon.
Sinusta kyllä huomaa, mitä ihmistyyppiä edustat. Olet niitä työpaikkojen myrkyttäjiä ja persoonallisuusviallisia elukoita, kenen takia terveillä ja sinua fiksummilla ihmisillä on niin sietämätöntä siellä töissä.
Teidät kun poistaisi työpaikoilta niin tämä kansakunta voisi paljon paremmin.
Kyllähän sinä aina jonkun tekosyyn keksit laiskuudellesi. "yhyy siellä oin myrkyttäjiä ja persoonallisuusvikaisia jotka sanoo että ihmisen pitää tehdä työtä ja elättää itsensä kun minä vain haluan maata kotisohvalla ja juoda".
En ole laiska, vaan ahkera. Ne työpaikka kiusaajathan niitä laiskoja on, kun laittavat toiset tekemään omat työnsä, nostavat palkan siitä mitä laittavat toisen tekemään ilmaiseksi omien töiden ohessa.
Mikä tekosyy sinulla on tehdä toisten työssä olosta sietämätöntä?
Mikä tekosyy sinulla on purkaa oma paha olosi toisiin?
Mikä tekosyy sinulla on aukoa päätäsi kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous työllistää. Hyvistä siivoojista tapellaan ja heitä osataan arvostaa.
Harmi että ala on niin jakautunut ja palkat usein mitä sattuu.Jos palkat ovat "mitä sattuu", niin ei tekijöistä tapella kuin juhlapuheissa.
Ei pidä paikkaansa, ja se on se paradoksi. Työtä on tarjolla koko ajan. Sen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ei silti huolehdita. On tuurista kiinni, millaisen työpaikan saa. Ihan piikayhteiskunnan meno.
Siivoustyö myös katsotaan jokaiselle luonnistuvaksi. No tasan tarkkaan kaikki eivät sitä osaa, kun se ei ole mitään moppiin nojailua etenkään terveydenhuollossa.No ei se todellakaan mitään rakettitiedettäkään ole. Jos ei tuonvertaista voi opetella niin pysyköön sitten kotonaan rutisemassa. Kyllä me veronmaksajat pummit elätämme jatkossakin.
Ei ole ei, mutta sen voi tehdä huonosti ja väärin niin että rakennukset sekä laitteet hajoaa, virukset ja bakteerit leviävät jne.
Pelkästään sairaalasiivous on oma erityistarkka maailmansa. Puhumattakaan alan näyttökokeesta.
Jos en pääse girurgiksi niin juon sit kotona kaljaa ja loikoilen.
Vierailija kirjoitti:
Turha opiskella joksikin liito- oravan tutkijaksi jos tietää että töitä ei löydy.
Oletko huviksesi katsonut? Paikkoja on auki pilvin pimein biologeille tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työtään tarvitse rakastaa, mutta kun vihaat sitä niin paljon, että välillä toivot olevasi kuollut, jotta ei seuraavana päivänä tarvitsisi enää tulla, niin se menee jo jaksamisen yli. Itse olen tämän kokenut.
No jos kaikki ammatit maailmassa paitsi se sinun yksi tietty unelmiesi ammatti on silkkaa paskaa niin vika on sinun pääsi sisällä.
Tuossa ei kyllä noin sanottu, vaan repäisin peffastasi tuon ääripään, jonka keksit omassa päässäsi.
repäisit
Opettele kirjoittamaan ennen kuin alat aukoa päätäsi viisaammille.
Et ole viisaampi jos sinun pitää takertua johonkin näppäilyvirheeseen ja sen peruusteella nostaa itseäsi toisten yläpuolelle. Puutu siihen tekstin sisältöön jos ymmärrät lukemaasi.
Argumentoi siihen itse asiaan, äläkä johonkin typoon.
Sinusta kyllä huomaa, mitä ihmistyyppiä edustat. Olet niitä työpaikkojen myrkyttäjiä ja persoonallisuusviallisia elukoita, kenen takia terveillä ja sinua fiksummilla ihmisillä on niin sietämätöntä siellä töissä.
Teidät kun poistaisi työpaikoilta niin tämä kansakunta voisi paljon paremmin.
Kenen takia siis joiden takia.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksien suunnittelijoilla ja järjestäjillä pitäisi olla joku vastuu siitä ettei ihmisiä kouluteta ammatteihin, joissa on heikot työllisyysmahdollisuudet. Jos jossakin ammatissa on jo ylitarjontaa koulutetuista ei heitä pitäisi ainakaan jatkuvalla syötöllä kouluttaa lisää. Jos opiskelija uhraa useita vuosia elämästään opiskellakseen ammatin joku takuu hänelle pitäisi antaa siitä, että hän jollakin aika välillä voi työllistyä koulutustaan vastaaviin töihin.
Suomessa ajatellaan, että nuoria pitää kouluttaa sellaisille aloille, joille he haluavat. Tällä perustellaan kaiken maailman taiteilijoiden kouluttamista.
Poikani opiskeli mieluisan duunariammatin, eikä työllisty kuin pahimpiin riistofirmoihin. Nyt hän tähtää uuteen ja taiteellisempaan koulutukseen. Hänen ammattikoulunsa ex-rehtori muuten hurisi samaa "opiskelkaa sitä mikä kiinnostaa " viime viikolla radiossa. Miten se vaikuttaa työllistymiseen?
Mulla on useampikin duunariammatti eikä mikään niistä oikein työllistä kun perussairauteni kilpirauhasen vajaatoiminnan takia moni paikka on kehossa mennyt huonoon kuntoon.
Niinpä olen päättänyt mennä avoimeen yliopistoon kokeilemaan IT-alan kursseja. Tosin TE-toimisto jaksaa tässäkin olla katsomassa tukia suht helposti ja itse en ole täysin varma edes että mikä kiinnostaa. Mulla on jo yksi älyllinen harrastuskin jonka suhteen voisin myös vielä kouluttautua. Pakko kai se on kun terveys on mitä on.
Ja mitä vähemmän oman alasi ihmisiä on , niin sitä halutumpaa kamaa olet. Ja palkka on sen mukainen.
Joku liito-oravantutkija voi siis olla oikeinkin passeli valinta . Jos vaan ihan aidosti jaksaa niitä työkseen tutkia 😀
Minä aion tehdä tietokoneella pelaamisesta itselleni ammatin. Siimä voi tienata miljoonia. Turha käyttää aikaa johonkin huonosti palkattuun hommaan.
Miksei noin saisi sanoa? Kai se nyt on järkevämpää opiskella ammatti, jolla voi työllistyä kuin sellainen, jolla jää työttömäksi.
Itse otin joitakin vuosia sitten opintovapaata, koska olin ollut samassa työpaikassa 8 vuotta ja leipääntynyt. Hakenut monta kertaa muualle, mutten saanut töitä. Opiskelin hierojaksi vuodesssa. Totesin, etten saa kokoaikatyötä enkä edes ole yrittäjähenkinen. Tosi vähän on työpaikkoja, joissa hierojan ei tarvitsisi alkaa yksityisyrittäjäksi. Olen palannut vanhaan työhöni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksien suunnittelijoilla ja järjestäjillä pitäisi olla joku vastuu siitä ettei ihmisiä kouluteta ammatteihin, joissa on heikot työllisyysmahdollisuudet. Jos jossakin ammatissa on jo ylitarjontaa koulutetuista ei heitä pitäisi ainakaan jatkuvalla syötöllä kouluttaa lisää. Jos opiskelija uhraa useita vuosia elämästään opiskellakseen ammatin joku takuu hänelle pitäisi antaa siitä, että hän jollakin aika välillä voi työllistyä koulutustaan vastaaviin töihin.
Suomessa ajatellaan, että nuoria pitää kouluttaa sellaisille aloille, joille he haluavat. Tällä perustellaan kaiken maailman taiteilijoiden kouluttamista.
Höpö höpö. Taiteen alan koulutus on Suomessa heikolla tasolla ja aloituspaikkoja vähän.
Suomessa nimenomaan ajatellaan, ettei taidealoille kannata kouluttaa ihmisiä. En nyt kommentoi, mitä mieltä itse tästä olen, mutta käsityksesi koko asiasta on väärä.
Koulutus ylioppilas, aina on töitä löytynyt. Todellakin olen tyytyväinen, etten kouluttautunut millekään hyvin työllistävälle alalle, joka ei minua kiinnosta.
Olen nähnyt ihan tarpeeksi kitkuttelujoita, jotka ovat väärällä alalla, mutta eivät uskalla lähteä. En itse ole valmis tällaiseen.
Uravalinnassa ei muutenkaan kannata kuunnella muita, vaan sisäistä ääntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivous työllistää. Hyvistä siivoojista tapellaan ja heitä osataan arvostaa.
Harmi että ala on niin jakautunut ja palkat usein mitä sattuu.Jos palkat ovat "mitä sattuu", niin ei tekijöistä tapella kuin juhlapuheissa.
Ei pidä paikkaansa, ja se on se paradoksi. Työtä on tarjolla koko ajan. Sen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ei silti huolehdita. On tuurista kiinni, millaisen työpaikan saa. Ihan piikayhteiskunnan meno.
Siivoustyö myös katsotaan jokaiselle luonnistuvaksi. No tasan tarkkaan kaikki eivät sitä osaa, kun se ei ole mitään moppiin nojailua etenkään terveydenhuollossa.No ei se todellakaan mitään rakettitiedettäkään ole. Jos ei tuonvertaista voi opetella niin pysyköön sitten kotonaan rutisemassa. Kyllä me veronmaksajat pummit elätämme jatkossakin.
Ei ole ei, mutta sen voi tehdä huonosti ja väärin niin että rakennukset sekä laitteet hajoaa, virukset ja bakteerit leviävät jne.
Pelkästään sairaalasiivous on oma erityistarkka maailmansa. Puhumattakaan alan näyttökokeesta.
Aivan, mutta muistetaan nyt kuitenkin pysyä faktasta, että hyvin, hyvin pieni osa siivoojista työskentelee sairaaloissa. Suurin osa on kotisiivouksessa ja toimistosiivouksessa.
Kun aina hehkutetaan, miten kova ammattitaito, niin ei se kaikilla ole ja aikaresurssit rajalliset. Meillä on toimistossa koulutetut siivoojan Solilta ja voi hyvä ihme sitä työn jälkeä. Vähän pyyhitään kuivalla levymopilla. Imurointi kuuluu vain 4 viikon välein. Lattioita ei pestä ikinä. Sopimuksessa ei lue, ettei lattioita pestä ollenkaan, mutta se on käytäntönä. Tiedän, koska sopimuksen sisältö on kaikille nähtävissä siivouskomeron oven sisäpuolella, siis myös niille siivoojille. Haen sieltä usein vessapaperia, koska laittavat vain kerran viikossa rullat vessoihin. Sitäkään ei lue sopparissa, että wc-paperitelineitä ei voisi täyttää tarpeen mukaan. Kolmesti viikossa käyvät pyörimässä toimistolla ja joka kerta tekevät eri asioita. Työajan käyttö saattaisi olla järkevämpää, jos kerralla siivoaisivat kunnolla eikä semmoista vähän sieltä sun täältä huiskimista. Miksi toimistolla on ammattisiivoojat, johtuu koronasta. Tulin korona-ajan alussa töihin, jolloin oli kiva siivoojatyttö yksityisestä firmasta. Joku iso pomo päätti, että kun ei ole ammattilainen, ei ymmärrä infektioiden torjunnasta ja pintojen desinfioinnista. Niinpä vaihdettiin ammattilaiset tilalle, jotka ei muuta desinfioi kuin vessat. Se tyttö sentään pyyhki oven kahvat, ison siivousfirman työntekijöiden en ole ikinä nähnyt pyyhkivän ovenkahvojakaan.
Siihen on aina syynsä... joo totta, usein "miesten aloilla" se on: liian raskasta, liian vaikea oppia hyvin, eikä ole kovin helppoa pienellä kynnyksellä ottaa rokilipäivää ja käydä manikyyrissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksikö työ ei saisi olla hauskaa? Miksi sinnitellä kurjassa työssä ja sitten olla pian henkisesti niin uupunut, että ei jaksa enää edes niitä mukavia harrastuksia.
Kaikille ei vain löydy ns. "unelma-alaa". Pakko sitä ihmisen kuitenkin jotain on tehdä, mikäli mielii saada kunnollisen toimeentulon.
Juuri sitä kunnollista toimeentuloa ei tällä hetkellä saa moneltakaan työvoimapula-alalta.
Jos jollain alalla ei saa kunnollista toimeentuloa, sillä ei ole työvoimapulaa. Jos pulaa olisi, neuvotteluvaltit olisivat työnhakijalla, ja palkat sen mukaiset.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Päättäjät rakentavat työttömyyttä, jotta voidaan riistää. Riistettävät vain eivät tuota jälkeläisiä. Myös ulkomaisella halpuutusväellä tuotetaan kansallemme toimeentulotaistelua. - Käytännössä suomalaisten
tarina päättyy jopa maailman mitassa nopeasti.
Avaapa vähän! Millä päätöksellä joku "päättäjä" on aiheuttanut työttömyyttä, ja mitä hän hyötyi siitä?
Jonkin firman isokenkäinen pomo voisi ainakin lyhyellä aikavälillä lisätä työtyömyyttä lakkauttamalla koko lafkan, mutta tuskin kukaan sulkee kannattavaa yritystä alentaakseen kilpailijan palkkakuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todennäköisesti vihaisit mitä vain työtä. Tuollainen asenne on pään sisäistä.
Alkoi kiinnostaa mitä sinä teet työksesi kun voit sanoa noin?
Olen hoitajana. Nähnyt kyllä miten alalta lähteneet ovat sitten vihanneet myös sitä työtä mihin ovat opiskelleet sillä se ollut mukamas heidän joku intohimo.
Opiskele ahtaajaksi, yli 4000 € per kk.
Luikurit täällä keksii tekosyitä.