Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa kaivon paikan .
Sellasella haaraoksallako. No sen osaa jokainen.
Ei se oksa kaikilla taivu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan. Esimerkiksi äidilläni taipui, ja hänen isoisänsä oli kuulemma tehnyt kaivonkatsojan hommaa enemmänkin. Minulla ei oksa taivu hiukkaakaan.
Seivästää heinää, sirpata, tehdä tulet uuniin, hellaan, saunan padan ja kiukaan alle.
Lypsää käsin ja koneella
Koota juhannuskokon, halkoa kirveellä, vesata, koloa puita.
Parsia villasukan (kutoa, virkata monenlaista)
Mulla on yks ainut parsinneula, hukassa alvariinsa
Itsetehty vispipuuro ja sokerikakku. Kutoa virkata kanavatyöt.Parsia.Täytekakkuja ja hilloja.Mehustaa.Ommella käsin.Heittää tavallista tikkaa.Pilkkoa puita.Pyttipannu.
Vierailija kirjoitti:
Seivästää heinää, sirpata, tehdä tulet uuniin, hellaan, saunan padan ja kiukaan alle.
Lypsää käsin ja koneellaKoota juhannuskokon, halkoa kirveellä, vesata, koloa puita.
Mulla on yks ainut parsinneula, hukassa alvariinsa
Tarkoittaako heinän seivästäminen sitä kun heinää pistetään seipäälle? Meillä päin seivästäminen oli sitä kun seipäät hakattiin maahan. Tuolla joku aiemminkin kertoi osaavansa seivästää ja ajattelin että onpa rivakka ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Eikö kaikki vedä lakanat?
Ihan nyt hämmästyin.Milläs vedät, kun asut yksin?
Eli siis yksin asuminen estää osaamisen???
Tai se että lakanat lykätään samantien sänkyyn jos käyttää yksiä koko ajan. Ei sekään osaamista poista.
Mitenkäs pöytäliinan vetäminen, se taitellaan karvan verran eri tavalla että laskokset asettuu symmetrisesti.
Vierailija kirjoitti:
Osaan laskea rojut torveen.
Minä osaaan heittää röhjöt tötteröön.
Osaan lasittaa ikkunat perinteisellä pellavaöljykitillä ja sekoittaa sen itse. Osaan tapetoida seinät itse itsekeitetyllä vehnäjauholiisterillä. Osaan tehdä ruokaa puuliedellä/-uunissa.
Osaan istua pitkiäkin aikoja lääkärin tai hammaslääkärin odotustilassa räpläämättä kännykkää. Pystyn myös matkustamaan bussissa, junassa tai metrossa koskematta kännykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lypsää käsin ja koneellaKoota juhannuskokon, halkoa kirveellä, vesata, koloa puita.
Mulla on yks ainut parsinneula, hukassa alvariinsaTarkoittaako heinän seivästäminen sitä kun heinää pistetään seipäälle? Meillä päin seivästäminen oli sitä kun seipäät hakattiin maahan. Tuolla joku aiemminkin kertoi osaavansa seivästää ja ajattelin että onpa rivakka ihminen.
Päijät-Hämeessä seivästetään, kun laitetaan hangolla heiniä seipäille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan. Esimerkiksi äidilläni taipui, ja hänen isoisänsä oli kuulemma tehnyt kaivonkatsojan hommaa enemmänkin. Minulla ei oksa taivu hiukkaakaan.
Hömppää, hömppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yks ainut parsinneula, hukassa alvariinsaTarkoittaako heinän seivästäminen sitä kun heinää pistetään seipäälle? Meillä päin seivästäminen oli sitä kun seipäät hakattiin maahan. Tuolla joku aiemminkin kertoi osaavansa seivästää ja ajattelin että onpa rivakka ihminen.
Päijät-Hämeessä seivästetään, kun laitetaan hangolla heiniä seipäille
Samoin Savossa.
Tupuliini kirjoitti:
Tuo kaivon katsominen jollakin oksalla on täyttä humpuukia. Kuuluu samaan sarjaan kuin sormuksen pyöriminen langassa kertoen tuleeko tyttö vai poika.
Sormusleikeistä en tiedä, mutta kaivon paikan löydän. Kaikki ei sitä osaa, mutta se ei tarkoita, että se olisi humpuukia.
Aika monia näistä olen taitava tekemään mutta jos ei osaa nii voi kattoa juutubesta mallia ;)
ukkoni opetti mettälle kun sain luvat. isomman elukan putsaaminen on kyllä liian raskasta minulle, mutta sekin onnistuu. eli luonnosta eläminen on hallussa. villikasvien opettelu on vielä kesken. mutta jos kaupat menee pysyvästi kiinni, niin nälkä ei tule. ja nyt olen tekemässä ukolle porontaljasta sortseja. harjoittelen siis nahantyöstöä. ilmeisesti jotain teen väärin, kun sormet tuppaa kipeytymään kovasti, enkä halua ukolta kysyä neuvoa joka asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Taito pysyä hoikkana
Minulla on myös tämä taito tai taipumus.
Olen tavallaan samaa mieltä, mutta ajattelen tämän myös hyvän mielen keskusteluksi, jossa ei tarvi olla niin kirjaimellinen. :) Ehkä täällä on myös nuorisoa, jolle "vanha kansa" tarkoittaakin minun vanhempieni ikäluokkaa, jota en itse ajattele lähellekkään vanhaa kansaa, vaan minulle niitä ovat omat isoisovanhemmat ja siitä taaksepäin. Kaikki on suhteellista!