Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa kaivon paikan .
Sellasella haaraoksallako. No sen osaa jokainen.
Ei se oksa kaikilla taivu
Ei tosiaan. Esimerkiksi äidilläni taipui, ja hänen isoisänsä oli kuulemma tehnyt kaivonkatsojan hommaa enemmänkin. Minulla ei oksa taivu hiukkaakaan.
Sitä pitää taivuttaa käsillä 🤙
Kudon sukkia ja räsymattoja. Olen myös tehnyt riisipiirakoita ja hapanleipää. Teen paljon ruokia leivinuunissa.
Leivän teko juuresta. Liipalla terotus. Ompelu. Kalastus.889
Luku- ja kirjoitustaito. Katoavaa kansanperinnettä.
Sienestys
Marjastus
Karjalanpaisti (ohje mummolta joka evakko)
Kalakukko
Kalojen perkaaminen
Osaan työstää puuta koko prosessin matkalta (ja tehdä esim huonekaluja)
Muikkujen puhkominen (mainitsen erikseen kun huvitti se Farmi-jakso jossa kilpailijat taivasteli että hui yök joku muikku)
Pienet kasvimaan työt keväästä syksyyn: perunaa, herneitä, juureksia jne
Muutakin varmasti
N33
Olen rautaa, kun muut nykymiehet on puuta vain.
T. Volodymyr Zelensky
Vaatteiden ompelu ja kaavojen teko. Ruisleivän leipominen vanhaan juureen. Hapankaalin teko, hyötykasvien kasvatus siemenistä alkaen parvekkeella.
Tämähän on hyvän mielen ketju :D olisimme melkoisen ehtoisia emäntiä, jos yhtäkkiä nakattaisiin 100 vuotta ajassa taaksepäin.
Omilla aivoilla ajattelu. Asioiden suoraan sanominen. Osaan olla luonnossa ja tulla toimeen. Olen aikalailla itse tekevä tai keksin ratkaisut . Neulon sukkia ja teen lapauudestani ruokia vieläkin ja teen kaalilaatikon ja kaalikääryleet itse. Sen sellaista
Mie osaan vaikka mitä. Ja jos en jotain osaa, äkkiä opin :)
T: pohjois-karjalainen nainen alle 30v.
En tiedä onko tämä taito mutta vietän kesät alkeellisella mökillä kaukana asutuksesta ilman sähköä ja juoksevaa vettä. Pärjään ja nautin.
Osaan panna olutta! Olen myös ollut mukana hakemassa lampaita kesälaitumelta monta kertaa.
Osaan myös "normaalimpia" taitoja, jotka kuitenkin on mainittu tässä ketjussa, kuten neulominen, saunavihdan tekeminen, hillojen yms. valmistus ja pullien leipominen... puusaunan lämmittäminenkin ilmeisesti lasketaan.
Osaan neuloa sukat ja tehdä hyviä karjalanpiirakoita ja kiisseleitä. Osaan myös parsia, pitsinvirkkauskin onnistuu. Osaan kirjoittaa kaunokirjoitusta, alkaa sekin olla katoava taito Suomessa, muualla ei.
Teen mökillä aina saunavihdat ja hakkaan halot.
Olen lapsesta asti asennoitunut niin, että kaikkea osaa mitä haluaa.
Osaan antaa vaihtorahan takaisin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa kaivon paikan .
Sellasella haaraoksallako. No sen osaa jokainen.
Ei se oksa kaikilla taivu
Ei taipunut mullakaan. Kädestä pitäen opetettiin. Neuvottiin vielä kulkemaan sille paikalle missä oksa taipuu muiden kädessä. Vaan ei taipunut mun kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan vetää lakanoita.
Minä myös ja opetin taidon silloin 5-vuotiaalle tyttärenpojalle. Lapset ovat ennen murrosikää innoissaan kun saavat oppia ihan mitä vaan töitä. On hyvä silloin opettaa näitä vanhoja taitoja edelleen.
Eikö kaikki vedä lakanat?
Ihan nyt hämmästyin.
Kyllä varmaan. Nykyään sen vaan usein joutuu tekemään yksin. Taloyhtiöiden pesutuvissa on näitä laitteita, joilla se onnistuu jotenkin yksinkin. Ennen se tehtiin niin että ensin ravistelu, sitten viikkaus pitkittäin nelinkertaiseksi ja sitten rivakoita vetoja 2 - 3 kertaa ja mankelointi. Tähän tarvitaan välttämättä kaksi henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyky elättää itseni ja jälkikasvuni ilman minkäänlaisia yhteiskunnan maksamia tukia.
Kieltäydyit siis lapsilisästä, neuvolasta ja koulusta?
Koulupakkoa ei ole, oppivelvollisuus on.
Tupuliini kirjoitti:
Tuo kaivon katsominen jollakin oksalla on täyttä humpuukia. Kuuluu samaan sarjaan kuin sormuksen pyöriminen langassa kertoen tuleeko tyttö vai poika.
Ei ole kaivonkatsominen humpuukia. Milläs luulet ennen vanhaan kaivoja ja lähteitä löytyneen. Se vaan ei kaikilta onnistu.
Kerro tästä vähän lisää.