Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeks tyhmä kysymys, mutta näkeekö kassahenkilö kenen kortilla joku maksaa?

Vierailija
05.03.2023 |

Mietin, onko sallittua antaa oma korttini (ja tunnuslukuni) pojalleni, jotta kävisi puolestani kaupassa...

Siis tiedän toki että pankki ohjeistaa kortin olevan henkilökohtainen, mutta sitten näin ihan käytännössä...

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös itse pankki ole sitä mieltä ettei niin saa tehdä. Kaikki kortit ovat henkilökohtaisia.

Nimenomaan. Kortti poistetaan, jos todetaan, että sitä on käyttänyt joku muu. Kauoan kassakin voi ainakin huomata, että korttia käyttää eri sukupuolta oleva kuin kortissa oleva etunimi. Kortti on tällöin takavarikoitava. Henkkarit on näytettävä. Poliisi kutsutaan paikalle.

Mutta missä tilanteessa käytännössä se kassahenkilö näkisi kortissa olevan nimen? Ellei ala erikseen tarkastamaan jokaisen ostajan kortteja.

Ei missään. Täällä on ihan pönttöä porukkaa.

Ehkä he on vaan vanhoja, ennenhän se kortti annettiin kassahenkilölle. Voi sitä huudon määrää, kun aikanaan näiltä puolison/vanhemman kortilla ostavia kävi ja sattui korttia katsomaan ja oli selkeästi eri sukupuolta, pyysin henkkareita, enkä antanut korttia enää takaisin. Usein saatiin puhelimeen se kortin omistaja. Ei auttanut.

Poliisille soitin. Joskus ehtivät kortin omistajan kanssa paikalle, ennen poliisia.

Nykyään ei korttia enää kassalle anneta, niin näin ei käy. Rikokset helpompia tehdä. Ennen piti rikollisia olla ainakin kaksi, että saivat ostettua molemman sukupuolen korteilla.

Vierailija
42/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on monet kerrat maksanu kaupassa mun kortilla, eikä siinä ole ollu mitään ongelmia. Helpompaa se on noin kuin että erikseen pitäs käydä nostamassa rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai bonusten kerääminen edellytä ostosten maksamista samalla kortilla? Eihän sillä tilillä tarvitse edes olla katetta.

Tilaa pojallesi kanta-asiakaskortin rinnakkaiskortti jatkoa varten.

Vierailija
44/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootte vähän höperöitä. Ei ole rikos maksaa toisen kortilla, eikä kortin lainaaminenkaan ole rikos.

Maksupääte kysyy tunnuslukua eikä nimeä tai sukupuolta.

Vierailija
45/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vilautetaan bonuskorttia ja vasta sen jälkeen maksukorttia. Kyllä minäkin kerään omalla kortillani bonukset vaikka olisi miehen vuoro maksaa kaupassa ja hän on unohtanut bonuskortin kotiin. Tai jos ollaan kavereiden kanssa ulkona ja halutaan ostaa S-asiakasomistajaviini niin joku S-kortillisista lainaa omaansa, vaikka toinen hoitaisi maksun omalla kortillaan.

Vierailija
46/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootte vähän höperöitä. Ei ole rikos maksaa toisen kortilla, eikä kortin lainaaminenkaan ole rikos.

Luepa uudestaan ne pankkikortin käytön ehdot.

Vierailija
47/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain kerran kipeälle kumppanille ruokaa kaupasta hänen kortilla, mutta sitten sekoilinkin tunnusluvun kanssa ja meinasi tulla aikamoinen soppa, kun kassa epäili mun varastaneen kortin. Uskoi kuitenkin selityksen, mutta kehotti että jatkossa vastaavassa tilanteessa kannattaa nostaa ennemmin rahaa automaatista ja maksaa sillä.

Vierailija
48/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikollista porukkaa, ei sitten muidenkaan pitäisi joutua vastuuseen jos joku muu saa maksaa sun kortilla.

Laki sanoo toistaiseksi että se on maksuvälinepetos aina, toivottavasti ruvetaan tarkkailemaan, saataisiin valtion kassaan rahaa oikeuskulujen ja sakkojen muodossa.

Vierailija
49/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen pin-koodeja kun olin myyjänä, kortti piti ottaa pois, jos ei ollut käyttäjän oma. Syynä oli tietysti se, että piti allekirjoittaa kuitti, eikä toisen ihmisen allekirjoitusta saa väärentää. Nämä "varastetut" kortit lähetettiin pankkiin ja lähettäjä sai palkkion (50-75 € välillä taisi olla). 

Jos tämä on vielä voimassa, niin en ottaisi riskiä. Turhaa säätöä saattaa olla tiedossa, jos poika vaikka näpyttelisi koodin väärin ja myyjä sattuisi ottamaan kortin käteen ja huomaisi naisen nimen kortissa tms.

Vierailija
50/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rikos maksaa toisen kortilla, laki muuttui joku vuosi sitten.

Eri asia korvaako pankki mitään jos kortilla törttöillään; se on pankin korttiehdoista kiinni.

Vierailija
51/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi poika ei voi maksaa omalla kortillaan tai käteisellä ja sinä sitten siirrät jälkeenpäin hänen tililleen?

Käteisen käyttö ei ole tätä päivää.

Ei niin. Mikrosiru ja sosiaalinen luokitus ovat nykypäivää. 

Klaus

P. S. Sinä olet jo ylittänyt viikoittaisen hiilidioksidipäästörajasi, joten joudut pysymään tänään kotona. Sähkönkulutuksesi rajataan ajalle klo 12-16. 

Ja ruuaksi saat kohtuullisen annoksen hyönteisiä toimitettuna suoraan ovellesi, joten kaupassakäynti olisi muutenkin turhaa.

T.Klaus Hit.. Schwab.

Vierailija
52/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpä hän sen tietää, jos sukupuolikin sopii henkilötunnuksen. Kohta vielä vähemmän, kun sukupuoli on ilmoitusasia ja henkilötunnus neutraali.

Vierailija
53/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös itse pankki ole sitä mieltä ettei niin saa tehdä. Kaikki kortit ovat henkilökohtaisia.

Nimenomaan. Kortti poistetaan, jos todetaan, että sitä on käyttänyt joku muu. Kauoan kassakin voi ainakin huomata, että korttia käyttää eri sukupuolta oleva kuin kortissa oleva etunimi. Kortti on tällöin takavarikoitava. Henkkarit on näytettävä. Poliisi kutsutaan paikalle.

Ei ole tätä päivää päätellä sukupuolta nimestä tai ulkonäöstä.

Vierailija
54/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jo 10-vuotiaasta asti ollut sivukortti tiliin jolla maksaa ostokset.

Vierailija
55/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tätä päivää päätellä sukupuolta nimestä tai ulkonäöstä.

Henkkareita voi kysyä, jos epäilee. Henkkarit kertoo totuuden, onko sama nimi vai ei.

Vierailija
56/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet höperö. Ihan lakitekstin mukaan kyseessä on maksuvälinepetos. Oli kortin käyttöön lupa tai ei.

Toki moni muukin asia mitä kuitenkin tehdään, on lakia pilkun tarkasti luettuna rikos.

Luvalla toisen kortilla maksamisesta nyt ei jää kiinni, ellei nyt sitten kerro kassalle asiasta.

Vierailija
57/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta missä tilanteessa käytännössä se kassahenkilö näkisi kortissa olevan nimen? Ellei ala erikseen tarkastamaan jokaisen ostajan kortteja.

Ei missään. Täällä on ihan pönttöä porukkaa.

Itse tein ostokset firman kortilla, jonka jälkeen luin bonukset omalla bonuskortilla. Eipä onnistunut, kassaneiti huomasi ja kertoi kohteliaasti, että ostot ja bonukset pitää olla saman henkilön kortilta.

Vierailija
58/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siitä jää kiinni, kortti otetaan pojalta pois ja sinä maksat satasen poisottopalkkion.

Kenelle jää kiinni?

Mun 7v lapsi käyttää usein mun korttia.

Vierailija
59/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa: kaupan kassa EI näe henlkilön nimeä, joka maksukortissa on, oli se debit tai credit- kortti. Ei näe myöskään bonuskortin vinguttajan nimeä!

Vierailija
60/81 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktaa: kaupan kassa EI näe henlkilön nimeä, joka maksukortissa on, oli se debit tai credit- kortti. Ei näe myöskään bonuskortin vinguttajan nimeä!

Sehän selviää jo yksinkertaisesti siitä, ettei kassakuitissa ole maksukortin omistajan nimeä.Siellä on vain kortin numero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi