Lenita Airisto ei usko työuupumukseen
Hänen mielestään työstä ei voi uupua. Mitä mieltä tästä?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28d4a578-cf76-422d-b23a-c2b754…
Kommentit (176)
Tuskinpa on lapsia halunnutkaan. Oma päätös
Pitää käydä ostamassa valkoiset tennissukat, en ole pitkään aikaan käyttänytkään.
Työuupumus tulee stressistä, ei fyysisestä aktiivisuudesta. Toki fyysisesti raskas työ voi aiheuttaa stressiä, mutta se fyysisyys ei itsessään ketään sairastuta - meidän kropat on luotu liikkumaan.
Ja stressi todellakin sairastuttaa ihmisen fyysisesti, eli ei se ole Lenita uskon asia tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa on lapsia halunnutkaan. Oma päätös
Ei ole halunnut. Ja on kertonut sen kirjassaan.
Siksi avioliitto Melinin kanssa päätyi eroon, kun Melin halusi lapsia. Kai hänkin oli alkuun samaa mieltä Lenitan kanssa.
Melin avioitui sitten toisen naisen kanssa ja saivat monta lasta.
Kyllä voi tuntea iloa tehdystä ja mielekkäästä työstä ja kun sitä ei olisi liikaa, ihan uupumukseen saakka. Kun sitä unta vaan saisi tarpeeksi, kaikilla arki ei ole niin helppoa kuin Lenitalla. Hän varmaan kuuluu siihen porukkaan jonka mielestä "pitää vaan järjestää elämänsä paremmaksi" tai jotain yhtä kohottavaa. Sanoisin että tämä rouva on kaukana tavallisen ihmisen arjesta, vaikka joissain asioissa häntä arvostankin.
Lenita on aina elänyt vain itselleen. Helppo viisastella. Tyhmyytensä hän on näyttänyt julkisuudessa monesti. Ei voi ottaa tosissaan tuota tolloa.
Olen itse kohdannut useita työuupuneita omalla alalla. Mielenkiintoista on, että täysin samaa työtä tekevistä osa uupuu, osa voi hyvin. Olen huomannut, että uupuneille on usein muutakin kuormitusta elämässä samanaikaisesti ja välillä tuntuu, että se on se " muu" elämä, joka vie voimat eikä työssä sitten enää jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Hienostorouvalla voisi mieli muuttua, kun tekisi rakennuksilla töitä 45vuotta tai lähihoitajana, 3- vuorotöissä 60vuotiaana. Lenita ei ole koskaan tehnyt fyysistä työtä.
Työuupumus on lähinnä aivojen sairaus. Kun tehdään riittävän pitkään tietotyötä tietokoneilla jossa on vaativaa tieto-osaamista ja monia erilaisia tietojärjestelmiä niin kyllä se uuvuttaa ne aivot jossain vaiheessa. Varsinkin kun töitä aina enemmän kuin normaalin työajan puitteissa ehtii tekemään. Jos lisäksi työohjeissa muutoksia vähän väliä niin avot siitä se kehä alkaa syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kohdannut useita työuupuneita omalla alalla. Mielenkiintoista on, että täysin samaa työtä tekevistä osa uupuu, osa voi hyvin. Olen huomannut, että uupuneille on usein muutakin kuormitusta elämässä samanaikaisesti ja välillä tuntuu, että se on se " muu" elämä, joka vie voimat eikä työssä sitten enää jaksa.
No se juju on siinä miten sitä työtä tekee ja millaisella työmoraalilla. Toisille se, että työn tulos on laadultaan aina sitä mitä sen pitäisikin olla ja toisille taas työssä tärkeämpää on työkavereisen kanssa jutustelu ja työajalla vapaat sekä ne tauot. Ensimmäinen on tietty työnantajan mielestä hyvä juttu mutta oman terveyden kannalta jälkimmäinen on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joka kerta yhtä mielenkiintoista, kun ihmiset pitävät mielipiteitään ja henkilökohtaisia kokemuksiaan universaaleina faktoina.
Kuten täälläkin. Kuka nyt mieluisasta työstä uupuisi? Minäkin paahdan menemään.
Tiedän kaltaisiasi paahtajia jotka eivät itse tajua olevansa burnoutissa ja masentuneita. Kun tuntuu pahalta painetaan vaan kovemmin töitä kun se on ainoa asia jossa tuntee olevansa elossa. Varsinainen elämä jää elämättä.
Hassua, että katsot olevasi asemassa, jossa voit määritellä miten ihmiset elämänsä käyttävät.
Olen nyt 55 v. ja ei ole vielä haluja eläköityä. Töitä olen tehnyt koko ikäni, nytkin on vielä sivuvirite
Kaikilla ei ole sitä kivaa työtä joka on kuin itselle räätälöity ja hyvin monet joutuvat tekemään työtä jossa on esim. kipuilua oman moraalin ja työn säädösten, toimintamallin ym. asioiden välillä. Se voi tuoda melkoisesti ristiriitoja ja uupumusta lisäksi vielä työtä on liikaa jaksamisen kannalta esim. hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se joka kerta yhtä mielenkiintoista, kun ihmiset pitävät mielipiteitään ja henkilökohtaisia kokemuksiaan universaaleina faktoina.
Kuten täälläkin. Kuka nyt mieluisasta työstä uupuisi? Minäkin paahdan menemään.
Kyllä mieluisasta työstä uupuu myös, jos siihen annetaan epärealistiset aikataulut päälle. Eihän näitä yleensä itse keksi, vaan myyntimies ne lupailee.
Plus päälle vielä ylitunnollinen työläinen, jolle keskinkertainen suoritus ei riitä vaan pitää olla 110% ja sittenkin vielä ahdistaa kun olisi voinu tehdä paremmin.
Lenita on sekaisin kuin seinäkello. Hän ei ole koskaan tehnyt oikeaa työtä, jos ei ymmärrä että kohtuuton työmäärä ja työn stressaavuus voi aiheuttaa työuupumuksen. Onneksi Lenita ei ole lääkäri. Lääkärit tunnistavat työuupumuksen.
Missähän se Lenita makaa uupuneena nyt
Saa tulla kokeilemaan meille vaikka käsilumitöitä, noin 40-50000 askelta lumikolaa työntäen. Työaika 03-17
Minulle tulee tuosta äm mästä aina mieleen joku rätkyttelevä villakoira jonka omistaja on hemmotellut sen pilalle.
Ei tule enää kotiinsa muuten, kuin mustalla autolla hetkeksi pysähtyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työuupumus on samanlainen muotidiagnoosi kuin vaikka ärtyvä suoli, adhd tai asperger. Ei näistä kukaan kymmenen vuoden päästä puhu kun nuorilla on uudet kotkotukset tilalla.
Juu, nämä "muotidiagnoosit" ovat niin muotia, että ihmiset päätyvät tappamaan itsensä. Hyvä aina puhua, jos ei itse kärsi. Esim. autisminkirjon henkilöistä työllistyy noin 10-25% ja itsemurhariski 10-kertainen normiväestöön verrattuna, että sellainen buumi. Kyllä se on nähty omien lähteistenkin elämässä miten paljon voi yrittää ikinä kelpaamatta, koska on erilainen. Taitaa vähän olla, että nykymaailmassa ei ole tilaa kaikille. Täällä myös jotkut sitä mieltä, että jaksaa pitäisi vaikkei jaksa, heikkoutta ei pidä näyttää eikä heikkoja auttaa. Ennen ei asioista puhuttu niin miksi nykyäänkään pitäisi. Luulisi, että ihmiset haluaisivat lapsilleen parempaa, mutta ei kun kärsikää
Joo. Jotkut boomerit ovat todella kylmiä, armottomia ja pitävät ihmisiä mekaanisina esineinä ja koneina.
Itseään kehutaan ja ylistetään, vaikka ei oikeasti olla mitään muuta kuin ne hienot vaatteet ja mammona mitä on hyvin vähällä vaivalla saatu kerrytettyä.
Hän päätti jo nuorena, ettei halua lapsia.
Itsensä valitsema kohtalo ja oletan, ettei ole koskaan katunut. Minulla on useita tuttuja lapsettomia naisia, vähän nuorempia kuin Lenita eri syistä lapsettomia. Ovat kiitelleet että elämä on ollut helpompaa ilman lapsia. Kun ovat katselleet ympärilleen millaista lapsiperheiden elämä on ja varsinkin sitä, että iso osa päätynyt eroon, kun lapset ovat pieniä. Lapset kärsivät aina eroista. Jollain tasolla. Harvat kykenevät eroamaan ilman mitään riitoja ja erimielisyyksiä lasten asioissa.