Anteeks tyhmä kysymys, mutta näkeekö kassahenkilö kenen kortilla joku maksaa?
Mietin, onko sallittua antaa oma korttini (ja tunnuslukuni) pojalleni, jotta kävisi puolestani kaupassa...
Siis tiedän toki että pankki ohjeistaa kortin olevan henkilökohtainen, mutta sitten näin ihan käytännössä...
Kommentit (81)
Käteisellä ei jää tietoja muusta jää.
Kuitenkin nostot ja ostot näkyy tili tapahtumissa jos rikolliset käy ostoksilla tai nostaa tekee siirtoja tililleen ne näkyy aina siellä ja pankki myös seuraa.
Rikolliset on jäänyt kiinni niin että ensin on huomattu tilillä nostot ostokset sitten on seurattu missä poliisi saa selville mistä koneesta milloin pankin tiedot ja kellon ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rikos maksaa toisen kortilla, laki muuttui joku vuosi sitten.
Eri asia korvaako pankki mitään jos kortilla törttöillään; se on pankin korttiehdoista kiinni.
https://www.google.com/search?q=voiko+toisen+pankkikortilla+maksaa&rlz=…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse pankki ole sitä mieltä ettei niin saa tehdä. Kaikki kortit ovat henkilökohtaisia.
Nimenomaan. Kortti poistetaan, jos todetaan, että sitä on käyttänyt joku muu. Kauoan kassakin voi ainakin huomata, että korttia käyttää eri sukupuolta oleva kuin kortissa oleva etunimi. Kortti on tällöin takavarikoitava. Henkkarit on näytettävä. Poliisi kutsutaan paikalle.
Mutta missä tilanteessa käytännössä se kassahenkilö näkisi kortissa olevan nimen? Ellei ala erikseen tarkastamaan jokaisen ostajan kortteja.
Ei missään. Täällä on ihan pönttöä porukkaa.
Itse tein ostokset firman kortilla, jonka jälkeen luin bonukset omalla bonuskortilla. Eipä onnistunut, kassaneiti huomasi ja kertoi kohteliaasti, että ostot ja bonukset pitää olla saman henkilön kortilta.
Olen 6v ollut mieheni kanssa yhdessä, ja joka kerta ostettu ostokset puoliksi niin että miehen bonuskorttia vilautetaan molempien ostoksille. Kertaakaan ei missään kaupassa ole myyjä sanonut tästä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse pankki ole sitä mieltä ettei niin saa tehdä. Kaikki kortit ovat henkilökohtaisia.
Nimenomaan. Kortti poistetaan, jos todetaan, että sitä on käyttänyt joku muu. Kauoan kassakin voi ainakin huomata, että korttia käyttää eri sukupuolta oleva kuin kortissa oleva etunimi. Kortti on tällöin takavarikoitava. Henkkarit on näytettävä. Poliisi kutsutaan paikalle.
Mutta missä tilanteessa käytännössä se kassahenkilö näkisi kortissa olevan nimen? Ellei ala erikseen tarkastamaan jokaisen ostajan kortteja.
Ei missään. Täällä on ihan pönttöä porukkaa.
Itse tein ostokset firman kortilla, jonka jälkeen luin bonukset omalla bonuskortilla. Eipä onnistunut, kassaneiti huomasi ja kertoi kohteliaasti, että ostot ja bonukset pitää olla saman henkilön kortilta.
Olen 6v ollut mieheni kanssa yhdessä, ja joka kerta ostettu ostokset puoliksi niin että miehen bonuskorttia vilautetaan molempien ostoksille. Kertaakaan ei missään kaupassa ole myyjä sanonut tästä mitään.
S- ketju ei anna bonuksia yrityskortille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi poika ei voi maksaa omalla kortillaan tai käteisellä ja sinä sitten siirrät jälkeenpäin hänen tililleen?
Tilaa kauppakassi-systeemillä, ei tartte antaa korttia kellekään!
Tai hommaa mobile pay.
En jaksanut lukea ketjua, mutta vastaus ap:n kysymykseen: kassa ei näe, kenen korttia käytät siinä lukijassa..
Maksukorttia ja tunnuksia ei saa luovuttaa toiselle henkilölle.
Kortti on henkilökohtainen, en ikinä antaisi kenellekkään muulle.
Vierailija kirjoitti:
No joo, ehkä sivuutan ne bonukset sitten. Poika maksakoon omalla kortilla ja minä maksan sitten hänelle.
Ei tarvi stressata mahdollisesta kassahenkilön tarkkuudesta. 😅
Ap
Monissa paikoissa itsepalvelukassa. Niillä ei ainakaan mitään tarkistella.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että sopimuksessa näin lukee. En kyllä ymmärrä miksi. Saahan sitä muutenkin omaisuuttaan antaa tai luovuttaa käyttöön miten haluaa.
En ole montaakaan kertaa maksanut toisten korteilla, mutta yhden kerran myyjä kertoi ettei voi myydä minulle koska yritin maksaa toisen ihmisen kortilla. Jostain se myyjä huomasi, että se oli toisen kortti vaikka yritin vähän piilotella sitä. Myyjä tiesi aivan tasan tarkkaan kuka minä olen (kyseessä oli tätini hyvä ystävä) ja hän myös todellakin tiesi kuka kortin omistava henkilö oli (kutsutaan häntä vaikka Pentiksi). Lisäksi hän tiesi, että minä ja Pentti tunnemme toisemme. Myyjän käytökseen saattoi vaikuttaa se, että hän ja Pentti eivät oikein tulleet toimeen keskenään. Tosin myyjällä tuntui olevan ongelmia monen muunkin ihmisen kanssa.
Vaikka tilanne ärsyttikin, tai oikeastaan hävetti, niin enhän minä voinut tehdä asialle mitään koska myyjä toimi täysin sääntöjen mukaan.
No nyt selkis,kerran korttini ei toiminut ja myyjä nappasi sen heti kädestäni. Luki nimen samalla kun pyyhkäisi sitä hihaansa. Myyjä selvästi epäili minua ja sanoi jotain inhottavaa,että tällä tilillä ei taidakaan olla rahaa. Tilillä oli rahaa,mutta kortti ei vaan toiminut siinä kaupassa. Viereisessä kaupassa toimi ihan ok. Loukkaannuin kyllä niin,että en halua kyseistä kassa-akkaa enää tavata,luulkoot pankkikorttivarkaaksi ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että sopimuksessa näin lukee. En kyllä ymmärrä miksi. Saahan sitä muutenkin omaisuuttaan antaa tai luovuttaa käyttöön miten haluaa.
Joo varmaan saa, mutta onkohan tässäkin takana korvaus asiat. Jos itse olet jotain luovuttanut toiselle, ei esim. vakuutukset korvaa jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Mun poika on monesti maksanut mun kortilla. Ei ole ollut ongelmia.
Joku kerta sen kaveri hokaa sen ja...
S-korttitili on miehen nimissä, mutta minulla on rinnakkaiskortti. Talletan myös rahaa hänen nimissään olevalle tilille, jolta tehdään elintarvikeostot. Minulle kassahenkilö muistutti pankkisalaisuudesta, vaikka S-pankki oli myöntänyt minulle rinnakkaiskortin. Käytin ostoihin myös omia varojani...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee.
Rikosnimike , kavallus.Poliisin talousrikosyksikkö kurvaa pillit päällä kaupan pihaan hakemaan pojan ja sen jälkeen ap:n. Pasilan poliisivankilaan vievät.
Niin ja sitten on pärstät iltapäivälehtien kansissa, ja meitä ruoditaan täällä palstalla. "Rikolliskopla äiti & poika"
😱😆
Ap
:))))
Mutta asiaan: saa käyttää, jos on tilinkäyttöoikeus. Äitini oli tehnyt (tietämättäni) mulle, asiat hoitui suhtkoht hyvin. Isä taas ei - joka ainoa asia piti hoitaa valtakirjalla ja siihen asiaan piti olla sen päivän ja asian valtakirja.
(vanhemmat eronneet .... miksi isä ei antanut lupaa? - Sitä en tiedä. Mitään hyväksikäyttöä ei ollut.)
Paitsi että toisen henkilön kortin käyttäminen on maksuvälinepetos, vaikka olisi mitkä tilinkäyttöoikeudet. Jos sulla on tilinkäyttöoikeus äitisi tiliin, saat sille tilille henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset niin halutessasi ja oma kortin, mutta äitisi tunnuksia tai korttia sinulla ei ole oikeutta käyttää. Pankkitunnukset ja -kortit on aina, ihan aina henkilökohtaisia, eikä niihin päde mitkään valtakirjat. Pankin kassallavoit asioida valtakirjallakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poika ei voi maksaa omalla kortillaan tai käteisellä ja sinä sitten siirrät jälkeenpäin hänen tililleen?
Poika itse ehdotti tätä, mutta kun mä haluaisin kaupasta bonukset (jotka saa vain mun kortilla) 😅😅 poika käy kuitenkin tekemässä puolestani isot koko viikon ostokset..
Ap
Prismasta? Hommaa pojallesi rinnakkaiskortti niin saat pisteet tilillesi
Hakip ojalle rinakkaiskortti bonuksia varten.