Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Keväällä aloitan yleensä hiihtokauden jälkeen suunnistuksen, jossa myös kaupunkisuunnistusta viikoittain.
Osaan ainakin kuunnella toisia ja mulle on helppo puhua kun välitän muistakin ihmisistä.
Valuttaa mahlaa, tehdä vastan ja pajupillin, tunnistan syötävät sienet, perata kalat, tehdä polttopuut, kutoa maton, neuloa sukat, lapaset, pipot ja huivit.
Osaan hoitaa puutarhaa, istuttaa hedelmäpuita, marjapensaita, tehdä kasvimaan, viljellä kurkkua, tomaattia, maissia.
Minä se vain menin yliopistoon ja katsoin kateellisena, kun ystäväni ammatttikouluista työllistyivät hyviin ammatteihin.
Minä se vain junnaan paikallani ja ehkä jotani tiedossa.
Minä se vain haluaisin naisen , itse kovin sievä, lukenut ja ei - sylkijä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa näitä?
Varmaan sellainen uusavuton. Onhan se kurjaa, jos ei itse osaa mitään.
Ymmärrän asioita tarkkailemalla ja liittämällä huomioitani yhteen. Aina ei tarvitse kysellä.
Osaan sopia tapaamisaikoja ym. ilman että varmistelen sovittuja asioita vielä kymmeniä kertoja kännyllä.
Laskea verkot, perata kalat, ajaa moottorivenettä, hioa ja lakata puuveneen. N52
Osaan valjastaa hevosen ja ajaa sillä.
Osaan myös satuloida hevosen ja ratsastaa sillä.
Mattojen kutominen kangaspuilla onnistuu myös. Ja viilin teko.
Pikkuahventen nylkeminen onnistuu myös.
Osaan jälttää (raaputtaa) naurista puukolla. Ukkini kertoi että se oli entisaikaan (toissa vuosisadan lopulla, ehkä seuraavan alussakin) silloisten lasten herkkua, kuin karkkia. Naurishan on melkoisen makeaa ja hyvältä se omassakin suussa maistui. Ei tainnut karkkeja kovin olla, mutta kompiaiset olivat silloisia karamelleja. Mistäköhän ne oli tehty? Nyt kyllä kiinnostaisi tietää.
Osaan keskustella eri-ikäisten ihmisten kanssa.
Selviän kesällä ilman sähkövaloja ja juoksevaa vettä.
Osaan kävellä 5 km töistä kotiin.
No osaan esim jalostaa villaa keritsemisestä alkaen villalangaksi. Kehrääminen onnistuu sekä rukilla että värttinällä.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kirjoittaa kaunoa ja samoin Venäjän kielen kaunoa. Tosi nopeata kirjoittaa kaunoa eikä tekstata kun tekee muistiinpanoja. Osaan päässälaskua, plus, miinus, kerto. Tunnen kellon.
Totta, kaunoa kirjoittaa paljon nopeammin.
Minun käsialani on kyllä rapistuu rapistumustaan. Sen huomaa kerran pari vuodessa kun vanhemmille sukulaisille onnittelukorttia väsää.
Osaakohan kukaan enää oikeaa pikakirjoitusta? Sitä ei enää minun kauppaopistoaikoinani opetettu vaikka muutama opettaja mainitsi sitä osaavansa.
osaan pyydystää ongella,verkolla ja katiskalla kalan ja perata sen,laittaa fileiksi ja valmistaa ruuaksi,tunnen metsän marjat ja muita hyötykasveja,osaan neuloa,ommella,parsia,kirjoittaa vanhaa kaunokirjoitusta,kirjoittaa kirjeen,lypsää käsin lehmää,sytyttää tulen nuotioon,takkaan,leipoa leipää, valmistaa vanhoja ruokia ja leipomuksia
Kerään suppilovahveroita, mustatorvisieniä, kanttarelleja, kosteikkovahveroita.