Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lenita Airisto ei usko työuupumukseen

Vierailija
04.03.2023 |

Hänen mielestään työstä ei voi uupua. Mitä mieltä tästä?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28d4a578-cf76-422d-b23a-c2b754…

Kommentit (176)

Vierailija
81/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään kaivamaan ojaa lapiolla niin voi mieli muuttua.

Lenita Airisto on varmasti tehnyt oman osuutensa suom. työelämässä, vaikka hänen ei ole tarvinnut ojaa kaivaakaan!

Aika harva nykypäivän suomalainen lienee tutustunut edes ojankaivuun saloihin...

Ei hänen silti tarvitse halveksua ihmisiä jotka uupuvat. Onkohan samalla logiikalla fyysiset sairaudetkin heikkoutta?

En usko, että kysymys on mistään halveksumisesta, vaan hän edelleenkin sanavalmiina ihmisenä "laukaisee" joskus jotakin, ajattelematta sen enempää.

Hän on tätä samaa asiaa toitottanut vuosikymmenet. Ettei hän laiskottele vaan painaa duunia.

Lenita on elättänyt itsensä, ei oo ollut miehestä riippuvainen. Onko ikinä ollut palkollinen vaan yrittäjä. Eikö taas ole kirja projekti meneillään omassa tahdissa.

Vierailija
82/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä Airiston kimppuun hyökkäämistä ja ilkkumista. Tietenkin työstä voi uupua, kyllä. Mutta hänhän on yli 85-vuotias, kuinka moni pilkkaisi samalla tavalla samanikäistä läheistään? Monelta seniorilta tulee paljon rajumpia sammakoita ja niitä ymmärretään, koska ikä vaikuttaa ja ajatkin ovat olleet aikanaan aivan toisenlaiset.

Minä en ole koskaan pitänyt Lenitasta, en ennen hänen vanhuuttaankaan. Samanlaisia mielipiteitä hän on laukonut aina. Ja ikä ei ole tekosyy huonoon käytökseen -muistisairaus on erikseen mutta sitä tällä haahkalla ei taida olla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenita on Alfa-nainen joka on rakentanut ympärilleen instituution. Lenita ei uuvu haudassakaan.

Lenita ei voi verrata tavallista Suomalaista tallukkaa itseensä eikä tavallinen tallukka voi verrata itseään Lenitaan. Jokainen ihminen on töineen toki arvokas, mutta Lenita on ihan omalla levelillä jonne vain ani harva yltää.

Vierailija
84/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis Elämä sarjassa rouva ei noussut sängystä ennen puolta päivää muiden joukkoon aamulla. 

Helpoissa töissä jossa voi torkkuja ottaa milloin lystää lepotuolissa määräten omat työaikansa niin voi pärjätä vaikka kuinka pitkään. 

Vierailija
85/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenita on tehnyt suomalaisen naisen tasa-arvon eteen julkisesti enemmän kuin äkkiseltään kukaan muu. Moni mies kunnioittaa itsellistä, kouluttautunutta ja itse omalla työllään paljon aikaan saanutta sivistynyttä naista. Naisten olisi syytä itse ymmärtää tämä. Loanheitto saa arvostelijat näyttämään kanoilta.

-mies

Vierailija
86/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuupumus on monen asian summa, jos tiimissä yksi uupuu ja jää saurauslomalle kuinka se pitää ajatella.

Että syy on muissa, ovat sälyttäneet uupuneen niskaan liian paljon, vai niinkö että uupunut on heikko.

Onko syy johdossa ettei jaa tehtäviä tasaisestai, vai onko uupunut kilttinä suostunut hoitamaan muiden töitä.

Vain onko uupuneella yksityiselämässä rankkaa, ei jaksa enää töissä.

Työuupumus on hankala diaknosoida, pitääkö työnantajan maksaa siitä että jonku elämä on niin kaaoksessa ettei vaan jaksa enää. 

Vai kohdellaanko työssä ihmisiä eriarvoisesti ja heikompi sortuu, näin muut jaksavat, hetken.  Tai jaksavat jopa paremmin kun yksi saatiin polvilleen.

Vai onko työuupunut vain laiska lusmu.

Lenita otti tärkeän asian esille, vaikka hänellä ikää on, tai ehkä juuri sen vuoksi. Lenitan ei tarvitse lipoa ketään ettei ura notkahda.

N71v

Vierailija
87/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuossa otsikossa lukenut koko ajan Lenita, nyt vasta tajusin kenestä kyse. Burn out teettää kaikenlaista.

Vierailija
88/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se joka kerta yhtä mielenkiintoista, kun ihmiset pitävät mielipiteitään ja henkilökohtaisia kokemuksiaan universaaleina faktoina.

Kuten täälläkin. Kuka nyt mieluisasta työstä uupuisi? Minäkin paahdan menemään.

Tiedän kaltaisiasi paahtajia jotka eivät itse tajua olevansa burnoutissa ja masentuneita. Kun tuntuu pahalta painetaan vaan kovemmin töitä kun se on ainoa asia jossa tuntee olevansa elossa. Varsinainen elämä jää elämättä.

Just kun minun vaimo jonka pistin tammikuussa asumaan muualle. Vuosia jää välissä tekemättä yhtään mitään yhdessä kun vaan lisää työtaakkaa kun paha olo.

Vierailija
89/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lenita Airisto on varmasti tehnyt oman osuutensa suom. työelämässä, vaikka hänen ei ole tarvinnut ojaa kaivaakaan!

Aika harva nykypäivän suomalainen lienee tutustunut edes ojankaivuun saloihin...

Elämänkerrasta olen lukenut, että jos joku on tehnyt ihan päättömästi töitä, niin Lenita! Hän on mm. pitänyt konttorialan koulua yhdessä äitinsä kanssa, muiden töiden ohessa. Silloin ei kuulemma ollut hetkeäkään vapaa-aikaa. Kun muut ovat kotirouvailleet ja silitelleet kotona lapsiaan, Lenita on painanut duunia. Mutta hei, nainenhan on aina vääränlainen!

Vierailija
90/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämänkerrasta olen lukenut, että jos joku on tehnyt ihan päättömästi töitä, niin Lenita! Hän on mm. pitänyt konttorialan koulua yhdessä äitinsä kanssa, muiden töiden ohessa. Silloin ei kuulemma ollut hetkeäkään vapaa-aikaa. Kun muut ovat kotirouvailleet ja silitelleet kotona lapsiaan, Lenita on painanut duunia. Mutta hei, nainenhan on aina vääränlainen!

Ei aina, Lenita on nainen paikallaan. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt miksi nainen on naiselle susi ja uskon että täälläkin juuri naiset solvaavat Lenitaa.

Käsittääkseni Lenita on paitsi vienyt Suomea aikanaan maailmalle, hän on auttanut nuoria naisia urallaan.

Miehisessä maailmassa kaikki on varmasti vaatinut paitsi rautaista tahtoa, myös älykkyyttä.

Vierailija
91/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienostorouvalla voisi mieli muuttua, kun tekisi rakennuksilla töitä 45vuotta tai lähihoitajana, 3- vuorotöissä 60vuotiaana. Lenita ei ole koskaan tehnyt fyysistä työtä.

Itse asiassa on. Mutta siitä on aikaa.

Eikä hän ole hienostorouva, vaan uranainen.

Vierailija
92/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyn ikäluokan ihmiset ovat ehkä samaa mieltä Lenitan kanssa. Piti oikein miettiä millaista oli ennen? Kun itselläkin ikää on liki 80v ja olin työelämässä reilusti alle 20v alkaen kymmenet vuodet. Ei tuu mieleen, että olisi koskaan ollut kukaan työstä pois ainakaan 60- 70 luvulla työuupumuksen vuoksi. Ehkä joku tapaus 80- luvulla. Kolmivuorotyötä akuutti sairaanhoidossa. Jos äiti eläisi ja häneltä kysyisi miten oli sotaa ennen ja sen jälkeen, niin sama vastaus. Töitä tehtiin ja ei ollut sairauslomia saati että työuupumusta.

Aika aikansa kutakin.

Uupumusta ei näytetty suoraan. Se näkyi fyysisenä tai käytöksessä. Vasta kun oli aikaa pysähtyä, uuvuttiin.

Maanviljelijät alkoivat sairastaa kun saivat lomittajia.

Vierailija
93/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kuunnellut joitan haastatteluitaan ja minä en puolestani usko, että ihan täysillä käy.

Omien sanojensa mukaan on sellaisesta suvusta, ettei perimänsä takia hankkinut lapsia.

Vierailija
94/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ikäluokka tuntee erittäin huonosti tosiasiaa "mielipide ei ole sama kuin tosiasia".

Moni pitää omaa itseään kaiken vertailukohtana, kuten äitini joka ei ole koskaan kipeä eikä sairas eikä voi käsittää että ihmiset todella ovat kipeitä ja sairaita. Hänen mielestään ovat vaan heikkoja ja pitäisi sen kuuluisan sanonnan mukaan "ryhdistäytyä." Ihan kammottavaa itseasiassa. Itsekeskeisyyden huippu. Ja erittäin yleistä juuri vanhoilla hyväkuntoisilla naisilla jotka kokevat että ovat aina selvinneet kaikesta omalla reippaudellaan.

Vierailija
95/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenita on saanut hitosti aikaan, se ei ole ongelma ja kunniotan hänen uraansa. Se on ongelma että hän pitää itseään mittarina johon vertaa muita. Kun itse voi hyvin ja laukoo halvantavia kommentteja muiden sairauksista, uupumuksesta ja ongelmista, osoittaa se silkkaa itseihailua, itsekeskeisyyttä ja itserakkautta.

Vierailija
96/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus vanha harppu joka kasvatettu uskomaan että vain työ määrittelee sun arvon. Kun ei itse ole jotain kokenut ei usko sen olemassa oloon. Voiko moukkamaisempaa kannanottoa olla.

Ei niinkään, mutta äitinsä esimerkki oli itsenäinen, omilla tuloillaan elävä nainen. Lenitan isä eli jonkin aikaa muualla, ja äiti elätti perheen ja huolehti kaikesta sota-ajankin oloissa.

Myös kesken ikänsä kuollut isä oli aikaansaava yrittäjä. Lenita otti hänen vastuunsa kannettavakseen, myös kehitysvammaisen sisaren.

Lenitan mielipiteistä voi olla monta mieltä. Ne menevät helposti överiksi tietyn pisteen jälkeen. Omasta mielestään hän on vain mieto versio vanhemmistaan.

Vierailija
97/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyn ikäluokan ihmiset ovat ehkä samaa mieltä Lenitan kanssa. Piti oikein miettiä millaista oli ennen? Kun itselläkin ikää on liki 80v ja olin työelämässä reilusti alle 20v alkaen kymmenet vuodet. Ei tuu mieleen, että olisi koskaan ollut kukaan työstä pois ainakaan 60- 70 luvulla työuupumuksen vuoksi. Ehkä joku tapaus 80- luvulla. Kolmivuorotyötä akuutti sairaanhoidossa. Jos äiti eläisi ja häneltä kysyisi miten oli sotaa ennen ja sen jälkeen, niin sama vastaus. Töitä tehtiin ja ei ollut sairauslomia saati että työuupumusta.

Aika aikansa kutakin.

Uupumusta ei näytetty suoraan. Se näkyi fyysisenä tai käytöksessä. Vasta kun oli aikaa pysähtyä, uuvuttiin.

Maanviljelijät alkoivat sairastaa kun saivat lomittajia.

Mutta oli alkoholismia, lääkeriippuvuuksia, itsemurhayrityksiä ja itsemurhia.

Oli myös perheväkivaltaa, josta vaiettiin.

Sotahan aiheutti sen, että osa porukasta lääkitsi traumojaan alkoholilla.

Vierailija
98/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lenita on tehnyt suomalaisen naisen tasa-arvon eteen julkisesti enemmän kuin äkkiseltään kukaan muu. Moni mies kunnioittaa itsellistä, kouluttautunutta ja itse omalla työllään paljon aikaan saanutta sivistynyttä naista. Naisten olisi syytä itse ymmärtää tämä. Loanheitto saa arvostelijat näyttämään kanoilta.

-mies

Olet osittain oikeassa, mutta nyt ei ole kysymys siitä mitä hän on kiistatta saanut aikaan, vaan siitä mitä hän ajattele ja mitä hän laukoo muista. Kun itse voi hyvin on äärettömän ylimielistä halveksia niitä jotka eivät voi eivätkä jaksa yhtä hyvin. 

Eli hieno ja arvostettava työura, itse ihmistä en pidä henkilönä arvossa. Mun arvomaailmassa ei halveksita jos joku ei jaksa yhtä paljon kuin minä. 

Vierailija
99/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen silti tarvitse halveksua ihmisiä jotka uupuvat. Onkohan samalla logiikalla fyysiset sairaudetkin heikkoutta?

En usko, että kysymys on mistään halveksumisesta, vaan hän edelleenkin sanavalmiina ihmisenä "laukaisee" joskus jotakin, ajattelematta sen enempää.

Hän on tätä samaa asiaa toitottanut vuosikymmenet. Ettei hän laiskottele vaan painaa duunia.

Lenita on elättänyt itsensä, ei oo ollut miehestä riippuvainen. Onko ikinä ollut palkollinen vaan yrittäjä. Eikö taas ole kirja projekti meneillään omassa tahdissa.

Nimenomaan omassa tahdissa on se taikasana. Jos tämä kirja olisikin se josta pitäisi saada koko loppuvuoden rahat ja tilinäyttää nollaa voisi uupumustaso olla eri. Elämän käyttäminen pelkästään siihen että saa ruuan ja asunnon on hyvin raskasta. Teki mitä hyvänsä.

Vierailija
100/176 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisi muori päiväkotiin tai kouluun töihin. Alkaisi äkkiä mieli tehdä muualle ennen kuin uupumus ehtisi iskeä.

Teki jo osansa, kun karkotti siskonsa kimpusta juopot ja rahaa kytänneet uskovaiset sekä huolehti tästä loppuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme