Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Osaan kirjoittaa kaunokirjoitusta kaikkine huippukaarineen ja muine koukeroineen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ihmisillä on eriäviä mielipiteitä ilman että pahoitan mieleni.
Ihailtava ominaisuus, mutta onko tämä vanhan kansan taito?
Kylläpä tunnen itseni vanhaksi lukiessani tätä ketjua kun minulle niin monet täällä mainitut taidot ovat itsestäänselviä ja ihan tavallisia hommia.
Terveisin, mummu
Osaan neuloa melkein mitä vaan, myös sukan kantapään, tehdä neulakintaita, parsia, kutoa mattoja sekä pöytäliinoja ja paljon, paljon muutakin. Olen syntynyt sukuun, jossa kädentaidot ovat olleet arvossaan lukemattomien sukupolvien ajan.
Käytöstavat. Ja sosiaaliset taidot kommunikoida elävän ihmisen kanssa kasvotusten, eikä kännykän välityksellä.
Osaan karstata villaa ja kehrätä lankaa.
Juu leivonta pullaa kakkuja ja hilloa hillota ruuan laitto valmistus perunamuusi vanhaan tyyliin ja söhköttömällä pyörällä ajo.Juu kaikkea osataan mitä nuoret ei osaa.Pullottaa mehuja.Maalata piirtää ilman skannereita.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä tunnen itseni vanhaksi lukiessani tätä ketjua kun minulle niin monet täällä mainitut taidot ovat itsestäänselviä ja ihan tavallisia hommia.
Terveisin, mummu
Ei voi tietää muiden ikiä, eikä nuoremmille kaupunkilaisille kaikki taidot ole itsestäänselvyyksiä. No, itekin kaupunkilainen, mutta kotiteollisuuskoulun käynyt ja lomat viettänyt erähenkisesti niin ne taidot osaa ja vähän muuta tullut siihen päälle opeteltua.
Lisäksi meidän perheen motto on aina ollut että "muut tekee mitä ne osaa, me tehdään mitä halutaan". Valitettavasti äiteeltä jäi tallukan teko opettamatta, sen vielä haluaisin opetella.
Mummoikäinen, muttei mummo, se kenkäheinän pehmittäjä ;)
Vierailija kirjoitti:
Osaan olla arvostelematta ja kommentoimatta kun muut kertovat osaamisistaan.
Oliko taidon nimi passiivisaggressiivisuus vai kyky ilmaista arvostelu omahyväisesti?
Vierailija kirjoitti:
Osaan ottaa hatun tai lakin päästä kun menen sisätilaan enkä käytä puheessa Suomen yleisintä sanaa v....u.
Mitäs vanhan kansan taitoa siinä on, että välttelee upean kielemme alkuperäissanastoa? Päinvastoin, kaikkien pitäisi vaihtaa muista kielistä lainatut vaginat yms. noihin alkuperäisiin ja voimallisiin sanoihin. Siksi niistä on tehty kirosanoja, kun niiden voimaa on muuka.laiset ja uudet hallitsijat, kuten kirkko, pelänneet.
Osaan käyttää valopetroolilamppua. (Tilley-lamppu). Siihen pumpataan painetta ja polttoaine kaasuuntuu ja se palaa ns. sukassa. Osaan vaihtaa myös sen sukan tarvittaessa ja esipolttaa sen.
Osaan valjastaa hevosen perinteisiin valjaisiin, osaan nylkeä ja perata jäniksen ja linnun. Osaan kalastaa, perata ja savustaa kalat. Osaan niittää viikatteella ja leikata sirpillä. Osaan kirnuta voita kirnulla, tosin separaattorin kokoamisen olen tainnut unohtaa. Osaan lypsää käsin ja koneella. Osaan pilkkoa polttopuut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin, mummu
Ei voi tietää muiden ikiä, eikä nuoremmille kaupunkilaisille kaikki taidot ole itsestäänselvyyksiä. No, itekin kaupunkilainen, mutta kotiteollisuuskoulun käynyt ja lomat viettänyt erähenkisesti niin ne taidot osaa ja vähän muuta tullut siihen päälle opeteltua.
Lisäksi meidän perheen motto on aina ollut että "muut tekee mitä ne osaa, me tehdään mitä halutaan". Valitettavasti äiteeltä jäi tallukan teko opettamatta, sen vielä haluaisin opetella.
Mummoikäinen, muttei mummo, se kenkäheinän pehmittäjä ;)
Minun kotona opetettu just sama periaate.
-Eri
Unohdin edellisestä listastani sukan parsimisen, joidenkin merkkien huomaamisen ja tunnistamisen (enneunet ja kuulen ja tunnistan etiäiset), kasvilääkkeiden valmistus, kiljun teko, vinyylilevysoittimen käyttö, kaikki c-kasetteihin liittyvät jujut, perusnikkarointi ja monet remppahommat, pihatyöt, kulotus.
Oikeasti kyllä mukava huomata, että monenlaisia taitoja on kansalla vielä tallella. Eihän meillä ole mitään hätää. Mutta muistakaa nyt opettaa nämä katoavat taidot vähintään omalle jälkikasvulle, lapsille ja lapsenlapsille. Jos omia ei ole, niin sitten jollekin muulle. On meidän vastuulla, ettei nämä taidot katoa.
Osaan tehdä mehua marjoista, kirjoittaa hyvää suomen kieltä, tampata mattoja ja petivaatteita.
Jos tuo on totta, niin hattu päästä!